Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Dexter »

willy84 schreef:Ik gok dat als de NZ lijn er ligt er jarenlang niet meer over metro wordt gesproken.
Als de Noord/Zuidlijn er eenmaal ligt en een tijdje in bedrijf is, zullen veel Amsterdammers er blij mee zijn. En Nelly Freijda maakt een nieuw lied: "Hoera, we zijn zo blij met de Noord-Zuidlijn."
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Ardan »

Via het GVBmetro-forum zag ik plaatjes van de nieuwe metro. Ik vind ze mooi! De kleurstelling wat minder, maar dat zal nog wel aangepast worden naar GVB-stijl. De schermen in de metro's vind ik ook gaaf. Het interieur doet me erg aan de Brusselse BOA's denken, hetgeen ik echt schitterend vind. Hier ben ik blij mee!
Check diz!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Suus »

Ik vind die kop helemaal niets :(

Geef mij maar een kop zoals die in Rotterdam, of nog beter, zoals die van MVG-Baureihe C.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Geert »

Die Baureihe C-metro's zijn inderdaad erg mooi :D. Vooral van binnen, heel anders dan de gemiddelde metro :)
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door M57 »

Het uiterlijk van de nieuwe metro interesseert me niet zo, in de tunnel is het toch donker. Belangrijker vind ik dat er veel mensen in passen en dat het goed accelereert.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door tsov »

Maar die Bijlmersjappies moeten er natuurlijk wel tegenaan kijken ;) Ik vind die artist impression van dIVV stiekum mooier dan die Münchener uitvoering, op een plaatje dan...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Ruben »

Ik vind het opvallend hoe zeer de nieuwe metro op de oude zilvermeeuw in een vernieuwd jasje lijkt. Die lijnaanduiding, plaats van voorruit etc. Jammer dat er M54 opstaat en niet opeens M1, ben ook nog steeds voorstander van een vernummering. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Suus »

Apart trouwens dat men OPNIEUW de fout maakt een andere huisstijl dan die van het GVB te introduceren :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door tsov »

Da's geen fout, maar tactiek. Moet jij toch kennen van de Mc: spaar ze alle zeven ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Suus »

Nee, ik begrijp er helemaal niets van. Ze hebben net een hoop geld over de balk gesmeten om zelfs de zilvermeeuwen schitterend blauw te schilderen, ze blinken helemaal. Nog even en we zijn van al het rood af, en wat doen ze dan.. Metro's met rood in het uiterlijk bestellen, wat helemaal niet bij de huisstijl past :N

Nee, Blauw met zilvergrijs, dat zou ik begrijpen, maar dat rood, dat is hopelijk een vergissing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik ben blij dat die dingen voor meer capaciteit zorgen, hoewel ik het jammer vind dat de Zilvermeeuwen weggaan.

maar.... t*ring, die dingen komen toch niet de metrohaltes in West verpesten he? :shock: Ik vind die kop 3x niks, maar ja, het is maar een artist impression. Geloof sowieso niet dat ie grijs wordt.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Joshua »

Dat rode snap ik ook niet helemaal. Tenzij GVB een nieuwe huisstijl wil introduceren wat ik me niet echt voor kan stellen.
Verder vind ik het mooie metro's. Ziet leuk uit en ze laten me ook denken aan de Zilvermeeuwen.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door --Stefan-- »

Ze laten me niet echt denken aan de Zilvermeeuwen :P
Van de binnenkant lijken ze echt een beetje op de BOA's uit Brussel, die ook erg mooi zijn :mrgreen:
3 0 7 9
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door iljitsch »

De Volkskrant:
Er reizen meer dan 100.000 mensen per dag met de metro.
Is dat alles? Ik begrijp dat in Den Haag/Zoetermeer Randstadrail lijnen 3 en 4 samen 77000 mensen per dag vervoeren en tram 9 40000. Dan is 100000 voor vier metrolijnen wel erg weinig.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door --Stefan-- »

300.000 is ongeveer volgens de infra site van gemeente amsterdam
3 0 7 9
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door iljitsch »

Ah, dat klinkt logischer. En 300000 is meer dan 100000 dus het artikel was nieteens fout. :oops:
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Dexter »

Nee he, het is toch zo'n achterlijk Aziatisch koekblik geworden en het lijkt nu inderdaad net een soort gerestylede versie van de Zilvermeeuw. :x En dan die ouderwetse buitenliggende schuifdeuren, die frontruit en lijnaanduiding, dat is precies zoals bij de Zilvermeeuw. Ook de kleuren van het interieur, de stoelen en de vloer vind ik maar saai. Had het dan een wat warmere uitstraling met hout zoals de Brusselse BOA of een luxe uitstraling met stof zoals de Münchense C-wagen gegeven. Maar misschien is dit een voorloop-ontwerp en komt er iets totaal anders. Ik herinner me dat er vlak na de bestelling van de BOA ook spuuglelijke voorontwerpen ervan circuleerden en dat het toch iets totaal anders werd.
Vallend blad maakt rails glad.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door STF »

Ik begin nu te begrijpen waarom het bestellen van nieuw metro materieel zo lang heeft geduurd; ze zijn jarenlang opzoek geweest naar "hetzelfde" materieel als dat ze al hadden. :Y Het doet er verder ook niet toe hoe het eruit ziet maar ik vind het wel frapant...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Ruben »

Ik zoek er de oorzaak vooral in dat dezelfde figuren die ooit de zilvermeeuw bestelden nog steeds bepaalde knoppen controleren. Bij een ex-ambtenaar organisatie is het helemaal niet raar 40 jaar voor dezelde te werken. Kennelijk heeft men een voorkeur voor saaiheid. De Metropolitans in Shanghai hebben dan tenminste nog een vette kop. Dit is 3x niks!
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door reisthijs »

Wat een ophef hier allemaal zeg over een eerste impressie. Niks meer dan een schets waarbij de tekenaar duidelijk een foto met een Zilvermeeuw als voorbeeld heeft genomen en voor het gemak maar dezelfde kleuren gebruikt. Vooral voor wat betreft de kleurstelling zou ik niet te veel vertrouwen op dit plaatje.

Die kop vind ik overigens best stoer, een beetje retro maar toch strak modern. Niet erg gestroomlijnd nee maar dat hoeft ook niet bij een metro. Mag wat mij betreft meteen zo gebouwd worden, zolang ze maar aan dat zilvergrijs vasthouden dat is toch veel mooier dan wit.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Dexter »

Ben ik het niet mee eens. Functionaliteit an sich is niet meer het enige wat belangrijk is tegenwoordig. OV mag er best flitsend uitzien, ook dat werkt (buiten een goeie dienstverlening) klantwervend. Met het argument dat een metro 'toch alleen maar in een tunnel rijdt' doe je het vervoerssysteem echt te kort. Kijk naar de Brusselse BOA en de C-wagen van München, of de tram van Straatsburg, die hebben ook geen gestroomlijnde kop nodig vanwege de snelheid, maar het ontwerp mag er wezen en het oog wil immers ook wat.

Bovendien, een auto koop je toch ook grotendeels omdat ie er mooi uit ziet en niet puur vanwege de functionaliteit?
Vallend blad maakt rails glad.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Klaasje »

Als ze dan toch rood-grijs worden.... doe het dan teminste Zuidtangent-Rood-grijs. Net als de rest van de regio. :wink:
Die CAF-stelletjes zouden naast de Amstelveenlijn ook gebruikt kunnen worden op de rustiger lijn 53, of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Ardan »

Het zou wel kunnen, maar in de praktijk wordt dat lastig omdat de 53 en 54 gevorkt rijden. Twee CAFjes is voor de 53 op zich voldoende, maar voor de 54 niet. En dat gevorkt rijden is juist gedaan om de aansluiting 50-53 op MDW te garanderen én om de keertijd op CS optimaal te hebben. Nu is de keertijd niet te lang, niet te kort, anders zou hij óf heel lang zijn (>8 minuten), óf heel kort (1 minuut).
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Suus »

En wat blijkt, de ontwerpen van de Zilvermeeuw lagen nog in het archief van Alstom... dat ooit LHB heeft opgenomen :6
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door M57 »

Dexter schreef:Ben ik het niet mee eens. Functionaliteit an sich is niet meer het enige wat belangrijk is tegenwoordig. OV mag er best flitsend uitzien, ook dat werkt (buiten een goeie dienstverlening) klantwervend.
De tunnel was uiteraard een scherts, maar nog altijd denk ik dat het dan vooral gaat om het ínterieur dat er flitsend uit mag of moet zien. Gewoonweg omdat je de metro nauwelijks tegenkomt in het straatbeeld. Bij een bus ligt dat al anders.
Dexter schreef:Bovendien, een auto koop je toch ook grotendeels omdat ie er mooi uit ziet en niet puur vanwege de functionaliteit?
Nu heb ik geen auto, maar het uiterlijk van een auto doet me nu echt niks.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten