Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Vraag me af wat het kost voor de GVB om met de NS te reizen. Andersom heb ik wel eens een bedrag gehoord van 10.000 euro per uur bij een NS stremming op een werkdag. (weet natuurlijk niet of dat klopt)
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
"GVB zet treinen in."Justin schreef:Ook werd er op Asd omgeroepen dat het mogelijk was om naar Asa te reizen per trein met buskaarten/abo's...
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Ik stel me ineens iets heel andders voor bij 'deze trein gaat naar Gaasperplas'..
De metro is trouwens weer gaan rijden.
Metro in Amsterdam rijdt weer
Uitgegeven: 21 februari 2010 08:57
Laatst gewijzigd: 21 februari 2010 11:08
AMSTERDAM - De Amsterdamse metro is zondagochtend aan een reguliere dienstregeling begonnen. Zaterdag was het metroverkeer verstoord doordat twee metrostellen op elkaar waren gebotst. In een ander metrostel was rookontwikkeling ontstaan.
Lees verder
De metro is trouwens weer gaan rijden.
Metro in Amsterdam rijdt weer
Uitgegeven: 21 februari 2010 08:57
Laatst gewijzigd: 21 februari 2010 11:08
AMSTERDAM - De Amsterdamse metro is zondagochtend aan een reguliere dienstregeling begonnen. Zaterdag was het metroverkeer verstoord doordat twee metrostellen op elkaar waren gebotst. In een ander metrostel was rookontwikkeling ontstaan.
Lees verder
Ik doe ook maar wat
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Gelukkig is het nog redelijk met een sisser afgelopen hoewel, 37 gewonden is ook geen kleinigheid. Dit maakt alleen wel pijnlijk duidelijk dat er structureel iets goed mis is bij de Amsterdamse metro: Een grote botsing, meerdere malen rookontwikkeling, niet zo heel lang geleden een ontsporing met een uiterst knullige en langdurige ontruiming... En ga zo maar door. Achterstallig onderhoud, slijtage?
Dit gebeurt bij andere metrosystemen hoogst zelden, uit Rotterdam bijvoorbeeld hoor je nooit over botsingen of ontsporingen. (Zonder een Rotterdam-vs-Amsterdam-discussie aan te willen zwengelen, dat is niet de bedoeling) (A)
Dit gebeurt bij andere metrosystemen hoogst zelden, uit Rotterdam bijvoorbeeld hoor je nooit over botsingen of ontsporingen. (Zonder een Rotterdam-vs-Amsterdam-discussie aan te willen zwengelen, dat is niet de bedoeling) (A)
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Tsja, je begint je echt af te vragen waar de fouten zitten. Bij de bestuurders, bij de infrastructuur, bij de beveiliging?
Ik doe ook maar wat
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Ik ben bang bij alle drie: de bestuurders zijn gebrekkig opgeleid, de infra en het materieel zijn tot op de draad versleten door achterstallig onderhoud en de beveiliging deugt niet. Want hoe kan anders een wissel omslaan onder een passerende trein, zoals een tijdje geleden bij de ontsporing bij CS gebeurde?
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Dit zal find_your_spot je niet in dank af nemen :NDexter schreef:Ik ben bang bij alle drie: de bestuurders zijn gebrekkig opgeleid,
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Hier is een filmpje te zien van de aangereden metro's. Stel 32 is tegen stel 6 aangenald, maar gezien de schade zal het niet zo heel erg hard zijn gegaan. Nou kunnen die metro's wel wat hebben geloof ik, maar toch.
Ik doe ook maar wat
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Dat laatste was een combinatie van vuiligheid en een systeemfout (kennelijk dacht het beveiligingssysteem dat het wissel wel meteen omgelegd kon worden als de trein voorbij was, ook als de bezetmelding maar 3 seconden duurt). Die te korte bezetmelding was dan weer het gevolg van een opeenhoping van vuil in het wissel.Dexter schreef:Ik ben bang bij alle drie: de bestuurders zijn gebrekkig opgeleid, de infra en het materieel zijn tot op de draad versleten door achterstallig onderhoud en de beveiliging deugt niet. Want hoe kan anders een wissel omslaan onder een passerende trein, zoals een tijdje geleden bij de ontsporing bij CS gebeurde?
Heeft de metro in Amsterdam eigenlijk een ATB?
Verder komt het wel dichtbij. Ik zat vrijdagavond ook nog in de metro tussen Weesperplein en Amsterdam Amstel, en normaal zit ik er bijna nooit in...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Ik bekeek net trouwens even dat filmpje, en de paaltje aan het einde van het perron (laaste stukje van het filmpje) vielen me op. Daar kom je toch nooit langs bij een evacuatie? Fraai dan, bij brand ben je dan mooi opgesloten -O-
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Valt wel mee hoor, ren je gewoon tussendoor en anders is er nog een uitgang of je springt aan de andere kant van het perron om de tunnel in te vluchten.
Aan de schade te zien had het even te laat geremd (de oorzaak dat die andere metro er nog stond buiten beschouwing gelaten), tja lastig voor de passagiers dat dat ding in 1x stilstond.
Beetje opgeklopt allemaal na wat in België is gebeurd.
Aan de schade te zien had het even te laat geremd (de oorzaak dat die andere metro er nog stond buiten beschouwing gelaten), tja lastig voor de passagiers dat dat ding in 1x stilstond.
Beetje opgeklopt allemaal na wat in België is gebeurd.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Ik bedoelde dus niet dat dwarsbalkje, maar die stalen palen die op een rijtje langs het spoor staan. Ik geloof nooit dat iedereen daar gemakkelijk tussendoor loopt, en al helemaal niet dat het de snelheid ten goede komt
En tja, opgeklopt of niet: er zijn wel 37 gewonden en als het ding wat harder had gereden hadden er denk ik zelfs zwaargewonden kunnen vallen. De kreukelzone van zo'n zilvermeeuw houdt ook niet echt over :?
En tja, opgeklopt of niet: er zijn wel 37 gewonden en als het ding wat harder had gereden hadden er denk ik zelfs zwaargewonden kunnen vallen. De kreukelzone van zo'n zilvermeeuw houdt ook niet echt over :?
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Beetje tegenstrijdig, die palen staan daar juist voor de veiligheid en idd het remt wel af bij evt. paniek maar je kan ertussendoor lopen.(de slankere wat sneller dan de meer gevulde mens)
Was niet denigrerend bedoelt tegenover de slachtoffers, meer hoe de pers er mee omging,
teksten als "drama in Amsterdamse metro", "ook in Nederland frontale botsing"
Dat bedoelde ik met opgeklopt.
Was niet denigrerend bedoelt tegenover de slachtoffers, meer hoe de pers er mee omging,
teksten als "drama in Amsterdamse metro", "ook in Nederland frontale botsing"
Dat bedoelde ik met opgeklopt.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Ja er zit ZUB op.Geert schreef: Heeft de metro in Amsterdam eigenlijk een ATB?
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Wat ik me kan voorstellen is dat, omdat er toch 4 zilvermeeuwen aan zo'n perron horen te passen, de tweede metrotrein er op zicht ook bij moest om passagiers te evacueren ("Safe" Haven). Daarvoor stond de eerste niet ver genoeg en de tweede heeft dan natuurlijk te laat geremd. Buiten een storing om is dat de enige manier waarop de metrobestuurder geen rood genegeerd zou hebben.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Daar dacht ik ook gelijk al aan toen ik zowel berichten over een evacuatie las als over een botsing. Maar wel gek dat de bestuurder van de achterste metro het niet optijd doorhad dat de voorste te ver naar achteren stond aangezien er toch een paar felle achterlichten op zo'n metro zitten en er zijn daar ook geen scherpe onoverzichtelijke bochten.
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Zo natuurlijk vind ik dat niet. Onder normale omstandigheiden dient zo'n bestuurder natuurlijk gewoon uit z'n doppen te kijken, en als-ie door een rood sein moet rijden al helemaal.NS-Reiziger schreef:Daarvoor stond de eerste niet ver genoeg en de tweede heeft dan natuurlijk te laat geremd.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
De bestuurder kan overigens geen eens makkelijk doorrijden bij een rood sein; hij moet eerst stoppen, een knop bedienen op het kastje van het ZUB systeem en daarna door het rode sein rijden, met gematigde snelheid.
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
hmmm Er stond een Metro, dus er moet een sein geweest zijn dat hij daar niet verder mocht/kon.
(Ik heb er nooit 2 tegelijk op een perron zien stoppen/staan (buiten centraal)
Je aanname dat hij rood negeerde om passagiers te evacueren roept bij mij vraagtekens op dat er met "zijn" metrostel iets aan de hand zou zijn geweest.
Iets klopt er niet, dat is duidelijk.
(Ik heb er nooit 2 tegelijk op een perron zien stoppen/staan (buiten centraal)
Je aanname dat hij rood negeerde om passagiers te evacueren roept bij mij vraagtekens op dat er met "zijn" metrostel iets aan de hand zou zijn geweest.
Iets klopt er niet, dat is duidelijk.
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
De bestuurder van de achterste metro heeft hem tegen een stilstaande trein aan geparkeerd. Dus heeft hij te laat en niet grondig genoeg geremd. Ongeacht de snelheid of zijn verdere oplettendheid toch een logische conclusie lijkt me.iljitsch schreef:Zo natuurlijk vind ik dat niet. Onder normale omstandigheiden dient zo'n bestuurder natuurlijk gewoon uit z'n doppen te kijken, en als-ie door een rood sein moet rijden al helemaal.
Des te meer reden aan te nemen dat het binnenrijden van Wibautstraat voortkwam uit het Safe Haven principe. Wellicht met uitgeschakelde beveiliging in de tunnel.STF schreef:De bestuurder kan overigens geen eens makkelijk doorrijden bij een rood sein; hij moet eerst stoppen, een knop bedienen op het kastje van het ZUB systeem en daarna door het rode sein rijden, met gematigde snelheid.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Sowieso lijkt het me dat je bij rijden op zicht niet al te hard moet rijden, je moet immers altijd op tijd kunnen stoppen en bedacht zijn op obstakels (metrostellen, wissels die niet goed liggen, etc.). Zelfs als het station in een onoverzichtelijke bocht zou liggen zou de bestuurder van de achterste metro zijn snelheid aangepast moeten hebben om op tijd nog te kunnen stoppen...
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Niets zegt mij dat hij niet de aangewezen snelheid voor rijden op zicht heeft beacht. Ook dan kan je het remproces an sich verkeerd hebben ingeschat. Voor de botsing met deze schade is geen hoge snelheid vereist. Zeker niet als het volle metro contra lege metro betrof.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Volgens iemand op een ander forum die redelijk veel afweet van het seinstelsel bij GVB, kunnen ze bij de verkeersleiding in geval van evacuatie een rijweg met geel knipper instellen naar een halte waar al een andere metro stilstaat. Dan hoeft de bestuurder dus niet bij een sein te stoppen en een knop op het dashboard te bedienen.
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
En het station ligt inderdaad vlak na een bocht, dus dan moet je toch extra alert zijn? Als je aan komt rijden kun je het perron niet zien, je maakt als je de tunnel inrijdt een links-rechts-links-bocht. Ja, je kunt het station wel zien, maar het is nauwelijks te zien of er een metro op dat perron staat.
Ik doe ook maar wat
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
In dat geval krijg je weer zo'n verhaaltje met communicatie tussen verkeersleiding en bestuurder, die met de geduchte evacuatie van de ontspoorde metrotrein ook al niet goed was. Aangevuld met nalatigheid van de bestuurder om met geel knipper misschien te argeloos te hebben gereden. Als het dat eerste ook betreft heb je de poppen wat betreft GVB weer hard aan het dansen, en het zou weer goed bewijzen dat men maar wat aanmoddert. Ben zeer benieuwd naar het IVW onderzoek.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 152 gasten