Spoordienstregeling Duitsland 2023
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
7,7% BTW inderdaad, maar dat verklaart het prijsverschil niet.
Opvallend verschil trouwens ook: zowel DB als OeBB verwijzen naar EU-richtlijn 2008/8/EG, maar DB rekent dus Zwitserse BTW in een trein afkomstig uit Duitsland, terwijl de bon uit de Railjet juist aangeeft dat volgens die richtlijn het BTW-tarief van het vertrekpunt geldt. (Blijkt ook, want daar zit Zwitserse BTW op een bestelling in Euro in Oostenrijk...)
Opvallend verschil trouwens ook: zowel DB als OeBB verwijzen naar EU-richtlijn 2008/8/EG, maar DB rekent dus Zwitserse BTW in een trein afkomstig uit Duitsland, terwijl de bon uit de Railjet juist aangeeft dat volgens die richtlijn het BTW-tarief van het vertrekpunt geldt. (Blijkt ook, want daar zit Zwitserse BTW op een bestelling in Euro in Oostenrijk...)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
Dat klopt ja. Tijd terug was het inderdaad in de ICE naar Nederland goedkoper om eten te bestellen dan in de ICE uit Nederlsnd (toen de Duitse btw van 9 naar 6 was gegaan)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
Die treinen hebben toch überhaupt geen stuurstand?
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
De EC 7/6 wel binnen Zwitserland, vanwege het kopmaken in Bern onderweg naar Interlaken Ost.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
Daarbij moet je Interlaken Ost natuurlijk ook verlaten via dezelfde kant als waar je binnenkwam, maar afhankelijk van de lengte van de kering kan je daar natuurlijk ook gewoon een loc laten omlopen.
Bij twijfel altijd klagen
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
Dat geldt voor die EC ook voor Zürich HB natuurlijk.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
Wordt er in Bern dan een stuurstandrijtuig aangekoppeld?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
In Nederland kennen we het fenomeen al jaren niet meer, maar rijtuigen bijplaatsen is in Zwitserland volstrekt normaal.
Tijdens m'n vakantie bijvoorbeeld ook een trek-duwstam gehad, waar voor een spitsrit een loc met setje extra rijtuigen was bijgeplaatst. En na aankomst op de bestemming ging dat setje er weer af en zat de stuurstand niet meer halverwege de trein maar gewoon aan het uiteinde.
Tijdens m'n vakantie bijvoorbeeld ook een trek-duwstam gehad, waar voor een spitsrit een loc met setje extra rijtuigen was bijgeplaatst. En na aankomst op de bestemming ging dat setje er weer af en zat de stuurstand niet meer halverwege de trein maar gewoon aan het uiteinde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
In Basel, daar wordt ook de loc omgewisseld van een Duitse naar een Zwitserse (of v.v.).
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
Zit daar alcohol bij? In Nederland is een regel dat het bieden van korting dan niet mag. Kan in Duitsland ook zo werken. Zal wel uitzondering op Europese regelgeving zijn
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
Jazeker, Plzeň van de tap (0,5 l) kost je 48 kronen tijdens het happy hour, maar 94 kronen daarbuiten. Zie het menu.
Misschien hebben ze zich juridisch wel ingedekt met een verkoopvergunning per land of zo, waardoor het technisch gezien geen korting is, ook al wordt het zo wel gepromoot. Geen idee.
Misschien hebben ze zich juridisch wel ingedekt met een verkoopvergunning per land of zo, waardoor het technisch gezien geen korting is, ook al wordt het zo wel gepromoot. Geen idee.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
Dat is in Nederland ook hoor. Bij de Budgetfood koop je kratjes pils voor 4 euro. Ze hebben het nooit voor meer verkocht dan dat dus het is geen korting. Die hele wet slaat nergens op.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
Nooit van die winkel gehoord maar er zit er een op fietsafstand dus daar ga ik eens een keer een kijkje nemen.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
Het is alweer een tijd dat ik er geweest ben (paar maanden) maar ze kunnen erg leuke aanbiedingen hebben op restpartijen. Zo heb ik na de kerst een paar dozen 0.75L-flessen speciaalbier gehaald voor 2 euro per stuk, of liters sojamelk voor 5 cent.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
Regelgeving...umbusko schreef: ↑do 08 sep 2022, 12:20 Jazeker, Plzeň van de tap (0,5 l) kost je 48 kronen tijdens het happy hour, maar 94 kronen daarbuiten. Zie het menu.
Misschien hebben ze zich juridisch wel ingedekt met een verkoopvergunning per land of zo, waardoor het technisch gezien geen korting is, ook al wordt het zo wel gepromoot. Geen idee.
In Nederland is het blijkbaar aan de gemeente om nadere beperkingen op te leggen aan de horeca.
In het belang van de volksgezondheid, openbare orde en leefbaarheid heeft de gemeente onlangs besloten om prijsacties voor alcohol in de horeca ook aan banden te leggen. De rijksoverheid had per 1 juli 2021 prijsacties met alcoholhoudende drank in detailhandel al beperkt (artikel 2a Alcoholwet).
Voor de horeca houdt het besluit in dat per 1 april 2022 het verboden is om in Amsterdam bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende dranken voor gebruik ter plaatse te verstrekken tegen een prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 60% van de prijs die in de betreffende horecalokaliteit of op het betreffende terras gewoonlijk wordt gevraagd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
Amsterdam, daar houdt het gemeentebestuur sowieso van verbieden. Zo mogen tijdens evenementen als Koningsdag winkels maar één blikje/flesje bier per persoon verkopen, en mag je als burger maar één alcoholische consumptie bij je hebben
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
Een positief nieuwtje over de Brandenburgse RB 73 en RB 74. Deze zullen in dienstregeling 2023 toch blijven rijden.
https://www.berliner-zeitung.de/mensch- ... -li.266278 https://www.berliner-zeitung.de/mensch- ... -li.265483
https://www.berliner-zeitung.de/mensch- ... -li.266278 https://www.berliner-zeitung.de/mensch- ... -li.265483
Laatst gewijzigd door cassie127 op wo 14 sep 2022, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
Is iedereen voor niks die kant opgegaan?
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
Je zou het bijna zeggen. Al komt men daar nu dus met plannen a la Bentheimer Eisenbahn om de gehele lijn opnieuw aan te leggen zodat er op hogere snelheid gereden kan worden met verlening naar Plau am See en Güstrow om zo een hopelijk door reizigers beter gebruikte spoorlijn te krijgen. Die zou dan samen moeten gaan met de RB 15 en RB 19 die nu in het zomerseizoen van en naar Plau am See rijden.
De lijnen daar worden nu nog veel gebruikt voor goederenvervoer
De lijnen daar worden nu nog veel gebruikt voor goederenvervoer
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
Tuurlijk niet, Brandenburg is het altijd waard om te bezoeken.
-
- Berichten: 758
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
Baden-Württemberg (niet volledig)
- De RB67/RB68 Frankfurt - Darmstadt - Heidelberg/Schwetzingen gaat voortaan stoppen op station Weinheim-Sulzbach.
- Er komt een lijn S8 Mannheim Hbf - Biblis via Mannheim-Käfertal. Op werkdagen zijn er 6 treinparen, in het weekend 4. De treinen kunnen vooralsnog niet stoppen op Mannheim-Waldhof omdat er nog een perron moet worden gebouwd.
- De S9 Mannheim - Karlsruhe gaat voortaan stoppen op station Schwetzingen-Hirschacker.
- De S31/S32 zal geen versterkingsritten meer rijden tussen Karlsruhe en Bruchsal. In de plaats daarvoor gaat de S3 Germersheim - Heidelberg - Karlsruhe ook stoppen op Weingarten, Untergrombach, Bruchsal Gewerbliches Bildungszentrum en Stettfeld-Weiher. Wel gaan de S31 en S32 tussen Menzingen/Odenheim en Bruchsal 2x/uur rijden, en in de spits zelfs 3x/uur. In Bruchsal zijn goede aansluitingen op de RE73.
- Er komt een nieuwe RE73 Mannheim - Heidelberg - Bruchsal - Karlsruhe. Deze trein gaat 1x/uur rijden.
- De dienst op de lijn Karlsruhe - Bretten - Eppingen - Heilbronn - Öhringen wordt opnieuw ingericht. De bestaande Eilzug-diensten tussen Karlsruhe en Öhringen rijden niet meer door de binnensteden van Karlsruhe en Heilbronn, maar gaan op de Hbf's stoppen. De snellere treinen gaat niet meer stoppen op Leingarten, Flehingen, Bauerbach en Bretten-Schulzentrum. De aansluitingen in Eppingen verbeteren.
- De S5 Karlsruhe - Pforzheim gaat ook in het weekend 2x/uur rijden.
- Op Karlsruhe - Ettlingen West - Rastatt verdwijnen de tweesysteemtrams ten gunste van treinen, met in de spits verlengingen tot Forbach (Schwarzwald). Dat zorgt wel voor een betere bediening van de stations Malsch Süd en Muggensturm Badesee. Er is geen verbinding meer over Karlsruhe heen naar Bruchsal.
- De Eilzug-tramdiensten tussen Freudenstadt en Karlsruhe worden vervangen door normale treinen. De nu alleen in zomerweekenden rijdende fiets-express van Mannheim naar Freudenstadt rijdt voortaan het gehele jaar.
- De RB29 Singen - Konstanz zou in het weekend geen vervelende gaten in de dienstregeling meer mogen hebben. Nu zit er soms 90 minuten tussen twee treinen.
- De intercity's op de Gäubahn Stuttgart - Singen gaan met Stadler KISS rijden. In de zomermaanden zijn er grootschalige werkzaamheden op de Gäubahn, waardoor rondom Herrenberg en Horb langere tijd geen treinen kunnen rijden.
- Door de opening van de HSL Stuttgart - Ulm zou het mogelijk moeten worden dat de MEX16 2x/uur rijdt tussen Stuttgart en Geislingen, en 1x/uur tussen Geislingen en Ulm. Zo goed als alle treinen rijden van/naar Stuttgart Hbf.
- Er gaat een RE Wendlingen - Ulm rijden, over de HSL met een tussenstop in Merklingen. In Wendlingen is er een overstap op de MEX 12 en MEX 18 (nieuwe namen voor RE 12 en RB 18).
- Er wordt gekeken naar een ander dienstregelingsconcept van de Schwäbische Alb-Bahn. Dit zou meer op langeafstandsverkeer en minder op scholierenvervoer gericht moeten worden, met treinen Ulm - Gammertingen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
Klinkt interessant. Ben benieuwd naar de andere deelstaten.
-
- Berichten: 3661
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023
Op Oebb.at kun je al de dienstregeling van 2023 vinden.
Enkele hoogtepunten:
-De ICE 27 van Dortmund (v 8:37) naar Wien (a 18:47) rijdt via Duisburg in plaats van Wuppertal.
-De EN van München naar Budapest/Zagreb/Rijkja/Venezia wordt doorgetrokken naar Stuttgart met stops in Göppingen, Ulm en Augsburg.
-De NJ Zürich-Berlin/Hamburg wordt gesplitst in een NJ Zürich-Hamburg en een NJ Zürich-Berlin/Praha
-De NJ Wien-Roma/Milano wordt ook gesplitst en de NJ naar Milano rijdt door naar Genova. Ook de NJ München-Milano rijdt door naar Genova.
-De D-Trein Wien-Budapest-Zahony-Kiev staat ondanks de speciale militaire operatie in Oekraïne gewoon in de dienstregeling.
-De EN Paris-Moskva en EN Berlin-Moskva gaan waarschijnlijk komende dienstregeling nog niet rijden door de speciale militaire operatie in Oekraïne.
Interessante aanvullingen zijn welkom.
Enkele hoogtepunten:
-De ICE 27 van Dortmund (v 8:37) naar Wien (a 18:47) rijdt via Duisburg in plaats van Wuppertal.
-De EN van München naar Budapest/Zagreb/Rijkja/Venezia wordt doorgetrokken naar Stuttgart met stops in Göppingen, Ulm en Augsburg.
-De NJ Zürich-Berlin/Hamburg wordt gesplitst in een NJ Zürich-Hamburg en een NJ Zürich-Berlin/Praha
-De NJ Wien-Roma/Milano wordt ook gesplitst en de NJ naar Milano rijdt door naar Genova. Ook de NJ München-Milano rijdt door naar Genova.
-De D-Trein Wien-Budapest-Zahony-Kiev staat ondanks de speciale militaire operatie in Oekraïne gewoon in de dienstregeling.
-De EN Paris-Moskva en EN Berlin-Moskva gaan waarschijnlijk komende dienstregeling nog niet rijden door de speciale militaire operatie in Oekraïne.
Interessante aanvullingen zijn welkom.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op zo 25 sep 2022, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten