Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door iljitsch »

NS-Reiziger schreef:Niets zegt mij dat hij niet de aangewezen snelheid voor rijden op zicht heeft beacht. Ook dan kan je het remproces an sich verkeerd hebben ingeschat. Voor de botsing met deze schade is geen hoge snelheid vereist.
Probleem is natuurlijk dat dit voor een metrobestuurder een zeer uitzonderlijke situatie is. Een trambestuurder zet meerdere keren per dag z'n tram een halve meter achter een andere netjes stil. Ik kan me zelfs voorstellen dat treinmachinisten dit beter kunnen door de grotere verscheidenheid aan stationssituaties dan wat je in een metrostelsel tegenkomt.

Ik meen me ook te herinneren dat er veel ongelukken waren met de Amsterdamse sneltram op gelijkvloerse kruisingen met ander verkeer tot het metropersoneel vervangen werd door trampersoneel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Daniel »

In een reportage op AT5 was te horen dat het spoor mogelijk te glad was. Die gladheid zou komen door het invetten van het spoor om het piepende geluid van de remmen te verminderen... dat zou toch wel een wat slordige oorzaak zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bengel
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 21:49

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Bengel »

dat is kopervet, is niet glad
zie onder mijn frustraties over persberichten.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Ruben »

iljitsch schreef:Probleem is natuurlijk dat dit voor een metrobestuurder een zeer uitzonderlijke situatie is. Een trambestuurder zet meerdere keren per dag z'n tram een halve meter achter een andere netjes stil. Ik kan me zelfs voorstellen dat treinmachinisten dit beter kunnen door de grotere verscheidenheid aan stationssituaties dan wat je in een metrostelsel tegenkomt.
Men parkeert zo'n ding toch elke dag voor een stootblok bij Gaasperplas? Wel uitzonderlijk inderdaad om de afstand te schatten tot de geparkeerde trein en op basis daarvan de goede remsnelheid te betrachten, maar doe het dan met beleid. :Y
Die ingevette sporen zouden goed de oorzaak kunnen zijn dat de 'rekensom' van de bestuurder niet meer klopte.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door STF »

Wouter van Yahoo Groups GVBA schreef:De reden van de rookontwikkeling op CS was een brand in de cabine van stel
17.
Deze is zwaar beschadigd en tijdens het blussen ook niet zachtzinnig
behandeld.
Dus ook dit metrostel voorlopig/definitief aan de kant.

Bij de aanrijding zijn ook de tweede meelopende stellen beschadigd.
De koppelingen zijn gebroken en de koppen geknikt.

Dus op een doodgewone zaterdagmiddag 5 stellen aan de kant op het toch
al zo ruime rijvaardige wagenpark van de metro.

Uit GVB bronnen heb ik vernomen dat de brand door kortsluiting in de
cabinekachel is ontstaan en de aanrijding door doorglijden van de 2e
metrotrein.
Deze heeft gewoon geremd om voor het gele seinlicht (bij de metro net als
rood ook stop
betekenend) te stoppen, maar is gaan glijden en ondanks een dwangremming bij
het
passeren van het sein en de glijbeveiliging was de aanrijding niet meer te
voorkomen.
Medeoorzaak van het glijden is het railssmeersysteem aan het begin van de
tunnel
geweest die vet onder de wielen heeft gespoten in plaats van aan de
binnenzijde
van de wielflens.

Ik weet uit eigen ervaring dat zilvermeeuwen flink door kunnen glijden.
Jaren geleden ben ik een keer als passagier verrast daardoor. De metro remde
voor
station strandvliet, maar kwam pas halverwege strandvliet en bijlmer met
vele vierkante
wielen tot stilstand na een gigantische glijpartij. Zand en railremmen zoals
een tram hebben
ze nu eenmaal niet.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door iljitsch »

NS-Reiziger schreef:Men parkeert zo'n ding toch elke dag voor een stootblok bij Gaasperplas
Maar die staat altijd op dezelfde plek, zodat een metrobestuurder op z'n routine en seinen kan rijden.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Ruben »

Ik wilde me net hardop gaan afvragen hoe een trein als er gestopt probeert te worden voor een sein, het nog een half perron doorglijdt. Maar dit schijnt dus met LHB weer te kunnen. :X

Snel wat stellen combineren tot een werkend treintje en verder stel ik de volgende omroep voor:
"Dames en Heren, op lijn 53 richting Centraal Station én lijn 54 richting Gein is een metro uitgevallen. Tijden op de displays zijn aangepast" plus die van de combi 54 naar CS en 53 naar Gaasperplas. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Suus »

5 stellen eruit, ik hoor de omroepen inderdaad al weer door het station klinken.

Overigens verbaas ik mij nergens meer over bij het GVB. Het is ze ook gelukt bij Gaasperplas door het stootblok te rijden en vervolgens de metro een stukje terug te zetten alsof er niets aan de hand was :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door STF »

Haha ja die was wel humor; drie keer in zijn achteruit terwijl de camerabewaking het staat te filmen. :mrgreen:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Ruben »

Je zou bijna stellen dat ze hun eigen graf graven door meer redenen te geven de boel automatisch uit te voeren! :Y
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Bengel
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 21:49

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Bengel »

dus je gaat er van uit dat het een menselijke fout was ?

vergeet niet dat mensen de robot straks aan moeten sturen, wie is dan de schuldige ?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Ruben »

Het rammen van het stootblok + het achteruit hersporen van de metrotrein was een menselijke fout. Ik ga daarbij verder nergens vanuit?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Bengel
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 21:49

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Bengel »

Je zou bijna stellen dat ze hun eigen graf graven door meer redenen te geven de boel automatisch uit te voeren! :Y

hier reageerde ik op

Ja de humor op gaasperplas is een ander verhaal.
ga eens op Verrijn Stuart op de overloop kijken wat daar gebeurd, t'is lachen maar kost zoveel geld al die schades.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Ruben »

Bengel schreef:Je zou bijna stellen dat ze hun eigen graf graven door meer redenen te geven de boel automatisch uit te voeren! :Y

hier reageerde ik op
Die post volgt na die van STF over het Gaasperplas ontsporinkje. Quoten van het laatste bericht is op OVNL niet nodig, en daar ging mijn opmerking -zoals net al verduidelijkt- dus ook over. En zelfs als ik het zou doortrekken naar dit ongeluk, staat er nog steeds 'bijna stellen dat'. Zeggen dat ik er vanuit ga dat dit een menselijke fout is, is een brug te ver.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Bengel
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 21:49

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Bengel »

ook maar even quoten al hou ik daar niet van.

excuus zo je wilt, het ging hier even erg snel met posten dan word het even een rommeltje om te antwoorden.
Onze postings liepen langs elkaar heen,
voor de duidelijkheid, ik beschuldig je nergens van m.b.t. uitspraken gezien bovenstaande :pos:
NS-Reiziger schreef:
Bengel schreef:Je zou bijna stellen dat ze hun eigen graf graven door meer redenen te geven de boel automatisch uit te voeren! :Y

hier reageerde ik op
Die post volgt na die van STF over het Gaasperplas ontsporinkje. Quoten van het laatste bericht is op OVNL niet nodig, en daar ging mijn opmerking -zoals net al verduidelijkt- dus ook over. En zelfs als ik het zou doortrekken naar dit ongeluk, staat er nog steeds 'bijna stellen dat'. Zeggen dat ik er vanuit ga dat dit een menselijke fout is, is een brug te ver.
Laatst gewijzigd door Bengel op zo 21 feb 2010, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Ruben »

Oh een excuus vroeg ik niet hoor, maar gelukkig is dit misverstand uit de lucht. Speculeren is heel interessant, beschuldigen (in dit geval van de bestuurder) is te gemakkelijk. ;)
En quoten hoeft dus niet als het het laatste bericht betreft waar je het over hebt, dus je hoeft er niet verplicht van te gaan houden. :D
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Bengel
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 21:49

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Bengel »

No hard feelings NS-Reiziger

dit is speculatief zoals het bedoeld is.
Inside wetenswaardigheden en er een conclusie aan vast knopen :X


STF schreef:
Wouter van Yahoo Groups GVBA schreef:De reden van de rookontwikkeling op CS was een brand in de cabine van stel
17.
Deze is zwaar beschadigd en tijdens het blussen ook niet zachtzinnig
behandeld.
Dus ook dit metrostel voorlopig/definitief aan de kant.

Bij de aanrijding zijn ook de tweede meelopende stellen beschadigd.
De koppelingen zijn gebroken en de koppen geknikt.

Dus op een doodgewone zaterdagmiddag 5 stellen aan de kant op het toch
al zo ruime rijvaardige wagenpark van de metro.

Uit GVB bronnen heb ik vernomen dat de brand door kortsluiting in de
cabinekachel is ontstaan en de aanrijding door doorglijden van de 2e
metrotrein.
Deze heeft gewoon geremd om voor het gele seinlicht (bij de metro net als
rood ook stop
betekenend) te stoppen, maar is gaan glijden en ondanks een dwangremming bij
het
passeren van het sein en de glijbeveiliging was de aanrijding niet meer te
voorkomen.
Medeoorzaak van het glijden is het railssmeersysteem aan het begin van de
tunnel
geweest die vet onder de wielen heeft gespoten in plaats van aan de
binnenzijde
van de wielflens.

Ik weet uit eigen ervaring dat zilvermeeuwen flink door kunnen glijden.
Jaren geleden ben ik een keer als passagier verrast daardoor. De metro remde
voor
station strandvliet, maar kwam pas halverwege strandvliet en bijlmer met
vele vierkante
wielen tot stilstand na een gigantische glijpartij. Zand en railremmen zoals
een tram hebben
ze nu eenmaal niet.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door iljitsch »

Die smering is om geluid te voorkomen? Zijn de bochten dan zo scherp dat er niet voldoende verkanting toegepast kan worden om de geluidsoverlast binnen de perken te houden?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Ruben »

Hoe lossen we capaciteitsproblemen op? Caf 74+75 op de 53/54 en een enkel stel op de 51 ;-)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

voorlopige conclusie IVW

Bericht door robert55 »

Glad spoor als de oorzaak:
http://www.ivw.nl/actueel/nieuws/voorlo ... spoor.aspx

Het gvb heeft de smeerinstallatie tijdelijk uit moeten zetten.
Eindconclusie na de zomer
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Amsterdam: Bezorgdheid over veiligheid metro's

Bericht door Ruben »

Amsterdam: Bezorgdheid over veiligheid metro's
Geplaatst op: maandag 22 februari 2010 17:37
Laatst bijgewerkt: maandag 22 februari 2010 22:00

De SP, VVD en CDA willen zo snel mogelijk opheldering van verantwoordelijk wethouder Hans Gerson over het functioneren van de veiligheidssystemen van de Amsterdamse metro. De partijen reageren daarmee op de metrobotsing van afgelopen zaterdag bij station Wibautstraat.
Lees verder | Dossier Ongevallen in het verkeer | Meer nieuws in dossier Ongevallen in het verkeer
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Ruben »

Grappig dat naar Safe Haven wordt verwezen als de heilige graal, terwijl dat niet had opgelost dat een metro was doorgegleden/door rood was gereden/in dit geval de passagiers van de achterste metro er wat aan hadden gehad, sinds het niet toegepast hád kunnen worden vanwege een vol station Wibaut.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door robert55 »

Verkiezingsvraagjes van de oppositie, al te grote deskundigheid is geen aanbeveling :o
Interessanter zou zijn geweest: waarom laat je een trein vanaf Amstel de tunnel inrijden als je weet dat het perron op de wibautstraat bezet is?
Je kan zeggen: computer weet niet beter, maar dat vind ik niet afdoende
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Zorgen GVB-medewerkers over metro

Bericht door Ruben »

robert55 schreef:Interessanter zou zijn geweest: waarom laat je een trein vanaf Amstel de tunnel inrijden als je weet dat het perron op de wibautstraat bezet is?
Dat vragen zich er meer af, getuige volgend bericht:

Zorgen GVB-medewerkers over metro
Geplaatst op: dinsdag 23 februari 2010 23:00
Laatst bijgewerkt: dinsdag 23 februari 2010 23:01

AMSTERDAM - Metro's kunnen in het geval van een calamiteit vast komen te staan in de tunnelbuis. In een noodsituatie kan het voertuig dan niet doorrijden naar een station om de reizigers veilig uit laten stappen. Dat verklaren GVB-medewerkers anoniem tegen AT5.
Lees verder | Dossier Ongevallen in het verkeer | Meer nieuws in dossier Ongevallen in het verkeer
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat

Bericht door Suus »

Op de site van AT5 staat een filmpje ervan. Dat heeft trouwens wel toegevoegde waarde, het toont heel mooi hoe de metro in de tunnel terecht heeft kunnen komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten