Belgische machinisten staken
Belgische machinisten staken
Belgische machinisten staken
Geplaatst op: dinsdag 16 februari 2010 09:48
Laatst bijgewerkt: dinsdag 16 februari 2010 09:49
BRUSSEL - Belgische machinisten uit verschillende plaatsen zijn dinsdag in staking gegaan naar aanleiding van de treinramp in Buizingen, omdat ze naar eigen zeggen te geëmotioneerd zijn om te werken. Dat meldden Belgische media.
Door het ongeval en de werkonderbreking is het treinverkeer in België ernstig ontregeld, vooral in Wallonië.
Lees verder
Geplaatst op: dinsdag 16 februari 2010 09:48
Laatst bijgewerkt: dinsdag 16 februari 2010 09:49
BRUSSEL - Belgische machinisten uit verschillende plaatsen zijn dinsdag in staking gegaan naar aanleiding van de treinramp in Buizingen, omdat ze naar eigen zeggen te geëmotioneerd zijn om te werken. Dat meldden Belgische media.
Door het ongeval en de werkonderbreking is het treinverkeer in België ernstig ontregeld, vooral in Wallonië.
Lees verder
Re: Belgische machinisten staken
Ja hoor, gisteren konden ze nog wel werken en nu niet meer? :?
En de reizigers die ook de gevolgen ondervinden van de aanrijding kunnen in de stront zakken. Geweldig.
En de reizigers die ook de gevolgen ondervinden van de aanrijding kunnen in de stront zakken. Geweldig.
-
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
- Locatie: Nijmegen
Re: Belgische machinisten staken
Beetje slap excuus hoor. Je laat duizenden mensen in de kou staan.
Ja het is vreselijk wat er gebeurd is, maar als ik dit zo zie lijkt het meer een uitvlucht om gewoon een dagje niet te hoeven werken...
Ja het is vreselijk wat er gebeurd is, maar als ik dit zo zie lijkt het meer een uitvlucht om gewoon een dagje niet te hoeven werken...
3 0 7 9
Re: Belgische machinisten staken
Deze actie kan ik me nog wel voor stellen. Gisteren was het ongeval, maar ga je door op adrenaline. Als je thuis komt, ga je denken en komt de klap pas werkelijk aan.
Re: Belgische machinisten staken
Zeer begrijpelijk. Uit weliswaar een heel wat kleiner maar wel vergelijkbaar voorval weet ik dat je dan liever even thuis zit.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Belgische machinisten staken
Als je weet dat het lot van gisteren elke machinisten kan overkomen lijkt het mij ook zeer lastig om weer de volgende dag te gaan werken.--Stefan-- schreef:Beetje slap excuus hoor. Je laat duizenden mensen in de kou staan.
Ja het is vreselijk wat er gebeurd is, maar als ik dit zo zie lijkt het meer een uitvlucht om gewoon een dagje niet te hoeven werken...
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat zoiets zeer hard aan komt als iemand komt te overlijden... Al helemaal als het meer dan 20 mensen betreft inclusief collega's... :N
For Your Railroad Adventures
Re: Belgische machinisten staken
Ik vind het toch moeilijk hier begrip voor op te brengen...
-
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
- Locatie: Nijmegen
Re: Belgische machinisten staken
Ik snap best dat ze dat ongeluk in het achterhoofd hebben, maar om daarvoor nou het hele Belgische net plat te leggen...
3 0 7 9
Re: Belgische machinisten staken
Ik snap ook best dat machinisten dit even moeten verwerken.
Het is alleen een beetje jammer voor de reizigers. :(
Het is alleen een beetje jammer voor de reizigers. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Belgische machinisten staken
Als ze nu staakten omdat ze een betere beveiliging van het spoorwegnet eisen, ofzo, dan had ik er wel begrip voor op kunnen brengen, maar dit is toch een beetje gek. Ik snap best dat je er door aangeslagen bent, maar kun je dan meteen niet meer werken? Vorige keer (bij Pécrot) hebben ze toch ook niet gestaakt?
Re: Belgische machinisten staken
Stel dat ze zouden staken voor een betere beveiliging, waar ligt dan de grens? Totdat de nieuwe beveiliging overal is geimplementeerd? Ik vind het een beetje vreemd verhaal, had dan gisterenmiddag gelijk gestaakt, emotioneel gezien is de shock direct na de crash toch het grootst...
Het is een spectrum.
Re: Belgische machinisten staken
Ik bedenk me even iets geks: wat nu als Nederland en België nou eens samen het hele ERTMS-verhaal oppakken en in beide landen uitrollen??
Re: Belgische machinisten staken
Wat is het ERTMS-verhaal? Wat ik begrijp is dat zowat ieder lijntje z'n eigen beveilingssysteem heeft, maar hoe het nou precies zit is me onduidelijk.Daan schreef:Ik bedenk me even iets geks: wat nu als Nederland en België nou eens samen het hele ERTMS-verhaal oppakken en in beide landen uitrollen??
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Belgische machinisten staken
Dat lijkt me nu geen goed idee. België is al het nieuwe eigen systeem TBL+ aan het uitrollen, en dat gaat al niet zo snel (in 2013 zouden alle lijnen en treinen in België het moeten hebben). Door nu nog over te stappen naar iets anders zou het alleen maar langer duren voor België een modern veiligheidssysteem heeft.Daan schreef:Ik bedenk me even iets geks: wat nu als Nederland en België nou eens samen het hele ERTMS-verhaal oppakken en in beide landen uitrollen??
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Belgische machinisten staken
Een eigen beveiligingssysteem uitrollen mocht toch niet meer van Brussel? Zie bijvoorbeeld het upgraden van ATB voor hogere snelheden.
Wat is het verschil/verbetering tussen TBL+ en Memor?
Wat is het verschil/verbetering tussen TBL+ en Memor?
Het is een spectrum.
Re: Belgische machinisten staken
Ik zag net op het RTL Nieuws een interview met de ouders van die omgekomen Belgische machinist. Hij was hun enige kind en de enige troost voor hen was dat hun zoon geen fouten had gemaakt en hem dus niets te verwijten valt. Hij was van mijn leeftijd, dus dat zet je wel even aan het denken... Je zit op de voorste rij, dus ben je ook meteen het haasje.
Als machinist sta je met een been in de rechtbank en met het andere been in het graf.
Als machinist sta je met een been in de rechtbank en met het andere been in het graf.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Belgische machinisten staken
Hoe zie jij de situatie rond de beveiligingssystemen? Mijn eerste gedachte is dat een piloot of chauffeur op de weg ook door een fout grote ongelukken kan veroorzaken, en dat hun professionaliteit ervoor zorgt dat dit zeer zelden gebeurt. Maar het is toch niet helemaal vergelijkbaar, want andere voertuigen kunnen altijd uitwijken als er iets verkeerd gaat terwijl (voor zover ik het begrijp) een machinist 100% afhankelijk is van de verkeersleiding en infrastructuur.Dexter schreef:Als machinist sta je met een been in de rechtbank en met het andere been in het graf.
Re: Belgische machinisten staken
Op het RTL Nieuws van 19.30 werd gemeld dat de machinisten en vakbonden het onverantwoord vinden dat machinisten 5-6 dagen per week werkdagen tot 9 uur (waarvan 8 uur daadwerkelijk rijdend) hebben. Wellicht dat ik de zaak iets te nuchter bekijk, maar zijn dat nou zo uitzonderlijke werkomstandigheden? Als ik dan toch de vergelijking met (Nederlandse) buschauffeurs mag maken; die hebben vergelijkbare werkdagen...Karl schreef:Stel dat ze zouden staken voor een betere beveiliging, waar ligt dan de grens? Totdat de nieuwe beveiliging overal is geimplementeerd? Ik vind het een beetje vreemd verhaal, had dan gisterenmiddag gelijk gestaakt, emotioneel gezien is de shock direct na de crash toch het grootst...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Belgische machinisten staken
Hoe is dat geregeld qua rusttijden en dergelijke in België?
Re: Belgische machinisten staken
Dat geldt op het spoor ook. De beveiliging hier in Nederland is in vergelijking met andere netten vrij goed geregeld, zelfs met het huidige ATB-EG. En ja er zitten gaten in, zoals bv onder de 40 km/h, maar op de snelweg rijden auto's toch ook niet op blokafstand? Ik kan niet uitwijken of de seinen beinvloeden, een snelremming is de enige optie in een noodgeval.iljitsch schreef:Hoe zie jij de situatie rond de beveiligingssystemen? Mijn eerste gedachte is dat een piloot of chauffeur op de weg ook door een fout grote ongelukken kan veroorzaken, en dat hun professionaliteit ervoor zorgt dat dit zeer zelden gebeurt. Maar het is toch niet helemaal vergelijkbaar, want andere voertuigen kunnen altijd uitwijken als er iets verkeerd gaat terwijl (voor zover ik het begrijp) een machinist 100% afhankelijk is van de verkeersleiding en infrastructuur.
Als machinist ben jij altijd de laatste schakel in het geheel, dus moet jij ingrijpen wanneer het systeem het laat afweten. Ik rij nu al bijna 10 jaar treinen en heb nog nooit een ernstig ongeluk meegemaakt omdat ik simpelweg altijd zit op te letten als de beveiliging het liet afweten, als een tegentrein door rood sein kwam, een hc bij rood sein sleutelde of een auto tussen de overwegbomen overstak. De ATB beschermt je daar niet tegen, dat moet je zelf doen.
Mee eens: In het Nederlandse OV draaien we ook diensten van 9/9,5 uur, soms 6 dagen per week en dan ook nog met onregelmatige werktijden. Dat is eerder regel dan uitzondering in deze tijd van financiele crisis en personeelstekorten. Maar wellicht is de CAO bij ons gunstiger en wordt scherper op de naleving ervan toegezien. Ik heb niet echt te klagen.Chauf21 schreef:Op het RTL Nieuws van 19.30 werd gemeld dat de machinisten en vakbonden het onverantwoord vinden dat machinisten 5-6 dagen per week werkdagen tot 9 uur (waarvan 8 uur daadwerkelijk rijdend) hebben. Wellicht dat ik de zaak iets te nuchter bekijk, maar zijn dat nou zo uitzonderlijke werkomstandigheden? Als ik dan toch de vergelijking met (Nederlandse) buschauffeurs mag maken; die hebben vergelijkbare werkdagen...
Vallend blad maakt rails glad.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten