NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
Geplaatst op: donderdag 18 februari 2010 15:09
Laatst bijgewerkt: donderdag 18 februari 2010 15:10
LEIDEN - De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben een claim van 60 miljoen euro neergelegd bij de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda. Dat zei president-directeur Bert Meerstadt van de NS donderdag in de marge van de presentatie van de jaarcijfers van het bedrijf.
De treinen van AnsaldoBreda moeten gaan rijden op de HSL-Zuid. Oorspronkelijk had dat al in het voorjaar van 2007 moeten gebeuren. Maar toen was de infrastructuur nog niet klaar.
Dat was in december 2008 uiteindelijk wel het geval, maar toen waren de treinen er nog lang niet. Meerstadt verwacht dat ze vanaf eind 2010 geleverd worden door AnsaldoBreda.
Lees verder
Geplaatst op: donderdag 18 februari 2010 15:09
Laatst bijgewerkt: donderdag 18 februari 2010 15:10
LEIDEN - De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben een claim van 60 miljoen euro neergelegd bij de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda. Dat zei president-directeur Bert Meerstadt van de NS donderdag in de marge van de presentatie van de jaarcijfers van het bedrijf.
De treinen van AnsaldoBreda moeten gaan rijden op de HSL-Zuid. Oorspronkelijk had dat al in het voorjaar van 2007 moeten gebeuren. Maar toen was de infrastructuur nog niet klaar.
Dat was in december 2008 uiteindelijk wel het geval, maar toen waren de treinen er nog lang niet. Meerstadt verwacht dat ze vanaf eind 2010 geleverd worden door AnsaldoBreda.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
And the story continues... Dit is nou precies waar die toko in pizzaland om bekend staat. Als je dat weet, waarom bestel je dan überhaupt bij zo'n toko? :?
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
Je moet bij een internationale openbare aanbesteding toch voor het beste bod kiezen? Daarbij mag een bedrijf niet beoordeeld worden op z'n reputatie. Hetzelfde gold bijvoorbeeld voor de keuze op Arriva in de Achterhoek; dat ze een paar keer er een potje van gemaakt hebben mocht niet meegenomen worden in de overweging om voor Arriva te kiezen. Ik neem aan dat hetzelfde hier geldt.
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
Het zal ongetwijfeld op die manier gaan, maar op die wijze kunnen die Italiaanse faalhazen wel ongestoord doorgaan met dit soort praktijken...
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
Die regel slaat natuurlijk nergens op. Dat is eerder een beloning van slecht gedrag dan dat het een aanmaning tot verbetering is, want "We maken toch wel een eerlijke kans". :N
Vallend blad maakt rails glad.
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
Beetje bizar inderdaad, dat zoiets is opgenomen in een concept wat moet leiden tot "het beste product voor de laagste prijs"Dexter schreef:Die regel slaat natuurlijk nergens op. Dat is eerder een beloning van slecht gedrag dan dat het een aanmaning tot verbetering is, want "We maken toch wel een eerlijke kans". :N
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
In principe kun je in een aanbesteding boetebedragen meenemen voor te late levering. Als een bedrijf dus zijn beloftes niet waarmaakt krijgt het minder geld op zijn -toch al lage- bod. Dat houdt een normaal bedrijf niet lang vol.
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
Dat is onzin; kwestie van dat vooraf voldoende juridisch omkleden door een team van ervaren juristen mededingings- en contract- en aanbestedingsrecht. Helaas is daar op bezuinigd. Door bijv. op te nemen als eis dat de treinen toelating moesten hebben in Europa, of door op te nemen dat het materieel in treinschakeling moet kunnen rijden met bestaand materieel dat tussen Amsterdam en Parijs wordt ingezet, had je dit bedrijf al buiten de aanbesteding kunnen houden.Reiziger Delft schreef:Je moet bij een internationale openbare aanbesteding toch voor het beste bod kiezen? Daarbij mag een bedrijf niet beoordeeld worden op z'n reputatie. Hetzelfde gold bijvoorbeeld voor de keuze op Arriva in de Achterhoek; dat ze een paar keer er een potje van gemaakt hebben mocht niet meegenomen worden in de overweging om voor Arriva te kiezen. Ik neem aan dat hetzelfde hier geldt.
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
Ja, maar de hedendaagse vervoerders zijn erg lui geworden. Vroeger ontwikkelden spoor-, metro- en trambedrijven hun eigen materieel, maar tegenwoordig wordt er bijna uitsluitend 'van de toonbank' en liefst zo compleet mogelijk gekocht. En dat werkt in combinatie met de Europese regelgeving dus steeds vaker dit soort situaties in de hand.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
Hoezeer is NS als privaat bedrijf en de overheid als enig aandeelhouder gebonden aan de aanbestedingsregels zoals ze door de EU zijn opgelegd? Zoals ik verwacht, niet, en dan heeft men gewoon contractvrijheid om met een ieder in zee te gaan. Dat dit via een aanbesteding wordt gedaan, doet daar niets aan af. Ik snap sowieso niet waarom ze niet voor de Siemens (ICE) oplossing zijn gegaan. Het beste ontwerp (imo) en een bewezen concept, dat NIET te laat wordt geleverd.
Daarbij komt dat wat ze besteld hebben 'maar' 250 heeft als VMAX (oke, Nederland is klein) maar vooral: het is een pelikaan. :N
Daarbij komt dat wat ze besteld hebben 'maar' 250 heeft als VMAX (oke, Nederland is klein) maar vooral: het is een pelikaan. :N
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
Als er daadwerkelijk 'van de toonbank' wordt gekocht (zoals de GTW's) zijn er niet zo veel problemen. Maar dat doet NS niet, zie ook de SLT dieDexter schreef:Vroeger ontwikkelden spoor-, metro- en trambedrijven hun eigen materieel, maar tegenwoordig wordt er bijna uitsluitend 'van de toonbank' en liefst zo compleet mogelijk gekocht.
De V250 is ook heel nieuwe ontwerp. Niet verwonderlijk want er is gekozen voor een ongebruikelijke maximumsnelheid. Bestaande ontwerpen zijn voor snelheden van rond de 200km/h of meer dan 300km/u.
Goed ontwerp ja, maar alleen niet wat NShispeed zocht (Siemens' Velaro is ontworpen voor 300 tot 350 km/u, een beetje overdreven voor ons korte hogesnelheidslijntje) en waarschijnlijk gewoon veel te duur.NS-Reiziger schreef:Ik snap sowieso niet waarom ze niet voor de Siemens (ICE) oplossing zijn gegaan. Het beste ontwerp (imo) en een bewezen concept, dat NIET te laat wordt geleverd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
Nadat een aantal spoorbedrijven hier de dupe van zijn geworden inderdaad.Wubbo schreef:In principe kun je in een aanbesteding boetebedragen meenemen voor te late levering. Als een bedrijf dus zijn beloftes niet waarmaakt krijgt het minder geld op zijn -toch al lage- bod. Dat houdt een normaal bedrijf niet lang vol.
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
Klopt, ze kopen een toonbankmodel dat vervolgens aangepast moet worden aan de Nederlandse wensen en eisen en volgestopt met Nederlandse software. En daar ging het fout. Overigens is de V250 voorzover ik weet gewoon familie van de Italiaanse ETR 600 en 610, maar dan met een nog lelijker snuitje.reisthijs schreef:Als er daadwerkelijk 'van de toonbank' wordt gekocht (zoals de GTW's) zijn er niet zo veel problemen. Maar dat doet NS niet, zie ook de SLT die
Vallend blad maakt rails glad.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
En terecht, waarom zou telkens het wiel uitgevonden moeten worden? Voor liefhebbers is het dan misschien niet zo leuk dat in heel Europa GTW's rondrijden, maar er wordt wel een stuk efficienter omgegaan met de productiemiddelen :)Dexter schreef:Ja, maar de hedendaagse vervoerders zijn erg lui geworden. Vroeger ontwikkelden spoor-, metro- en trambedrijven hun eigen materieel, maar tegenwoordig wordt er bijna uitsluitend 'van de toonbank' en liefst zo compleet mogelijk gekocht.
Je zult altijd eerst mee moeten maken dat iemand benadeeld wordt voordat een bedrijf een slechte reputatie heeft. Dus dat zal hoe dan ook gebeuren voordat je iets kunt doen of bedrijven uit kunt sluiten ;)ziggy schreef:Nadat een aantal spoorbedrijven hier de dupe van zijn geworden inderdaad.Wubbo schreef:In principe kun je in een aanbesteding boetebedragen meenemen voor te late levering. Als een bedrijf dus zijn beloftes niet waarmaakt krijgt het minder geld op zijn -toch al lage- bod. Dat houdt een normaal bedrijf niet lang vol.
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
Wat heeft die order eigenlijk gekost?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
De Italiaanse ETR 600/610 zijn ook gebouwd door een Ansaldo en Alsthom samen. Die zijn keurig op tijd geleverd en hebben een uiterst aangenaam reiscomfort in de treinen. Blijkbaar is het ook wat de gek aan geld biedt, waar een treinbouwer prioriteit aan geeft?Daan schreef:And the story continues... Dit is nou precies waar die toko in pizzaland om bekend staat. Als je dat weet, waarom bestel je dan überhaupt bij zo'n toko? :?
@ReisThijs:
De hierboven genoemde ETR600/610 zijn gebouwd voor 250/260kmu, dus ook daar is ervaring mee bij de bouwer.De V250 is ook heel nieuwe ontwerp. Niet verwonderlijk want er is gekozen voor een ongebruikelijke maximumsnelheid. Bestaande ontwerpen zijn voor snelheden van rond de 200km/h of meer dan 300km/u.
Ow Dexter was me voor met dit verhaal, excuus.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
Deze treinen van het type ETR 610 zijn helemaal niet op tijd geleverd; ook hier waren er vele problemen. Onlangs zijn ze eindelijk gaan rijden. Zie ook hier
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
Ow dan was het zeker de ETR600?
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
Ik lees in het artikel van de link van Reiziger Delft dat die ETR 610 oorspronkelijk al vanaf februari 2007 geleverd had moeten worden m.a.w. nog zo'n rampzalig verhaal. Wanneer wordt Ansaldo eindelijk eens op de vingers getikt?
Vallend blad maakt rails glad.
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
Ter gedeeltelijke verontschuldiging van NS kan worden aangevoerd dat op het moment de sores over de Deense treinen nog niet echt was uitgebarsten [al waren ze geloof ik al wel te laat]. Ik weet niet of ze verder veel exportorders hadden, maar ze waren toch vooral voor de Italiaanse spoorwegen en daar zal toch ons-kent-ons een grote rol spelen bij het toedekken van problemen.
NS heeft later gezegd [maar of dat op het moment zelf een rol speelde kunnen we niet weten] dat de op dat moment extreem slechte situatie [rand faillissement] meespeelde.
Ansaldo bouwt ook trams [sirio] en in Göteborg hebben ze daar ook veel moeite mee gehad.
Volgens mij was dit ook de eerste keer dat NS via een aanbesteding een nieuw type trein bestelde. Het opstellen van een bestek moet je leren, maar daarna kan je er je voordeel mee doen,wat dat betreft hoeven deze europese regels niet alleen een last te zijn
NS heeft later gezegd [maar of dat op het moment zelf een rol speelde kunnen we niet weten] dat de op dat moment extreem slechte situatie [rand faillissement] meespeelde.
Ansaldo bouwt ook trams [sirio] en in Göteborg hebben ze daar ook veel moeite mee gehad.
Volgens mij was dit ook de eerste keer dat NS via een aanbesteding een nieuw type trein bestelde. Het opstellen van een bestek moet je leren, maar daarna kan je er je voordeel mee doen,wat dat betreft hoeven deze europese regels niet alleen een last te zijn
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
Het is niet zo heel erg relevant dat NS het voor het eerst via een aanbesteding deed. Dat doe je namelijk niet zelf maar daar huur je een bedrijf voor in. Het is niet de eerste aanbesteding voor de NS, maar wel voor nieuwe treinstellen dus enige voorkennis zal er gerust zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
Ik las dat bij de automatische metrostellen voor Kopenhagen op een gegeven moment zelfs de deuren van de treinen vielen.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
Huh? Komen die van AB dan? Maar daar heb ik nog niets over gelezen of gehoord van mijn vriendjes iig.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
Jup, het zijn de eerste modellen van de "AnsaldoBreda Driverless Metro". Ze zijn ook besteld door Brescia, Thessaloniki, Rome, Milaan en Taipei.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer
Die steden gaan hopelijk niet dezelfde rampzalige tekortkomingen merken als Kopenhagen. De beveiliging was trouwens ook een ramp, maar die is afkomstig van een Amerikaans dochterbedrijf dus dat was niet alleen de schuld van Ansaldo.
Vallend blad maakt rails glad.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten