Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door iljitsch »

Van de Trouw website:
De eerste intercity van de Nederlandse Spoorwegen (NS) met internet aan boord gaat eind volgende maand rijden. De trein zal op diverse routes worden ingezet
Eén hele intercity! Ik hoop maar dat het beter werkt dan op de stations, daar lukt het me lang niet altijd om online te komen. Wel zijn tegenwoordig de stops op de grote stations zo lang dat als de verbinding tot stand komt ik voldoende tijd heb om m'n mail te downloaden...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door Karl »

Voor mij hoeft het niet meer, mobiel internet zit tegenwoordig net zo standaard op een telefoon/laptop als een belfunctie/toetsenbord. Waarom het dan nu nog gedaan wordt, geen idee... overigens mijn inziens belachelijk dat hier subsidie voor verstrekt wordt.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door Geert »

NS heeft een beetje de boot gemist. Twee of drie jaar geleden hadden ze waarschijnlijk een veel grotere markt kunnen pakken, nu heeft een groot deel van de regelmatige laptopperts in de trein gewoon een dongle :)
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door Joshua »

Tja aangezien tegenwoordig gaat alles via een dongel. Dus NS is een beetje te laat.
Misschien dat studenten die het druk hebben er gebruik van gaan maken, als het niet teveel gaat kosten.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door Karl »

Wanneer heeft NS eigenlijk de telefooncellen in de trein geplaatst (en verwijderd?) ook toen de mobiele telefoon al gemeengoed was?
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door iljitsch »

In Spanje zat ik een keer in de trein en daar hadden ze snoep- en frisdrankmachines. Lijkt me ook een aanrader voor de NS.

Ik zie de internettoegang wel zitten, want om via m'n mobiele telefoon een verbinding op te zetten is een hoop gedoe en kost me ook nog geld per megabyte.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door --Stefan-- »

iljitsch schreef:In Spanje zat ik een keer in de trein en daar hadden ze snoep- en frisdrankmachines. Lijkt me ook een aanrader voor de NS.
Connexxion heeft ook snoepautomaat in de trein :mrgreen:
3 0 7 9
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door Dexter »

ROVER heeft ooit een idee gelanceerd voor een Servicewagen. Een afdeling in elke trein waar je automaten, schermen met reisinfo en een soort infobalie (een soort opengewerkt hc-hok) kan vinden. Dat lijkt me wel wat.
Vallend blad maakt rails glad.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door Ruben »

Toch heb ik dan liever een bak met extra zitplekken. Of denk ik nu te raar?
Mobiel internet an sich is op zoveel plekken waar de trein langs raast zo bagger dat ik graag een Wifi netwerkje in de koploper zou willen hebben. Bespaart me een hoop ergernis van "Geen Service" mededelingen :N
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door Dexter »

NS-Reiziger schreef:Toch heb ik dan liever een bak met extra zitplekken. Of denk ik nu te raar?
Nee hoor, zo denkt eigenlijk bijna elke reiziger erover. Dat is ook de reden dat NS de laatste jaren tijdens grote revisies zoveel mogelijk 'bijzondere' ruimtes zoals postkasten, keukens, bagageafdelingen en hc-hokjes uit de treinen heeft laten slopen en daar zoveel mogelijk stoelen in heeft gepropt. In bv de oude en nieuwe Sprinters zijn in plaats daarvan 'flexruimtes' met klapstoelen gekomen, zodat er ook fietsen, rolstoelen en kinderwagens mee kunnen.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door Geert »

NS-Reiziger schreef:Toch heb ik dan liever een bak met extra zitplekken. Of denk ik nu te raar?
Mobiel internet an sich is op zoveel plekken waar de trein langs raast zo bagger dat ik graag een Wifi netwerkje in de koploper zou willen hebben. Bespaart me een hoop ergernis van "Geen Service" mededelingen :N
Benieuwd wat men dan voor upstream link wil gaan gebruiken (dus tussen het wifi-kastje in de trein en de rest van het internet). Een snelle UMTS verbinding, of toch een ander systeem (zoals bijvoorbeeld het systeem dat door Arriva werd getest)?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door Ruben »

Ik lees dat er een contract met T-mobile is. Dag dag alternatief voor de wegvallende verbindingen, of men moet het met straalantenne uit gaan voeren?! :mrgreen:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door Geert »

Precies. Internet in de trein, maar niet langer dan 3 minuten achter elkaar ;)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door Karl »

Hoe werkt het internet in de Thalys dan? Daar werkt het toch wel, of niet?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door Suus »

Dexter schreef:
NS-Reiziger schreef:Toch heb ik dan liever een bak met extra zitplekken. Of denk ik nu te raar?
Nee hoor, zo denkt eigenlijk bijna elke reiziger erover. Dat is ook de reden dat NS de laatste jaren tijdens grote revisies zoveel mogelijk 'bijzondere' ruimtes zoals postkasten, keukens, bagageafdelingen en hc-hokjes uit de treinen heeft laten slopen en daar zoveel mogelijk stoelen in heeft gepropt. In bv de oude en nieuwe Sprinters zijn in plaats daarvan 'flexruimtes' met klapstoelen gekomen, zodat er ook fietsen, rolstoelen en kinderwagens mee kunnen.
Die natuurlijk al voor het eerst geintroduceerd werden bij de Citypendels.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door Justin »

Ja echt... op Rtd-Ut valt de verbinding ook 3x weg ofzo. Om nog maar te zwijgen van de ontvangstloze stukjes bosgebieden op Ut-Ah en Amf-Apd.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door Joshua »

Die snoep automaten moeten ze weg laten. Ik probeer te lijnen, en dat lukt al zo slecht. En als ze die automaten daadwerkelijk in de trein gaan plaatsen vrees ik er vaste klant van te worden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door deadlock »

Karl schreef:Hoe werkt het internet in de Thalys dan? Daar werkt het toch wel, of niet?
Yep. Dat is die grote grijze bol op het dak:
Afbeelding
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door iljitsch »

Ugh, per satelliet. Dat zal opschieten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door Suus »

Joshua schreef:Die snoep automaten moeten ze weg laten. Ik probeer te lijnen, en dat lukt al zo slecht. En als ze die automaten daadwerkelijk in de trein gaan plaatsen vrees ik er vaste klant van te worden.
Dan is het commercieel dus een succes, en kunnen ze wel geplaatst worden. Probeer van de snoepautomaten is dat ze moeten worden bijgevuld. Als dat op het tempo gebeurt waarmee de Servexmedewerkers de automaten vullen, dan kan je wel een eindpuntkering van een half uur gaan eisen, want dat schiet niet op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door deadlock »

iljitsch schreef:Ugh, per satelliet. Dat zal opschieten.
Als het een laagstaande geostationaire satelliet is dan zal het wel meevallen allemaal ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door iljitsch »

deadlock schreef:
iljitsch schreef:Ugh, per satelliet. Dat zal opschieten.
Als het een laagstaande geostationaire satelliet is dan zal het wel meevallen allemaal ;)
Een laagstaande satelliet? :shock:

Een satelliet moet zich op een hoogte van 35786 km boven de aarde bevinden om geostationair te zijn. Dat betekent dat ieder pakketje van jouw laptop naar een server ergens een afstand van zo'n 75000 km moet afleggen, wat een kwart van een seconde kost, en dan moet het antwoord terug, ben je een halve seconde verder terwijl dit met een gewone verbinding maar ongeveer een tiende hiervan kost. Dat merk je goed. Er zijn ook satellieten die maar een paarhonderd kilometer hoog ronddraaien maar ik geloof niet dat die voor dit soort zaken gebruikt worden. Nadeel hier is dat je je antenne niet op 1 punt kan richten en dat je veel satellieten nodig hebt.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door Joshua »

Het is nog altijd sneller dan de oude 56K modems. En ik denk dat je in een trein met internet blij kunt zijn. In de trein heb je naar mijn idee geen super snelle verbinding nodig omdat je daar films wilt gaan downloaden.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door iljitsch »

Voor downloaden is het alleen belangrijk hoeveel pakketjes per seconde je over de verbinding krijgt. Dit is bij satelliet niet noodzakelijkerwijs een laag aantal. Maar het duurt dus een halve seconde voor het eerste pakketje binnenkomt. Dat is nogal irritant bij het bezoeken van webpagina's, die worden hierdoor een stuk trager.

Maar ja, van 0 naar traag is nog altijd een flinke verbetering.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vanaf eind maart internet in NS-treinen

Bericht door Geert »

Precies, satelliet heeft op zich nog wel een behoorlijke bandbreedte, maar de lag (vertraging) is vrij hoog. Je kunt dus wel snel downloaden, maar elke nieuwe verbinding die wordt geopend heeft wat meer vertraging ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten