Rangschikking reiservaring-topics

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom

Hoe wil jij de reiservaring-topics op OVNL gerangschikt zien?

Peiling eindigde op za 01 mei 2010, 01:15

Niets veranderen: 1 topic Treinreiservaringen en 1 topic BTM-ervaringen.
4
12%
Alle reiservaringen van de maand in 1 topic
17
52%
Rail apart van de rest: 1 Trein/tram/metro topic en 1 Bus-topic
2
6%
Lightrail-vorm: 1 trein, 1 tram+metro en 1 bus-topic
7
21%
Alles apart: 1 trein, 1 tram, 1 metro en 1 bus-topic
1
3%
Een andere mixvorm: graag hieronder specificeren
2
6%
 
Totaal aantal stemmen: 33

Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door Ruben »

Met de aanstaande herindeling van het forum nabij, is het al duidelijk geworden dat alle reiservaringen + reisverslagen in een eigen deel van het forum komen. De algemene reiservaringen, die bestaan uit een enkele post over de ervaringen die jullie hebben in het OV van Nederland, worden tot nu toe geplaatst in 2 verzameltopics. Deze topics wisselen iedere maand, om ze niet te groot te laten worden, en zijn verdeeld naar gelang het een ervaring met een treinreis betreft, of dat het een reis is met het overige OV.

Nu we toch aan het veranderen zijn, is het goed ook hier naar te kijken. We gebruiken hem niet veel, maar er zit een Poll functie in dit forum en nu dus de welbekende vraag:

Geef in deze poll aan hoe je de reiservaring-topics gerangschikt wil zien

Punten die hierbij de aandacht verdienen zijn:
  • Je interesses voor alle modaliteiten van openbaar vervoer (verzameltopic met alle reiservaringen in het OV) of voor slechts enkele (aparte topics met reiservaringen per modaliteit o.i.d.)
  • De handigheid van posten. Willen we dit apart houden/nog fijnmaziger doen (aparte topics met reiservaringen per modaliteit o.i.d.) of willen we dit in 1 post per reis gaan doen (verzameltopic met alle reiservaringen in het OV).
We kunnen nu, maar ook later nog natuurlijk, alle kanten op. :Y
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door Meltrain »

Het enige waar ik bang voor ben met alles in 1 topic, is dat het zo groot wordt en snel gaat.
Als ik bijvoorbeeld op dinsdag kijk en bij pagina 13 gebleven ben, is de kans dan vrij groot dat wanneer ik op donderdag weer kijk, we inmiddels bij pagina 18 zijn.
5 pagina's voor twee dagen, vind ik eerlijk gezegd nogal veel.
verder komt daarbij dat wanneer je dan dus wilt reageren op iets van pagina 14, je quote op dat moment op iets van 4 pagina's terug slaat. De mensen die vaak komen (en inmiddels 4 extra pagina's informatie verwerkt hebben) denken dan "wanneer zei hij(/zij) dat? :? ", terwijl mensen die minder vaak komen het ook niet meer begrijpen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door Karl »

Er zijn fora (met andere software overigens) waarbij in een quote automatisch een link naar het oorspronkelijke bericht komt, dat is wellicht een oplossing daar voor. Mocht het geen oplossing daar voor zijn, dan vind ik het alsnog een handige tool. Kan mij niet voorstellen dat er geen tool voor is.

Eventueel zou je ook de maandtopics kunnen vervangen door tweewekelijkse topics? Overigens vraag ik mij af of het wel meer lezen is, of niet, aangezien berichten over reizen (van A naar B) nu compacter kunnen worden, omdat ze meer op elkaar aansluiten en één verhaal vormen. Twee berichten worden immers door één vervangen.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door Ardan »

Een persoonlijk nadeel aan alles in één topic vind ik dat hier gigantisch veel over bussen wordt gekletst, maar dat interesseert mij niet heel erg. Het kan me echt niet schelen dat vandaag bus 3919 in Sliedrecht rijdt ipv de 3920. Een indeling trein - randstadrail/metro/tram - bus lijkt mij dan ook het beste, dan hebben de busliefhebbers hun eigen plekje, en de treinliefhebbers. RR/M/T vind ik weer dermate verschillend van de andere dat die dan ook een eigen deel verdient.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door Daniel »

Karl schreef:Eventueel zou je ook de maandtopics kunnen vervangen door tweewekelijkse topics? Overigens vraag ik mij af of het wel meer lezen is, of niet, aangezien berichten over reizen (van A naar B) nu compacter kunnen worden, omdat ze meer op elkaar aansluiten en één verhaal vormen. Twee berichten worden immers door één vervangen.
We hebben in de discussie binnen het beheer het idee gehad om over te stappen op wekelijkse topics, maar daar is uiteindelijk vanaf gezien om o.a. de reden die jij nu geeft: de reizen zullen meer als één geheel en als één bericht geplaatst worden i.p.v. in meerdere berichten.
Ardan schreef:Een persoonlijk nadeel aan alles in één topic vind ik dat hier gigantisch veel over bussen wordt gekletst, maar dat interesseert mij niet heel erg.
Een dergelijk nadeel houd je natuurlijk altijd wel op enige manier. Nog meer splitsen zorgt dat de fragmentatie blijft bij multimodale reizen (daar een topic voor maken is ook geen handige optie).
Ben zelf bijvoorbeeld ook niet heel erg geïnteresseerd in de talrijke discussies over Amsterdam e.o., maar je kunt natuurlijk je indeling nooit op de wens van iedereen afstemmen. Maar om nu bus en tram/metro te gaan splitsen lijkt me persoonlijk weer niet handig aangezien je dan zelfs binnen dezelfde vervoerder opsplitsingen krijgt. Die splitsing is er nu ook wel tussen trein en overig OV, maar da's toch wel een duidelijker afgebakend geheel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door Wubbo »

Je kan natuurlijk ook een reiservaringentopic per regio doen. Dat neemt het probleem van de bussen in Verweggistan (voor mij: Noord-Groningen etc) weg, maar creëert natuurlijk andere problemen doordat je een knip maakt.

Schiet maar :).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door Daniel »

Tja, alles heeft zo z'n problemen natuurlijk... als je al multimodale reizen hebt is de kans ook groot dat die interregionaal zijn :P
(En valt de lijn 350 van Alkmaar naar Leeuwarden dan onder Noord of West, om wat anders te noemen :wink: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door Karl »

Wellicht een idee om een maand na invoering van de herordening van het forum een evaluatie te doen? Ondanks dat de resultaten van de poll nog niet binnen zijn (ze zijn ook niet bindend), lijkt het er op dat iedereen een voorkeur heeft en elke oplossing een nadeel.

Het mooiste zou nog zijn dat elk bericht een regiotag, een modaliteittag en dergelijke krijgt en je dan kan sorteren op regio, modaliteit en andere variabelen. ;)
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door Suus »

Het lijkt mij in ieder geval wel interessant om te zien wat de gevolgen zijn van het samenvoegen van de topics, daarom heb ik in eerste instantie ook gekozen voor de optie van één topic.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door tsov »

Idem hier :)
En het idee van Karl voor een evaluatie lijkt me ook een goede :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door Wubbo »

Een evaluatie lijkt me sowieso geen slecht plan, dat gaan we regelen. Over de reiservaring-topics volgt morgen een besluit, dus jullie hebben nog even om elkaar de pan uit te vechten enzo ;-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door Vinny »

Voor reiservaringen als: "ik liep vast in de binnenstad van Amsterdam omdat hooligans de weg blokkeerden en ik daardoor de trein miste", volstaat een algemeen reiservaring topic. Voor dingen als CTA rariteiten, bijzondere materieelinzet en dergelijke zie ik het liefst wel een apart topic per vervoersmodaliteit :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door Daniel »

Bij CTA-rariteiten is dat makkelijk, die komen immers alleen voor bij de trein :P (Tenzij je DRIP-rariteiten ertussen wilt hebben...)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door Vinny »

Kan natuurlijk ook met een tag worden opgelost:
Voorbeeld schreef:[METRO] Bijzondere materieelinzet
- Op lijn 50 in Amsterdam west reed een zilvermeeuw...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door Daniel »

We zullen zeer waarschijnlijk zowiezo posticoontjes gaan invoeren. Die komen dan zowiezo voor de titel van het bericht te staan en zijn dus een mooi alternatief voor een dergelijke tag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door Meltrain »

Reiziger Ddrs schreef:Bij CTA-rariteiten is dat makkelijk, die komen immers alleen voor bij de trein :P (Tenzij je DRIP-rariteiten ertussen wilt hebben...)
Of DRIM natuurlijk. :wink:
Afwijkende lijnfilms wil ik echter ook nog wel in een apart topic.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door Wubbo »

Zoals jullie hebben gezien zijn de reiservaring-topics alleen nog maar verplaatst. Het leek ons niet handig om een week voor het einde van de maand opeens wat anders te gaan doen. De poll staat dus nog open, we beslissen op 28 februari om in de nieuwe maand op de nieuwe manier te starten.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door Joshua »

Lijkt me duidelijk, gewoon alles bij elkaar.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door iljitsch »

Ardan schreef:Een persoonlijk nadeel aan alles in één topic vind ik dat hier gigantisch veel over bussen wordt gekletst, maar dat interesseert mij niet heel erg.
Helemaal mee eens, dit is ook precies waar ik mee zit.

Wat mij betreft is iedere oplossing waarbij de "bus only" posts apart blijven zodat ik niet gedwongen ben die te lezen om trein, tram, metro (en multimodaal) te kunnen volgen ok.

Persoonlijk lijkt mij het handigst om trein, bus, tram/metro te doen en dan nog een aparte thread voor multimodaal maar ik begrijp dat niet iedereen multimodaal apart een goed idee vindt. Alternatieven zouden kunnen zijn 1 thread voor bus en 1 voor rail, of 1 voor bus, 1 voor trein en 1 voor tram/metro.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door Gekko123 »

Jouw laatste alternatief van 1 bus, 1 trein en 1 tram/metro topic is totaal niet handig. Vooral in de grote steden (Amsterdam, Rotterdam etc.) worden veel reizen per bus gecombineerd met een reis per tram/metro.
Ik zie liever 1 multimodaal topic waarbij het verplicht is om icoontjes te gebruiken als het alleen over bussen, trams, metro's of treinen gaat. Enig minpuntje is dat je dan waarschijnlijk veel zal moeten gaan scrollen :wink:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door iljitsch »

Gekko123 schreef:Jouw laatste alternatief van 1 bus, 1 trein en 1 tram/metro topic is totaal niet handig. Vooral in de grote steden (Amsterdam, Rotterdam etc.) worden veel reizen per bus gecombineerd met een reis per tram/metro.
Ik zit er absoluut niet mee om een reiservaringsverhaal waar ook bussen in voorkomen te lezen. Alleen de voorliefde voor "ik zag weer eens een XXX bus rijden maar hij had nummer YYY in plaats van ZZZ" posts ontbreekt bij mij ten ene male, en dat zijn er erg veel. Het onderwerp waar die in geplaatst worden zal ik dan dus ook niet lezen.
Gekko123 schreef:Ik zie liever 1 multimodaal topic waarbij het verplicht is om icoontjes te gebruiken als het alleen over bussen, trams, metro's of treinen gaat. Enig minpuntje is dat je dan waarschijnlijk veel zal moeten gaan scrollen :wink:
Dan moet iedere lezer dus "met de hand" dingen negeren die eerst uit gemakzucht op een grote hoop gegooid zijn. Niet logisch. En al helemaal niet compatible met de emailwaarschuwingen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door Ruben »

iljitsch schreef:Ik zit er absoluut niet mee om een reiservaringsverhaal waar ook bussen in voorkomen te lezen. Alleen de voorliefde voor "ik zag weer eens een XXX bus rijden maar hij had nummer YYY in plaats van ZZZ" posts ontbreekt bij mij ten ene male, en dat zijn er erg veel. Het onderwerp waar die in geplaatst worden zal ik dan dus ook niet lezen.
Geef je hier nu een voorbeeld van een filmfout? Die 'horen' in het aparte topic daarvoor te komen. Zou het wellicht een ander idee zijn om ook de matafwijkingen van al het OV in een apart topic te behandelen, en de reiservaringen echt voor de 'ervaringen' te houden in tegenstelling tot louter observaties van afwijkingen? Waar ligt de scheiding tussen interessant en niet interessant op busgebied voor jou, en voor de anderen?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door Karl »

Nee, het gaat erom dat in plaats van Amba 1000 nu opeens Citaro 2000 reed op Duckstad lijn 2, terwijl daar eigenlijk een MAN 3000 hoort te rijden.

Eerlijk gezegd boeit dat mij in het geval van incidenten ook niet zo.
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door iljitsch »

NS-Reiziger schreef:Zou het wellicht een ander idee zijn om ook de matafwijkingen van al het OV in een apart topic te behandelen, en de reiservaringen echt voor de 'ervaringen' te houden in tegenstelling tot louter observaties van afwijkingen?
Ja, dat lijkt me een goede oplossing.
NS-Reiziger schreef:Waar ligt de scheiding tussen interessant en niet interessant op busgebied voor jou, en voor de anderen?
Zo'n discussie die nu aan de gang is over de nieuwe metro's in Amsterdam maar dan vertaald naar bussen gaat nog wel. Maar puur alleen dat op een bepaalde lijn een bepaalde bus of een bepaald type bus gesignaleerd is of andere routinezaken kunnen mij niet boeien. (Dit geldt tot op zekere hoogte ook voor de trein alleen reis ik zeker 20 x vaker met de trein dan met de bus dus hier heeft het nog enige relevantie voor me.)

Karl: :pos:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Rangschikking reiservaring-topics

Bericht door Ruben »

Had ik het in eerste instantie toch goed begrepen dat je op de mat-afwijkingen doelde. Stel dat er een apart topic daarvoor komt, moet dit dan met al het OV (we volgen de poll van de reiservaringen) of moet dit dan wel apart? Hetzelfde geldt voor de filmfouten/CTA-rariteiten/koersrolafwijkingen trouwens. Die worden nu namelijk ook nog apart behandeld.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten