Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door tsov »

Tuurlijk, het GVB moet niet ineens modern gaan worden ofzo. Dat hoort niet :mrgreen:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door find_your_spot »

tsov schreef:Tuurlijk, het GVB moet niet ineens modern gaan worden ofzo. Dat hoort niet :mrgreen:
Dan krijgt de gemiddelde Amstelvener en Bijlmer bewoner een hartaanval. Niemand zal instappen.... :|
For Your Railroad Adventures
Oud forumgebruiker

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Geert schreef:Hahahaha :D. Dé kans om wat moois te maken van die metro in Amsterdam, en dan verpesten ze het alsnog. :pos:
Omdat de metro's geen mooie kop hebben? Ik ben allang blij dat er überhaupt extra capaciteit aan zit te komen... :roll: Bovendien vind ik de CAFjes qua kop nu ook niet echt spannend, maar het zijn prima dingen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Meltrain »

Inderdaad een beetje aparte voorkanten... :wink:
Ik ben vooral benieuwd of die stellen nu echt de gewenste capaciteitsverhogingen opleveren, i.c.m. de afvoer van de Zilvermeeuwen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Ruben »

Dat is toch een gegeven? Er zijn 88 bakken zilvermeeuw en er komen 138 bakken Metropolis. Dat is dus op papier al een 50 bak extra. Dan komen er langsbanken en de trein is geheel doorloopbaar. Elke trein rijdt straks standaard met 6 bakken en minimaal deze dienstregeling zal er mee aangehouden worden. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Geert »

ziggy schreef:
Geert schreef:Hahahaha :D. Dé kans om wat moois te maken van die metro in Amsterdam, en dan verpesten ze het alsnog. :pos:
Omdat de metro's geen mooie kop hebben? Ik ben allang blij dat er überhaupt extra capaciteit aan zit te komen... :roll: Bovendien vind ik de CAFjes qua kop nu ook niet echt spannend, maar het zijn prima dingen.
Maar hoeveel kost een mooie kop nou extra? In het artikel wordt bijna trots vermeld dat ze erg veel op de Zilvermeeuwen lijken. Be my guest hoor, maar ik vind dat geen pluspunt :P
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Joshua »

Of de voorkant wel of niet mooi is is niet echt belangrijk. Zolang het maar kwalitatief goede metro's zijn. En met de Zilvermeeuw is het een hele verbetering.
Oud forumgebruiker

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Geert schreef:Maar hoeveel kost een mooie kop nou extra? In het artikel wordt bijna trots vermeld dat ze erg veel op de Zilvermeeuwen lijken. Be my guest hoor, maar ik vind dat geen pluspunt :P
Qua uiterlijk misschien niet (maar ook dat is subjectief), maar het zijn heel betrouwbare dingen. Rijden niet voor niets al 35 jaar rond of zo. Belangrijk is dat die nieuwe dingen veel capaciteit hebben en betrouwbaar zijn, van het eerste kunnen we wel uit gaan denk ik en dat laatste weten we pas als ze hier zijn en wie weet valt het IRL wel mee met die kop :wink:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Wubbo »

Uiterlijk is wel degelijk belangrijk voor vervoermiddelen. NSR heeft op een gegeven moment voor 1 miljoen gulden per treinstel besloten om DM90 een ander front te geven dan SM90, omdat onderzoek had uitgewezen dat dat zorgt voor reizigersgroei.

Nou weet ik niet of het GVB uberhaupt zit te wachten op reizigersgroei, maar dat terzijde ;-)
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Gekko123 »

Volgens mij wil het GVB ook geen reizigersgroei, maar juist een daling van het aantal reizigers :6
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door iljitsch »

Klinkt wel als een typisch Amsterdamse actie om materieel dat z'n leven goeddeels buiten zicht in een tunnel of op een spoordijk doorbrengt voor veel geld te voorzien van een kosmetische verbetering.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Geert »

ziggy schreef:
Geert schreef:Maar hoeveel kost een mooie kop nou extra? In het artikel wordt bijna trots vermeld dat ze erg veel op de Zilvermeeuwen lijken. Be my guest hoor, maar ik vind dat geen pluspunt :P
Qua uiterlijk misschien niet (maar ook dat is subjectief), maar het zijn heel betrouwbare dingen. Rijden niet voor niets al 35 jaar rond of zo. Belangrijk is dat die nieuwe dingen veel capaciteit hebben en betrouwbaar zijn, van het eerste kunnen we wel uit gaan denk ik en dat laatste weten we pas als ze hier zijn en wie weet valt het IRL wel mee met die kop :wink:
Er vloog anders afgelopen zaterdag nog eentje in de fik, en hoe vaak lezen we wel niet berichten over een tekort aan metro's in Amsterdam? :idea:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Suus »

Precies, het tekort is nu zo nijpend dat er zelfs CAF's op de 53-54 moeten worden ingezet :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door willy84 »

Ik zag het vandaag ook ja. Heb 1 dienst gespot maar waren er nog meer diensten op 53/54 zo? En hoe ging het op de 50, daarben ik niet geweest?
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Suus »

Heb alleen maar 2-tjes gezien. Er zaten ook nog CAF-jes op de 51, in een geval zelfs gekoppeld volgens mij. Ik denk dat rustig gezegd kan worden dat de CAFjes nu het metronet draaiende houden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door willy84 »

Dan zal het een feest op de ringlijn zijn! Met 6 bakken is het al amper te doen...

Wel fijn straks als een stel uit 6 bakken bestaat. 2 defecten en je bent 12 bakken kwijt.
immer kwaliteits posts
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Dexter »

Dat ligt er helemaal aan hoe het materieel samengesteld wordt.

De Münchense C-treinstellen zijn samengesteld als 6 losse en onderling verwisselbare bakken, die in principe in elk ander stel en elke gewenste samenstelling dienst kunnen doen. Tijdens het WM reed er bv een trein bestaande uit 5 bakken.

De Brusselse BOA daarentegen is dan weer samengesteld als twee rug-aan-rug-gekoppelde drietjes, dus twee halve stellen. Die onderling wel met een andere helft tot 1 nieuwe zeswagentrein gecombineerd kunnen worden. Maar bij een drietje kan er dan weer geen bak tussenuit gehaald worden of van samenstelling gewisseld worden.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Suus »

Dat samengesteld uit twee delen komt trouwens wel vaker voor. De TW2500's van Hannover worden altijd als duo's ingezet, een enkele tram bestaat uit drie delen met een open achterkant, zeg maar een doorloopkop. Ze worden dus met de achterkanten tegen elkaar gezet, lijken zo voor de passagier één tram maar in de praktijk zijn het er twee. Op deze manier voorkomen ze ook problemen, want de ene tram kan de ander trekken of duwen bij defecten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Dexter »

Goed voorbeeld, precies zo is de BOA ook samengesteld. Het verhoogd de bedrijfszekerheid, alleen gaat het een beetje ten koste van de flexibiliteit omdat er altijd met een vaste treinsamenstelling gereden moet worden in tegenstelling tot losse stellen. Maar daar staat dan wel weer tegenover dat er altijd maximale capaciteit aangeboden kan worden.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door iljitsch »

Maar ik neem aan dat als het echt nodig is zo'n vast stel wel uit elkaar te halen is?
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door willy84 »

Het zal ongetwijfeld kunnen maar het lijkt me niet dat dit dagelijks zal gebeuren. Hoogstens bij zware gevallen. Ik denk dat we over de inflexibaliteit nog wel komen te spreken over een paar jaar.
In de avond uren tijdens een 10 min dienst zitten er misschien 20 man in 6 bakken. Je kan zelf bedenken wat er dan gebeurt of zouden er over de hele lengte camera's inkomen?
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door reisthijs »

Die 20 man in de avonduren zitten nu verspreid over 4 helemaal van elkaar gescheiden bakken. De nieuwe stellen mogen dan meer bakken hebben, er komt wel een hele open verbinding tussen dus ieder stel is in één blik te overzien. De langsbanken in plaats van vierzitjes maken het geheel ook veel overzichtelijker. En vanzelfsprekend komen er camera's in te hangen. Dus je zou verwachtten dat de 'sociale veiligheid' er alleen maar beter op wordt vergeleken met de Zilvermeeuwen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Geert »

Dragen camera's dan wel bij aan een verbeterde sociale veiligheid? Leuk dat alles gefilmd wordt, maar doet men daar ook nog wat mee? Hier hangen sinds 2 jaar in alle bussen ook camera's, maar de achterste rij stoelen is net als vroeger nog altijd het meest gevandaliseerd (graffiti, kapot gesneden, etc.)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Suus »

Waar ik een beetje vrees voor heb is de wat oudere Rotterdamse en Amsterdamse oplossing: Onverwoestbaar spul, dus plastic stoelen/banken of van een bepaald soort vezeldraad waardoor elk comfort verloren gaat. Maarja, zelfs in Almere worden Citaro's nu voorzien van plastic stoelen in de aanhanger :cry:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Bericht door Dexter »

iljitsch schreef:Maar ik neem aan dat als het echt nodig is zo'n vast stel wel uit elkaar te halen is?
Tuurlijk, alles wat ooit aan elkaar is gehaakt kan ook weer worden losgemaakt. :wink: Al gaat dat niet zomaar even tijdens het dagelijkse rangeerbedrijf, je moet het zien als een soort bakwisseling in de werkplaats.
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten