Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Daniel »

Meppel moet volwaardig intercitystation worden
Geplaatst op: zaterdag 20 februari 2010 13:09
Laatst bijgewerkt: zaterdag 20 februari 2010 13:11


MEPPEL - Gedeputeerde Staten willen van Meppel een volwaardig intercitystation maken; daarmee stemmen ze in met een motie van de fracties van Groen Links, de ChristenUnie en het CDA in Meppel. Mocht Meppel inderdaad een volwaardig intercitystation worden dan houdt dat in dat er twee keer per uur een intercitytrein stopt in Meppel.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Daniel »

Schijnt overigens om een IC-status op de lijn naar Leeuwarden te gaan, dus niet een IC-status voor bijna alles tussen Groningen en Zwolle :wink: Aangezien het met name om de sterke vervoersvraag op Meppel - Steenwijk zou gaan volgens berichten hierover op Somda is een stoptrein wellicht ook een optie: dat verdubbelt het aantal treinen immers ook.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Dexter »

Ja natuurlijk, laten we vooral van elk gat dat over een perron beschikt een IC-station maken. Dan gaat het straks met de paard-en-wagen of per trekschuit nog sneller. :neg: Dit zijn vast weer lokale politici die hun 15 minutes of fame willen.
Vallend blad maakt rails glad.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Karl »

In het kader van dergelijke stops en het realiseren van steeds meer stations (Sciencepark; rondom Utrecht; maar ook decentrale spoorlijnen) vraag ik mij wel af, hoe staat de huidige reistijd in verhouding met de reistijd van bijvoorbeeld vijf, tien of twintig jaar geleden? Frequentie dient dan uiteraard ook meegenomen te worden. Ik vind het toevoegen van allemaal stops een behoorlijke achteruitgang voor het lange afstandverkeer. Straks is Haarlem - Amsterdam weer net zo snel als het in 1839 was. Dit terwijl de snelheid van het privaat vervoer door nieuwe wegen en dergelijke de laatste vijftig jaar wel is toegenomen.
Het is een spectrum.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Dexter »

Karl, breng nou niemand op ideeën, straks halen ze de Arend nog van stal. Zijn we helemaal terug bij af... :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Wubbo »

RTV Drenthe schreef:[...] Mocht Meppel inderdaad een volwaardig intercitystation worden dan houdt dat in dat er twee keer per uur een intercitytrein stopt in Meppel.
Er stopt nu al 2x per uur een Intercity richting Zwolle in Meppel ;-)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Ardan »

Ooh hou op zeg. Eerst Hoogeveen, nu Meppel, straks gaan Beilen en Haren ook nog miepen en dan is het feest helemaal compleet.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Daniel »

Mwoh, kan je uiteindelijk alsnog 2x/uur een stoptrein Gn-Zl laten rijden die je dan Intercity noemt met daarbovenop 2x/uur een echte IC :mrgreen: Kwestie van die echte IC's verkopen als uitbreiding van het aantal treinen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Vinny »

Meppel, Steenwijk en Wolvega zijn redelijk grote plaatsen. Die verdienen onderling een verbinding die 2 keer per uur rijdt. Grou en Akkrum zijn stations die wel gesloten kunnen worden. Toegevoegde waarde is vrijwel nul. Reizigersaantallen houden niet over. En een seperate stoptrein is erg onrendabel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Suus »

Met het sluiten van die stations dupeer je wel zo'n 1000 reizigers per dag. Ik denk dat er uit die stations veel meer te halen valt als ze vaker bedient worden, maar zolang de NS er rijdt gebeurt dat niet. Beetje kip en ei verhaal. Bovendien is er duidelijk geen visgraatmodel toegepast, beide stations worden aangedaan door lijn 28 van Leeuwarden naar Heerenveen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Meppel, Steenwijk en Wolvega zijn redelijk grote plaatsen. Die verdienen onderling een verbinding die 2 keer per uur rijdt.
Als ze in Meppel nou vroegen om meer verbindingen richting Leeuwarden was dat ook best een redelijke eis geweest. Maar nee, het moet weer persé een extra Intercitystop worden... :neg:

Als ze zo graag een beter verbinding van Meppel richting Leeuwarden willen en daar ook wat voor over hebben kan de provincie misschien beter kijken of ze s2900 door kunnen laten rijden naar Zwolle.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Vinny »

Een stoptrein voor 1.000 reizigers per dag is niet reëel, ook niet bij een andere vervoerder als de NS. Kortom: of je degradeert de IC Zwolle - Leeuwarden tot stoptrein, of je sluit stations...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door BR628 »

Vinny schreef:Een stoptrein voor 1.000 reizigers per dag is niet reëel, ook niet bij een andere vervoerder als de NS. Kortom: of je degradeert de IC Zwolle - Leeuwarden tot stoptrein, of je sluit stations...
Gelukkig is dat niet aan jou om te beslissen, maar aan de provincie. Aangezien zij de t2900 betalen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Vinny »

^^ Kortom een zinloze verspilling van belastinggeld. Ik ben blij dat ik daar niet voor hoef op te draaien omdat ik niet in Friesland woon...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Geert »

Kennelijk denken anderen daar anders over.
Overigens, zulk soort berichten zijn natuurlijk wel te verwachten als Hoogeveen zijn zin krijgt. Ik ga denk ik ook maar actievoeren voor een IC-stop op Klarenbeek ofzo...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Vinny »

Kennelijk denken anderen daar anders over.
- Exploitatie treinserie: 1.000.000 euro
- Treinkaartje: 10 euro
- Onderuitgezakt eerste klas zitten terwijl je weet dat je autorijdende buurman het grootste deel van de kosten van jouw reis op zich neemt: ONBETAALBAAR

:6
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Roelof88 »

Vind het ook ietwat overdreven om van Meppel meteen een IC-station te maken. Een extra intercity toevoegen tussen Leeuwarden en Zwolle, die ook stopt te Meppel en Wolvega lijkt me voldoende. Akkrum en Grou/Jirnsum kan inderdaad gewoon 1× per uur blijven. Bovendien, als er tussen Leeuwarden en Zwolle ook op Wolvega en Meppel wordt gestopt zorgt dat voor maar 3 á 4 min. extra reistijd op het hele traject (als 't met ICM wordt gereden).
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Joshua »

Pff, wat voor status heb je nog als je een IC station hebt? Waarvoor zijn er stoptreinen?
Naar mijn idee mogen ze het IC stations in Nederland echt eens gaan terugdringen in plaats van uitbreiden.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Gekko123 »

Ach, met al die nieuwe stations die in de planning zitten moeten de sneltreinen uiteindelijk wel opnieuw ingevoerd worden :6 Tenminste, dat hoop ik :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Vinny »

Roelof88 schreef:Vind het ook ietwat overdreven om van Meppel meteen een IC-station te maken. Een extra intercity toevoegen tussen Leeuwarden en Zwolle, die ook stopt te Meppel en Wolvega lijkt me voldoende. Akkrum en Grou/Jirnsum kan inderdaad gewoon 1× per uur blijven. Bovendien, als er tussen Leeuwarden en Zwolle ook op Wolvega en Meppel wordt gestopt zorgt dat voor maar 3 á 4 min. extra reistijd op het hele traject (als 't met ICM wordt gereden).
Je kunt nou eenmaal niet alles hebben. Tussen Leeuwarden en Zwolle zijn amper genoeg reizigers voor twee treinen per uur, laat staan voor drie of vier treinen.Je zult dus keuzes moeten maken. Of je houdt snelle intercity's, of niet. Maar je kunt niet alles hebben in het leven. Er bestaat nog altijd geen OV systeem dat zo perfect rekening houdt met de wensen van de reizigers als een taxi-systeem ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Woepje »

Reiziger Ddrs schreef:Schijnt overigens om een IC-status op de lijn naar Leeuwarden te gaan, dus niet een IC-status voor bijna alles tussen Groningen en Zwolle :wink:
Gelukkig niet zeg. Ik moet er niet aan denken dat de s500 straks ook een boemeltje gaat worden. Al is de stoptrein hier in het noorden gelijk aan een IC in de Randstad qua stops enzo, toch scheelt het wel 10 minuten als je de IC of de stopper hebt. Veel reizigers Zwolle <-> Assen/Groningen gaan er dus goed op achteruit dan. En nu die overdreven zuiderzeelijn toch afgeblazen is, ben ik dus niet voor vertraging van de reis naar het hoge noorden door alles te verboemelen...Straks ben ik lopend nog sneller *O*
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Justin »

Als het maar VIRM is he ;)
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Woepje »

Nee, liever ICM en wel een IC dan IRM en overal stoppen. Ja, u hoort het goed.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door Caspar »

Zijn Meppel en Hoogeveen soms bang een krimp-regio te worden, en proberen ze dat uit alle macht te voorkomen met dit soort acties?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Bericht door iljitsch »

Woepje schreef:Al is de stoptrein hier in het noorden gelijk aan een IC in de Randstad qua stops enzo, toch scheelt het wel 10 minuten als je de IC of de stopper hebt. Veel reizigers Zwolle <-> Assen/Groningen gaan er dus goed op achteruit dan. En nu die overdreven zuiderzeelijn toch afgeblazen is, ben ik dus niet voor vertraging van de reis naar het hoge noorden door alles te verboemelen...Straks ben ik lopend nog sneller *O*
Hoe zit dat als straks de flevolijn er is? Hoeveel tijd gaat dat schelen richting Amsterdam, Schiphol en Den Haag? Rotterdam bleef dacht ik via Utrecht. En waar wordt er dan gestopt?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten