Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Caspar »

Vraag me af wat het kost voor de GVB om met de NS te reizen. Andersom heb ik wel eens een bedrag gehoord van 10.000 euro per uur bij een NS stremming op een werkdag. (weet natuurlijk niet of dat klopt)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door iljitsch »

Justin schreef:Ook werd er op Asd omgeroepen dat het mogelijk was om naar Asa te reizen per trein met buskaarten/abo's...
"GVB zet treinen in." :lol:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Ardan »

Ik stel me ineens iets heel andders voor bij 'deze trein gaat naar Gaasperplas'.. :roll:

De metro is trouwens weer gaan rijden.

Metro in Amsterdam rijdt weer

Uitgegeven: 21 februari 2010 08:57
Laatst gewijzigd: 21 februari 2010 11:08

AMSTERDAM - De Amsterdamse metro is zondagochtend aan een reguliere dienstregeling begonnen. Zaterdag was het metroverkeer verstoord doordat twee metrostellen op elkaar waren gebotst. In een ander metrostel was rookontwikkeling ontstaan.

Lees verder
Ik doe ook maar wat
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Dexter »

Gelukkig is het nog redelijk met een sisser afgelopen hoewel, 37 gewonden is ook geen kleinigheid. Dit maakt alleen wel pijnlijk duidelijk dat er structureel iets goed mis is bij de Amsterdamse metro: Een grote botsing, meerdere malen rookontwikkeling, niet zo heel lang geleden een ontsporing met een uiterst knullige en langdurige ontruiming... En ga zo maar door. Achterstallig onderhoud, slijtage?

Dit gebeurt bij andere metrosystemen hoogst zelden, uit Rotterdam bijvoorbeeld hoor je nooit over botsingen of ontsporingen. (Zonder een Rotterdam-vs-Amsterdam-discussie aan te willen zwengelen, dat is niet de bedoeling) (A)
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Ardan »

Tsja, je begint je echt af te vragen waar de fouten zitten. Bij de bestuurders, bij de infrastructuur, bij de beveiliging?
Ik doe ook maar wat
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Dexter »

Ik ben bang bij alle drie: de bestuurders zijn gebrekkig opgeleid, de infra en het materieel zijn tot op de draad versleten door achterstallig onderhoud en de beveiliging deugt niet. Want hoe kan anders een wissel omslaan onder een passerende trein, zoals een tijdje geleden bij de ontsporing bij CS gebeurde?
Vallend blad maakt rails glad.
Bengel
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 21:49

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Bengel »

Dexter schreef:Ik ben bang bij alle drie: de bestuurders zijn gebrekkig opgeleid,
Dit zal find_your_spot je niet in dank af nemen :N
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Ardan »

Hier is een filmpje te zien van de aangereden metro's. Stel 32 is tegen stel 6 aangenald, maar gezien de schade zal het niet zo heel erg hard zijn gegaan. Nou kunnen die metro's wel wat hebben geloof ik, maar toch.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Geert »

Dexter schreef:Ik ben bang bij alle drie: de bestuurders zijn gebrekkig opgeleid, de infra en het materieel zijn tot op de draad versleten door achterstallig onderhoud en de beveiliging deugt niet. Want hoe kan anders een wissel omslaan onder een passerende trein, zoals een tijdje geleden bij de ontsporing bij CS gebeurde?
Dat laatste was een combinatie van vuiligheid en een systeemfout (kennelijk dacht het beveiligingssysteem dat het wissel wel meteen omgelegd kon worden als de trein voorbij was, ook als de bezetmelding maar 3 seconden duurt). Die te korte bezetmelding was dan weer het gevolg van een opeenhoping van vuil in het wissel.

Heeft de metro in Amsterdam eigenlijk een ATB?

Verder komt het wel dichtbij. Ik zat vrijdagavond ook nog in de metro tussen Weesperplein en Amsterdam Amstel, en normaal zit ik er bijna nooit in...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Geert »

Ik bekeek net trouwens even dat filmpje, en de paaltje aan het einde van het perron (laaste stukje van het filmpje) vielen me op. Daar kom je toch nooit langs bij een evacuatie? Fraai dan, bij brand ben je dan mooi opgesloten -O-
Bengel
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 21:49

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Bengel »

Valt wel mee hoor, ren je gewoon tussendoor en anders is er nog een uitgang of je springt aan de andere kant van het perron om de tunnel in te vluchten.

Aan de schade te zien had het even te laat geremd (de oorzaak dat die andere metro er nog stond buiten beschouwing gelaten), tja lastig voor de passagiers dat dat ding in 1x stilstond.
Beetje opgeklopt allemaal na wat in België is gebeurd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Geert »

Ik bedoelde dus niet dat dwarsbalkje, maar die stalen palen die op een rijtje langs het spoor staan. Ik geloof nooit dat iedereen daar gemakkelijk tussendoor loopt, en al helemaal niet dat het de snelheid ten goede komt :|

En tja, opgeklopt of niet: er zijn wel 37 gewonden en als het ding wat harder had gereden hadden er denk ik zelfs zwaargewonden kunnen vallen. De kreukelzone van zo'n zilvermeeuw houdt ook niet echt over :?
Bengel
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 21:49

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Bengel »

Beetje tegenstrijdig, die palen staan daar juist voor de veiligheid en idd het remt wel af bij evt. paniek maar je kan ertussendoor lopen.(de slankere wat sneller dan de meer gevulde mens)

Was niet denigrerend bedoelt tegenover de slachtoffers, meer hoe de pers er mee omging,
teksten als "drama in Amsterdamse metro", "ook in Nederland frontale botsing"
Dat bedoelde ik met opgeklopt.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door STF »

Geert schreef: Heeft de metro in Amsterdam eigenlijk een ATB?
Ja er zit ZUB op.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Ruben »

Wat ik me kan voorstellen is dat, omdat er toch 4 zilvermeeuwen aan zo'n perron horen te passen, de tweede metrotrein er op zicht ook bij moest om passagiers te evacueren ("Safe" Haven). Daarvoor stond de eerste niet ver genoeg en de tweede heeft dan natuurlijk te laat geremd. Buiten een storing om is dat de enige manier waarop de metrobestuurder geen rood genegeerd zou hebben.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door STF »

Daar dacht ik ook gelijk al aan toen ik zowel berichten over een evacuatie las als over een botsing. Maar wel gek dat de bestuurder van de achterste metro het niet optijd doorhad dat de voorste te ver naar achteren stond aangezien er toch een paar felle achterlichten op zo'n metro zitten en er zijn daar ook geen scherpe onoverzichtelijke bochten.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door iljitsch »

NS-Reiziger schreef:Daarvoor stond de eerste niet ver genoeg en de tweede heeft dan natuurlijk te laat geremd.
Zo natuurlijk vind ik dat niet. Onder normale omstandigheiden dient zo'n bestuurder natuurlijk gewoon uit z'n doppen te kijken, en als-ie door een rood sein moet rijden al helemaal.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door STF »

De bestuurder kan overigens geen eens makkelijk doorrijden bij een rood sein; hij moet eerst stoppen, een knop bedienen op het kastje van het ZUB systeem en daarna door het rode sein rijden, met gematigde snelheid.
Bengel
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 21:49

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Bengel »

hmmm Er stond een Metro, dus er moet een sein geweest zijn dat hij daar niet verder mocht/kon.
(Ik heb er nooit 2 tegelijk op een perron zien stoppen/staan (buiten centraal)
Je aanname dat hij rood negeerde om passagiers te evacueren roept bij mij vraagtekens op dat er met "zijn" metrostel iets aan de hand zou zijn geweest.
Iets klopt er niet, dat is duidelijk.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Ruben »

iljitsch schreef:Zo natuurlijk vind ik dat niet. Onder normale omstandigheiden dient zo'n bestuurder natuurlijk gewoon uit z'n doppen te kijken, en als-ie door een rood sein moet rijden al helemaal.
De bestuurder van de achterste metro heeft hem tegen een stilstaande trein aan geparkeerd. Dus heeft hij te laat en niet grondig genoeg geremd. Ongeacht de snelheid of zijn verdere oplettendheid toch een logische conclusie lijkt me.
STF schreef:De bestuurder kan overigens geen eens makkelijk doorrijden bij een rood sein; hij moet eerst stoppen, een knop bedienen op het kastje van het ZUB systeem en daarna door het rode sein rijden, met gematigde snelheid.
Des te meer reden aan te nemen dat het binnenrijden van Wibautstraat voortkwam uit het Safe Haven principe. Wellicht met uitgeschakelde beveiliging in de tunnel.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Geert »

Sowieso lijkt het me dat je bij rijden op zicht niet al te hard moet rijden, je moet immers altijd op tijd kunnen stoppen en bedacht zijn op obstakels (metrostellen, wissels die niet goed liggen, etc.). Zelfs als het station in een onoverzichtelijke bocht zou liggen zou de bestuurder van de achterste metro zijn snelheid aangepast moeten hebben om op tijd nog te kunnen stoppen...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Ruben »

Niets zegt mij dat hij niet de aangewezen snelheid voor rijden op zicht heeft beacht. Ook dan kan je het remproces an sich verkeerd hebben ingeschat. Voor de botsing met deze schade is geen hoge snelheid vereist. Zeker niet als het volle metro contra lege metro betrof.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door STF »

Volgens iemand op een ander forum die redelijk veel afweet van het seinstelsel bij GVB, kunnen ze bij de verkeersleiding in geval van evacuatie een rijweg met geel knipper instellen naar een halte waar al een andere metro stilstaat. Dan hoeft de bestuurder dus niet bij een sein te stoppen en een knop op het dashboard te bedienen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Ardan »

En het station ligt inderdaad vlak na een bocht, dus dan moet je toch extra alert zijn? Als je aan komt rijden kun je het perron niet zien, je maakt als je de tunnel inrijdt een links-rechts-links-bocht. Ja, je kunt het station wel zien, maar het is nauwelijks te zien of er een metro op dat perron staat.
Ik doe ook maar wat
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Ruben »

In dat geval krijg je weer zo'n verhaaltje met communicatie tussen verkeersleiding en bestuurder, die met de geduchte evacuatie van de ontspoorde metrotrein ook al niet goed was. Aangevuld met nalatigheid van de bestuurder om met geel knipper misschien te argeloos te hebben gereden. Als het dat eerste ook betreft heb je de poppen wat betreft GVB weer hard aan het dansen, en het zou weer goed bewijzen dat men maar wat aanmoddert. Ben zeer benieuwd naar het IVW onderzoek. :idea:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten