Rapport effecten marktwerking OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Rapport effecten marktwerking OV

Bericht door Chauf21 »

In opdracht van de SP is onderzoek verricht naar de effecten (die voor de reiziger merkbaar zijn) van de marktwerking in het OV. Gebleken is dat het OV onbetrouwbaarder is geworden, vervoerbedrijven met onmogelijke ritten inschrijven en er wordt gekort op de opleiding van personeels; de reiziger gaat erop achteruit. Uit het onderzoek kan geconcludeerd worden dat de marktwerking ervoor zorgt dat niemand zich meer verantwoordelijk voelt voor het openbaar vervoer en bedrijven zich alleen focussen op papieren resultaten.

Het gehele rapport is hier op te vragen: http://www.sp.nl/service/rapport/0804aanbestedingov.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rapport effecten marktwerking OV

Bericht door waldo79 »

Het rapport sterkt, blijkt uit je samenvatting, de opvattingen van de SP. Ben benieuwd hoe de vraagstelling geweest is :?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Rapport effecten marktwerking OV

Bericht door Wubbo »

Ik kom niet verder dan scannen door het rapport, maar wat ik er van gelezen heb is inderdaad erg gekleurd door de SP-inzichten.

Probleem dat ik er even uit vis (en waar ik wel achter sta) is dat er in de tijd van de aanbestedingen ook bezuinigd is. Ik ben benieuwd wat voor plaatje er had gelegen als er wel aanbesteed en niet bezuinigd was (maar voor zover ik het even zie wordt dat in het SP-ding niet uitgewerkt).
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Rapport effecten marktwerking OV

Bericht door Chauf21 »

Wubbo schreef:Ik ben benieuwd wat voor plaatje er had gelegen als er wel aanbesteed en niet bezuinigd was (maar voor zover ik het even zie wordt dat in het SP-ding niet uitgewerkt).
Klopt, het rapport is zeker gekleurd en zeker niet neutraal geschreven. Het rapport is meer een opeenstapeling van negatieve gebeurtenissen en effecten van de huidige marktwerking dan dat er wordt ingegaan op of suggesties worden gewekt voor mogelijke aanpassingen in concessie-eisen of verandering van de concessie-opzet en de uitwerking d
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Rapport effecten marktwerking OV

Bericht door JeePee »

Ik heb het rapport even snel doorgelezen en ook mij valt het op dat het nogal een eenzijdig verhaal is. Duidelijk geplaatst uit het oogpunt van de SP. Het opsommen van negatieve aspecten en dingen die fout zijn gegaan is makkelijk natuurlijk. De goede kanten van het aanbesteden worden voor het gemak maar even weggelaten. Ook het aandragen van zinnige oplossingen zie ik niet eigenlijk. Het rapport vind ik ook nogal summier om heel eerlijk te zijn. Met een paar interviews kom je al een stuk verder in de materie.

Wel grappig dat een bekende chauffeuse van mij er in staat, of ze het zelf weet en of ze er blij mee is zal ik maar eens vragen als ik haar weer eens zie rondcrossen met zo'n grasmaaier :).
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Rapport effecten marktwerking OV

Bericht door WSM »

Daar tegenover staat dat er op vele plaatsen waar aanbesteed is het aanbod verbeterd is.

Voorbeeld bij mijn ouders (was Hermes, is nu Veolia):
- vroeger (zeg maar toen het nog ZO was): overdag 2x per uur busverbinding over de provinciale weg, 1x per uur door de dorpskernen. Daarnaast ook in de weekenden acceptabele diensten (ik dacht zaterdag overdag 2x per uur, 's avonds en zondags 1x per uur).
- in de Hermes-periode in eerste instantie getob met lijntaxi's in de avond. Op zich beter dan geen vervoer, alleen onhandig als je vertraging hebt met de trein en dus (a) de lijntaxi voor Jan L. staat te wachten en (b) je een uur later geen verbinding hebt.
- op een gegeven moment is de lijntaxi weer afgeschaft. Echter stond ook de vooruitgang niet stil, waardoor er rond 2005 (?) gedurende een jaar op zondagavond _geen_ bus meer reed na 1800 u. Later is dit 'hersteld' door 's avonds een tweeuursdienst per richting te bieden. Overdag in het weekeinde 1x per uur een bus per richting.
- dan nu Veolia: 2x per uur een bus, ook zaterdag en zondag overdag. 's Avonds gewoon een uurdienst, ook op zondagavond.
Resultaat: mensen zijn nu eerder geneigd om eens de bus te pakken en de auto te laten staan, iets wat eerder haast ondenkbaar was. Dat is voor 99% te danken aan het betere aanbod.

Wat is hier dan de achteruitgang bij de aanbesteding? Dat het personeel minder verwend wordt dan twintig jaar geleden? Dat er in een werkdag nu voor het grootste deel gewerkt wordt ipv dat 50% van de werktijd pauze is?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Rapport effecten marktwerking OV

Bericht door Wubbo »

Ik heb nog wat verder zitten lezen (en het ding nu van ellende weggeklikt), maar er staan zelfs oneigenlijke argumenten in. Een opsomming van knippen op de concessiegrens, waarbij voor het gemak ook maar even geknipte lijnen binnen een concessie genoemd worden. Dat soort dingen...
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Rapport effecten marktwerking OV

Bericht door WSM »

Ik vind deze ook treffend:
Er wordt steeds meer van reizigers verwacht dat ze ruim voor het aangegeven
tijdstip bij een halte aanwezig zijn. Anders kunnen zij een bus die te vroeg komt missen. Dit kan
een heel vervelend cumulatie-effect opleveren in het vervolg van de reis. Dit risico kan ook optreden als de
chauffeur probeert een ruimere pauze te krijgen op de eindhalte. De drang hiertoe is toegenomen omdat
de pauzes in de dienstroosters zijn ingekort.
Ehh, verdient die sjoof dat niet gewoon een trap onder zijn ballen? :shock: In dienstroosters wordt gewoon rekening gehouden met de wettelijke eisen van rij-, rust- en arbeidstijden.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Rapport effecten marktwerking OV

Bericht door Ruben »

In elk nieuw aanbestede concessie zit ook de eis dat maar een klein aantal bussen vroeger dan 1 minuut voor vertrektijd bepaalde haltes passeert, dus daar valt tegen op te treden en is dus door concessieverlening aanvechtbaar geworden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Rapport effecten marktwerking OV

Bericht door Chauf21 »

WSM schreef:Ehh, verdient die sjoof dat niet gewoon een trap onder zijn ballen? :shock: In dienstroosters wordt gewoon rekening gehouden met de wettelijke eisen van rij-, rust- en arbeidstijden.
Da's een beetje en wellus-nietusverhaaltje geworden:
Op papier en in theorie zijn de diensten zo opgesteld dat je de wettelijke pauzes kan nemen. In de praktijk blijkt de dienstregeling op sommige eindpunten zo gemanipuleerd te zijn dat het onhaalbaar is geworden om de dienst normaal te rijden. In de praktijk kan je daardoor niet aan de wettelijke rust voldoen als je het vervolg van de dienst op tijd wilt beginnen. In sommige gevallen kan het ook zijn dat een niet-offici
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rapport effecten marktwerking OV

Bericht door waldo79 »

*Maar hoe was het voordat het streekvervoer was aanbesteed?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rapport effecten marktwerking OV

Bericht door Daniel »

Mooi voorbeeldje van het te vroeg rijden door onmogelijke diensten is te vinden op 'mijn' lijntje 3 in Dordt... na klachten van het personeel over de rijtijden werden deze per 8 april 2007 op alle stadslijnen verruimd. Dat gebeurde ook op lijn 3 dus, die echter vrij weinig problemen met op tijd rijden had omdat de tijden eigenlijk amper krapper waren geworden vergeleken met voor 2007. (Sterker nog, hij was zelfs toen al vrij vaak te vroeg)

Resultaat is nu dat de rijtijden veel te ruim zijn, waardoor vaak te vroeg gereden werd omdat de chauffeurs hier nu eenmaal van doorrijden houden. Na een weekje dagelijks hierover geklaagd te hebben is 't probleem alleen maar verschoven: kan nu zowat de klok gelijk zetten op de passeertijd van de bus bij m'n instaphalte, maar nu komt 'ie later op het traject veelste vroeg: ben dagelijks al rond .46 op het station, terwijl de geplande aankomsttijd .51 is :roll:

In ruil voor die ruimere rijtijden, die uiteraard geen extra materieel mochten kosten, is echter de keertijd op het eindpunt gereduceerd van 9 tot 4 minuten. Resultaat: er hoeft maar iets tegen te zitten of je begint de volgende rit al met vertraging, die ook lekker lang doorwerkt met elk uur diezelfde korte kering.
Hard doorrijden om eerder bij de koffie te zijn hebben we hier gelukkig geen last van... enige koffiepunt is het station en daar kunnen ze er toch niet eerder uit dan de aflosser er is :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Rapport effecten marktwerking OV

Bericht door Caspar »

^^^ over dat laatste; ik ben in Dordrecht niet bekend, maar in steden waar ik doorgaans kom is de bus of tram nog leeg op een beginpunt, dus geen chauffeur. Bv Zaandam, Alkmaar, Groningen en vaak ook op de beginpunten van de trams in Amsterdam op het CS na.
Vlak voor het einde van lijn 25 in Amsterdam zit een Chinees, het is me een paar keer overkomen dat die tram daar stopte tussen 2 haltes in om de bestelling af te halen, als je vroeg of je mocht uitstappen omdat het zonde van je tijd was om daarop te wachten, dan mocht dat niet vanwege veiligheid. :roll:

Tja, het is natuurlijk wel een manier om je pauze zo optimaal mogelijk te kunnen besteden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rapport effecten marktwerking OV

Bericht door Daniel »

In Dordrecht heeft geenenkele stadsbus het beginpunt op het station, behalve de ritten van lijn 10 die niet over gaan op lijn 2. De streekbussen die er wel beginnen staan zowiezo eigenlijk nooit bij de halte, maar altijd op de buffer aangezien de haltes gedeeld worden met vele lijnen en er dus geen plek is.

In de wijken zijn de keringen over het algemeen niet al te lang en is er slechts 'n WC op 't eindpunt. Daar blijven de chauffeurs dus veelal gewoon in de bus zitten, maar als ze even naar de WC gaan heb ik echt nog nooit iemand in zien stappen in de lege bus.
Alleen in Wielwijk is ooit sprake geweest van pauzes op het eindpunt waarbij van bus gewisseld werd, maar daar is 'n aparte uitstaphalte (en 't kwam zowiezo vrij weinig voor, de koffie is daar beschikbaar in de vorm van een Senseo-apparaat :P )

Hoewel ik me nu wel wat afwijkingen bedenk: heb ooit met een bus een rondje over het busstation gemaakt omdat de chauffeur even koffie in het verblijf wilde halen en er wordt ook nog wel eens naast de Arriva-store gestopt zodat de chauffeur wat eurokaartjes bij kan gaan kopen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Rapport effecten marktwerking OV

Bericht door BR628 »

een van de effecten is iig wel duidelijk merkbaar: invasie van de Berkhof Ambassador :(
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten