meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Bericht door mb90 »

Gisteren hebben meltrain en ik, zoals al in het reisjes-topic te vinden was, een tourtje gemaakt naar vooral Groningen, maar ook naar Drenthe. De hoofdoelen waren de lijntjes Groningen - Nieuweschans en Groningen - Roodeschool.

De planning was als volgt:
Afbeelding

De planning is tot Almelo gevolgd, maar kwam er een leuke verrassing op ons af en daardoor werd de planning omgegooid. Wat dat was, lezen jullie straks. :wink:

De tour begon voor mij, zoals bijna altijd met een metrorit vanaf het Zuidplein naar Rotterdam Centraal. Een rustige rit met de metro van 07:42 uur en ik kwam ruim op tijd op Rotterdam Centraal. Opweg naar spoor 11 kwam meltrain al van de trap naar spoor 3/4 aangelopen en zo hadden we mekaar al snel gevonden. We gingen naar spoor 11 en wachtten op de BeNeLux naar Amsterdam. We wisten dat de SSN naar het Ruhrtal zou gaan, maar die zou een kwartier later dan ons vertrek naar Amsterdam binnenkomen. Maar, om 8 uur hoorden we in de verte al de stoomloc en hij kwam steeds dichterbij. En rond de normale vertrektijd van de BeNeLux kwam de stoomtrein binnen. :)
Doordat de BeNeLux te laat was, konden we mooi nog vanaf de loopbrug een foto nemen (deze foto is overigens net als alle andere foto's aan te klikken):
Afbeelding

Toen de trein binnen was, kwam ook de BeNeLux. Hij was lekker rustig en we namen plaats in het eerste rijtuig na het stuurstandrijtuig aan de Amsterdamse kant. Inmiddels had de BeNeLux +5 opgelopen en daardoor werd de Sneltrein van 8:11 uur ervoor gegooid. Hier mochten we dus t/m Delft achteraan hobbelen. Hierna kwam de vaart erin, maar toch hadden we bij Den Haag HS +9. Er was nog geen paniek, want onze overstap in Amsterdam was erg ruim. Na Den Haag HS ging de vaart erin, maar toch werd de genoemde sneltrein pas net na Leiden ingehaald. Ook bij Schiphol hadden we +9 en daardoor werd ook hier de sneltrein naar Amsterdam Centraal ervoor gegooid. Maar, bij de splitsing bij de aansluiting Riekerpolder mocht de sneltrein in de remmen en konden wij er weer langs. Zo hadden we bij aankomst in Amsterdam +10 en hadden we nog een overstaptijd van 11 minuten op de IC naar Amersfoort.
Die IC naar Amersfoort stond op spoor 14b en had ICMm 4015 voorop:
Afbeelding

We gingen met de 4015 naar Amersfoort en zo hadden we weer dezelfde banken. Zonder problemen kwamen we bij Amersfoort, maar toen begon het. We moesten weer eens wachten voor 2 vertraagde IC's die bleven wachten. Het kan dus wel in Amersfoort. :? Hierdoor kwamen we met +3 binnen en gingen we gelijk naar spoor 1. Hier stapten we gelijk in de IC richting Enschede om naar Deventer te gaan. Deze had 13 bakken en was toch goed gevuld. Er waren nog net geen staanplaatsen. Tot de IJsselbrug bij Deventer waren er geen problemen, maar daarna moesten we weer wachten voor een rood sein. Gelukkig bleef de aansluitende 'IC' naar Zwolle ook wachten, dus die aansluiting kwam niet in gevaar. We kwamen met +5 binnen en vertrokken ook met +5 naar Zwolle. De IC naar Zwolle was door de werkzaamheden tussen Zwolle en Amersfoort gegroeid tot 2x IRM-IV. Deze waren goed gevuld, maar er waren voorzover wij konden zien geen staanplaatsen.
Ook in Zwolle hadden we +5, maar de IC's naar Groningen en Leeuwarden bleven netjes wachten. Wel werd ons in de trein verzocht om snel overstappen. Dat gebeurde ook. De IC naar Groningen van 11:17 uur (de 690533) had 7 bakken bij zich. Wij zaten in het voorste 4-tje en ook deze was goed gevuld. Dit keer waren er wel staanplaatsen. Deze bleven tot Assen, daarna werd de trein iets rustiger, maar de meeste mensen gingen zoals wij naar Groningen. In Groningen hadden we +4. Na aankomst namen we even een kijkje op het busstation. Hier stond een leuke line-up, die helaas wel wat donker is door veel tegenlicht:
Afbeelding

Het busstation van Groningen met veel mooie bussen:
Afbeelding

Hierna gingen we snel weer terug naar het station, want het was de hoogste tijd voor ons eerste Nevenlijntje van de dag, namelijk het lijntje naar Roodeschool. Nadat we Groningen uit waren kwamen we in een mooi open en groen landschap. We spurtten door Sauwert en kwamen op het lijntje naar Roodeschool uit. Een lijntje met leuke stationsnamen vind ik. Vooral Baflo, Warffum, Usquert en Uithuizermeeden springen eruit. Onderweg naar Roodeschool hadden meltrain en ik overigens nog een leuke discussie. Meltrain dacht dat hier ook de gewoonlijke symetrietijden waren van .00 en .30 uur, maar dat was niet zo. Om 13:00 hebben we namelijk geen tegentrein gezien, maar alleen om 12:43 uur in Winsum. Meltrain geloofde dat niet en daardoor moest het Grote Boek der Nederlandse Spoorwegen (oftewel het Spoorboekje :P) erbij worden om te zien dat ik gelijk had. :mrgreen: De Spurt kwam verder met een rustig gangetje langs alle stationnetjes en kwam zonder problemen in het gigantisch grote Roodeschool.
Hier heeft de Spurt een korte kering van 3 minuten en daardoor liep de machinist gelijk weer naar de andere kant:
Afbeelding

Om 13:15 uur vertrokken we weer naar Groningen. Ook dit keer was het een rustige rit en we kwamen zonder problemen in Groningen. Ook dit keer hadden we weer een minuutje of 20 en daarom gingen we weer even naar het busstation.
Eerst viel mijn oog op P+R-buslijn 22 naar Haren:
Afbeelding

En toen op deze aparte gelede Scania, waarvan ik dacht dat die alleen in Waterland reden, als Buslijn 100 naar Heerenveen:
Afbeelding

Toen was het tijd om naar spoor 1b te gaan voor de Spurt naar Nieuweschans. Hier staat ons drie-tje al klaar met de CTA:
Afbeelding

Ondertussen had meltrain gebeld naar T-O-F. Die kwam uit de stad en zou met ons meegaan naar Nieuweschans. Terwijl meltrain op T-O-F wachtte maakte ik deze foto van de Spurt vanaf de andere kant met links de IC naar Zwolle:
Afbeelding

Daarna was T-O-F er en gingen we met z'n drieën de Spurt binnen. We hadden in de voorste bak een vierzitter en zo gingen we naar Nieuweschans (oftewel Bad Neuschanz :P). In het begin zijn er nog vrij veel stations. Ik vergeleek het zelfs met de Hoekse Lijn. De stations Kropswolde en Martenshoek bijvoorbeeld volgen vlak na elkaar. Maar, langzaam werd het landschap leger en tussen Scheemda en Nieuweschans zagen we zelfs veel herten in de weilanden. Een leuk gezicht. Zonder problemen kwamen we na het meest noordelijke nu ook op het meest oostelijke station: Nieuweschans.
We hadden Duitsland in zicht, maar we zijn toch in Nederland gebleven. Zeker met het zoomlenseffect van mijn camera lijkt Duitsland (na het bruggetje) heel dichtbij:
Afbeelding

Aan de andere kant van het perron twijfelen ze of er nu 3 bakken of het maximale aantal bakken kan stoppen:
Afbeelding

Toen kon de Spurt waarmee we hier gekomen zijn en zo ook weer weggaan op de foto. De zon stond niet helemaal geweldig, maar het ging nog. Hier is onze Spurt met links meltrain:
Afbeelding

En hier vlak voor vertrek met beide perrons:
Afbeelding

Daarna begon de terugreis naar Groningen. T-O-F zou eerst meegaan tot Zuidbroek om vanaf daar met de bus naar Veendam te gaan, maar omdat hij daar een half uur moest wachten besloot hij om mee te gaan naar Groningen om vanaf daar met de bus naar Veendam te gaan. Hij wist toen nog niet dat die overstap maar 2 minuten was, daar kwam hij vlak voor Groningen pas achter. Daarom namen we na weer een rustige rit in de trein al afscheid van T-O-F en rende hij na het openen van de deur gelijk naar de oostelijke loopbrug om naar Q-Liner 301 naar Veendam te gaan.
Meltrain en ik liepen andersom en bij de Q-Liner zagen we T-O-F nog instappen:
Afbeelding

Hierna hadden we weer 20 minuten, maar dit keer bleven we op het busstation, omdat we hierna met Q-Liner 300 naar Emmen zouden gaan.
Voordat dat zover was, kwam eerst nog dit monster op wielen als Citybus aangereden:
Afbeelding

En kwam ook nog deze ex-Connexxion Duvedec 9089 (wat nog te zien is aan het interieur) als Buslijn 140 naar Delfzijl langs. Nostalgie 8-):
Afbeelding

Ook deze bus is al op leeftijd. Deze Alliance 2202 als Buslijn 82 naar Nieuw Roden:
Afbeelding

Maar, deze stuk nieuwere bus mag er ook zijn natuurlijk. 8-) Deze Citaro G 223 als Buslijn 11 naar Zernike:
Afbeelding

Daarna kwam onze Q-Liner 300 naar Emmen binnen. Hierin kochten we een 5-€urokaartje. We dachten dat dit een mooi kaartje was, maar het was gewoon een standaard Q-Liner strookje. De bus zelf was super. Het was een hele ruime Q-Liner Integro met meer dan genoeg beenruimte. Uitstekend voor deze rit naar Emmen van iets meer dan een uur. 8-) Mede door het comfort, maar ook door het mooie uitzicht buiten door de leuke dorpjes als Gieten en Borger ging de rit naar Emmen snel. De bus kwam ook nog eens 5 minuten te vroeg aan.

Hierdoor hadden we nog even tijd voor wat foto's, zoals van deze Alliance 2200 als Buslijn 27:
Afbeelding

Links ernaast stonden deze Wright 5986 als Buslijn 21 naar Assen en deze Duitse bus van Lefelink (de 54) als Buslijn 922 (hadden ze geen hoger nummer) naar Meppen:
Afbeelding

Daarna kon nog even de bus waarmee we hier gekomen zijn op de foto. De Q-Liner Integro 7157:
Afbeelding

Hierna gingen we naar de Stoptrein richting Zwolle die ons in Marienberg zal brengen. Onderweg viel mijn oog nog op deze oude seinpaal:
Afbeelding

Met 1 Super Plan V gingen we daarna snel naar Marienberg. Hier kwamen we keurig op tijd aan. Hier onze Super Plan V op spoor 1 van Marienberg:
Afbeelding

De Super Plan V bleef lang wachten en de LINT naar Almelo stond er ook al en daardoor konden ze samen op 1 foto:
Afbeelding

Toen werd duidelijk waarom de Super Plan V zo lang bleef wachten. Er kwam een goederentrein vanuit Zwolle langsgedenderd met een ACTS 1200'je voorop. Snel pakte ik mijn camera, maar toen de trein er was stond ik nog niet goed en mede door het sombere weer ten zuiden van Emmen kwam de goederentrein er door de snelheid niet goed op. :(

Een foto van onze LINT 44 naar Almelo kon wel:
Afbeelding

Daarna vertrokken we met deze LINT naar Almelo. Via de drukke stations van o.a. Geerdijk (1 instapper) en Vroomschoop (5 instappers) kwamen we na een rustige rit in Almelo. Dit was de laatste rit voor LINT 44. Hierna vertrok hij naar zijn plekje voor de nachtrust.
Hier staat de LINT nog onder de zwarte kap boven spoor 3:
Afbeelding

Na een paar minuten kwam de Stoptrein naar Zwolle met 1x DM'90 nog even langs:
Afbeelding

Hier vlak achter zat de IC richting Den Haag / Rotterdam die we in eerste instantie zouden nemen:
Afbeelding

Toen we net zaten in de voorste bak kwam er aan de andere kant een leuke verrassing voor ons. De IC 147 naar Hannover reed met het alleen maar 1e klas rijtuigen, waarvan er een aantal gedeclasseerd waren. :D Die kans konden we niet laten lopen en daarom renden we snel naar de overkant en gingen we de Pimpelexpress tot Hengelo in. Nadat we langs een groep dames liepen die flink aan het pimpelen waren kwamen we bij een vrije 2-zitter. Wat een heerlijke stoelen zijn dat en wat een zee aan beenruimte hebben ze. Jammergenoeg duurde onze rit naar Hengelo maar 10 minuten.
In Hengelo kon ik nog goed op de foto zetten dat we in een gedeclasseerd rijtuig zaten. Op de deur is dat te zien:
Afbeelding

Door deze zeer comfortabele rit werd de planning dus omgegooid. We gingen daarom niet via Arnhem, maar via Amersfoort naar huis. Dat is wat sneller. Daarom namen we vanaf Hengelo gelijk IC 1670 richting Schiphol. Deze had 10 bakken en dat leek voldoende voor de vele extra reizigers vanaf Deventer. Maar, bij Deventer gebeurde juist het omgekeerde. Er werden 3 bakken vanaf gehaald. Het voorste 3-tje (de 4084) werd volgens de omroep eraf gehaald. Dat vonden we niet zo logisch en later bleek dat niet de 4084 maar het 4-tje wat achteraan ging eraf gehaald werd. Hier werd geen woord over omgeroepen. :? Ondanks dat er nog ongeveer 13 bakken stonden te niksen in Deventer gingen we met 6 bakken en veel staanplaatsen verder naar Amersfoort. Ik zie hier geen logica in. Doordat er gewacht moest worden op de aansluiting vanuit Zwolle en door het ontkoppelen had de trein +10.

Bij Amersfoort was het nog maar +4, maar toen kregen we te maken met ProRail Amersfoort. :x De reputatie hiervan werd volledig waargemaakt. Onze trein kwam dus om 20:27 uur binnen, terwijl de normale vertrektijd 20:25 uur en dus was de kans aanwezig dat de IC 570 naar Den Haag / Rotterdam en IC 1570 naar Amsterdam even zouden wachten. Deze beginnen beiden in Amersfoort en waren dus beiden niet zo vol. Maar, de punctionaliteit is blijkbaar belangrijker dan de klant en daardoor waren beide treinen bij binnenkomst weg. Een paar minuutjes wachten was voldoende geweest.:roll: Meltrain en ik konden gelukkig met de IC 2872 van een kwartier later naar Rotterdam, maar reizigers naar Den Haag hadden gelijk +30 aan hun broek. Die naar Amsterdam konden nog wel de stoptrein nemen, maar die kon uiteraard niet de vertraging inlopen.

Wij gingen dus met IC 2872 naar Rotterdam. We hadden verwacht dat deze druk zou zijn, maar dat viel mee. Er waren nog zitplaatsen vrij. De rit verliep zonder problemen. Wel werd er bij Bilthoven gemeld dat er mensen op het spoor konden lopen en dat we daarom langzaam reden, maar we kwamen gewoon op de normale tijd (20:59 uur) binnen. Ook voor Gouda en na Rotterdam Noord werd er langzaam gereden, maar dit zal vast gekomen zijn door de stoomtrein van het begin van dit verslag van de SSN. Deze zou namelijk vlak voor ons zitten. En dat was ook zo, want toen we op Rotterdam Centraal binnenkwamen stond de stoomtrein op spoor 15.

Om de dag in stijl af te sluiten moest er natuurlijk een foto gemaakt worden. Hierin waren ze zeker niet de enige:
Afbeelding

En nog een keer, maar nu vanaf de perronrand:
Afbeelding

Hierna begon de loc met het omlopen. We dachten dat de loc weer via spoor 14 langs zou komen, maar hij kwam via spoor 10 (dus een stuk verderop) langs. Hierdoor kon de loc niet gefilmd worden. Daarom gingen we maar naar huis. Ik ging met de metro naar Zuidplein (wat overigens druk was door de zaalkorfbalfinale in Ahoy) en kwam om 22:15 uur na 14,5 uur thuis.

Reisduur: ongeveer 14,5 uur
Aantal bussen: 1
Aantal metro’s: 2
Aantal treinen: 14
Soorten busmaterieel: Arriva / Q-Liner Integro
Soorten treinmaterieel: ICM (4x), ICMm, BeNeLux, Spurt (4x), Super Plan V, LINT, IRM-IV, 1e klas rijtuig trein 147
Controle: in 3 van de 14 treinen (= 21,4% controle)
Vertraging (meer dan +3): in 6 van de 14 treinen (= 57,1% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 2 van de 14 treinen (= 85,7% op tijd)
Kosten: 2x 2 zones met roze strippenkaart à € 4,60 voor de metro + Kruidvatkaartje à € 9,95 + 5-€urokaartje voor Q-Liner 300
Laatst gewijzigd door mb90 op zo 20 apr 2008, 20:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Bericht door Ronald »

Mooi verslag weer! In het noorden kun je erg leuke reisjes maken door een relatief rustige omgeving. Een tijd terug ook die lijntjes eens gedaan (toen reden er nog wadlopers). Je kon toen ook nog vanaf Roodeschool met de bus "doorsteken" naar Delfzijl (aan het andere nevenlijntje), maar volgens mij rijden die bussen niet meer.
mb90 schreef:Deze Alliance 2202 als Buslijn 82 naar Nieuwadden:
Dat zal wel "Nieuw-Roden" geweest zijn :wink:

Ps. wat is trouwens een "Super Plan V", iets anders dan een "gewone " Plan V?
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Bericht door mb90 »

Die bus op lijn 82 gaat inderdaad naar Nieuw Roden. Ik kon het vanmiddag niet goed lezen, maar nu ik het nog een keer las zag ik het.

Een super Plan V is een opgevoerde Plan V. Dit is gedaan om de rijtijden tussen Zwolle en Emmen te halen, die eerst alleen de SM'90 kon halen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Bericht door Meltrain »

Dan komen nu mijn foto’s eraan. :)
We begonnen zoals gezegd ‘s ochtends op Rotterdam Centraal. Daar maakte ik mogelijk mijn laatste foto van de 503
Afbeelding

Zoals gezegd kwam de SSN ook nog langs met loc 01 1075: en de K1A-stam + Mitropa-rijtuig:
Afbeelding

Op Amsterdam Centraal maakte ik en foto van de Thalys onder de overkapping:
Afbeelding

Net voor Deventer moesten we stilstaan voor een rood sein. Dit gaf mij de mogelijkheid om deze foto te maken:
Afbeelding

In Groningen zagen we deze line-up van vijf (waarvan vier op de foto) bussen:
[img]http:/i29.tinypic.com/2rruz9g.jpg[/img]

Tussen Groningen en Groningen Noord maakte ik een foto van de achterste cabine:
Afbeelding

Onze Spurt te Roodeschool:
Afbeelding

Dezelfde Spurt en hetzelfde station, maar nu van de andere kant:
Afbeelding

In Groningen makte ik deze foto van een Integro als Q-Liner naar Stadskanaal met links een scania op lijn 100:
Afbeelding

Deze Scania van dichterbij:
Afbeelding

De Spurt die ons in Nieuweschans bracht. Hier gefotografeerd in Nieuweschans:
Afbeelding

Hier hét bewijs dat ik in Nieuweschans ben gewees 8-)
Afbeelding

Nogmaals onze spurt in Nieuweschans, maar nu vanaf de andere kant:
Afbeelding

Hier nogmaals de Kay-Liner met Trein-o-Fiel die instapt:
Afbeelding

Een gelede Duvedec, die nog geheel in Connexxion-huisstijl is, op het station van Groningen:Afbeelding

Een Alliance in Emmen:
Afbeelding

De Integro die ons vanaf Groningen in Emmen bracht, hier in Emmen:
Afbeelding

Tijdens het overstappen in Mariënberg, maakte ik nog een foto van de Plan V die ons daar bracht:
Afbeelding

En toen kwam één van de grootste verrassingen van de dag: de 1255 met containertrein kwam door Mariënberg. Ik liet mijn rugzak op het perron achter en rende naar de overweg voor een foto:
Afbeelding

Hierna heb ik geen foto’s meer gemaakt en ben ik dus op het eind van mijn foto’s gekomen.
Laatst gewijzigd door Daniel op vr 31 jan 2014, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Post hersteld
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Bericht door Caspar »

Leuk verslag, en leuke herkenbare foto's uit mijn stad 8-) (voor nog een maandje) Die Scania bus heb ik hier ook nog niet eerder gezien. Geruild met een ander exemplaar uit Waterland?
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Bericht door tsov »

Er zijn een jaartje ofzo voordat Waterland naar Arriva ging al twee Scania's aangeschaft (7830 & 7831). Tegenwoordig rijdt er
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Bericht door Cookie »

Leuk verslag van jullie allebei :pos: ! In het Noorden liggen inderdaad nog een aantal mooie lijntjes, waarvan een groot deel door de weilanden gaat. Wildspotten gaat ook erg gemakkelijk, tussen Winschoten-Nieuweschans zie ik vrijwel altijd wel hert(en) lopen. In 2010 kunnen jullie iig terugkomen voor de nieuwe Noordelijke lijn, Zuidbroek-Veendam: deze loopt ook voor een behoorlijk deel door het weiland (de zogenaamde Tusschenklappenpolder).

Het viel me op dat jullie beiden een foto van mij bij lijn 301 hebben geplaatst: ben ik zo fotogeniek ofzo? :lol:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Bericht door Caspar »

Wat landschappelijk ook erg aan te raden is voor een volgende keer is om via Stadskanaal naar Emmen te gaan vanuit Groningen. Het duurt wel een uurtje langer, maar het is wel een uniek landschap daar met al die lintbebouwing langs de kanaaltjes en oude bruggetjes met vervallen loodsen. Ook zie je dan nog tot voorbij Musselkanaal de spoorlijn van de STAR lopen. :D
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Bericht door Daantje »

Altijd als ik foto's zie van het busstation van Groningen krijg ik weer flash backs van onze gruwelijk koude overnachting daar :P
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Bericht door deadlock »

Daantje schreef:Altijd als ik foto's zie van het busstation van Groningen krijg ik weer flash backs van onze gruwelijk koude overnachting daar :P
:?:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Bericht door JeePee »

Ik vermoed dat ze Rondje Nederland bedoelt. Toen heeft het team op station Groningen 'overnacht'.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Bericht door Daantje »

True, het mocht dan wel augustus zijn maar het was 's nachts echt nog behoorlijk koud.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Bericht door Daan »

mb90 schreef: Hierna hadden we weer 20 minuten, maar dit keer bleven we op het busstation, omdat we hierna met Q-Liner 300 naar Emmen zouden gaan.
Voordat dat zover was, kwam eerst nog dit monster op wielen als Citybus aangereden: http://i26.tinypic.com/rkrhbq.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Die bus links is leuker 8-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:Wat landschappelijk ook erg aan te raden is voor een volgende keer is om via Stadskanaal naar Emmen te gaan vanuit Groningen. Het duurt wel een uurtje langer, maar het is wel een uniek landschap daar met al die lintbebouwing langs de kanaaltjes en oude bruggetjes met vervallen loodsen. Ook zie je dan nog tot voorbij Musselkanaal de spoorlijn van de STAR lopen. :D
Da's inderdaad wel een aanrader ja, heb dat stuk zelf (Emmen - Stadskanaal) helaas ooit in 'n connexxion-Ambassador die heeeeeeel lang geen wasstraat gezien had afgelegd, dat was wel jammer. Maar 'tis op zich best een mooi ritje ja.
Is het definitieve busstation in Stadskanaal nou trouwens al 'n keer in gebruik, de laatste keer dat ik daar was stopten ze nog op de tijdelijke locatie (compleet met GADO-haltebordje :) ) waar zo'n beetje in het plantsoen gebufferd werd :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Bericht door Caspar »

Ja die is in gebruik, ik was er vorige week namelijk voor het eerst eens. (Als bijna ex-groninger moet ik natuurlijk wel eens in Stadskanaal geweest zijn) Al is het nu ook nog niet veel bijzonders, een pleintje met soort veredelde bushaltes. Het verbaasde me trouwens dat het nog een knooppunt van betekenis is, vanuit Groningen gezien is het al zo'n uithoek...
Ook leuk dat je vanuit Stadskanaal kan kiezen tussen Arriva of Connexxion naar Emmen voor je bus.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Bericht door mb90 »

Die route via Stadskanaal waren wij eerst ook van plan, maar toen we zagen dat de overstap in Winschoten net niet te halen was en de route via Groningen en Stadskanaal te lang duurde, besloten we om met de Q-Liner te gaan. Maar, de route via Stadskanaal staat bij mij wel op mijn (lange) to-do-list. :)
Delfzijl
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 23:59

Re: meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Bericht door Delfzijl »

Jammer dat jullie Delfzijl niet aandeden. Ik zie zelf ook vaak herten als ik naar Groningen reis. Mooi verslag verder :pos:
En kwam ook nog deze ex-Connexxion Duvedec 9089 (wat nog te zien is aan het interieur) als Buslijn 140 naar Delfzijl langs.
Die neem ik heel vaak als er om 10 uur geen trein meer naar Delfzijl gaat. :D
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Bericht door mb90 »

Delfzijl hebben we afgelopen zomer bezocht, dus daarom zat dat daarom niet in de planning. Zie deze foto van 10 augustus jl.:
Afbeelding
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Bericht door Justin »

Ha, leuK! Doet me heel erg denken aan mijn reis met Iceman door Friesland en Groningen, waarbij we juist Groningen-Nieuweschans oversloegen ;)! Leuk verslag! Ik heb een zelfde soort foto van Nieuweschans, alleen dan op Roodeschool. Jullie waren vast de enigen die daar stonden te wachten ;)?

En na mijn reis naar Emmen vandaag komt ook weer alles naar boven!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Bericht door tsov »

Zo'n foto met Nieuweschans heb ik wel van jou :wink:
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: meltrain & mb90 on Tour #6: Naar Groningen en Drenthe

Bericht door Justin »

Hey joh!... die foto ken ik nog niet :P. heb wel een andere foto van het bordje gewoon :P.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten