Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:
Chauf21 schreef:
iljitsch schreef:Wat Leiden betreft, dat krijgt zowel een zooi treinen uit Rotterdam als uit Den Haag CS, dus volgens mij houdt Leiden met gemak vier intercity's per uur naar Amsterdam ook al slaan een paar intercity's Leiden over. Misschien dat er maar twee intercity's per uur naar Schiphol overblijven maar met de stoptrein is dit ook maar 20 minuten dus dat is goed te doen.
Op dit moment heeft Leiden al zes treinen per uur van en naar Amsterdam. Dat wil je dus terugbrengen naar vier?!
Inderdaad. Zes is ongeveer net zo veel als Rotterdam, terwijl Leiden maar vijfde van de inwoners van Rotterdam heeft en een derde van de in/uitstappers (ongeveer).
Een derde van de in- en uitstappers? Rotterdam heeft ongeveer 90.000 in/uitstappers, Leiden 60.000 (check). Waarom zou je Leiden een trein afnemen? Dan kun je beter de stop op Den Haag HS schrappen, gezien vanuit het aantal in/uitstappers van dat station (namelijk ~ 35.000).
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:Voor Schiphol neig ik daar ook naartoe maar misschien dat hier vier intercity's/sneltreinen wel nuttig zijn. Maar die 7,5-minuutsdienst kan je vergeten, de treinen naar Schiphol en Haarlem zullen natuurlijk tegelijk halteren zodat er overgestapt kan worden. Tenzij je natuurlijk zowel naar Den Haag HS als CS 4 intercity's/sneltreinen per uur stuurt, dan is overstappen niet meer erg nodig.
Gegarandeerde cross-platformen zijn bij hogere frequenties niet nodig, m.i. Je kan de treinen via Hlm en de treinen richting Shl dan prima op elkaar afstemmen waardoor een 7,5-minutendienst redelijk eenvoudig kan worden opgezet.
Je kan prima met de s2200 binnenkomen en weer vertrekken waarna binnen enkele minuten de s2600 al binnenkomt. De fysieke wachttijd bij het overstappen blijft dan beperkt tot vijf minuten. Dat lijkt mij alleen maar fijn omdat je daarmee vertragingen kan opvangen. En anders is er altijd nog de overstap s2200 -> s5700/3900 die vrijwel direct gemaakt kan worden.
De overstap s2600->s2200 is minder van belang omdat je vanuit Den Haag ook al treinen richting Haarlem hebt (s3400), maar mocht die eruit gekicked worden, bestaat ook deze overstap uit slecht vijf minuten fysieke wachttijd.

In mijn plan ga ik uit van s2600/s700 Gvc-Ledn-Shl, gezamenlijk 4x/uur, s2200/s2100 Gv/Laa-Ledn-Hlm(-Asd), gezamenlijk 4x/uur en s5700/s3900 Gv(c)-Ledn-Shl, gezamenlijk 4x/uur.
iljitsch schreef:Met stoptreinen dan. En zelfs dan is het riant, Hoofddorp heeft 11000 reizigers per dag (zoals altijd, in 2006) en Nieuw Vennep maar 3000. (Vergeet niet dat deze twee stations de enige extra stops tussen Leiden en Schiphol zijn, een stoptrein doet over dit trajekt maar 20 minuten.)
Shl-Ledn zowel met de stoptrein als de intercity 4x per uur. De stoptrein gaat er met de extra stop in Sassenheim ongeveer zes minuten langer dan de intercity over doen. Lijkt mij gezien de potentie toch geen onaardige gedachte?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

Oei, daar ga ik even goed de mist in met de reizigersaantallen van Rotterdam CS.

Zowel Rotterdam als Leiden zijn knooppunten, het valt bij Leiden alleen minder op omdat de sporen richting Haarlem/Schiphol en Den Haag HS/CS al eerder bij elkaar komen.

Ik geloof inderdaad dat ze het veranderd hebben, maar in de tijd dat ik er nog vaak kwam was de overstap in Leiden zelfs drievoudig: sneltreinen/intercity's naar Den Haag HS en CS en nog een stoptrein. En dan rennen vanaf het a-deel van het spoor naar het b-deel, want als je achterin zit is twee minuten niet lang.

Een trein die Den Haag HS overslaat is er al: de fyra. Den Haag HS mag dan niet zo veel reizigers hebben, het bedient wel een grote stad. Toen ik nog in Den Haag woonde waren HS en CS even makkelijk te bereiken dus ik nam altijd het station waar de trein het snelst was. In dat opzicht is Den Haag HS overslaan en kopmaken op CS niet echt optimaal...
Chauf21 schreef:In mijn plan ga ik uit van s2600/s700 Gvc-Ledn-Shl, gezamenlijk 4x/uur, s2200/s2100 Gv/Laa-Ledn-Hlm(-Asd), gezamenlijk 4x/uur en s5700/s3900 Gv(c)-Ledn-Shl, gezamenlijk 4x/uur.
Maar waar blijven dan de treinen van HS naar Schiphol!?

Het slaat helemaal nergens op om 4 treinen per uur hetzelfde trajekt te laten rijden maar dan zo dat vanuit HS/Rotterdam alleen Haarlem te bereiken is en Schiphol niet, en vanuit Den Haag CS alleen Schiphol en Haarlem niet. Dit moet je dus om en om doen zodat je vanuit zowel HS als CS twee keer per uur naar Schiphol en twee keer per uur naar Haarlem kan.

En kom niet aan met een overstap op Leiden van vijf minuten, dan ga ik me echt opwinden. Nu kan ik vanuit HS in 25 minuten op Schiphol zijn, dat zou dan 35 minuten waarvan 5 op een tochtig perron worden!!! Van mensen de auto in jagen gesproken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Wubbo »

En net betoogde je dat het vanuit Den Haag niet uitmaakte of je op HS of op Centraal instapte... Dan reis je toch vanaf Centraal? Rechtstreeks naar Schiphol!
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door playertwo »

iljitsch schreef:Het slaat helemaal nergens op om 4 treinen per uur hetzelfde trajekt te laten rijden maar dan zo dat vanuit HS/Rotterdam alleen Haarlem te bereiken is en Schiphol niet, en vanuit Den Haag CS alleen Schiphol en Haarlem niet. Dit moet je dus om en om doen zodat je vanuit zowel HS als CS twee keer per uur naar Schiphol en twee keer per uur naar Haarlem kan.

En kom niet aan met een overstap op Leiden van vijf minuten, dan ga ik me echt opwinden. Nu kan ik vanuit HS in 25 minuten op Schiphol zijn, dat zou dan 35 minuten waarvan 5 op een tochtig perron worden!!! Van mensen de auto in jagen gesproken.
Zolang die A4 nog steeds delen heeft met (en de A44/N44 volledig) 2 rijstroken per richting, maakt het geen bal uit hoe lang je er met de trein over doet, want je bent sowieso sneller per trein, ook met overstap dan over de snelweg.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

Wubbo schreef:En net betoogde je dat het vanuit Den Haag niet uitmaakte of je op HS of op Centraal instapte... Dan reis je toch vanaf Centraal? Rechtstreeks naar Schiphol!
Dat was toen ik netjes op het kruispunt van de tram naar HS en de tram naar CS woonde. Dit geldt niet voor iedereen onder alle omstandigheden. Zeker niet voor studenten aan de Haagse Hogeschool die vlak achter HS ligt en ook voor alles wat vanuit het zuiden op HS arriveert.

Ondanks de minder ideale buurt is Hollands Spoor een veel mooier station dan Den Haag CS. Maar afgezien daarvan zou het natuurlijk veel makkelijker zijn als de doorgaande treinen tussen Rotterdam en Leiden via Den Haag CS konden. Maar ja, dat is een kopstation dus dat schiet niet op. Dus blijven we met de situatie zitten dat HS de plek is waar die doorgaande treinen stoppen. Maak dan van de nood een deugd door goede verbindingen aan te bieden en niet de Rotterdammers de fyra in te pesten, de Hagenaars richting Schiphol via CS te dwingen en de Delftenaren in de kou te laten staan.

Maar ondertussen verwacht ik niks meer van de NS, ze willen nu gewoon zonder meer de Beneluxtrein afschaffen wat mensen dwingt tot enorm ongemak en veel hogere kosten. Gelukkig rijdt-ie volgend weekeinde nog wel, want dan moet ik van Antwerpen naar Rilland.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:Maar waar blijven dan de treinen van HS naar Schiphol!?
Den Haag Centraal en -Laan van NOI zijn voor veel mensen geschikte alternatieven, zeker wanneer daar ook alle intercity's/sneltreinen stoppen. Voor specifiek de groep reizigers Gv-Shl (dus niet mensen die daarvoor zijn ingestapt of verder willen reizen) verdwijnt de rechtstreekse intercity. Dat is in NS-plannen ook al naar voren gekomen. Het achterliggende argument is wel dat de HSL een volwaardig (en gebruikt) alternatief is.
iljitsch schreef:Het slaat helemaal nergens op om 4 treinen per uur hetzelfde trajekt te laten rijden maar dan zo dat vanuit HS/Rotterdam alleen Haarlem te bereiken is en Schiphol niet, en vanuit Den Haag CS alleen Schiphol en Haarlem niet. Dit moet je dus om en om doen zodat je vanuit zowel HS als CS twee keer per uur naar Schiphol en twee keer per uur naar Haarlem kan.

En kom niet aan met een overstap op Leiden van vijf minuten, dan ga ik me echt opwinden. Nu kan ik vanuit HS in 25 minuten op Schiphol zijn, dat zou dan 35 minuten waarvan 5 op een tochtig perron worden!!! Van mensen de auto in jagen gesproken.
Oké, misschien is het mogelijk de s700 van Gv te laten starten? Dan behoud je de rechtstreekse verbinding. De s3400 moet dan wel vanaf Gvc blijven rijden omdat Gvc anders erg achtergesteld raakt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Karl »

Het probleem met Den Haag is, dat ze twee stations hebben waar je twee keer niet echt iets mee kan. Wel postief: Zuid Holland wil(de) (?) een station bouwen op het spoorkruispunt (Den Haag Carrefour), echter is mij niet bekend of dat station alleen aan de noord-zuid en/of oost-west-lijn gebouwd moet worden, maar wellicht dat men daar dan iets mee kan? Dan mag Gv en Laa van mij als IC-stop worden afgeschaft.

@Chauf, past dat infratechnisch allemaal wel? Keren op Gv lijkt me geen populaire maatregel, maar wellicht wel als de twee Leidse stoppers richting Gvc gaan in plaats van naar Ledn.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Wubbo »

iljitsch schreef:
Wubbo schreef:En net betoogde je dat het vanuit Den Haag niet uitmaakte of je op HS of op Centraal instapte... Dan reis je toch vanaf Centraal? Rechtstreeks naar Schiphol!
Dat was toen ik netjes op het kruispunt van de tram naar HS en de tram naar CS woonde. Dit geldt niet voor iedereen onder alle omstandigheden. Zeker niet voor studenten aan de Haagse Hogeschool die vlak achter HS ligt en ook voor alles wat vanuit het zuiden op HS arriveert.
Ik geloof niet dat studenten van de Haagse Hogeschool erg zitten te wachten op een verbinding met Schiphol. Wellicht met Amsterdam Zuid of Amsterdam Centraal, maar die eerste is nu al met overstap (Schiphol; s5000 - s5700 reken ik niet als volwaardig alternatief) en dat blijft met overstap (wordt Leiden), de andere blijft rechtstreeks alleen dan via Haarlem. De mensen van voorbij Den Haag HS hadden al een overstap (Delft, Schiedam C) in Leiden of krijgen de rechtstreekse Fyra (Rotterdam C).

Heeft iemand trouwens een herkomst-bestemmingsmatrix van de reizigers van Den Haag HS en Leiden Centraal? Dat zou een stuk schelen in de discussie, nu is iedereen aannames aan het doen op basis van eigen ervaringen, maar daar kun je natuurlijk niks mee bewijzen of echt goed onderbouwen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

Meen je dat serieus dat de NS geen treinen meer van HS naar Schiphol wil laten rijden? En dat vinden de tweede kamer en de adviesorganen ok?

Is dat een geintje ofzo? Zoiets is toch te idioot voor woorden, hoe kan iemand uberhaupt op het idee komen? Je kan dus wel vanuit Parijs, Berlijn, Groningen, Maastricht, noem maar op rechtstreeks naar Schiphol maar niet vanaf een station dat precies op een rechte lijn er naartoe ligt op nog geen 50 km afstand.

En welke HSL is hier een alternatief? Die stopt niet in Den Haag, weet je nog.

Op zich kan je keren op HS op spoor 1 dat om ondoorgrondelijke redenen alleen in de nacht van zondag op maandag gebruikt wordt. (Vroeger was HS eindpunt van de hofpleinlijn.)

Een nieuw station waar de lijnen elkaar kruisen is leuk bedacht, maar daar heb je niks aan want het ligt een kilometer of twee van iedere plek waar je heen zou willen af. HS kan je niet sluiten omdat het een monument is, CS niet omdat daar al die ambtenaren die in de hoogbouw er omheen werken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Wubbo »

iljitsch schreef:Meen je dat serieus dat de NS geen treinen meer van HS naar Schiphol wil laten rijden? En dat vinden de tweede kamer en de adviesorganen ok?
Ja. En ik zie nog steeds het probleem niet. De frequentie van Den Haag Centraal naar Schiphol wordt straks 6x per uur (4x IC/2x stoptrein).

Delft (25908 instappers in 2006) ligt net zo hard in een rechte lijn naar Schiphol en kent nu al geen rechtstreekse verbinding met Schiphol. Wat is dan het probleem van Den Haag HS (36456 instappers). Volgens het corridormodel gaat ook de rechtstreekse verbinding van Arnhem (of was het Eindhoven?) naar Schiphol eruit. Dat is de keuze die gemaakt is.

Je moet deze afweging ook niet alleen zien in het licht van Den Haag HS - Schiphol. De beweging die gaande is is dat het huidige alternerende model (2x per uur Den Haag HS - Schiphol en 2x per uur Den Haag HS - Haarlem die niet in een nette kwartierdienst liggen) ingeruild wordt voor een model met elk kwartier dezelfde verbinding. Hierdoor wordt de verbinding Den Haag HS - Schiphol trouwens wel 4x per uur geboden ten opzichte van 3x per uur nu (s2100 en s9200).
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:Meen je dat serieus dat de NS geen treinen meer van HS naar Schiphol wil laten rijden? En dat vinden de tweede kamer en de adviesorganen ok?

Is dat een geintje ofzo? Zoiets is toch te idioot voor woorden, hoe kan iemand uberhaupt op het idee komen? Je kan dus wel vanuit Parijs, Berlijn, Groningen, Maastricht, noem maar op rechtstreeks naar Schiphol maar niet vanaf een station dat precies op een rechte lijn er naartoe ligt op nog geen 50 km afstand.
Het is voorgesteld, of de betrokken mensen genoeg wakker zijn geschud is een tweede (dat zal wel een paar weken voor daadwerkelijke implementatie gebeuren). Maar het verhaal staat hier: http://www.minvenw.nl/cend/overlegorgan ... 240152.pdf (vanaf pagina 17).
Karl schreef:@Chauf, past dat infratechnisch allemaal wel? Keren op Gv lijkt me geen populaire maatregel, maar wellicht wel als de twee Leidse stoppers richting Gvc gaan in plaats van naar Ledn.
In het voorstel dat ik eerder had (s700, s2600, s3400, s3900, s6300 + evt. s5000 vanaf Gvc) kwam je op Laa alleen uit als je alles laat stoppen.
Op Gv komen dan alleen de s1900, s2100, s2200 en de s5100. De s5000 kan daar wel bij. Een eventuele s700 kan je behandelen op spoor 1, maar dan kruis je altijd Gv-Gvc. Ik weet niet in hoeverre dat problemen oplevert. Bij Laa kan je aantakken op het spoor Gvc-Laa-Ledn (spoor 3). Alternatief is om tussen de sporen te keren, maar ik weet niet in hoeverre het emplacement daarop toegerust is.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Is dat een geintje ofzo? Zoiets is toch te idioot voor woorden, hoe kan iemand uberhaupt op het idee komen? Je kan dus wel vanuit Parijs, Berlijn, Groningen, Maastricht, noem maar op rechtstreeks naar Schiphol maar niet vanaf een station dat precies op een rechte lijn er naartoe ligt op nog geen 50 km afstand.
NS maakt gewoon een kosten-batenafweging. Kennelijk profiteren meer reizigers van een verbinding Gvc -> Shl dan van Dt/Gv -> Shl.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

Zes intercity's per uur naar Schiphol vanaf dat klote-CS en niks meer vanaf HS en als je in Leiden over wilt stappen kan je nog vijf minuten extra wachten ook. Ik ben echt pisnijdig hierom.
Chauf21 schreef:Een eventuele s700 kan je behandelen op spoor 1, maar dan kruis je altijd Gv-Gvc. Ik weet niet in hoeverre dat problemen oplevert.
Met die vier treinen per uur tussen CS en HS? Dat moet toch te doen zijn. Maar er zal wel bezwaar tegen komen omdat de treinen naar Groningen sinds mensenheugenis vanaf CS vertrekken.
Laatst gewijzigd door iljitsch op do 18 feb 2010, 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Karl »

Chauf21 schreef:In het voorstel dat ik eerder had (s700, s2600, s3400, s3900, s6300 + evt. s5000 vanaf Gvc) kwam je op Laa alleen uit als je alles laat stoppen.
Op Gv komen dan alleen de s1900, s2100, s2200 en de s5100. De s5000 kan daar wel bij. Een eventuele s700 kan je behandelen op spoor 1, maar dan kruis je altijd Gv-Gvc. Ik weet niet in hoeverre dat problemen oplevert. Bij Laa kan je aantakken op het spoor Gvc-Laa-Ledn (spoor 3). Alternatief is om tussen de sporen te keren, maar ik weet niet in hoeverre het emplacement daarop toegerust is.
Wellicht dat je ook voor Gv (in het zuiden) de treinen richting Gv naar spoor 1 kan sturen (s1900, s5000, s5100). Dan zou je de 700 op spoor 5 kunnen laten keren; s2100, s2200 vanaf spoor 6. Richting Rotterdam alles vanaf spoor 3, 4. Hier heb je wel alles naar het noorden vanaf één perron (twee sporen); alles richting Rotterdam vanaf één perron (twee sporen); alles naar Gvc vanaf één perron (één perronspoor). Maar zo'n uitwerking lijkt me van latere zorg.
iljitsch schreef:Met die vier treinen per uur tussen CS en HS? Dat moet toch te doen zijn. Maar er zal wel bezwaar tegen komen omdat de treinen naar Groningen sinds mensenheugenis vanaf CS vertrekken.
Maar alle stoptreinen gaan naar Gvc, dus zijn al twaalf (?!) kruizende bewegingen.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Zes intercity's per uur naar Schiphol vanaf dat klote-CS en niks meer vanaf HS en als je in Leiden over wilt stappen kan je nog vijf minuten extra wachten ook. Ik ben echt pisnijdig hierom.
Chauf21 schreef:Een eventuele s700 kan je behandelen op spoor 1, maar dan kruis je altijd Gv-Gvc. Ik weet niet in hoeverre dat problemen oplevert.
Met die vier treinen per uur tussen CS en HS? Dat moet toch te doen zijn. Maar er zal wel bezwaar tegen komen omdat de treinen naar Groningen sinds mensenheugenis vanaf CS vertrekken.
8 treinen, ze rijden immers ook nog de andere kant op.
Wat is nu precies het probleem? Den Haag CS heeft ruim twee keer zoveel reizigers vergeleken met HS (75.000 tegenover 35.000 in/uitstappers per dag). Ik vind het niet meer dan normaal dat NS dan liever meer treinen naar Centraal stuurt dan naar HS.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:Wat is nu precies het probleem? Den Haag CS heeft ruim twee keer zoveel reizigers vergeleken met HS (75.000 tegenover 35.000 in/uitstappers per dag). Ik vind het niet meer dan normaal dat NS dan liever meer treinen naar Centraal stuurt dan naar HS.
Je dwingt reizigers naar een bepaald station toe en dit alles zonder enige reden. Voor zowat half de stad (en dan heb ik het nog nieteens over Delft, Schiedam, Rotterdam en verder weg) duurt het langer Den Haag CS te bereiken dan Den Haag HS. Als er problemen zijn met een bepaald station of trajekt kan je niet meer makkelijk uitwijken naar het andere. In feite creeert de NS zo een systeem wat je hebt in Londen of Parijs waar je verschillende stations hebt die beperkte verbindingen hebben. Wat totaal onnodig is, want in tegenstelling tot daar rijdt de trein zonder problemen van HS naar Schiphol. Sterker nog, op dit moment is de snelste trein van Den Haag naar Schiphol er een die op HS vertrekt.

Over twee weken geef ik cursus in het gebouw van de Haagse Hogeschool. Dat duurt tot ongeveer vier uur. Om tien over zeven vlieg ik terug naar Madrid. Ik kan nu mooi de trein van 16.47 uur vanaf Den Haag HS nemen en dan ben ik netjes twee uur voor vertrek op het vliegveld. Zometeen zou ik dan dan de tram naar Den Haag CS moeten nemen (kost zo een kwartier tot 20 minuten extra) of in Leiden overstappen en maar hopen dat de aansluiting goed zit.

En Den Haag CS is gewoon een veel irritanter station dan Den Haag HS. De fietsenstalling wordt gerund door een stel boeven, je komt nauwelijks de hal door met al die commercie en het is allemaal ver lopen omdat het een kopstation is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Vinny »

In de jaren '70 had de NS het plan om Den Haag HS uit te breiden tot het nieuwe centraal van Den Haag. Eeuwig zonde dat het niet gelukt is. Zelf ben ik nog altijd voor één IC station voor Den Haag en wel op de spoorkruising van de lijn Leiden - Dordrecht en de lijn Den Haag - Utrecht. Dit plan is in de jaren '90 definitief begraven, en in ruil daarvoor zal Den Haag Laan van NOI ook een IC station worden voor overstap naar RandstadRail. Hiermee gaat Den Haag naar mijn idee de verkeerde kant op. In Wenen en Berlijn zie je de laatste jaren dat er een tendens bestaat naar één groot 'Hoofdstation' waar je kunt overstappen op álle transportmodaliteiten. Veel reizigersvriendelijker dan drie stations met ongeveer 1/3 van mogelijkheden. Helemaal als je naar het Westland moet: De snelste verbinding Schiphol - Naaldwijk was overtappen in Den Haag HS, Den Haag CS en nog ergens in de 'middle of nowhere' van een tram op een bus... (advies kreeg ik in 2004 uit de OV-reisplanner) :|

Maar goed, dit staat los van de dgl. 2011... ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:Met die vier treinen per uur tussen CS en HS? Dat moet toch te doen zijn. Maar er zal wel bezwaar tegen komen omdat de treinen naar Groningen sinds mensenheugenis vanaf CS vertrekken.
De s500/s1700 blijft nog gewoon vanaf Den Haag CS vertrekken :)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

Vinny schreef:In de jaren '70 had de NS het plan om Den Haag HS uit te breiden tot het nieuwe centraal van Den Haag. Eeuwig zonde dat het niet gelukt is.
Maar het is wel moeilijk om je voor te stellen hoe dat zou werken. Nu wil de NS al sporen 11 en 12 van de RET terug op Den Haag CS, waar 10 andere sporen liggen. Als je bij HS de oude situatie met de hofpleinlijnsporen herstelt en dan het voormalige postperron annexeert kom je op zeven sporen. Wellicht zou er aan de achterkant nog meer bijgemaakt kunnen worden maar dan zouden daar gebouwen tegen de vlakte moeten en het viadukt over de rijswijkseweg zou breder moeten. Misschien zou het dan net lukken om met a/b sporen het treinverkeer naar Rotterdam, Leiden en Utrecht af te handelen.

Maar het zou wel een goede oplossing geweest zijn als het gelukt was. Je zou het enorme gebied oostelijk van CS hebben kunnen herontwikkelen, die prut voor HS platgooien en een mooi stationsplein aanleggen waar trams en bussen terecht kunnen. Natuurlijk gaat dit alles nu nooit meer gebeuren nu al die ministeries rond CS staan en de tramtunnel en Randstadrail zoveel stadsvervoer door CS pompen.
Vinny schreef:Zelf ben ik nog altijd voor één IC station voor Den Haag
Blijkbaar is de NS het met je eens en de winnaar is CS. Het probleem daarmee is dat voor alles oostelijk van de lijn HS - zuiderpark CS veel slechter te bereiken is dan HS. Daarnaast heeft CS niet de capaciteit om de doorgaande treinen van HS over te nemen omdat die, zelfs nu er zoveel verdwijnen, door het kopmaken veel meer capaciteit op CS innemen dan op HS.
Vinny schreef:en wel op de spoorkruising van de lijn Leiden - Dordrecht en de lijn Den Haag - Utrecht. Dit plan is in de jaren '90 definitief begraven
En terecht. Zo'n station ligt ver van alles af en is dus voor niemand nuttig. Ik kan me niet helemaal voorstellen hoe dat gebied eruit zou zien met alle bogen richting CS opgeruimd, maar ik zie niet direct voor me hoe de binnenstad makkelijk ontsloten kan worden vanaf dat gebied. Dan zouden er toch hele blokken tegen te vlakte moeten en alles compleet nieuw ingericht worden.

Aan de andere kant... Als je dat zou doen zou je dus een volledig nieuwe binnenstad kunnen aanleggen op de vrijgekomen grond en alles in 1 keer goed aanpakken. 10 jaar geleden voordat er zoveel gebouwd werd rond het spui en CS was dit misschien te doen geweest.
Vinny schreef:en in ruil daarvoor zal Den Haag Laan van NOI ook een IC station worden voor overstap naar RandstadRail.
Alleen voor treinen tussen Leiden en HS of ook richting CS? Dat laatste is niet echt nodig omdat RR ook al op CS komt (hoewel ik van Schiphol naar Nootdorp dus van de trein naar CS in Leiden over moet stappen op die naar HS om dan in LvNOI m'n aansluiting op RR E te pakken want als ik tot CS blijf zitten is RR E daar net weg).
Vinny schreef:Hiermee gaat Den Haag naar mijn idee de verkeerde kant op. In Wenen en Berlijn zie je de laatste jaren dat er een tendens bestaat naar één groot 'Hoofdstation' waar je kunt overstappen op álle transportmodaliteiten. Veel reizigersvriendelijker dan drie stations met ongeveer 1/3 van mogelijkheden. Helemaal als je naar het Westland moet: De snelste verbinding Schiphol - Naaldwijk was overtappen in Den Haag HS, Den Haag CS en nog ergens in de 'middle of nowhere' van een tram op een bus... (advies kreeg ik in 2004 uit de OV-reisplanner)
Volgens mij is dat toch niet de trend in Nederland... Zie de ontwikkelingen rond Blaak en Schiedam en natuurlijk helemaal Amsterdam Zuid. In Amsterdam is het centraal station toch erg ongelukkig gelegen, het duurt eeuwen om er te komen vanuit het zuiden en ze hebben stapels bogen aan moeten leggen om van alles naar alles te kunnen.

Ik zie meer in een systeem waarbij je een centraal intercitystation hebt in het midden van de stad en dan bij de grote steden aan de randen van de stad (laa, asb, ass, asdz, sdm (staat niet in de wiki?) iets in Rotterdam Zuid) sneltreinstations die goed aansluiten op het streekvervoer (dat meestal niet meer naar het CS gaat in de grote steden) en het stadsvervoer in dat deel van de stad.

Vanuit Naaldwijk geeft dat natuurlijk geen soelaas, de streekbussen rijden allemaal tot Leyenburg tegenwoordig waar je dan op Randstadrail moet overstappen om bij Den Haag CS te komen, is mijn eerste gedachte. Maar 9292 geeft nu als snelste verbinding (1 uur 20) de bus naar Rijswijk, overstappen op de bus naar HS en van daar naar Schiphol, of iets langzamer, bus naar station Rijswijk en dan de stoptrein naar Schiphol. Derde optie is inderdaad naar Leyenburg maar dan trams 6 en 12 naar HS... Oftewel, ook de westlanders gaan erop achteruit als de treinen HS - Schiphol eruit gaan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Suus »

Het probleem daarmee is dat voor alles oostelijk van de lijn HS - zuiderpark CS veel slechter te bereiken is dan HS.
Tram 9, 15, 16 en 17 gaan allemaal naar het Centraal Station. Tram 1 niet, maar als de plannen doorgaan voor de Binckhorst-tramtunnel wel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Karl »

Om toch nog even iets te zeggen over de verschillende stations, zelfs in Londens vervoerstrategie staat ondermeer: "Spotlight on: Central London rail termini". Het geeft toch te denken, dat in een verdeeld land als Engeland, dit mogelijk moet kunnen zijn en dat in Den Haag men steeds meer en meer faalt om één centrale knoop te kunnen ontwikkelen.

Wellicht kan dit verhaal worden afgesplitst trouwens?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Meltrain »

@ Iljitsch: je kunt je er wel over opwinden, maar waarschijnlijk haalt het toch niks meer uit. :(
Zelf vind ik het ook ontzettend jammer dat Rotterdam Lombardijen zijn Sneltrein-stop en rechtstreekse verbinding met Amsterdam centraal verliest, maar ja: wat doe je eraan? :?
In elk geval wil ik voor Lombardijen wel dat de s5000 en s5100 in een kwartiersdienst gaan rijden en dan altijd. Dat verzacht het leed nog een beetje. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Reiziger Delft »

Het LOCOV heeft een advies gegeven aan NS, over de dienstregeling 2011.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

Wij adviseren NS te onderzoeken of de drukste treinen (met twee treinstellen) in de ochtend- en avondspits in Roosendaal in de spitsrichting kunnen worden gecombineerd of gesplitst, en één van de treindelen tussen Vlissingen en Roosendaal als versnelde Intercity te laten rijden. Wanneer deze treindelen uitsluitend stoppen in Vlissingen Souburg, Middelburg en Goes, kan forenzen op langere afstand in de belangrijkste stations een substantieel kortere reistijd worden geboden.
Ik waag het te betwijfelen... Het zal misschien vijf minuten schelen, lijkt me niet de moeite van het extra gedoe.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten