OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door iljitsch »

Je kan redeneren vanuit de reiziger, vanuit operationeel vervoer of vanuit planning van vervoer. Voor operationeel vervoer is langer duurder omdat je meer personeel en materieel nodig hebt en het waarschijnlijk ook minder efficient gebruikt omdat mensen er langer dan nodig in zitten, en het kost ook nog eens meer brandstof. Alle reden dus om dit duurder te maken. Vanuit de reiziger gezien is de geleverde dienst van slechtere kwaliteit en zou dus goedkoper moeten zijn. Vanuit de planner gezien kan het interessant zijn om wat te zigzaggen om zo meer reizigers op te pikken. Dit verlaagt de kosten (anders zou je meerdere lijnen nodig hebben om dezelfde dienst te leveren.) Als die reizigers meer betalen voor de langere reis, en die extra opbrengsten zijn hoger dan de extra kosten, kan dit ook een manier zijn om extra winst / minder verlies te maken. En verder zijn er natuurlijk praktische zaken die rechtdoor rijden lastig maken. Bijvoorbeeld, lijn 11 vanaf Den Haag HS naar 't strand rijdt flink om, maar het lukt je nauwelijks om met de fiets recht door de binnenstad te rijden in deze richting, laat staan met een tram. En omdat 11 overal gescheiden van het overige verkeer rijdt met relatief weinig kruisingen is de huidige route waarschijnlijk sneller dan een rechtstreekse.

Ok, bovenstaande argumenten in verschillende richtingen leveren dus niet een duidelijke keuze op.

Een belangrijke zaak bij dit alles is dat onderliggende kosten en de prijs met elkaar in overeenstemming zijn. Anders kan je de situatie krijgen dat de reizigers kiezen voor de optie die voor hen het goedkoopst of het makkelijkst is, terwijl die voor de vervoerder duurder is om uit te voeren. Dus dan moet er steeds meer geld bij. Om die reden lijkt het mij het beste om in principe een situatie zoals bij lijn 6 / RR 4 in Den Haag een en ander zo te laten als het nu is, ervanuitgaande dat de kosten per reiziger op dit trajekt met Randstadrail lager lager zijn. Maar in het geval van de Amsterdamse metro is het omgekeerd: lage capaciteit tram is hier goedkoper dan de metro (bijvoorbeeld, tussen Amsterdam RAI en CS). Bovendien is de metro ook duur vergeleken met de strippenkaart. Hier zou ik selectief compenseren zodat de metro even duur is als de meer rechtstreekse tram. (Het omgekeerde dus van met de trein van Amsterdam naar Leiden via Haarlem of Schiphol: Schiphol is duurder gemaakt om dezelfde prijs te handhaven als de route via Haarlem.)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Het verhaal van Amstelveen klopt niet helemaal, met de strippenkaart was reizen met lijn 51 net zo duur als lijn 5. Lijn 51 rijdt vanaf het Amstelstation tot halverwege Overamstel-RAI wel op de zonegrens Zuid/Oost, maar hierdoor blijft hij wel tussen Uilenstede en Amstelstation in de zone Zuid. Vanaf het Amstelstation komt de lijn in de zone Centrum, en daar komt lijn 5 ook. Op het Amstelstation stonden dan ook drie verschillende stempelautomaten: Voor 5700, 5714 en 5715.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door M57 »

M57 schreef:Overigens is NS voornemens de geldigheid van strippenkaarten en sterabonnementen in de trein ook af te schaffen op het moment dat dat in de betreffende stad ook in het overige OV gebeurt. Voor meer informatie, zie de adviesaanvraag op locov.nl.
Ondertussen is het advies van LOCOV binnen en heeft NS intern laten weten dat de strippenkaart voorlopig nog gebruikt kan worden in de trein in de regio Rotterdam.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Raymond »

Waar haalt de OV-chipkaartapparatuur z'n gegevens bij Connexxion eigenlijk vandaan? Zou haast denken dat het niet via Infoxx gaat, want hoewel de halteafroep altijd de goede halte aangeeft, zijn er in het transactieoverzicht regelmatig andere haltes te vinden. Vandaag kwam ik er één tegen in m'n transactieoverzicht die twee haltes te vroeg had ingecheckt, maar drie haltes te laat uitcheckte terwijl schermen+omroep in de bus wel de goede informatie gaven.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Freek »

dat de halte-afroep klopt, maar de ovc-info niet klopt kan nog steeds met infoxx te maken hebben. Ik heb namelijk het gevoel dat infoxx te vroeg overschakelt naar de volgende halte. Wanneer de chauffeur net iets te ver stopt bij de halte dat dit alweer wordt opgevangen als zijnde de volgende halte. Zeker weten doe ik het niet hoor.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door webguy »

Bij Veolia (en vast Arriva ook) is dat iig wel het geval: pas als de chauffeur een dienst heeft aangemeld werken de CiCos, en net na de halteafroep verandert consequent de halte op de CiCo. Bij omleidingen wordt de laatste halte aangegeven, todat de volgende bekende halte wordt aangedaan.
Wel een keer bij Syntus gezien dat de CiCo melde "Geen GPS Ontvangst" of zoiets, maar dat was ergens bij Ruurlo tussen de weilanden (maar wel gedurende de hele rit, 10 min)
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Raymond »

Freek schreef:dat de halte-afroep klopt, maar de ovc-info niet klopt kan nog steeds met infoxx te maken hebben. Ik heb namelijk het gevoel dat infoxx te vroeg overschakelt naar de volgende halte. Wanneer de chauffeur net iets te ver stopt bij de halte dat dit alweer wordt opgevangen als zijnde de volgende halte. Zeker weten doe ik het niet hoor.
Dit heeft niet zozeer te maken met het te vroeg overspringen, maar eerder juist te laat overspringen: ik stap immers bij halte 3 in en het ding heeft halte 1 geregistreerd. Zo'n groot verschil zou niet moeten kunnen optreden bij Infoxx wat op de schermen + omroep wel op de hoogte was van de eerstkomende juiste halte. Al moet ik zeggen dat het op die lijn in die richting heel vaak misgaat en een halte te vroeg wordt geregistreerd: toen de bus nog leeg reed bij gebrek aan passagiers.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OV-chipkaartberichten op een rijtje

Bericht door Freek »

Ik heb de laatste tijd juist dat de bus/infoxx verder denkt te zijn dan dat hij daadwerkelijk is.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Geert »

webguy schreef:Wel een keer bij Syntus gezien dat de CiCo melde "Geen GPS Ontvangst" of zoiets, maar dat was ergens bij Ruurlo tussen de weilanden (maar wel gedurende de hele rit, 10 min)
Dat is gek, midden in de weilanden zou je juist een goede GPS fix verwachten. Juist in de stad met veel obstakels (gebouwen e.d.) is een goede GPS ontvangst moeilijk.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaartberichten op een rijtje

Bericht door iljitsch »

Ik maakte gister een ritje met Veolia van Den Haag CS naar (voormalig) station Leidschendam-Voorburg (een rit die je met vier verschillende vervoerders kan maken') en later met Connexxion terug, en in beide gevallen bleef de vorige halte nog zeer kan in de displayregel voorin de bus staan. Heb nog niet de chipkaartinfo gecontroleerd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door webguy »

Geert schreef:Dat is gek, midden in de weilanden zou je juist een goede GPS fix verwachten. Juist in de stad met veel obstakels (gebouwen e.d.) is een goede GPS ontvangst moeilijk.
Klopt, ik denk dat het meer een kwestie was van een timeout in dit geval waar niet werd opnieuw geprobeerd...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaartberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

De afdeling bureaucratie is weer bezig.

Een collega met een NS-voordeelurenkaart is verhuisd. Daarom heeft hij zijn adreswijziging doorgegeven aan de NS. Vandaag kreeg hij het verzoek van de NS om zijn adresgegevens aan TransLink door te geven. Die adviseerden geen gebruik te maken van het online formulier (ZUCHT) maar naar het GVB te gaan om daar een adreswijziging aan te vragen. De collega reageerde hierop met een grote zucht dat ze maar een grote stapel blanke A4tjes moesten gebruiken als ze een papierpakhuis wilden creëren, en dat hij geen zin had daarvoor een heel formulier voorkantje-achterkantje te doen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaartberichten op een rijtje

Bericht door iljitsch »

Ik heb in december een kortingskaart aangevraagd waarbij ik een nieuw adres aan de NS opgaf. (Ik had nog een account vanwege mijn twee (??) voormalige kortingskaarten met een oud adres.) Dit kwam automatisch bij www.ov-chipkaart.nl door alleen een paar velden die in het nieuwe adres leeg waren bevatten oude info aldaar. Maar dit kon ik makkelijk online aanpassen, nu staat het goed.

Waar hebben ze overigens je adres voor nodig?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaartberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Het is een persoonlijke kaart, en daar moet een adres aan gekoppeld zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OV-chipkaartberichten op een rijtje

Bericht door M57 »

Ja, en de vraag was waarom die koppeling aan een adres nodig is.

(Nog interessanter is waarom je geen persoonlijke OV-chipkaart kunt aanvragen met een buitenlands adres.)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaartberichten op een rijtje

Bericht door iljitsch »

Da's grappig, want ik kreeg in november ofzo van de NS een brief met het aanbod voor 10 euro korting als ik weer een doorlopende voordeelurenkaart zou aanschaffen... op mijn adres in Spanje.

En zo'n kortingskaart is niks anders dan een chipkaart met het kortingsprodukt erop geladen. De woorden "korting", "dal" of "voordeel" staan er nergens op genoemd.

Maar toen ik 'm aanvroeg wel mijn postadres in Nederland gebruikt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaartberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

De Stadsregio Amsterdam, Arriva, GVB en Connexxion, maar voornamelijk het GVB is een actie begonnen om het strippenkaartgebruik te verminderen. Onder de noemer: De strippenkaart verdwijnt. Maak 'm nog snel op. zijn er tien opmaaktips te vinden op http://www.ov-chipkaart.nl/nieuws/campa ... eamsterdam. Met een coupon krijg je korting bij de ingang van een attractie en een gratis anonieme ov-chipkaart.

Toch is vanwege de val van de kabinet de afschaffing van de strippenkaart onzeker. 15 april wordt het sowieso niet meer na het controversieel verklaren van verdere invoeringen bij de val van het kabinet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-chipkaartberichten op een rijtje

Bericht door Joshua »

Ach ja ik heb zoiets van hoe eerder hoe beter. Want de strippenkaart langs de OV-chip blijven voeren vind ik niks. Ik vind het ook verwarrend dat bijvoorbeeld in Rotterdam de strippenkaart is afgeschaft, terwijl in Limburg de OV-chip nog niet eens geldig is.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: OV-chipkaartberichten op een rijtje

Bericht door robert55 »

Bee schreef: Toch is vanwege de val van de kabinet de afschaffing van de strippenkaart onzeker. 15 april wordt het sowieso niet meer na het controversieel verklaren van verdere invoeringen bij de val van het kabinet.
Volgens mij is het onderwerp uiteindelijk niet controversieel verklaard. Het laatste wat ik zag was dat de minister nog in afwachting is van een onderzoek. Maar 15 april wordt het niet, dat is nu te kort dag
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaartberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Zelfs als het niet controversieel verklaard zou zijn was de afschaffing op 15 april al erg onzeker. Amsterdam/GVB wilde dat erg graag, maar een meerderheid van de kamer was daar op tegen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaartberichten op een rijtje

Bericht door iljitsch »

Heeft iemand informatie over dat controversieelverklaren?

Het enige wat ik kan vinden is dit: http://www.tweedekamer.nl/images/10-03- ... 202934.pdf

Hier worden geen chipkaart-gerelateerde onderwerpen controversieel verklaard maar de Amsterdamse situatie wordt niet genoemd en het is alleen de uitkomst van een commissie, niet van de hele kamer.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV-chipkaartberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Ik weet niet of het controversieel is verklaard, maar Eurlings (die nu de OV-chipkaart onder zijn hoede heeft), wil nog nader onderzoek doen naar de OV-chipkaart. Vandaar dat de afschaffing van de strippenkaart in Amsterdam is uitgesteld.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV-chipkaartberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Bij de actie van OV-chipkaarten voor €1 in de provincie Zuid-Holland was er nogal wat gedoe met het activeren van de kaart/het automatisch opwaarderen. Wanneer men de kaart per post had ontvangen moest men, vanwege veiligheidsredenen, eerst persoonlijk en met legitimatie langs het loket.
Bij de gratis OV-chipkaartactie in Zeeland hoeft dat niet meer: de persoonlijke OV-chipkaarten worden aangetekend verstuurd en de pas is daarna gelijk geactiveerd en te gebruiken (met automatisch opwaarderen) :pos:
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaartberichten op een rijtje

Bericht door find_your_spot »

Dat was met de Friese OV-Chipkaart ook al, die werd automatisch opladen aangetekend verstuurd.

Overigens als je van je automatisch opladen af wilt, even langs een RET of GVB balie die halen het er gratis voor je af.
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten