Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Suus »

Stations zijn leuk, maar het eeuwige indikken van stations in het algemeen mag op sommige plaatsen wel tot een snel einde gebracht worden, of we willen nog meer dieptepuntjes als Amsterdam Science Park.

(En ja, dat is persoonlijk, maar van mij mag dat station morgen nog gesloten worden)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

Bee schreef:Stations zijn leuk, maar het eeuwige indikken van stations in het algemeen mag op sommige plaatsen wel tot een snel einde gebracht worden, of we willen nog meer dieptepuntjes als Amsterdam Science Park.
Ik kan me wel iets voorstellen bij dit sentiment (zie ook mijn opmerkingen over Den Haag Moerwijk), maar het is een lastige hoek om met ander vervoer te bereiken en de spoorlijn ligt er toch, dus ik zou dit station op z'n minst een kans willen geven.

Het valt toch niet mee om stations te sluiten. Het efficienst is natuurlijk een hele lijn opheffen, maar dan valt er gelijk voor een groot gebied openbaar vervoer weg en het is maar de vraag of bussen dat kunnen compenseren. En er zijn talloze voorbeelden van plaatsen waar spoor (trein of tram) weggehaald is en het nu met node gemist of zelfs weer opnieuw aangelegd wordt. Kleine stationnetjes in buitengebieden opheffen heeft min of meer dezelfde nadelen. In de steden zijn ook veel kleine stations die ik graag zou laten verdwijnen en iets minder kleine waar ik de sneltreinen en intercity's niet zou willen laten stoppen (bijvoorbeeld Amsterdam Lelylaan, Hoofddorp). Binnen een stad heb je dan weliswaar wel alternatief vervoer, maar daarmee naar een groter station reizen kost flink extra tijd.

Ik denk toch dat de beste manier om winst te behalen is door de intercity's echt goed door te laten rijden en voor goede aansluitingen te zorgen zodat als je eenmaal in een trein zit het ook lekker opschiet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Vinny »

Het probleem is dat we in Nederland 'alles of niets' hebben. In het buitenland zie je voor landelijke gebieden een gepimpte pomplorrie die eens in de twee uur en alleen op werkdagen een verbinding biedt, of (in Duitsland) een haltering 'op verzoek'.
In steden heb je in het buitenland een goed functionerend S-bahn of RER net. In Nederland moeten we het doen met NS-sprinters die in veel steden die functie overnemen. Hierdoor stoppen treinen hier relatief vaak.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Wubbo »

Wat is het probleem dan eigenlijk?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Vinny »

Het probleem is dus dat treinen in Nederland veel meer stoppen dan in het buitenland. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Wubbo »

Dat hangt er van af waar je ze mee vergelijkt. Als je een Nederlandse IC vergelijkt met een Duitse heb je absoluut gelijk. Als je een Nederlandse Sprinter vergelijkt met een Duitse RE ook. Maar zeker binnen de brede Randstad is Nederland eigenlijk gewoon vergelijkbaar met het Ruhrgebied, en daar stoppen ook de RB's vaak. Het vake stoppen hangt ook met name af van de demografie (hoeveelheid en verspreiding van inwoners). Ik zie dus nog steeds het probleem niet.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

Wubbo schreef:Het vake stoppen hangt ook met name af van de demografie (hoeveelheid en verspreiding van inwoners). Ik zie dus nog steeds het probleem niet.
Het probleem dat ik zie is dat alle treinen relatief vaak stoppen. Je zou best twee keer per uur een trein Rotterdam CS - Den Haag HS - Schiphol - Amsterdam CS kunnen laten rijden die de tussenstations overslaat.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door midnet »

iljitsch schreef:[Het probleem dat ik zie is dat alle treinen relatief vaak stoppen. Je zou best twee keer per uur een trein Rotterdam CS - Den Haag HS - Schiphol - Amsterdam CS kunnen laten rijden die de tussenstations overslaat.
zoals je ongetwijfeld weet wordt daar al jaren+jaren meer aan gewerkt-zelfs de stop in Den Haag HS gaat eruit-dat ding heet dan FYRA/onze hoge snelheidstrots. tot 4-6 keer per uur, als het eenmaal lukt daar in Italie die dingen klaar voor de dienst te krijgen. Kost alleen wat sentjes meer......
Ik zie het probleem eigenlijk ook totaal niet. In Nederland ligt de gemiddelde reislengte ook enorm veel lager als in landen als Duitsland of Frankrijk. Beter te vergelijken met Belgie of het Z-O deel van Engeland (regio Groot London)-en daar verschilt het amper mee. Dan hebben wij eerder nog een enorm frequent net. Of de regio Rhein-Ruhr: op de as Dusseldorf-Duisburg-Essen-Bochum-Dortmund stoppen ook alle ICE op al die stations-om de 10/12 min. van elkaar. En voor de lokale reiziger zijn er de veel goedkopere RE, die fijne DoSto=dubbeldekkers. En nog een S-bahn op apart spoor voor alle haltes.
Hoewel het bij mij als ik tijd zat heb vooral om het totaal aan uitgaven gaat (=dus de laagste prijs), gaat het voor de meeste mensen enkel om totale reistijd huis-bestemming. Als je dan 15 min. langer in een bus moet zitten om dat station verder weg waar de sneltrein dan wel wil stoppen te bereiken-afgezet tegen 3 min.lopen en 6 min. langer in een trein-dan is het voor mij wel duidelijk.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Ardan »

Fyra geeft inderdaad een snelle verbinding Rotterdam-Amsterdam, maar ik wil niet met Fyra want dan betaal ik een flinke toeslag. Er zijn verder 7 treinen per uur, 2 stoptreinen via Gouda, 2 sneltreinen via Haarlem, 2 IC's, en de Benelux. Als ik dus vlug en rechtstreeks naar Amsterdam wil heb ik maar drie keuzes per uur, wat ik toch eigenlijk redelijk weinig vind. Ik probeer als ik in Rotterdam ben mijn aankomsttijd op CS altijd zó uit te mikken dat ik een goede overstap op de Benelux heb. Scheurt Leiden lekker voorbij en hoppa, 40 minuutjes later sta ik op Schiphol.
Ik doe ook maar wat
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

midnet schreef:
iljitsch schreef:Het probleem dat ik zie is dat alle treinen relatief vaak stoppen. Je zou best twee keer per uur een trein Rotterdam CS - Den Haag HS - Schiphol - Amsterdam CS kunnen laten rijden die de tussenstations overslaat.
zoals je ongetwijfeld weet wordt daar al jaren+jaren meer aan gewerkt-zelfs de stop in Den Haag HS gaat eruit-dat ding heet dan FYRA/onze hoge snelheidstrots. tot 4-6 keer per uur, als het eenmaal lukt daar in Italie die dingen klaar voor de dienst te krijgen. Kost alleen wat sentjes meer......
En dat is dan ook gelijk het probleem. Het is niet een beetje meer, het is 98% meer (fyratoeslag Rotterdam - Schiphol is 6 euro, Rotterdam - Schiphol met chipkaart en korting is 6,10 euro). Dat is echt veel te duur.

Het probleem op dit moment is dat de fyra maar 1 keer per uur rijdt. Ik weet niet hoeveel van die 4 - 6 die je noemt treinen zijn waar je zonder reservering in kan die redelijk betrouwbaar rijden, maar vanaf 2 begint zo'n trein bruikbaar te worden, met 4 zeker. Nu rijdt-ie echter maar 1 keer per uur. Het probleem is dan dat als je 'm mist je een veel langzamere trein moet nemen of je moet op de volgende wachten. Ik heb toen in vorige maand van Rotterdam naar Schiphol moest inderdaad de fyra genomen maar als die niet gereden had of ik had 'm gemist was ik dus een uur later op Schiphol geweest, wat net op het randje was. Een trein die een stuk van 26 minuten bedient elke 60 minuten laten rijden is niet ontzettend handig.

Voor wat betreft niet stoppen op Den Haag HS: dat zie ik niet echt als een voordeel. -O-

Ik misgun de Rotterdammers hun fyra niet, maar ik denk dat er toch veel Rotterdammers zijn die er niet twee keer zo veel geld voor over hebben om anderhalf keer zo snel op Schiphol of Amsterdam te zijn. Die dwingen om nog maar een zooi extra stops te maken en er nog 10 minuten langer over te doen is erg flauw, en volgens mij is het efficienter om een trein snel tussen Rotterdam en Amsterdam te laten rijden dan treinen van Rotterdam naar Den Haag CS en Amsterdam naar Den Haag CS (die overigens ook te vaak stoppen).
midnet schreef:Ik zie het probleem eigenlijk ook totaal niet.
Stoppen kost tijd en dus geld. Op stations als Delft en Schiedam (26000 en 12400 in/uitstappers in 2006) is vier treinen per uur ruim voldoende en dat hoeven ook niet alle vier intercity's te zijn want deze steden liggen op korte afstand van Den Haag en Rotterdam. Leiden is met 60000 in/uitstappers het vijfde station van het land en ligt verder van andere intercitystations dus heeft wel 4 intercity's per uur nodig, maar met de extra lijnen via Schiphol naar Den Haag CS lijkt het me dat Leiden te druk wordt en zo groot is het nu ook weer niet dat er 6 of 8 intercity's per uur vanuit Den Haag hoeven te stoppen.

Het voordeel van een trein die minder vaak stopt is dat-ie langer met een vast aantal reizigers rijdt. Je hoeft dan niet een trein langer te maken voor een kort stukje dat druk is.
midnet schreef:Hoewel het bij mij als ik tijd zat heb vooral om het totaal aan uitgaven gaat (=dus de laagste prijs), gaat het voor de meeste mensen enkel om totale reistijd huis-bestemming. Als je dan 15 min. langer in een bus moet zitten om dat station verder weg waar de sneltrein dan wel wil stoppen te bereiken-afgezet tegen 3 min.lopen en 6 min. langer in een trein-dan is het voor mij wel duidelijk.
Inderdaad. (Plus het aantal keer overstappen.) Dus voor de mensen die in de grootste steden wonen, waar ettelijke verbindingen per uur zijn, is het een groot voordeel als een paar van die verbindingen sneller zijn. 2 treinen van Delft naar Amsterdam die er 58 minuten over doen en vanuit Den Haag HS 50 minuten plus 2 die er vanuit HS 40 minuten over doen is ten opzichte van vier treinen die 58/50 minuten doen dus een voordeel voor de reizigers uit Den Haag maar niet echt een nadeel voor die uit Delft omdat reizigers vanuit Delft met die twee overblijvende treinen er niet langzamer zijn.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door playertwo »

Vinny schreef:
Je zit in een negatieve spiraal. Door lage frequenties jaag je de weinige reizigers die er zijn weg, en ben je onaantrekkelijk voor nieuwe reizigers. Zeker met frequenties als 1 bus per uur, of zelfs per 2 uur is niet bepaald aantrekkelijk te noemen. Biedt je een product met bijv. 2 bussen per uur (in goede aansluiting op de treinen), dan trek je vanzelf meer reizigers. Aanbod creëert vraag, als het maar de tijd geeft. Ik zeg niet dat je overal met gelede bussen moet rijden, met bussen waar je bijv. 15-20 mensen kan meenemen kan je ook prima voldoen.
Een dorp van 30 huizen blijft een dorp van 30 huizen. Kortom een volstrekte verspilling van belastinggeld om er überhaupt openbaar vervoer te hebben. Mensen die oud of gehandicapt zijn kun je veel beter (in dergelijke gevallen) taxibonnen geven.

Een investering in openbaar vervoer is alleen zinvol als er ook veel huizen gebouwd worden. Als de provincie dat niet kan of wil faciliteren dan houdt het gewoon op.
Zoals anderen je ook al corrigeerden, zijn er meer dan 30 huizen in een dorp in Zeeland. Gehandicapten maken meestal al gebruik van door de AWBZ gefaciliteerd vervoer. Doordat je zo'n waardeloos aanbod hebt, zal je ook nooit veel reizigers trekken. In Zeeland zit potentie zat, maar daarvoor moet er dan wel een passend aanbod worden gedaan. Desnoods laat je het OV (bus, trein en boot) volledig door één vervoerder verzorgen ten westen van Bergen op Zoom of Roosendaal als NS er onvoldoende brood in ziet.

Er zijn overigens wel meer investeringen compleet zinloos, die ook gewoon worden gedaan in Nederland. Ik noem maar iets van een tunnel onder een weiland in het groene hart in plaats van de lijn grotendeels parallel langs de snelweg aan te leggen, en geschikt te maken voor 250km/h in plaats van 300 die je maar zeer kort haalt. Een voorbeeld met een hobbelbak tussen Utrecht en Amsterdam, waardoor je nog jaren vast zit aan 140km/h, of de aanleg van ATBvv op plaatsen die niet eens meer in exploitatie zijn (sein bij Boxtel van het Duits lijntje, of sporen bij Roermond die afgeklemd zijn).
Vinny schreef:Of de NS een bedieningsplicht voor Eijsden heeft, is nog altijd niet eenduidig beantwoord, ondanks dat het station helemaal niet eens bediend kan worden door de NS omdat deze vervoerder geen materieel heeft dat naar Eijsden kan rijden. Op dit moment heeft de NS ontheffing om Eijsden niet te bedienen, en wordt de spoorlijn Maastricht - Luik waarschijnlijk gewoon uit het hoofdrailnet geschrapt. Zo kan je dat natuurlijk ook oplossen... ;)
Pendelen met een DM'90; kan je prima Eijsden bereiken :mrgreen:
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Ronald »

iljitsch schreef:Het probleem dat ik zie is dat alle treinen relatief vaak stoppen. Je zou best twee keer per uur een trein Rotterdam CS - Den Haag HS - Schiphol - Amsterdam CS kunnen laten rijden die de tussenstations overslaat.
Jammer vindt ik dat het "Intercity"-product niet veel meer voorstelt (neem nou "onzin-IC's" als Utrecht-Almere of Amsterdam-Zandvoort).
Bovengenoemd traject is bijvoorbeeld een goed intercity-product (eventueel nog een stop in Leiden). Stations als Schiedam, Delft en Den Haag Laan van NOI bedien je dan met een sneltrein (inderdaad, het drietreinensysteem vindt ik vooral in de randstad erg zinvol).
Van een Intercity mag je best wat snelheid verwachten, tegenwoordig wil iedere plaats een intercity-verbinding (Harderwijk, Hoogeveen, ...). Is op zich wel voor te stellen, maar de belangrijkste eigenschappen van de intercity worden mijn inziens hiermee wel uitgehold.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Joshua »

Als ik bijvoorbeeld naar Zeeland ga ben ik al van mening dat de Intercity tussen Roosendaal en Vlissingen 2 stoppen teveel maakt. Namelijk Vlissingen Souburg en Krabbendijke.
Misschien denk ik hier te zwart-wit over. Maar naar mijn idee zijn dat gewoon kleine dorpjes waar geen IC hoort te stoppen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

rhk_amf: mee eens.

De vraag is echter of je zo'n sneltrein of zelfs stoptrein uit de provincie zodra die op een drukker deel van het spoor komt als stoptrein, sneltrein of intercity laat doorrijden. Ik kan me er wel iets bij voorstellen om de trein die straks in Zeeland stoptrein is intercity te maken in de randstad, zo zijn mensen uit Vlissingen oid toch redelijk snel in Amsterdam. Als je verder gaat als sneltrein en natuurlijk helemaal als stoptrein betekent dit een extra overstap.

Wat Leiden betreft, dat krijgt zowel een zooi treinen uit Rotterdam als uit Den Haag CS, dus volgens mij houdt Leiden met gemak vier intercity's per uur naar Amsterdam ook al slaan een paar intercity's Leiden over. Misschien dat er maar twee intercity's per uur naar Schiphol overblijven maar met de stoptrein is dit ook maar 20 minuten dus dat is goed te doen. Een voordeel is dat je middensporen tussen de perronsporen hebt dus je kan Leiden met redelijke snelheid voorbijrijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Suus »

@Joshua: De IC stopt niet in Krabbendijke maar in Kruiningen-Yerseke. Vlissingen Souburgh snap ik wel, dan maakt het ook echt niets meer uit, en het is voor een groot deel van Vlissingen handiger dan Vlissingen. Een aanzienlijk deel van het hoofdstation van Vlissingen zijn reizigers uit Zeeuws-Vlaanderen, vandaar het hogere aantal passagiers daar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Joshua »

Bee schreef:@Joshua: De IC stopt niet in Krabbendijke maar in Kruiningen-Yerseke. Vlissingen Souburgh snap ik wel, dan maakt het ook echt niets meer uit, en het is voor een groot deel van Vlissingen handiger dan Vlissingen. Een aanzienlijk deel van het hoofdstation van Vlissingen zijn reizigers uit Zeeuws-Vlaanderen, vandaar het hogere aantal passagiers daar.
Oeps, weer station's door elkaar gehaald.

Maar dan nog, ik vind het geen intercity stop waard. Laat er dan maar een goed op de trein aansluitende bus rijden. Even goed als dat Vlissingen makkelijk met 1 station kan gebruiken voor Intercity stops.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:Wat Leiden betreft, dat krijgt zowel een zooi treinen uit Rotterdam als uit Den Haag CS, dus volgens mij houdt Leiden met gemak vier intercity's per uur naar Amsterdam ook al slaan een paar intercity's Leiden over. Misschien dat er maar twee intercity's per uur naar Schiphol overblijven maar met de stoptrein is dit ook maar 20 minuten dus dat is goed te doen. Een voordeel is dat je middensporen tussen de perronsporen hebt dus je kan Leiden met redelijke snelheid voorbijrijden.
Op dit moment heeft Leiden al zes treinen per uur van en naar Amsterdam. Dat wil je dus terugbrengen naar vier?! Ik vind dat Leiden er in jouw plannen erg karig vanaf komt. Wat mij betreft wordt het minstens een intercity/sneltrein kwartiersdienst Ledn-Hlm-Asd en ook een kwartiersdienst Ledn-Shl-Asdz. Wanneer dat een beetje afgestemd wordt, heb je een 7,5-minutendienst Ledn-Asd :pos: :pos: De s3900 mag dan doorgetrokken worden waardoor je ook een kwartiersdienst op Nieuw Vennep en Hoofddorp hebt.
Joshua schreef:Maar dan nog, ik vind het geen intercity stop waard. Laat er dan maar een goed op de trein aansluitende bus rijden. Even goed als dat Vlissingen makkelijk met 1 station kan gebruiken voor Intercity stops.
Als je ter plaatse bekend bent of de kaart erbij pakt, zie je dat Souburg veel gunstiger t.o.v. van een groot deel van Vlissingen ligt dan het hoofdstation van Vlissingen zelf. Sterker nog, als je het reisadvies voor een reis van buiten zeeland naar het centrum van Vlissingen (Betje Wolffplein) opvraagt, werd je voorheen geadviseerd in Middelburg op de bus over te stappen (:!:) Nee, Souburg mag die IC lekker houden van mij.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

Ok, ik ga maar niet de hele voorgaande discussie oprakelen... :mrgreen:

Het huidige station Vlissingen heette vroeger Vlissingen Haven, en die naam dekt de lading zeer goed, het ligt dus vrij ver van de binnenstad. Toch heeft dat station 3000 reizigers per dag (in 2006) terwijl Vlissingen Souburg er maar 1000 heeft. De twee stations liggen op maar 2,5 km van elkaar af, je zou dus zeggen dat het zin heeft om beiden te vervangen door een station dichter bij de binnenstad. Daar wordt ook over nagedacht. Nadeel is dan wel dat degenen die met het voet/fietsveer naar Zeeuws Vlaanderen willen dan een veel slechtere overstap hebben.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door MdJ »

Alleen zou je Vlissingen Souburg eerder Vlissingen Centrum kunnen noemen, en Vlissingen zou je dan Vlissingen Haven kunnen noemen.

Dan zou je dus wel op Centrum stoppen ipv Haven, maar spoortechnisch kan je dan beter gewoon doorrijden.

Ik snap het probleem niet... Als ik het zo hoor kan je beter de zeeuwse lijn in zijn geheel opdoeken en bussen rijden. Als er zo weinig mensen over de Zeeuwselijn reizen, wat maken die extra stops dan uit? Het ligt er, je kan het niet slopen... Stations zijn er, rijden zou je toch wel moeten ivm roestrijden, aangezien er bij Ledeworp linksaf de sloelijn opgereden kan worden.

Edit: wat iljitsch zegt *O*
Bij twijfel: gebruik beton.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Chauf21 »

Souburg ligt ook aan het water, dus die stoomtoeter uit Zeeuws-Vlaanderen kan ook best een stukje verder varen :6
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Vinny »

Ik zie dus nog steeds het probleem niet.
Probleem is een groot woord. Maar in Nederland kiest 'men' ervoor om een hoge frequentie aan te bieden en een relatief grote stationsdichtheid (door het gebrek aan S-bahn achtige systemen). Je ziet dat bijvoorbeeld aan de bediening van Olst en Wije, die nu een klokvaste halfuursdienst gekregen hebben in plaats van de 'oude' bediening waarin dit maar eens per uur was, en de sneltrein (nu: intercity) één van de stations steeds oversloeg. In dit kader zie je bij de discussie m.b.t Hoogeveen en de Zeeuwse stations dat koste wat kost wordt vastgehouden aan de bediening van dergelijke stations door intercity's, terwijl dat eigenlijk te veel gevraagd is. In Frankrijk zou dan overgegaan zijn op een niet-klokvaste dienstregeling, één keer per dag stopt bijv. de TGV Brest-Paris in het altijd schattige Lamballe... (dat is ongeveer vergelijkbaar met een Thalys-trein die eens per dag ook op station Nieuw Vennep stopt, om het in perspectief te plaatsen...)

Neem nou Rilland Bath: Alle reizigers kunnen gewoon ook op station Krabbendijke instappen. Dat is maar een paar kilometer verder fietsen, en dit station heeft meer reizigerspotentieel. Ik denk zelfs dat je door het sneller maken van de trein meer reizigers in de grote plaatsen aantrekt dan je aan reizigers uit de kleine plaatsen verliest.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:Ik denk zelfs dat je door het sneller maken van de trein meer reizigers in de grote plaatsen aantrekt dan je aan reizigers uit de kleine plaatsen verliest.
Ik ben van mening dat de minieme reistijdversnelling op de toch al forse reistijden Zeeland-Randstad niet zo veel uitmaken, maar dat het sluiten van stations/verslechteren van de dienstregeling al snel(ler) leidt tot het afhaken van reizigers. Het maakt immers geen drol uit of je nou 90 of 92 minuten in een trein moet zitten, wel of je een kwartier/half uur langer moet fietsen.

Verder ben ik het wel met je eens dat de Randstad een goed ontsluitend en frequent sneltramtraject mist. Op zich ben ik er niet zo op tegen dat intercity's vaker gaan stoppen. Op den duur zal de vraag naar echte IC's wel gaan toenemen, maar tegen die tijd zal ook het internationale vervoer verder geïntegreerd zijn. Oftewel: in de toekomst zie ik nog wel gebeuren dat de internationale treinen de functie van échte IC gaan overnemen :pos:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

Chauf21 schreef:
iljitsch schreef:Wat Leiden betreft, dat krijgt zowel een zooi treinen uit Rotterdam als uit Den Haag CS, dus volgens mij houdt Leiden met gemak vier intercity's per uur naar Amsterdam ook al slaan een paar intercity's Leiden over. Misschien dat er maar twee intercity's per uur naar Schiphol overblijven maar met de stoptrein is dit ook maar 20 minuten dus dat is goed te doen.
Op dit moment heeft Leiden al zes treinen per uur van en naar Amsterdam. Dat wil je dus terugbrengen naar vier?!
Inderdaad. Zes is ongeveer net zo veel als Rotterdam, terwijl Leiden maar vijfde van de inwoners van Rotterdam heeft en een derde van de in/uitstappers (ongeveer).
Chauf21 schreef:Ik vind dat Leiden er in jouw plannen erg karig vanaf komt. Wat mij betreft wordt het minstens een intercity/sneltrein kwartiersdienst Ledn-Hlm-Asd en ook een kwartiersdienst Ledn-Shl-Asdz. Wanneer dat een beetje afgestemd wordt, heb je een 7,5-minutendienst Ledn-Asd
Naar Haarlem is dat absoluut niet nodig, elk half uur een intercity en tussenin steeds een stoptrein is voldoende. Voor Schiphol neig ik daar ook naartoe maar misschien dat hier vier intercity's/sneltreinen wel nuttig zijn. Maar die 7,5-minuutsdienst kan je vergeten, de treinen naar Schiphol en Haarlem zullen natuurlijk tegelijk halteren zodat er overgestapt kan worden. Tenzij je natuurlijk zowel naar Den Haag HS als CS 4 intercity's/sneltreinen per uur stuurt, dan is overstappen niet meer erg nodig.
Chauf21 schreef:De s3900 mag dan doorgetrokken worden waardoor je ook een kwartiersdienst op Nieuw Vennep en Hoofddorp hebt.
Met stoptreinen dan. En zelfs dan is het riant, Hoofddorp heeft 11000 reizigers per dag (zoals altijd, in 2006) en Nieuw Vennep maar 3000. (Vergeet niet dat deze twee stations de enige extra stops tussen Leiden en Schiphol zijn, een stoptrein doet over dit trajekt maar 20 minuten.)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Suus »

Vergeet station Sassenheim niet, dat opent in de dienstregeling 2011.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Inderdaad. Zes is ongeveer net zo veel als Rotterdam, terwijl Leiden maar vijfde van de inwoners van Rotterdam heeft en een derde van de in/uitstappers (ongeveer).
Vergeet daarbij niet dat al die instappers in Rotterdam veel meer kanten op kunnen. Daarnaast is Rotterdam in sterkere mate een knooppunt (neem aan dat de instappers die met een andere trein aankwamen ook meetellen?)
Chauf21 schreef:Maar die 7,5-minuutsdienst kan je vergeten, de treinen naar Schiphol en Haarlem zullen natuurlijk tegelijk halteren zodat er overgestapt kan worden. Tenzij je natuurlijk zowel naar Den Haag HS als CS 4 intercity's/sneltreinen per uur stuurt, dan is overstappen niet meer erg nodig.
In Leiden worden halve knopen geboden (IC uit Rotterdam -> IC naar Schiphol en IC uit Den Haag -> Sprinter naar Haarlem). Dat biedt volgens NS het voordeel van een ruimere overstap dan 2 minuten zoals bij een volledige knoop, dus ga je toch al wel richting die 7,5 minuut.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten