Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door tsov »

Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Donderdag zet de gemeente de handtekening onder het contract van de Franse leverancier Alstom.

Lees verder op RTV-NH.nl

Goed nieuws *O*
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Ardan »

Je was me nét voor :wink:
Ben er erg blij mee. GVB roept al jaren dat ze nieuwe metro's gaan bestellen, maar nu gaat het dus echt gebeuren. Laten we wel even afwachten tot er een officieel berichtje van GVB of de gemeente/Stadsregio komt, want dit berichtje is wel heel kort.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Suus »

Serieuze capaciteitsuitbreiding *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door reisthijs »

Ik lees dat het om 23 stellen gaat, dat is dus alleen nog de serie M5, ter vervanging van de Zilvermeeuwen. Er moet later dus nog een bestelling komen voor de N/Z-lijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Ruben »

Er zijn nu 44 tweewagenstellen, en dat wordt dan 23 4-wagenstellen (of stiekem toch nog 6-wagenstellen)?
Hoeveel staan van die 44 nu buiten dienst vanwege het gebrek aan onderdelen, en hoe zeer zijn die 23 dus een uitbreiding t.o.v. wat nu mogelijk is?

Ik neem overigens aan dat het de Metropolis van Alstom betreft, in een aangepaste vorm van 3m. Die in Shanghai vind ik mooi, die van Budapest niet zo. Ben benieuwd wat er in A'dam komt...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Suus »

Volgens het artikel zijn het zeswagenstellen. Zover ik weet is er maar één zilvermeeuw echt uit de dienstregeling gehaald: De 11, ook wel bekend als De Ontspoorde Metro, staat als plukstel in Diemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Ruben »

Oh overheen gelezen. Dan is 23 idd een serieuze uitbreiding van het huidige wagenpark. Een eerste stap naar een serieuze modernisering van het gedrocht dat metro heet hier.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Gekko123 »

Het zou tijd worden ook. Maar voorlopig zit Amsterdam nog met verouderd en te klein materieel opgescheept.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Joshua »

Nou dat woord eens tijd. Eindelijk nieuw materiaal op de metro in Amsterdam.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Dexter »

Hehe, eindelijk is de kogel door de kerk. Ik mag hopen dat het het neusje van de zalm op metro-gebied wordt, zowel qua technische snufjes als design. Dus ik hoop dan ook dat er wel een mooie 'Europese' kop op komt en niet zo'n afgrijselijke platgeslagen Aziatische 13-in-een-dozijn-neus. Als het zesjes worden zou dat een mooie capaciteitsuitbreiding zijn.
Vallend blad maakt rails glad.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door willy84 »

44*2 bakken is 88 gebakjes.
23*6 bakken zijn maarlieftst 138 bakken.

Haleloeja!!!!! Dit is ook het grootste nieuws in jaren! Dat is wel een oekaze waard!
Iemand die al achterliggende documenten heeft gevonden met Google of op stadsregio, Amsterdam.nl of divv. Of misschien Alstom want die zullen ook blij zijn.

Dit betekent een forse uitbreiding. Stel je gaat alles op de 53 en 54 met 6 bakken rijden, dat vermoed ik namelijk. Kom je op 14 diensten keer 6 bakken is al 84 bakken. En dan de technische reserve er nog bij. Je moet rekening houden met het feit dat als er 1 stel uitvalt, je gelijk 6 bakken kwijt bent. Dus je moet ruimer in je jasje gaan zitten. Dit lijkt dus alleen maar voor de Oostlijn en om de Ringlijn te versterken. De CAF stellen kunnen dan wellicht gedeelelijk naar de 51 doorschuiven. Daar zal wel een technische aanpassing noodzakelijk zijn en ik weet niet of dat technisch mogelijk en financieel haalbaar is. Dan zou je de overige diensten altijd met 8 bakken CAF kunnen rijden.

Als al die gebakjes rijden dan is het wel een hele verbetering! In geen jaren extra diensten behalvein de avond van een 15 min naar een 10 min dienst. De NS heeft in dezelfde tijd de Utrechtboog aangelegd en daar 4 IC per richting per uur over laten rijden. De 800 rijdt met extra capaciteit, en rijden extra sprinters in de spits. Er is zoveel verbetert de laatste 4 jaar, het wordt ook wel tijd ook met het gare GVB.
immer kwaliteits posts
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Ruben »

willy84 schreef:De CAF stellen kunnen dan wellicht gedeelelijk naar de 51 doorschuiven. Daar zal wel een technische aanpassing noodzakelijk zijn en ik weet niet of dat technisch mogelijk en financieel haalbaar is. Dan zou je de overige diensten altijd met 8 bakken CAF kunnen rijden.

Als al die gebakjes rijden dan is het wel een hele verbetering! In geen jaren extra diensten behalvein de avond van een 15 min naar een 10 min dienst. De NS heeft in dezelfde tijd de Utrechtboog aangelegd en daar 4 IC per richting per uur over laten rijden. De 800 rijdt met extra capaciteit, en rijden extra sprinters in de spits. Er is zoveel verbetert de laatste 4 jaar, het wordt ook wel tijd ook met het gare GVB.
Sinds alle CAF stellen rode lichten tonen aan de achterkant als er geremd wordt, lijken ze op de panto na al flink geschikt voor sneltramdiensten. Ik geloof ook dat ze allemaal de 750V omzetten naar 600V, dat op de bovenleiding staat van de Amstelveenlijn.
GVB kan idd nu eindelijk verbeteren, de grootste bottle neck van het hele metrogebeuren was natuurlijk het materieel. Dat is nu in ieder geval flink opgelost.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door STF »

Als het goed is ontbreken er een stuk of vier items op de CAF stellen die niet geschikt zijn voor de Amstelveenlijn, waaronder de pantograaf en de spiegels. Ik weet zo snel niet meer wat die andere items waren, zandstrooiers? Destijds heeft van de M4 serie, stel 74 al proefgereden op de Amstelveenlijn dus het eventueel ombouwen zal niet zo ingewikkeld zijn.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Bastiaan »

Zoals NS-Reizigers zegt: zelfs de remlichten en richtingaanwijzers hebben de M4'en al, dus wellicht zijn ze allemaal al voorbereid voor de sneltramdienst, waarvan alleen de 70 t/m 73 daadwerkelijk als S3-stel zijn uitgevoerd. Ik zou er niet raar van opkijken in ieder geval.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Dexter »

Het praktisch nut van die richtingaanwijzers op de metrogedeeltes is alleen dat de bestuurders elkaar ermee begroeten. :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door STF »

Alle S3 en M4 stellen zijn hetzelfde gebouwd, dus voorbereid zijn ze zeer zeker.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door willy84 »

NS reizgier schreef dat het probleem nu opgelost is maar het duurt toch echt nog zeker 2 a 3 jaar voordat die stelletjes er zijn. Dus het is nog behoorlijk doorbijten!
immer kwaliteits posts
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Ruben »

Bastiaan schreef:Zoals NS-Reizigers zegt: zelfs de remlichten en richtingaanwijzers hebben de M4'en al, dus wellicht zijn ze allemaal al voorbereid voor de sneltramdienst, waarvan alleen de 70 t/m 73 daadwerkelijk als S3-stel zijn uitgevoerd. Ik zou er niet raar van opkijken in ieder geval.
Zeker niet in het licht van de introductie van lijn 50 als 'sneltram' wat natuurlijk de grootste onzin is kijkende naar het traject. Het woord metro is jarenlang vies geweest in Amsterdam, dat gaat nu eindelijk eens beter worden...
willy84 schreef:NS reizgier schreef dat het probleem nu opgelost is maar het duurt toch echt nog zeker 2 a 3 jaar voordat die stelletjes er zijn. Dus het is nog behoorlijk doorbijten!
...uiteraard pas over een paar jaar.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door willy84 »

Ik gok dat als de NZ lijn er ligt er jarenlang niet meer over metro wordt gesproken. Ik denk dat het net pas echt af is als er ook een Oost West lijn is en de ontbrekende stukjes worden verbonden. Ik mag echt hopen dat er niks mis gaat met die tunnel anders kost het nog veel en veel meer en de gemeente Amsterdam moet nu al 630 miljoen gaan bezuinigen waarvan de helft op structurele basis!
immer kwaliteits posts
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Ruben »

Nou aan de belastingen die ze in dit dorp heffen zal het niet liggen, wat een aderlating. Maar dat terzijde.

Ik mag idd ook hopen dat die boor gewoon lekker zonder problemen die lijn afmaakt. Op papier klinkt het allemaal geweldig en het is ook de beste manier als je geen enkel pand 'wil' slopen. Vandaag zat ik een programma over de deltawerken te kijken en dacht aan de NZL. Toen had men tenminste lef en ging men zonder te zeiken aan de slag, althans zo lijkt het nu. Als dit ding er ligt komt er ook een docu over, dat weet ik zeker. Desnoods maak ik hem zelf :P

Komen op de NZL ook 6delige treintjes?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door playertwo »

Verhoog je toch gewoon de parkeertarieven, om de begroting wat meer sluitend te krijgen :twisted:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Suus »

Parkeertarieven gaan zover ik weet naar de begroting van het desbetreffende stadsdeel. Een groot deel van de bezuinigingen komt al uit de aanstaande fusie van de stadsdelen, maar dat terzijde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Ruben »

De grap is dat de afgelopen jaren de parkeertarieven verhoogd zijn zodat men flink meer inkomsten zou krijgen. Men heeft op het stadhuis nooit van prijselasticiteit van de vraag gehoord, want de inkomsten zijn nu juist gedaald. Er wordt minder geparkeerd. :lol: :lol:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door playertwo »

De economische crisis heeft ook in A'dam toegeslagen *O*
Bee schreef:Parkeertarieven gaan zover ik weet naar de begroting van het desbetreffende stadsdeel. Een groot deel van de bezuinigingen komt al uit de aanstaande fusie van de stadsdelen, maar dat terzijde.
Tja noem je ook wat; stadsdelen: weer een onnodige bestuurslaag in het bureaucratische Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Geert »

Haha, dat leer je al bij economie op de middelbare school :lol: :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten