Wijzigingsblad april 2010

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Daniel »

'n paar wellicht interessante zaken die ik zojuist in een adviesaanvraag aan het LOCOV tegenkwam:
Adviesaanvraag schreef:3. Conpensatie voor vervallen Beneluxtreinen
NS Hispeed staakt per 12 april 2010 het rijden van treinen 9208 (maandag t/m zaterdag,
Rofterdam Centraal v. 5.55 - Brussel) en van zondag t/m vrijdag trein 9265 Brussel -
Rotterdam Centraal (a. 0.06).
NS heeft het voornemen, als compensatie voor reizigers die deze treinen voor binnenlands
vervoer gebruiken, van maandag t/m wijdag een Intercity in te leggen van Rotterdam
Centraal (v. 6.03) naar Roosendaal (a. 6.42), met aansluiting op stoptrein 12119, Roosendaal
(v. 6.a6) naar Vlissingen.
Op zaterdag is het gebruik van trein 9208 laag, ca. 15 personen, en rijdt er ook geen
aansluitende trein naar Vlissingen. NS vindt het derhalve niet bedrijfseconomisch
verantwoord om op zaterdag ook compensatie te bieden voor het weggevallen van trein
9208. Op zaterdag blijft wel een vroege verbinding Rotterdam Centraal - Roosendaal
bestaan in de vorm van stoptrein 5111 (Rotterdam C. v. 5.32, Roosendaal a. 6.261
In de avond biedt, naar de mening van NS, trein 2184 (Roosendaal v.23.471- Rotterdam
Centraal (maandag t/m donderdag a. 0.35, wijdag t/m zondag a. O.261een goed alternatief
voor de vervallen 9265.
11. Nachttreinen Rotterdam Centraal - Gouda - Utrecht Centraal
Uit het lopende pilotproject is gebleken dat het in de nacht van donderdag op wijdag niet
rendabel is om nachttreinen te rijden tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal.
NS houdt derhalve per 72 april aanstaande op met het rijden van de nachttreinen op
genoemd traject in de nacht van donderdag op wijdag.
Verder met ingang van deze datum ook een extra Thalys en daarnaast Fyra-treinen in het weekend (Zie hier).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Geert »

Tuurlijk NS Hispeed, gooi er gewoon even een INT uit middenin de dienstregeling :?. Dat-ie op zaterdag wordt geschrapt kan ik me voorstellen met slechts 15 reizigers, maar de rest van de week? En ondertussen wel een nieuwe, geldverslindende en amper bezette FYRA toevoegen :neg:
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door WSM »

Dit is nou wat men bedoelt met spoorboekloos rijden: te pas en te onpas wordt de dienstregeling veranderd.
Daarom wordt het spoorboekje volgend jaar ook afgeschaft.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door playertwo »

Ben benieuwd wanneer 72 april valt :mrgreen:
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Ronald »

WSM schreef:Daarom wordt het spoorboekje volgend jaar ook afgeschaft.
Oh? (bron...)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Ruben »

Bron heb ik ook niet zo paraat, maar het gedrukte spoorboekje is voor drgl 2010 voor het laatst uitgegeven. Het ding is toch al een maand later gedateerd dus vanaf 2011 geven ze het op...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Raymond »

Is op Somda verteld door inside-bronnen ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Meltrain »

Vooral het wegvallen van die Benelux vind ik dus een zeer slechte zaak. :evil: :neg: -O-
Zelf heb ik vorig jaar van de t9208 gebruik gemaakt toen ik naar London ging, omdat die aansluiting geeft op de tweede Eurostar Brussel - London.
Indien de t9208 opgeheven wordt, is de eerste reismogelijkheid Rotterdam - London (op zaterdag) ineens 2 uur later! :shock:
Nee, zo heb je nog wat over aan je dagje London... :roll:
M.a.w.: een zeer kwalijke zaak!
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door mb90 »

En zo kom ik dus op 4 mei vanuit Londen niet meer thuis vanaf Brussel, wat een service. :neg:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Meltrain »

Je komt niet eens in London, zo te zien... :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door mb90 »

De t9212 zou nog kunnen in theorie met een vliegensvlugge overstap in Brussel, maar ik ga als dit definitief is NS Hispeed aanschrijven met de vraag of ik met de t9310 mee kan. Zij boden mij op 31 januari immers het advies met de t9208 en t9265 aan.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Joshua »

En dan dacht je een jaar vooruit te kunnen met je spoorboekje.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Dexter »

Ach over een wijzingingsblad of twee is er zoveel geprotesteerd dat die treinen vast wel weer rijden. Je moet nooit schrappen in eerste/laatste treinen, vooral als die in een behoefte voorzien (aansluitingen enzo). Maar NS Hispeed is daarin vrij hardleers. Of desperate om nu al mensen een Fyra in te jagen die nog steeds niet rijdt... :neg:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Vinny »

De Brusseltrein is niet meer rendabel, omdat ze in België nu ook een extra IC (of IR) hebben ingelegd. Tussen Antwerpen en Brussel is de Benelux beduidend leger.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door reisthijs »

Wel vreemd, de Benelux is nog steeds de snelste trein tussen Antwerpen en Brussel. Met een binnenlandse Belgische trein ben je 10 minuten langer onderweg. Of zouden de Belgen de Benelux mijden vanwege de beruchtte onbetrouwbaarheid? (hoewel het niet meer stoppen in Brussel-Noord ook mee kan spelen natuurlijk)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Geert »

Een beetje het Cisalpino-idee uit Zwitserland: daar rijdt tegenwoordig ook een binnenlandse trein voor de internationale trein, omdat die Cisalpino's daar nog onbetrouwbaarder zijn dan de Beneluxtreinen hier...

@Vinny: zorgen dat de Fyra wat voller zit, dat zou pas rendabel zijn. Maar nee, wat denkt Hispeed: we stoppen gewoon met een Benelux en in plaats daarvan rijden we nòg een Fyra! -O-
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Karl »

En het gevolg daarvan dat Cisalpino's niet meer bestaan.

Die reizigers zitten dus in de auto of vliegtuig. Ik krijg steeds meer een hekel aan de 'service' van NS Hispeed, ze zijn een schande voor de spoorwereld. Als ik overigens de SNCF/DB/OBB was zou ik een paar TGV's/ICE's/Railjets van wat apparatuur voorzien om mee over Nederlands net te scheuren en de niet bestaande Fyra alvast te beconcureren. Dat mag tussen Brussel en Amsterdam in ieder geval, want dat is een internationale verbinding.
Het is een spectrum.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Reiziger Delft »

De treinen die eerst ''Cisalpino'' heetten bestaan nog steeds, alleen worden ze nu gereden door de Nationale Spoorwegmaatschappijen SBB (Zwitserland) en Trenitalia (Italie).
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Ronald »

Dexter schreef:Je moet nooit schrappen in eerste/laatste treinen, vooral als die in een behoefte voorzien (aansluitingen enzo). Maar NS Hispeed is daarin vrij hardleers. Of desperate om nu al mensen een Fyra in te jagen die nog steeds niet rijdt... :neg:
Ook is (in december) heel stiekem de laatste ICE uit Frankfurt op maandag, dinsdag, woensdag en zaterdag geschrapt, zodat de laatste verbinding uit Frankfurt naar Nederland ICE 104 op die dagen om 18:09 is. Wat het nog stiekemer maakt is om dit op een bepaald aantal dagen te doen :neg: .
Laatst gewijzigd door Ronald op vr 19 feb 2010, 22:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Ronald »

NS-Reiziger schreef:Bron heb ik ook niet zo paraat, maar het gedrukte spoorboekje is voor drgl 2010 voor het laatst uitgegeven.
Jammer, ik gebruik hem nog best wel vaak (vooral onderweg). Maar goed, hij zal niet zo veel verkocht meer worden neem ik aan met alle internet-mogelijkheden tegenwoordig.
NS-Reiziger schreef:Het ding is toch al een maand later gedateerd dus vanaf 2011 geven ze het op...
Zal ook wel een centjeskwestie zijn gok ik zo :wink: .
Laatst gewijzigd door Ronald op vr 19 feb 2010, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Karl »

18h09 is wel vroeg ja. Daar heeft de zakelijke reiziger ook nog wat aan, die even een dagje Amsterdamse Zuid as doet. :|
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Meltrain »

rhk_amf schreef: Ook is (in december) heel stiekem de laatste ICE uit Frankfurt op maandag, dinsdag, woensdag en zaterdag geschrapt, zodat de laatste verbinding uit Frankfurt naar Nederland ICE 104 op die dagen om 18:09 is.
In elk geval toen ik op zaterdag 24 oktober 2009 met Ardan naar Frankfurt was, was de t104 ook al de laatste verbinding terug naar Nederland.
Maar dat was inderdaad wel behoorlijk k*t (zeker ook omdat die niet op Hbf stopt en we ook geen reservering hadden). :neg:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Woepje »

Wat betreft de materieelinzet: trein t522 t533 t546 en t557 gaan op ma-vr standaard met IRM rijden (ook de bijhorende vleugeltreinen naar Lw en Rtd). Hierdoor rijdt trein t522 en t557 met 14 (!) bakken IRM en t533 en t546 met 10 bakken IRM tussen Zl en Ut.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Daniel »

14 bakken IRM is toch helemaal niet toegestaan in reizigersdienst? Wellicht weet Dexter daar meer van...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Woepje »

Blijkbaar wel want het staat zo gepland (aldus insider van NS via somda). Ik zou trouwens ook niet weten waarom het niet zou mogen. Technisch gezien en qua perronlengte moet het geen problemen opleveren.

Door dit grapje rijden de t10533 en t10546 met een VIRM-VI en de tak naar Gn met een VIRM-IV. De verdeling is dus niet echt ideaal en NS gunt de mensen naar Lw blijkbaar ook ligplaatsen in plaats van solo ICM drietjes. Maar ik teken wel voor dit plan hoor *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten