Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Suus »

Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem
ARNHEM - De Stadsregio Arnhem Nijmegen wil op zo kort mogelijke termijn de Valleilijn uitbreiden naar de regio Arnhem. Hoogste prioriteit daarbij heeft de doortrekking van de treinverbinding Barneveld-Ede naar Arnhem. Reizigers op deze 'Kippenlijn' die naar Arnhem willen, moeten nu nog overstappen op station Ede-Wageningen.
Lees meer op Gelderlander.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Caspar »

Een nieuw treinstation erbij lijkt me wat overdreven, maar als de stoptrein wordt doorgetrokken naar Arnhem krijg je wel een redelijk alternatief voor de route Amsterdam- Arnhem als er problemen bij Utrecht/Driebergen Zeist zijn. (uiteraard niet om enorme hoeveelheden reizigers om te leiden, maar toch een extra optie)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Ardan »

Dat nieuwe station vind ik ook enigszins overdreven, er wonen niet bijster veel mensen omheen. Maar misschien is het een vervangend plan voor de eerdere plannen voor een station Arnhem Businesspark, dat ter hoogte van trolley 1 aan de lijn naar Nijmegen zou komen, waar ik wel eens over gelezen heb?
Ik doe ook maar wat
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Wubbo »

Het artikel doet het hier even niet, maar doortrekken van de stoptreinen is met de huidige infra van Ede-Wageningen lastig zo niet onmogelijk. De tijden van de Valleilijn liggen redelijk vast door de knoop Amersfoort en het drukke Amersfoort - Barneveld Aansluiting. In Ede komt de trein nu aan om .16 en .46. De s3000 naar Arnhem gaat om .18 en .48, daar kun je dus pas om .51 achteraan; Arnhem aan .07. Dan is je ICE-pad richting Duitsland niet meer mogelijk. Om .55 vertrekt je Valleilijn alleen alweer naar Amersfoort, dus je kan niet later weg uit Ede als je beide richtingen wil verwerken op spoor 1. De Valleilijn via spoor 3 in Ede is alleen mogelijk als het goederenpad richting Utrecht niet gebruikt wordt.

Kortom: qua dienstregeling is dit nog niet zo makkelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Suus »

Aangezien je er beter in thuis bent dan ik: Zou het wel mogelijk zijn als de diensten van de Barneveld-pendel en de Ede-trein worden omgedraaid?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Karl »

Dan zit je wellicht wel met de aansluitingen op de NO? Als je een kwartier omdraait zit je op de toevoegers (2800 ed) en hoe zit dat dan 's avonds en/of in het weekend? Misschien dat je nog iets met Wolfheze (drie sporen) kan doen? Ik neem aan dat het gaat om het vervangen van de NS pendel.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Wubbo »

Dat alternatief schoot ook door mijn hoofd, maar ik weet zo niet of dat mogelijk is en of dat aan de concessie-eisen voldoet (daar staat iets in over aansluitingen in Amersfoort). Of het logistiek mogelijk is zal ik nog eens uitrekenen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Karl »

Het artikel doet het weer, inclusief bijbehorende reacties. :mrgreen: :neg:
Het is een spectrum.
Oud forumgebruiker

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dat worden weer een paar extra ouwe barrels Plan V erbij, als dit doorgaat... :shock: Betaalt de stadsregio die ook?
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Joshua »

Dat is natuurlijk wel handig om van Arnhem naar Amersfoort te gaan, dan kan dat zonder overstap.
En zoals hier boven al vermeld is het inderdaad ook makkelijkere een alternatieve route te nemen naar Amsterdam bij storingen. Zolang deze groep maar niet te groot wordt. Want dan wordt de kippenlijn wel heel erg krap.
het nieuwe station vind ik wel heel erg overdreven.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:In Ede komt de trein nu aan om .16 en .46. De s3000 naar Arnhem gaat om .18 en .48, daar kun je dus pas om .51 achteraan; Arnhem aan .07. Dan is je ICE-pad richting Duitsland niet meer mogelijk. Om .55 vertrekt je Valleilijn alleen alweer naar Amersfoort, dus je kan niet later weg uit Ede als je beide richtingen wil verwerken op spoor 1.
Zou hiervoor een extra wissel (tussen 1a en 1b) geen uitkomst kunnen bieden? Dan kunnen de Valleilijntreinen via spoor 2 om elkaar heen rijden.
Karl schreef:Dan zit je wellicht wel met de aansluitingen op de NO? Als je een kwartier omdraait zit je op de toevoegers (2800 ed) en hoe zit dat dan 's avonds en/of in het weekend?
Welke aansluiting? De trein uit Ede-Wageningen sluit nu in Amf ook niet aan op de NO met dus overdag nog een aansluiting op de s2800 maar een lange wachttijd 's avonds. Het mooiste zou dus zijn als Ed-Amf een kwartier verschoven werd terwijl Amf-Ed hetzelfde bleef (ik vermoed alleen dat je dan de kering van de tussentrein in Barneveld in de weg zit, en dat dus alleen gaat passen met een nieuw keerspoor in Barneveld Zuid).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Bericht door BR628 »

reisthijs schreef:Welke aansluiting? De trein uit Ede-Wageningen sluit nu in Amf ook niet aan op de NO
vertrek uit Ede-Wageningen: xx:25 en xx:55
aankomst Amersfoort: xx:03 en xx:33
vertrek t1600/t1700: xx:07 en xx:37
vertrek t500/t700: xx:08 en xx:38

Hoezo geen aansluiting?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Karl »

Overigens, wat ik niet snap, dit zijn toch dezelfde stadsregio en provincie als die van het Arnhem - Doetinchem verhaal? Waarom moet samenwerking dan nu opeens wel lukken?
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Wubbo »

reisthijs schreef:Het mooiste zou dus zijn als Ed-Amf een kwartier verschoven werd terwijl Amf-Ed hetzelfde bleef (ik vermoed alleen dat je dan de kering van de tussentrein in Barneveld in de weg zit, en dat dus alleen gaat passen met een nieuw keerspoor in Barneveld Zuid).
Dat past niet tussen Ede-Wageningen en Lunteren, en kost bovendien een extra treinstel = extra kosten als de pendel naar Barneveld niet rijdt. Gaat dus niet gebeuren ;-)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Bericht door reisthijs »

BR628 schreef:
reisthijs schreef:Welke aansluiting? De trein uit Ede-Wageningen sluit nu in Amf ook niet aan op de NO
vertrek uit Ede-Wageningen: xx:25 en xx:55
aankomst Amersfoort: xx:03 en xx:33
vertrek t1600/t1700: xx:07 en xx:37
vertrek t500/t700: xx:08 en xx:38

Hoezo geen aansluiting?
Ik bedoel dus de NoorOost de andere kant op. Vanuit Ede-Wageningen richting Utrecht/Schiphol/Amsterdam is geen aansluiting. Vanuit Zwolle/Enschede richting Ede-Wageningen ook niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Stadsregio wil Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Bastiaan »

De Valleilijn heeft sinds de kwartiersdienst naar Deventer niet meer de gebruikelijke 0/30-symmetrie, maar een soort 22/52-symmetrie, als ik het me goed kan herinneren. Technisch past het dan beter, maar de aansluitingen zijn daardoor in de ene richting wel goed aan en in de andere richting niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten