NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer

Bericht door Joshua »

Waarom kiest NS er eigenlijk voor een geheel nieuwe trein te laten ontwikkelen in plaats van een zogeheten toonbank model? Mij lijkt het daar in laten ontwerpen hoge kosten met zich mee brengen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer

Bericht door deadlock »

Omdat ze de NS zijn! Dat hebben ze destijds ook geflikt met de Buffel. Ze hadden toen veel goedkoper Talenten/Linten kunnen aanschaffen of de voorganger daarvan (kosten destijds 1,5 miljoen gulden per stuk) maar ze kozen voor de DM'90 van 7 miljoen gulden per stuk. Daar heeft nog eens een stukje over in de RM gestaan geloof ik?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer

Bericht door playertwo »

dochterbedrijf = eigendom, dus volledig onder de verantwoording van het moederconcern.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer

Bericht door Wubbo »

Hoe zat het bestek van deze aanbesteding dan in elkaar? Ik dacht dat ook bewezen treinen (ICE etc) zich mochten inschrijven? De keus valt altijd op die met de beste prijs of kwaliteit (afhankelijk van wat er in het bestek geeist wordt).

DM90 is in dienst gesteld tussen 1996 en 1998, het prototype Talent is in 1996 voorgesteld, Lint is gebouwd vanaf 1999, Desiro vanaf 1998 (bron van dit alles: Wikipedia). De stelling dat er gemakkelijk wat anders van de toonbank had kunnen worden besteld is dus niet waar. DM90 is gewoon te vroeg besteld, maar aan de andere kant was het oude dieselmaterieel echt wel tot de draad toe versleten dus was uitstel geen optie meer.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer

Bericht door Vinny »

k dacht dat ook bewezen treinen (ICE etc) zich mochten inschrijven?
Dat had gekund, maar het HSL-zuid materieel had dermate andere rijeigenschappen en 'interlocking systems' (zeg maar: ETCS) nodig dan het toenmalige aanbod wat de treinfabrikanten konden aanbieden. Er moest sowieso een apart iets op de markt gezet worden. Blijft over dat de HSL-zuid als spoorlijn en het materieel dat er op zal gaan rijden allebei feitelijk prototypes zijn, sowieso voor Nederland, maar ook voor het nog te specificeren ERMTS/ETCS.
Dit is een garantie op vertraging en oplopende kosten; omdat je altijd met enorme ontwikkelkosten zit aangezien je niet 'vanuit de plank' kunt werken. Daarom is het bijvoorbeeld ook jammer dat na de Hanzelijn er geen groot railproject in Nederland meer zal zijn; want dan had je de vruchten echt kunnen plukken van het bloed, zweet en de tranen die gevloeid zijn bij de Betuweroute, de viersporigheid A'dam-Utrecht en de HSL-zuid...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer

Bericht door deadlock »

Wubbo schreef:DM90 is in dienst gesteld tussen 1996 en 1998, het prototype Talent is in 1996 voorgesteld, Lint is gebouwd vanaf 1999, Desiro vanaf 1998 (bron van dit alles: Wikipedia). De stelling dat er gemakkelijk wat anders van de toonbank had kunnen worden besteld is dus niet waar. DM90 is gewoon te vroeg besteld, maar aan de andere kant was het oude dieselmaterieel echt wel tot de draad toe versleten dus was uitstel geen optie meer.
Het kan best zijn dat het om nog een ander type ging.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten