Twintig doden bij treinbotsing België

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door MdJ »

Op http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/pho ... html#photo kun je alle 4 de treinen zien: links onder de M4_ramp, rechtsonder de klassiekertjes_ramp, daarboven 2 CityRail-stellen, (net_op_tijd_stoppende trein?) en bovenin 2 breaks (ontruimingstrein?)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Geert »

Wubbo schreef:Volgens het NOS-Journaal is een derde trein op tijd tot stilstand gekomen en dus door oplettendheid van de machinist niet nog op de ravage gebotst. Dan ga je je toch dingen afvragen over het veiligheidssysteem.
Waarom? Ik neem aan dat zijn spoor in principe gewoon te berijden was, alleen door de enorme klap die is ontstaan doordat de treinen op elkaar botsten zijn er allerlei wrakstukken e.d. op de nevensporen terecht gekomen. Vergelijkbaar met Barendrecht waarbij een Benelux-machinist op tijd wist te remmen om erger te voorkomen.
Bastiaan schreef:Met ATB-EG kan het inderdaad ook, maar alleen onder de 40 km/u, "dus valt het nog enigszins mee", om het zo maar te zeggen.
Ook met ATB-EG kun je met hogere snelheden door rood rijden. Het systeem kent namelijk een 'remcriterium' wanneer de trein harder rijdt dan het laatste sein toestaat, maar in sommige materieelsoorten wordt al in de eerste remstand aan dat criterium voldaan en is de afremming bij lange na niet voldoende om bij het rode sein tot stilstand te komen. Dat is bijvoorbeeld een paar jaar terug in Woerden gebeurd.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door iljitsch »

Bastiaan schreef:aan de andere kant ben je in een auto verantwoordelijk voor jezelf en vervoer je geen honderden reizigers. Een drukbereden spoorwegnet met een systeem dat niet eens ingrijpt als je door rood rijdt vind ik buitengewoon bekrompen. Als het fout gaat, gaat het ook goed fout. Met ATB-EG kan het inderdaad ook, maar alleen onder de 40 km/u, "dus valt het nog enigszins mee", om het zo maar te zeggen.
Bij een auto-ongeluk zullen niet zoveel mensen betrokken zijn als een treinongeluk, maar een automobilist is toch wel voor meer verantwoordelijk dan alleen zichzelf.

Ik meen gelezen te hebben dat in elk geval één van de treinen maar rond de 30 kilometer per uur reed.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Bastiaan »

@iljitsch: Verkeerde bewoording van mij, inderdaad. Als ik in de auto zit rij ik ook niet iedereen van de sokken, zolang ik zelf maar veilig thuis kom. Alleen de gevolgen als ik in de auto door rood rijd zijn wel even wat kleiner dan wanneer een machinist met een trein door rood rijdt. Dat probeer ik ermee te zeggen.

@Geert: oké, dus ATB-EG werkt ongeveer hetzelfde als Memor, met als verschil dat je niet "bevestigt" met een kwiteerknop, maar door een remstand in te schakelen? Dat wist ik niet.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Dexter »

Ik stond vanmiddag in Asd in de lift met Thalys-personeel en een Belgische hc die van de s9200 af kwam en die was erg aangeslagen. Naast de omgekomen reizigers wist hij nog niet of er collega's van hem bij de ramp omgekomen waren.
Vallend blad maakt rails glad.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door find_your_spot »

Bastiaan schreef:Alleen de gevolgen als ik in de auto door rood rijd zijn wel even wat kleiner dan wanneer een machinist met een trein door rood rijdt. Dat probeer ik ermee te zeggen.
Heel goed uitgelegd. Aangezien ik altijd door een rood stoplicht rijd... Als automobilist kun je goed inschatten wat de verkeerssituatie is.
Voorin een trein komt alles als een versneld TV scherm op je af en is remmen altijd te laat... :@
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Botsing België: Dodental van 18 personen bevestigd

Bericht door Daniel »

Botsing België: Dodental van 18 personen bevestigd
Geplaatst op: maandag 15 februari 2010 22:08
Laatst bijgewerkt: maandag 15 februari 2010 22:08

Bij de botsing tussen twee passagierstreinen vanmorgen in Buizingen zijn achttien doden gevallen. Dat heeft provinciegouverneur Lodewijk De Witte gezegd. In totaal vielen er ook 162 gewonden, onder wie 11 zwaargewonden.
Volgens Anja De Wolf van het crisiscomité zijn in de loop van maandag alle treinwagons doorzocht op slachtoffers. "Vermoedelijk bevinden er zich nu geen lichamen van slachtoffers meer in de treinen", zo klinkt het. "Wel bevinden zich mogelijk nog geknelden onder de wagons."
Het is nog niet duidelijk of de trein het rode licht heeft genegeerd of dat er door een technisch probleem geen rood sein werd gegeven. De spoorlijn tussen Halle en Quiévrain is in ieder geval uitgerust met een veiligheidssysteem dat ervoor zorgt dat treinen automatisch stoppen bij het overschrijden van een rood sein. Maar nog niet alle treinen zijn uitgerust met dat veiligheidssysteem.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws in dossier Storingen in de treindienst
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Karl »

Nu.nl schreef:Treinramp Halle geen frontale botsing
Uitgegeven: 15 februari 2010 23:31 Laatst gewijzigd: 15 februari 2010 23:31
''Om voorlopig onbekende redenen hebben beide treinen elkaar lateraal aangereden ter hoogte van een wissel bij het buitenrijden van het station van Halle richting Brussel'', aldus de verklaring.
Het is een spectrum.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Dexter »

Dan vraag ik me toch af waarom die twee klassiekjes (die ene in de oude kleuren en de andere in de nieuwere kleuren) zo tegen elkaar omhoog geschoven staan, dat lijkt toch verdacht veel op een frontale aanrijding.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Daniel »

Dexter schreef:Naast de omgekomen reizigers wist hij nog niet of er collega's van hem bij de ramp omgekomen waren.
Vanmorgen stond in Spits dat in ieder geval de machinist van één van de treinen omgekomen is. Was ook wel een wonder als die het allebei overleefd hadden gezien de ravage.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door playertwo »

Dexter schreef:Dan vraag ik me toch af waarom die twee klassiekjes (die ene in de oude kleuren en de andere in de nieuwere kleuren) zo tegen elkaar omhoog geschoven staan, dat lijkt toch verdacht veel op een frontale aanrijding.
Het ineens van 40 + 40 (vermoedelijk snelheid van de treinen), mag je bij elkaar optellen, naar 0 gaan speelt mee. Tevens speelt mee dat deze treinen geen enkele vorm van botsneus of bescherming hebben (vergelijk het maar met een oude NS 1100 zonder botsneus). Wat ook meespeelt is dat de trein in aanraking is gekomen met M4, wat geduwd werd door een loc. Ik weet niet ook deze trein een snelremming heeft ingezet, en of dat signaal ook onmiddellijk is overgenomen door de loc (laten we hopen van wel).
Dat zal vermoedelijk allemaal wel in het onderzoeksrapport naar voren komen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Geert »

Dexter schreef:Dan vraag ik me toch af waarom die twee klassiekjes (die ene in de oude kleuren en de andere in de nieuwere kleuren) zo tegen elkaar omhoog geschoven staan, dat lijkt toch verdacht veel op een frontale aanrijding.
Ik las ergens dat de trein met twee klassiekskes reed en dat de ene dus in de andere geschoven was. De andere trein reed met rijtuigen+loc.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Dexter »

playertwo schreef:Wat ook meespeelt is dat de trein in aanraking is gekomen met M4, wat geduwd werd door een loc. Ik weet niet ook deze trein een snelremming heeft ingezet, en of dat signaal ook onmiddellijk is overgenomen door de loc (laten we hopen van wel).
Zodra de treinleiding breekt zet de trein zoiezo een snelremming in, ongeacht of de machinist dat al dan niet gedaan had. Dat is een wettelijke eis dus elke trein heeft dat, ongeacht of het een treinstel, getrokken trein of trek-duwtrein is.

Edit: Even een korte uitleg: De treinleiding is een doorgaande luchtleiding die onder de hele trein doorloopt, elk rijtuig of loc is erop aangesloten. Er staat 5 bar druk op en zodra dit daalt, slaan de remmen aan. Dus als bij een ontsporing o.i.d. twee rijtuigen van elkaar losraken, loopt de treinleiding leeg en slaan de remmen aan. Ongeacht of de trein in 2 of in 20 stukken breekt. Op de treinleiding zijn ook beveiligingssystemen als de ATB, Dodeman en de noodrem voor de reizigers aangesloten. Met de noodrem trek je dus fysiek een gat in de treinleiding waardoor die leegloopt en de trein remt.
Vallend blad maakt rails glad.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Jurjen »

Overigens kan een zijdelingse aanrijding natuurlijk ook 'overgaan' in een frontale. Als de klassieke stellen het rijtuig wat ze zijdelings raken uit de rails duwen en laten kantelen, kunnen ze natuurlijk min of meer frontaal op het rijtuig daarachter rijden, wat door het gewicht van de loc nog voortgeduwd wordt. Maar goed, dat verzin ik ook maar zonder technische kennis en vanuit mijn luie bioscoopstoel.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Chauf21 »

Op de site van Deredactie is een kort tijdsverloop weergegeven:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/vlaamsbrabant/100217_reconstructie schreef:
  • Om 8.23 uur vertrekt de trein naar 's Gravenbrakel in het station van Lot.
  • 900 meter verder krijgt de bestuurder een verwittigingssein met twee gele lichten. Dat betekent dat hij moet afremmen, omdat het volgende sein op rood staat. De bestuurder moet aangeven dat hij dat sein gezien heeft. Anders valt de trein binnen de vier seconden stil en dat gebeurt niet.
  • Nog 900 meter verder stopt de trein in Buizingen, nog altijd precies op schema. Hij trekt opnieuw op en rijdt 300 meter verder door het rode sein, met dramatische gevolgen.
Er zit dus tussen het "verwittingssein" en het laatstgepasseerde rode sein nog een station waar gestopt moest worden.
Is er op het betreffende station (Buizingen) iets als een vertreklicht aanwezig?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Karl »

Hoe snel ging die trein dan, als je vanuit stilstand 300 meter later een rood sein doorrijdt? Hoe zat het met de wegbekendheid van de machinist? Er staat verder in het artikel dat men huivert van dit soort situaties, in combinatie met wegbekendheid, zou het dan toch bekend moeten sein dat daar een rood sein staat?
Overigens wil ik deze machinist niet zwart maken, noch de schuld in de schoenen schuiven, want het is niet aan mij om daar over te (ver)oordelen... ik vraag me wel een aantal dingen af.
Het is een spectrum.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Dexter »

Misschien dat de tegentrein wel met een hogere snelheid reed. Over de vertrekkende trein: Mat '64 heeft vanuit stilstand na 300 meter al een noemenswaardige 55-60 km/h bereikt. Ik denk dat NMBS-materieel daar niet voor onder doet.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Meltrain »

Ik snap die knop niet zo goed.
Wat is het praktisch nut om aan te geven dat je een rood sein wel gezien hebt, maar er vervolgens nog wel gewoon doorheen kan rijden? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door iljitsch »

Het zou kunnen dat een sein kapot is en dat je er voorzichtig toch doorheen moet rijden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Geert »

Het systeem werkt als herinnering/waarschuwing voor een onveilig sein. Het idee is dat je die knop niet indrukt als je het sein niet hebt gezien (of wanneer je onwel raakt etc.).
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door playertwo »

De machinist verklaarde dat hij een geel sein heeft gezien, en een groen sein, en GEEN rood sein. Wacht dus maar gewoon af totdat er duidelijkheid is n.a.v. de zwarte dozen van de treinen; van logs van de verkeersleiding. Dan kan dus bekeken worden of zijn verklaring wordt bevestigd of dat hij wat anders heeft verklaard dan werkelijk heeft plaatsgevonden.

@ iljitsch:
gedoofd sein = rood sein → stoppen en pas na toestemming van de verkeersleiding mag je dat passeren
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door iljitsch »

playertwo schreef:@ iljitsch:
gedoofd sein = rood sein → stoppen en pas na toestemming van de verkeersleiding mag je dat passeren
Precies, zoiets bedoel ik. Als het systeem het dan onmogelijk maakt door te rijden staat een trein helemaal vast tot iemand het sein gerepareerd heeft, niet echt optimaal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: UPDATE : Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Suus »

Spoor hersteld na treinramp Halle
HALLE - Het treinverkeer bij de Belgische plaats Halle waar twee weken geleden een ernstige treinbotsing plaatsvond, verloopt weer normaal. De treinwrakken zijn weggesleept, de bovenleiding is hersteld en er zijn nieuwe rails gelegd.
Meer op Nu.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door Fles »

Gerechtvaardigde topickick met dit nieuws:

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... /1.1949505

De Instanties vinden al dat gezeur van nabestaanden maar vervelend. Dat het de grootste treinramp in België in minstens 30 jaar is dat boeit niet. Dat er na 4 jaar nog niets duidelijk is boeit ook niet. Gewoon kappen met zeuren want dat vinden we vervelend. Minstens nog een half jaar je bek houden en daarna mag je het eventueel misschien weer eens proberen. Mits onder vermelding van je zaaknummer, anders kun je helemaal de vlekken krijgen.

Afbeelding

Ja ja mensen, dat is hoe je "normaal gedrag" schrijft in het België van 2014. Alsjeblieft.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Twintig doden bij treinbotsing België

Bericht door ICE105 »

De nabestaanden worden toch maar mooi 1x als God aangesproken in het flutbriefje :D

Het geheel past wel in het beeld van België als het Afrika van West-Europa :N
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten