Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Tuurlijk, het GVB moet niet ineens modern gaan worden ofzo. Dat hoort niet
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Dan krijgt de gemiddelde Amstelvener en Bijlmer bewoner een hartaanval. Niemand zal instappen....tsov schreef:Tuurlijk, het GVB moet niet ineens modern gaan worden ofzo. Dat hoort niet
For Your Railroad Adventures
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Omdat de metro's geen mooie kop hebben? Ik ben allang blij dat er überhaupt extra capaciteit aan zit te komen... Bovendien vind ik de CAFjes qua kop nu ook niet echt spannend, maar het zijn prima dingen.Geert schreef:Hahahaha :D. Dé kans om wat moois te maken van die metro in Amsterdam, en dan verpesten ze het alsnog. :pos:
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Inderdaad een beetje aparte voorkanten...
Ik ben vooral benieuwd of die stellen nu echt de gewenste capaciteitsverhogingen opleveren, i.c.m. de afvoer van de Zilvermeeuwen.
Ik ben vooral benieuwd of die stellen nu echt de gewenste capaciteitsverhogingen opleveren, i.c.m. de afvoer van de Zilvermeeuwen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Dat is toch een gegeven? Er zijn 88 bakken zilvermeeuw en er komen 138 bakken Metropolis. Dat is dus op papier al een 50 bak extra. Dan komen er langsbanken en de trein is geheel doorloopbaar. Elke trein rijdt straks standaard met 6 bakken en minimaal deze dienstregeling zal er mee aangehouden worden. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Maar hoeveel kost een mooie kop nou extra? In het artikel wordt bijna trots vermeld dat ze erg veel op de Zilvermeeuwen lijken. Be my guest hoor, maar ik vind dat geen pluspuntziggy schreef:Omdat de metro's geen mooie kop hebben? Ik ben allang blij dat er überhaupt extra capaciteit aan zit te komen... Bovendien vind ik de CAFjes qua kop nu ook niet echt spannend, maar het zijn prima dingen.Geert schreef:Hahahaha :D. Dé kans om wat moois te maken van die metro in Amsterdam, en dan verpesten ze het alsnog. :pos:
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Of de voorkant wel of niet mooi is is niet echt belangrijk. Zolang het maar kwalitatief goede metro's zijn. En met de Zilvermeeuw is het een hele verbetering.
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Qua uiterlijk misschien niet (maar ook dat is subjectief), maar het zijn heel betrouwbare dingen. Rijden niet voor niets al 35 jaar rond of zo. Belangrijk is dat die nieuwe dingen veel capaciteit hebben en betrouwbaar zijn, van het eerste kunnen we wel uit gaan denk ik en dat laatste weten we pas als ze hier zijn en wie weet valt het IRL wel mee met die kopGeert schreef:Maar hoeveel kost een mooie kop nou extra? In het artikel wordt bijna trots vermeld dat ze erg veel op de Zilvermeeuwen lijken. Be my guest hoor, maar ik vind dat geen pluspunt
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Uiterlijk is wel degelijk belangrijk voor vervoermiddelen. NSR heeft op een gegeven moment voor 1 miljoen gulden per treinstel besloten om DM90 een ander front te geven dan SM90, omdat onderzoek had uitgewezen dat dat zorgt voor reizigersgroei.
Nou weet ik niet of het GVB uberhaupt zit te wachten op reizigersgroei, maar dat terzijde ;-)
Nou weet ik niet of het GVB uberhaupt zit te wachten op reizigersgroei, maar dat terzijde ;-)
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Volgens mij wil het GVB ook geen reizigersgroei, maar juist een daling van het aantal reizigers :6
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Klinkt wel als een typisch Amsterdamse actie om materieel dat z'n leven goeddeels buiten zicht in een tunnel of op een spoordijk doorbrengt voor veel geld te voorzien van een kosmetische verbetering.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Er vloog anders afgelopen zaterdag nog eentje in de fik, en hoe vaak lezen we wel niet berichten over een tekort aan metro's in Amsterdam?ziggy schreef:Qua uiterlijk misschien niet (maar ook dat is subjectief), maar het zijn heel betrouwbare dingen. Rijden niet voor niets al 35 jaar rond of zo. Belangrijk is dat die nieuwe dingen veel capaciteit hebben en betrouwbaar zijn, van het eerste kunnen we wel uit gaan denk ik en dat laatste weten we pas als ze hier zijn en wie weet valt het IRL wel mee met die kopGeert schreef:Maar hoeveel kost een mooie kop nou extra? In het artikel wordt bijna trots vermeld dat ze erg veel op de Zilvermeeuwen lijken. Be my guest hoor, maar ik vind dat geen pluspunt
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Precies, het tekort is nu zo nijpend dat er zelfs CAF's op de 53-54 moeten worden ingezet :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Ik zag het vandaag ook ja. Heb 1 dienst gespot maar waren er nog meer diensten op 53/54 zo? En hoe ging het op de 50, daarben ik niet geweest?
immer kwaliteits posts
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Heb alleen maar 2-tjes gezien. Er zaten ook nog CAF-jes op de 51, in een geval zelfs gekoppeld volgens mij. Ik denk dat rustig gezegd kan worden dat de CAFjes nu het metronet draaiende houden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Dan zal het een feest op de ringlijn zijn! Met 6 bakken is het al amper te doen...
Wel fijn straks als een stel uit 6 bakken bestaat. 2 defecten en je bent 12 bakken kwijt.
Wel fijn straks als een stel uit 6 bakken bestaat. 2 defecten en je bent 12 bakken kwijt.
immer kwaliteits posts
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Dat ligt er helemaal aan hoe het materieel samengesteld wordt.
De Münchense C-treinstellen zijn samengesteld als 6 losse en onderling verwisselbare bakken, die in principe in elk ander stel en elke gewenste samenstelling dienst kunnen doen. Tijdens het WM reed er bv een trein bestaande uit 5 bakken.
De Brusselse BOA daarentegen is dan weer samengesteld als twee rug-aan-rug-gekoppelde drietjes, dus twee halve stellen. Die onderling wel met een andere helft tot 1 nieuwe zeswagentrein gecombineerd kunnen worden. Maar bij een drietje kan er dan weer geen bak tussenuit gehaald worden of van samenstelling gewisseld worden.
De Münchense C-treinstellen zijn samengesteld als 6 losse en onderling verwisselbare bakken, die in principe in elk ander stel en elke gewenste samenstelling dienst kunnen doen. Tijdens het WM reed er bv een trein bestaande uit 5 bakken.
De Brusselse BOA daarentegen is dan weer samengesteld als twee rug-aan-rug-gekoppelde drietjes, dus twee halve stellen. Die onderling wel met een andere helft tot 1 nieuwe zeswagentrein gecombineerd kunnen worden. Maar bij een drietje kan er dan weer geen bak tussenuit gehaald worden of van samenstelling gewisseld worden.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Dat samengesteld uit twee delen komt trouwens wel vaker voor. De TW2500's van Hannover worden altijd als duo's ingezet, een enkele tram bestaat uit drie delen met een open achterkant, zeg maar een doorloopkop. Ze worden dus met de achterkanten tegen elkaar gezet, lijken zo voor de passagier één tram maar in de praktijk zijn het er twee. Op deze manier voorkomen ze ook problemen, want de ene tram kan de ander trekken of duwen bij defecten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Goed voorbeeld, precies zo is de BOA ook samengesteld. Het verhoogd de bedrijfszekerheid, alleen gaat het een beetje ten koste van de flexibiliteit omdat er altijd met een vaste treinsamenstelling gereden moet worden in tegenstelling tot losse stellen. Maar daar staat dan wel weer tegenover dat er altijd maximale capaciteit aangeboden kan worden.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Maar ik neem aan dat als het echt nodig is zo'n vast stel wel uit elkaar te halen is?
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Het zal ongetwijfeld kunnen maar het lijkt me niet dat dit dagelijks zal gebeuren. Hoogstens bij zware gevallen. Ik denk dat we over de inflexibaliteit nog wel komen te spreken over een paar jaar.
In de avond uren tijdens een 10 min dienst zitten er misschien 20 man in 6 bakken. Je kan zelf bedenken wat er dan gebeurt of zouden er over de hele lengte camera's inkomen?
In de avond uren tijdens een 10 min dienst zitten er misschien 20 man in 6 bakken. Je kan zelf bedenken wat er dan gebeurt of zouden er over de hele lengte camera's inkomen?
immer kwaliteits posts
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Die 20 man in de avonduren zitten nu verspreid over 4 helemaal van elkaar gescheiden bakken. De nieuwe stellen mogen dan meer bakken hebben, er komt wel een hele open verbinding tussen dus ieder stel is in één blik te overzien. De langsbanken in plaats van vierzitjes maken het geheel ook veel overzichtelijker. En vanzelfsprekend komen er camera's in te hangen. Dus je zou verwachtten dat de 'sociale veiligheid' er alleen maar beter op wordt vergeleken met de Zilvermeeuwen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Dragen camera's dan wel bij aan een verbeterde sociale veiligheid? Leuk dat alles gefilmd wordt, maar doet men daar ook nog wat mee? Hier hangen sinds 2 jaar in alle bussen ook camera's, maar de achterste rij stoelen is net als vroeger nog altijd het meest gevandaliseerd (graffiti, kapot gesneden, etc.)
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Waar ik een beetje vrees voor heb is de wat oudere Rotterdamse en Amsterdamse oplossing: Onverwoestbaar spul, dus plastic stoelen/banken of van een bepaald soort vezeldraad waardoor elk comfort verloren gaat. Maarja, zelfs in Almere worden Citaro's nu voorzien van plastic stoelen in de aanhanger
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen
Tuurlijk, alles wat ooit aan elkaar is gehaakt kan ook weer worden losgemaakt. Al gaat dat niet zomaar even tijdens het dagelijkse rangeerbedrijf, je moet het zien als een soort bakwisseling in de werkplaats.iljitsch schreef:Maar ik neem aan dat als het echt nodig is zo'n vast stel wel uit elkaar te halen is?
Vallend blad maakt rails glad.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 140 gasten