Studenten eisen actie CBP tegen OV-chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Studenten eisen actie CBP tegen OV-chipkaart

Bericht door Geert »

Studenten eisen actie CBP tegen OV-chipkaart
Geplaatst op: dinsdag 23 februari 2010 10:00
Laatst bijgewerkt: dinsdag 23 februari 2010 10:01


Vijf studenten willen niet dat iedere reisbeweging met hun studentenkaart in een database terechtkomt, zonder dat duidelijk is wat er mee gebeurt. Zij eisen actie van toezichthouder CBP.

De studenten, die allemaal rechten studeren, hebben een OV-studentenkaart waarmee ze op bepaalde tijden vrij in het openbaar vervoer mogen reizen. Dat ze bij die reizen verplicht zijn om zich bij het systeem aan en af te melden of anders een boete riskeren, is volgens hen overbodig. Gegevensverwerker Trans Link Systems bewaart die gegevens vervolgens zeven jaar.
Lees verder
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten eisen actie CBP tegen OV-chipkaart

Bericht door Geert »

Goede zaak, en bovendien denk ik dat ze nog een redelijke kans maken ook. Het is namelijk niet toegestaan om persoonsgegevens te bewaren (waar deze reisgegevens zeker onder zullen vallen) als het ook op een manier kan die minder indringend is voor de privacy. Dat moet bij vrij-reizen zeker kunnen, er is immers geen financiële administratie die later nog verantwoord moet kunnen worden. Volgens mij is best een oplossing te bedenken waarbij dergelijke 'gratis' reizen anoniem worden opgeslagen, in plaats van gekoppeld aan kaartnummer en dergelijke (zoals nu).

Edit: wat hoogleraar Bart Jacobs dus eigenlijk ook zegt in dit artikel (van 27 januari):
“Waar het om gaat is dat de OV-chipkaart vooral een betaalkaart is en zo moet je het ook behandelen”, legt hij uit. Wie dus op saldo reist moet een betaling verrichten, waarbij het nodig is een administratie te voeren. Bij abonnementshouders, zoals studenten en jaarkaarten, is dat niet nodig. “Daar gaat het om het vaststellen dat iemand een reisrecht heeft.”

Een poortje of een paal voert een controle op reisrecht nu ook al uit, weet Jacobs. In theorie had in het ontwerp vervolgens een “hash” ofwel een niet herleidbaar getal gebruikt kunnen worden. “Dat registreer je bij het inchecken en het uitchecken. Een volgende reis krijg je een nieuwe hash”, vertelt hij. “Dan weet je toch hoeveel reizigers er op een traject zijn, maar weet je niet wie het zijn.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Studenten eisen actie CBP tegen OV-chipkaart

Bericht door Justin »

Wel interessant als je het op die manier stelt. Ik heb niets te verbergen wat reizen in het OV betreft, maar het is soms wel beangstigend dat alles bijgehouden wordt. Maar als ze zo graag mijn 10 reisstappen per dag bij willen houden, moeten ze het zelf weten... Is dat bij de Oyster ook zo eigenlijk wat betreft persoonsgegevens?

(En ben nu wel benieuwd naar de Myki, GoCard, Myzone, precies hetzelfde systeem)
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Studenten eisen actie CBP tegen OV-chipkaart

Bericht door willy84 »

Op termijn zal het er wel op uitdraaien dat de OV studentenkaart enkel nog geldig is op een bepaald traject of gebied. Lekkere simpele bezuiniging.
immer kwaliteits posts
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Studenten eisen actie CBP tegen OV-chipkaart

Bericht door Gekko123 »

Dat kunnen ze niet maken, omdat studenten vaak te maken hebben met wisselende stageplekken. Als ze alleen nog maar op bepaalde trajecten geldig zijn moeten al deze studenten gaan betalen voor hun kaartjes -O- En bij bezuinigingen denk ik niet dat de studiefinanciering dan verhoogd wordt :X
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten eisen actie CBP tegen OV-chipkaart

Bericht door Geert »

willy84 schreef:Op termijn zal het er wel op uitdraaien dat de OV studentenkaart enkel nog geldig is op een bepaald traject of gebied. Lekkere simpele bezuiniging.
Dat is nu inderdaad veel gemakkelijker in te voeren (vergeleken met de papieren kaart). Maar goed, ik neem aan (en hoop trouwens ook) dat studenten dan actie gaan voeren om de stufi te verhogen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten eisen actie CBP tegen OV-chipkaart

Bericht door webguy »

En het fraudepercentage zal dan dramatisch om hoog gaan wat betreft adressen :P Wil ik elk weekend naar mn vriendin? Dan zorg ik dat mn ouders adres anders is, etc...
Realistischer jammer genoeg is dat de OVC als student meer gaat kosten doordat vervoersbedrijven meer eisen doordat ze kunnen bewijzen hoeveel er wordt gereisd.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten eisen actie CBP tegen OV-chipkaart

Bericht door Joshua »

Ik persoonlijk stoor mij er niet zo aan. Ik vind het juist makkelijk dat ik gewoon terug kan zien waar ik geweest ben.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Studenten eisen actie CBP tegen OV-chipkaart

Bericht door tsov »

Ja, dat jíj het terug kunt zien, maar dat "men" het terug kan zien is wat minder fijn...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

waarom 7 jaar?

Bericht door robert55 »

Ik zit me al een tijdje af te vragen waarom nou precies 7 jaar en ik ken maar een plek waar je die termijn ook tegenkomt: de belastingdienst wil de gegevens van de belastingplichtige [het OV bedrijf] over die periode kunnen zien.
Volgens de code van branche organisatie zou je als klant de gegevens van 18 maanden terug moeten kunnen krijgen [dus daar heb je in een dispuut met de blauwe enveloppen niet zoveel aan]
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten eisen actie CBP tegen OV-chipkaart

Bericht door Suus »

Daar kwam dan ook in eerste instantie de zeven jaar vandaan. Er schijnt al wel eens moeite gedaan te zijn die periode te verkorten. Het slagen daarvan weet ik niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten eisen actie CBP tegen OV-chipkaart

Bericht door Geert »

Maar waarom is het noodzakelijk dat die gegevens 7 jaar bewaard moeten worden? Een en ander moet toch op zijn minst in geaggregeerde vorm bewaard kunnen worden.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Studenten eisen actie CBP tegen OV-chipkaart

Bericht door Ruben »

Een anonieme chipkaart kent normaliter geen koppeling met persoonsgegevens. Voor de zogenaamde berekening van reizigersgelden en bijbehorende administratie is het kennelijk dus niet vereist om transacties te koppelen aan een persoon, maar is een kaartnummer voldoende. Vanwaar dan niet de invoering van 2 kaartnummers. Het ene kaartnummer blijft 7 (of wat dan ook) jaar bewaard vanwege de administratie, maar is geenszins gekoppeld aan een persoon. Het andere kaartnummer behoort tot een persoon en dient de correspondentie die je als persoon over je kaart hebt. Een transactie linken voor een aantal weken aan een persoon om de oplossing van problemen met transacties/inchecken te dienen is dan toegestaan, waarna de koppeling met de persoon in de administratie van het vervoersbedrijf losgelaten wordt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten eisen actie CBP tegen OV-chipkaart

Bericht door Geert »

Precies, dat is min of meer ook wat Bart Jacobs voorstelt. Alleen is dan per reis bovendien het nummer ('hash') wisselend, waardoor ongewenste terugkoppelingen veel lastiger worden gemaakt.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten eisen actie CBP tegen OV-chipkaart

Bericht door Chauf21 »

Gekko123 schreef:Dat kunnen ze niet maken, omdat studenten vaak te maken hebben met wisselende stageplekken. Als ze alleen nog maar op bepaalde trajecten geldig zijn moeten al deze studenten gaan betalen voor hun kaartjes -O- En bij bezuinigingen denk ik niet dat de studiefinanciering dan verhoogd wordt :X
Óf dat zo is, zal de komende tijd wel blijken ;)
Men kan wel _denken_ dat studenten op slechts enkele trajecten reizen (of dat studenten heel verschillende reizen maken), maar nu kan dat ook daadwerkelijk goed onderbouwd worden. Als blijkt dat studenten over het algemeen veel dezelfde reizen maken, zal een trajectgebonden OV-studentenkaart makkelijker doorgevoerd kunnen worden dan wanneer blijkt dat studenten kriskras door het land reizen :idea:
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Studenten eisen actie CBP tegen OV-chipkaart

Bericht door tsov »

Dus: vooral allemaal van Groningen via Maastricht naar Vlissingen blijven reizen de komende tijd *O* :mrgreen:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Studenten eisen actie CBP tegen OV-chipkaart

Bericht door Fles »

Waarom wordt dit alleen op studentenkaarthouders betrokken? Het oorspronkelijke argument geldt net zo goed voor alle andere abonnementhouders. Die betalen gewoon zelf voor hun vervoer. Waarom moeten die in- en uitchecken? Wordt het makkelijker voor ze? Nee. Wordt het goedkoper voor ze? Nee. Wordt het klantvriendelijker voor ze? Nee.

Er is helemaal geen draagvlak voor heel die kutkaart :neg: En wie gaat die 2 miljard ophoesten die dat onding nu al gekost heeft? :Y Goed zo. Weg ermee.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten eisen actie CBP tegen OV-chipkaart

Bericht door Geert »

Fles schreef:Waarom wordt dit alleen op studentenkaarthouders betrokken? Het oorspronkelijke argument geldt net zo goed voor alle andere abonnementhouders. Die betalen gewoon zelf voor hun vervoer. Waarom moeten die in- en uitchecken? Wordt het makkelijker voor ze? Nee. Wordt het goedkoper voor ze? Nee. Wordt het klantvriendelijker voor ze? Nee.
Ik zou zeggen; stuur dan zelf ook een handhavingsverzoek naar het CPB. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, tenslotte.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 74 gasten