Twintig doden bij treinbotsing België

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door |Pim| »

BRUSSEL - In Halle, ten westen van Brussel, zijn maandagochtend twee passagierstreinen op elkaar gebotst. Volgens de Vlaamse publieke omroep VRT zou daarbij een nog onbekend aantal zwaargewonden zijn gevallen.
De treinen kwamen uit Brussel en Doornik, bij de Franse grens.

Er is geen treinverkeer meer tussen Halle en Brussel. Er is een crisiscentrum ingericht.



Volgens Belgische media is er een dode te betreuren

Bron: Nu.nl

Edit: BRUSSEL - Door een treinongeluk in Halle, ten zuidwesten van Brussel, zijn maandagochtend twintig doden gevallen. Burgemeester Dirk Pieters van Halle heeft dat gezegd.
Treinbotsing Belgiëslideshow
Er zouden ook tientallen gewonden zijn. Er is een enorme ravage aangericht. Twee wagens zijn vernield.

Het zou gaan om treinen tussen Quiévrain (aan de Franse grens) en Luik en tussen Leuven en 's Gravenbrakel (onder Halle). De oorzaak van het ongeval is nog niet bekend.



Tussen Brussel en Doornik en Brussel en Bergen rijden geen treinen meer. Er is een crisiscentrum ingericht.

Op het microblog Twitter verschijnen diverse foto's van de treinbotsing.


Thalystreinen

Door het treinongeluk in Halle, ten zuidwesten van Brussel, rijden er geen Thalystreinen tussen Amsterdam Centraal en Parijs. Dat heeft een woordvoerder van NS maandag gezegd.

Hoelang de stremming gaat duren, is onbekend.

Bron: wederom nu.nl
Laatst gewijzigd door Geert op di 16 mar 2010, 11:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: TT aangepast, er is nu geen sprake meer van een "UPDATE:"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwaargewonden bij treinbotsing in België

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zwaargewonden bij treinbotsing in België

Bericht door Caspar »

Dat ziet er inderdaad vrij dramatisch uit. Overigens geldt voor de toch al zo getergde Thalys een negatief reisadvies, en rijdt Thalys dus ook niet. Waarom niet een pendeldienst Amsterdam- Brussel zou je denken? Als je in Antwerpen de aansluiting haalt op de IC naar Lille Flandres en daar overstapt op de TGV dan heb je ook een redelijk snel alternatief. Maar zo flexibel zal de organisatie van Thalys wel niet zijn om de tickets snel om te boeken. Of beter nog, Thalys via deze route om te laten rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zwaargewonden bij treinbotsing in België

Bericht door Daniel »

|Pim| schreef:Volgens Belgische media is er een dode te betreuren
HLN.be heeft het inmiddels over twintig doden :shock:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zwaargewonden bij treinbotsing in België

Bericht door Caspar »

Er is op VRT1 een extra journaal nu, inderdaad zeker 20 doden. Pff zo'n ongeluk in de volle ochtendspits :(
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door |Pim| »

Geupdate: Wat een ernstig ongeval en als je die foto's ziet :O. En de familie, vrouwen en ouders van mensen die in die trein zitten zitten nu dus te wachten of hun dierbare nog wel leeft. Dat lijkt me echt verschrikkelijk,
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Jurjen »

Tragisch natuurlijk, maar ik vraag me werkelijk af waarom de Thalys treinen niet omgeleid worden. via Zottegem-Kortrijk of vanaf Antwerpen via Gent-Kortrijk, waarbij reizigers van/naar Brussel gebruik kunnen maken van de IC's tussen Gent en Brussel en Eurostar reizigers van/naar Lille reizen. Maarja, zoals iemand anders al zei: dat zal wel te lastig zijn. ;)
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door |Pim| »

Lastig kwa bedenken niet want zelfs wij kunnen het, maar ik denk meer met het infrastructeer met paden regelen, en nu zeker nu alle ogen daarop zijn gericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Suus »

Misschien ook nog iets met machinisten met materiaalbevoegdheid en trajectbevoegdheid. Ik weet niet hoe snel ze dat geregeld hebben in België.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Caspar »

Dat is zeker waar, maar hebben de personeelsleden van Thalys dan tot naarder order een paar dagen vrij? Je kan het toch niet aan je klanten verkopen dat het hele bedrijf stil ligt, door een stremming van een baanvak van 15 kilometer? Met een punctualiteit van nog geen 15% stonden ze er toch al niet zo goed voor. En het is natuurlijk ook niet zo dat alle verkeersleiders van Infrabel nu met dit ongeluk bezig zijn.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Justin »

Holy monkey, dat is niet niks :(!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Daan »

Beste klapper inderdaad :shock:
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Joshua »

Ik lees het toevallig net ook al op MSN.nl. Vreselijk. Denk je maandag ochtend gewoon naar je werk/school te gaan, gebeurd je dit.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Karl »

Het NOS-radiojournaal meldt nu vijftien doden in één trein en tien in de andere, 25 doden in totaal dus.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Geert »

Yves Leterme en waarschijnlijk ook koning Albert zullen vanmiddag de rampplek bezoeken. Wat een ramp zeg!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Fles »

Geert schreef:Yves Leterme en waarschijnlijk ook koning Albert zullen vanmiddag de rampplek bezoeken. Wat een ramp zeg!
Alsmede de gouverneur van Vlaams Brabant. En wie is er in geen velden of wegen te bekennen? De CEO van de NMBS, de directeur-generaal van NMBS Mobility en de baas van Infrabel. Typisch toch.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Etienne »

Dat is een behoorlijke klapper :shock:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Karl »

Wat er gebeurd is, is natuurlijk allemaal zeer tragisch, maar...

Als ik naar thalys.nl ga zie ik helemaal geen nieuws/update over afgeschafte treinen van/naar Brussel. Vaagheid. Dat zou een halve dag na de ramp, toch wel op de site mogen staan? Op NShispeed.nl staat wel een bericht, dat tickets met een bepaald tarief naar hetzelfde tarief omgeboekt mogen worden, maar goedkope tickets zijn natuurlijk niet meer verkrijgbaar, dus waarom alleen naar eigen tarieven? De reiziger heeft al ongemak en dan mag die ook nog bijbetalen.

Op de site van Eurostar staat een omreisadvies over Gent of over Kortrijk naar Rijsel (Lille), met een notitie dat deze treinen zeer vol willen zijn. Wat ik niet begrijp, waarom rijdt Thalys niet naar Brussel, dat pad is toch gewoon beschikbaar. Overigens snap ik wel dat er geen extra capaciteit in die IC's over Gent en Kortrijk is, maar is daar geen extra pad beschikbaar dan? Dan kan je Eurostrar en Thalys reizigers gewoon meenemen en bied je in ieder geval nog het comfort van de directe verbinding. Eventueel laat je de Thalys vanuit Nederland Brussel overslaan. Op http://www.bueker.net/trainspotting/map ... enelux.gif zie ik veel omreis mogelijkheden.

En het is natuurlijk makkelijk om commentaar te hebben. :wink:
Het is een spectrum.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door MdJ »

http://www.nu.nl/buitenland/2184744/zek ... elgie.html
Op het stuk spoor in België waar de twee treinen botsten zit geen automatisch treinbeïnvloedingssysteem (ATB). ATB is een systeem dat ingrijpt als de machinist een rood sein mist.

''Het Belgische spoor is heel ruim opgezet'', aldus een spoorkenner. En het spoor is ''heel goed onderhouden''. Het kan dus ook haast niet anders dan dat er sprake is van het negeren van een rood sein.
Is ook niet heel raar dat daar geen ATB ligt, ATB is het Nederlandse systeem, op de plek des onheils ligt er Memor. Ook de Klassiekertjes en de M4-ADx zijn daarmee uitgerust. Het probleem met Memor is dat het alleen de waakzaamheid van de machinist controleert bij een snelheidsbeperkend sein. En daardoor is het dus mogelijk om met 140 km/h door rood te rijden.

Buiten dat blijft het natuurlijk een tragisch ongeval en sterkte aan de familieleden en omstanders
Bij twijfel: gebruik beton.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Bastiaan »

Wat een geweldig systeem. Als het geel is moet je een knopje in drukken en als het rood is gebeurt er niets -O-
Ik zou niet meer zo snel in een Belgische trein stappen, als ik dat zo lees.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door playertwo »

Als je enigszins remt, kan je met ATB (zonder ATBvv) ook gewoon met hoge snelheid door rood knallen, dus ook in Nederland kan zo'n ramp gebeuren.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door iljitsch »

Bastiaan schreef:Wat een geweldig systeem. Als het geel is moet je een knopje in drukken en als het rood is gebeurt er niets -O-
Ik zou niet meer zo snel in een Belgische trein stappen, als ik dat zo lees.
Auto's hebben helemaal niet zo'n systeem dus hebben veel meer ongelukken. Om Bruce Schneier te parafraseren: het feit dat het op het nieuws komt betekent dat het iets is wat zowat nooit gebeurt dus je hoeft je er geen zorgen om te maken.

Ik maak me sterk dat de trein het veiligste vervoermiddel is per gereisd uur, en wellicht zelfs per gereisde kilometer.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Karl »

Liften zijn ook veilig. ;)
Het is een spectrum.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Bastiaan »

iljitsch schreef:Auto's hebben helemaal niet zo'n systeem dus hebben veel meer ongelukken. Om Bruce Schneier te parafraseren: het feit dat het op het nieuws komt betekent dat het iets is wat zowat nooit gebeurt dus je hoeft je er geen zorgen om te maken.
Daar heb je een punt, maar aan de andere kant ben je in een auto verantwoordelijk voor jezelf en vervoer je geen honderden reizigers. Een drukbereden spoorwegnet met een systeem dat niet eens ingrijpt als je door rood rijdt vind ik buitengewoon bekrompen. Als het fout gaat, gaat het ook goed fout. Met ATB-EG kan het inderdaad ook, maar alleen onder de 40 km/u, "dus valt het nog enigszins mee", om het zo maar te zeggen.
Dat ik daardoor nooit in een Belgische trein zal stappen meen ik natuurlijk niet echt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Wubbo »

Volgens het NOS-Journaal is een derde trein op tijd tot stilstand gekomen en dus door oplettendheid van de machinist niet nog op de ravage gebotst. Dan ga je je toch dingen afvragen over het veiligheidssysteem.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten