Lastige treinkaartjes

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Karl »

En tien jaar geleden waren jochies van een jaar of dertien nog bang voor meneer de conducteur. ;)
Het is een spectrum.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Ronald »

In België geldt bijvoorbeeld een duidelijke regel dat als je je reis wilt onderbreken (dus ook als je bij een overstap niet de eerstvolgende trein neemt), een via-kaartje moet kopen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door iljitsch »

rhk_amf schreef:In België geldt bijvoorbeeld een duidelijke regel dat als je je reis wilt onderbreken (dus ook als je bij een overstap niet de eerstvolgende trein neemt), een via-kaartje moet kopen.
Ik zie me al aankomen bij het loket om een kaartje van Den Haag naar Amsterdam via Leiden te kopen. :-)

Met de chipkaart wordt dat zometeen wel hoe het werkt omdat je het poortje door moet. Wel erg irritant want dan betaal je 1,75 + 4,90 = 6,65 in plaats van 5,80 (met korting).

Het zou prettig zijn als de afstandsregressie in de tariefstructuur van de NS verdween, dan was dit geen probleem meer. Of alle reizen op dezelfde dag als overstappen tellen en de afstandsregressie op het totaal doen. Maar je zou dan verwachten dat ze dat gedaan hadden in plaats van de retour afschaffen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Meltrain »

Daantje schreef: Voorbeeld wat ik laatst had: ik wil van Delft naar Utrecht. Dan kan ik via Den Haag of via Rotterdam. Mag allebei volgens de reisplanner. Ik weet alleen van te voren niet welke trein ik haal omdat ik niet weet hoelaat mijn bus aankomt op het station. Als ik geluk heb, kan ik de trein naar Den Haag halen en ben ik eerder in Utrecht maar ik kan die trein niet meer halen omdat ik nog een kaartje moet kopen. Als ik via Rotterdam ga hoef ik voor het eerste stuk geen kaartje te kopen omdat daar mijn abonnement geldt maar heb ik ook meer tijd om wel een kaartje te kopen omdat die trein later vertrekt. Tsja, wat doe je dan?
Ik zou dan eigenlijk alsnog via Rotterdam reizen en in Delft vast een kaartje Rotterdam - Utrecht kopen.
Dat kan ervoor zorgen dat je in Rotterdam een trein eerder kunt halen aangezien je daar dan niet meer langs de kaartautomaat hoeft. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Geert »

Ardan schreef:Ik vind sowieso het hele gedoe rond reis-onderbreken nogal raar. Als ik van Winterswijk naar Deventer ga, dan moet ik in Zutphen overstappen. Wat heeft de NS er mee te maken of ik dan nog mijn vriend in Zutphen ga bezoeken en twee uur later pas verder reis ipv 10 minuten? Ik ga dus echt geen kaartje Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Deventer kopen, dat is volgens mij duurder.
Maar dat mag ook gewoon, net als het andere voorbeeld dat je geeft trouwens. Je mag alleen niet je reis langer onderbreken dan strikt noodzakelijk als je de route kiest die de minste overstappen heeft én niet de snelste route is én niet de kortste route is.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door midnet »

terug naar de route van die USAer: kan hij Amsterdam en Schiphol niet omdraaien-eerst CS, dan de airport? dat maakt het met omreizen meteen veel makkelijker en de reisduur ook korter.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Justin »

Uiteindelijk via Amsterdam Lelylaan zonder problemen naar Valkenburg gegaan

En nee, hij moest een andere Amerikaan op Schiphol ophalen en dan naar Amsterdam Centraal ermee ;).

Zo, en nu wat frustratie voor mijzelf

Misschien ga ik vrijdag 16 april naar Bremen naar het EK gymnastiek, en ga ik zondagavond terug. Ik ga denk ik maar via Nieuweschans omdat dat het goedkoopste is. NSHispeed stuurt me alleen steeds via Hengelo, zelfs als ik Nieuweschans als vertrekpunt invul (jaja, tuurlijk 6 uur naar Bremen Hbf, terwijl dat met één overstap in Leer dan 1 uur 53 minuten duurt...) :(.

Kaartautomaat geeft voor een Enkeltje dan 25 euro (wanneer Nederlands Traject gratis is).

Heeft er iemand suggesties voor mij :)?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Suus »

Strippenkaart gebruiken tot Leer en daar een kaartje kopen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Justin »

Ach, ik zie ineens dat het via NSHispeed via de normale route anders niet eens zo veel anders is qua prijs. Had wat opties vergeten aan te vinken, alsmede verkeerde berekeningen gemaakt :).

Dan is het maar pakweg 50 euro retour. Moet lukken dan :).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door playertwo »

Justin schreef:Misschien ga ik vrijdag 16 april naar Bremen naar het EK gymnastiek, en ga ik zondagavond terug. Ik ga denk ik maar via Nieuweschans omdat dat het goedkoopste is. NSHispeed stuurt me alleen steeds via Hengelo, zelfs als ik Nieuweschans als vertrekpunt invul (jaja, tuurlijk 6 uur naar Bremen Hbf, terwijl dat met één overstap in Leer dan 1 uur 53 minuten duurt...) :(.

Kaartautomaat geeft voor een Enkeltje dan 25 euro (wanneer Nederlands Traject gratis is).

Heeft er iemand suggesties voor mij :)?
Gewoon naar www.bahn.de gaan; kan je ineens wel bij Nieuweschans de grens over. De site is volledig in het Nederlands beschikbaar.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Geert »

Alleen verkoopt de Bahn geen kaartjes met Nederlandse traject gratis vrees ik (althans, niet op internet) ;)
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Justin »

Ach ja, daarom dus.

Gaat spannend worden verder qua communicatie, mijn Deutschkenntnisse is nagenoeg 0,05%...

Maar bedankt in elk geval
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door webguy »

Ach, ik heb bij de DB in Emmerich gewoon kaartje gekocht in het Engels, neem een printje mee met precies de reis uit de DB reisplanner en dan komt het goed ;)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door iljitsch »

Aanstaande zondag wil ik van Rilland-Bath naar Driehuis omdaar de ontbinding van de IJmondlijn eens in ogenschouw te nemen. Dan met de vlug vliegende veerboot naar Amsterdam en daarna eindigt de reis zoals het betaamt in Den Haag (bij voorkeur HS). Om het nog wat ingewikkelder te maken heb ik een lunchafspraak in Leiden en denk ik erover om zowel in Rotterdam als Den Haag even een stukje met de tram te rijden om te zien of dit als een geldige OV-chip overstap geldt.

Nu de vraag: wat voor kaartjes heb ik voor dit alles nodig? Als ik gewoon simpelweg overal de chipkaart zou gebruiken zou dat 7,55 (rb - rtd) + 2,45 (rtd - gv) + 1,75 (laa - ledn) + 3,60 (ledn - drh) + 5,80 (asd - gv) = 21,15 kosten. Mijn originele plan was gewoon tijdens de onderbrekingen niet uitchecken maar als ik die overstaptest wil doen lukt dat niet.

Dus dan maar een papieren kaartje Rilland-Bath naar Den Haag HS via Amsterdam (17 euro) en dan met de chipkaart het stukje Haarlem - Driehuis (1,10) doen. Maar nu vraag ik me af: is het met dit kaartje toegestaan via Haarlem te reizen? De reisplanner geeft alleen de stoptrein naar Roosendaal en dan overstappen op de Benelux... Maar het is even veel tariefeenheden, de NS heeft immers verzuimd de prijs aan te passen aan de kleiner geworden afstand bij de opening van de schiphollijn.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door M57 »

Ik kan je ook meteen vertellen dat bij overstappen met de chipkaart tussen NS en een andere vervoerder er steeds opnieuw het instaptarief wordt berekend, wat in dit geval een duur grapje kan worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Wubbo »

Qua treinkaartjes is het lood om oud ijzer, maar de optie Rilland - Den Haag HS via Amsterdam en dan een kaartje (of chipkaartje) Haarlem - Driehuis is inderdaad het goedkoopst. Qua route mag je altijd die met de minste tariefeenheden nemen, aangezien Leiden - Amsterdam via Haarlem net zo veel tariefeenheden is als via Schiphol mag dat ook.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door iljitsch »

Hm, ik las dat er mensen waren die een stukje tram, dan trein en dan weer tram in een andere stad deden met de chipkaart en dat dan de tweede tram als overstap gold omdat het binnen 35 minuten na uitstappen uit de eerste tram was, waarbij de treinreis er tussenin niet van belang was. Ik wil dus zelf wel eens zien of dat zo is.

Maar je hebt gelijk, gewoon thuisblijven is goedkoper. (-:

Ik had ook nog het plan om langs Hoek van Holland te gaan (maar dat ging niet lukken) op een tijd dat er geen treinen rijden tussen stations Strand en Haven en dan aangezien ik er toch ben voor de grap in te checken op hlds en dan naar hld te wandelenen daar weer uit te checken in de hoop dat de boekhouders bij de NS daar vreselijk van in de war zouden raken...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Geert »

De chipkaart doet niets met tijd, laat staan dat-ie kijkt naar treinen die al dan niet rijden. Ik denk dat de boekhouders bij NS hooguit in hun vuistje zullen lachen, aangezien ze iets verdiend hebben zonder een trein te laten rijden... ;)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:Hm, ik las dat er mensen waren die een stukje tram, dan trein en dan weer tram in een andere stad deden met de chipkaart en dat dan de tweede tram als overstap gold omdat het binnen 35 minuten na uitstappen uit de eerste tram was, waarbij de treinreis er tussenin niet van belang was. Ik wil dus zelf wel eens zien of dat zo is.
Dat verhaal klopt ook wel, maar de treinreis die daartussen lag is dan niet met de OV-chipkaart gemaakt (maar bv. met een papieren kaartje/abonnement).
Bij het overstappen met de OV-chipkaart wordt alleen naar tijd gekeken en niet naar locatie. Zolang je *ergens* weer binnen 35 minuten incheckt, wordt het gezien als een overstap. Reis je in die tussentijd met de OV-chipkaart bij de NS, stap je voor het systeem over van trein -> bus/tram en dat wordt niet gezien als overstap (en betaal je dus opnieuw het basistarief).
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door iljitsch »

Ok, dat ga ik toch eens uitproberen.

Maar ik maak het wat makkelijker voor mezelf: in plaats van tram Rotterdam - trein - tram Den Haag rij ik maandag als ik toch naar Zoetermeer ga even het stukje Laan van Nieuw Oost Indië - CS/HS met de trein en kijk of dan m'n overstap nog geldt als ik daarna weer bij de HTM instap. Logisch natuurlijk dat een overstap HTM - RET sowieso werkt omdat je bijvoorbeeld van RR3 naar RRE kan overstappen of tram 1 HTM naar bus 40 RET in Delft. En er is dan niet echt een reden om bijvoorbeeld een overstap RET - GVB onmogelijk te maken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door reisthijs »

Chauf21 schreef:Bij het overstappen met de OV-chipkaart wordt alleen naar tijd gekeken en niet naar locatie. Zolang je *ergens* weer binnen 35 minuten incheckt, wordt het gezien als een overstap.
Dit klopt inderdaad.
Chauf21 schreef:Reis je in die tussentijd met de OV-chipkaart bij de NS, stap je voor het systeem over van trein -> bus/tram en dat wordt niet gezien als overstap (en betaal je dus opnieuw het basistarief).
Maar dit dus niet, juist omdat het sysyeem een overstap trein -> bus/tram/metro (of andersom) niet als overstap ziet: treinreizen en reizen met BTM staan helemaal los van elkaar voor de OV-chipkaart, de 35-minutenregel voor BTM geldt dus gewoon ook als je in de tussentijd een treinreis maakt.

Dus (dit heb ik vanmiddag nog gedaan) als je binnen 35 minuten: uitcheckt bij GVB (of een andere vervoerder); incheckt bij NS; uitcheckt bij NS; weer incheckt bij GVB zie de kaartlezer van GVB dit wel degelijk als overstap :!:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Chauf21 »

Dat is nieuw voor mij, dank :)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door iljitsch »

reisthijs schreef:treinreizen en reizen met BTM staan helemaal los van elkaar voor de OV-chipkaart, de 35-minutenregel voor BTM geldt dus gewoon ook als je in de tussentijd een treinreis maakt.
Dit zette mij aan het denken: zou het in omgekeerde richting ook gelden?

Dus als ik incheck bij NS, dan incheck bij GVB, uitcheck bij GVB, wat gebeurt er dan als ik m'n chipkaart weer voor een NS-lezer hou? Antwoord: die GVB-reis interesseert de NS niks, dit gelt gewoon als uitcheck. (Gedaan nadat ik van Rilland-Bath naar Bijlmer gereisd was met de trein en toen naar Duivendrecht met de metro. Kostte 11,70, als het niet gelukt was was ik alleen instaptarief van 10 euro kwijt geweest...)

Dit kan in twee gevallen nuttig zijn:
  • Bij het onterbreken van een treinreis kan je met de tram/bus/metro reizen en daarna gewoon weer verder met de NS
  • Als je vergeet uit te checken bij de NS kan je dat later op de dag alsnog naar een station gaan om dat te doen, ook als je al reizen met andere vervoerders gemaakt hebt
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Justin »

interessant.

Overigens ga ik niet meer de 16e/17e naar Bremen. Zojuist zag ik dat ik zelf een wedstrijd moet spelen die dag :').
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
MaasR
Berichten: 2
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 10:06

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door MaasR »

Ha OVinNL'ers,

Ivm met een mogelijk overlijden van een naaste in mijn wintersportvakantie komende week, is de kans groot dat ik de trein(en) ga pakken van Wörgl naar Enschede. De site van Deutsche bahn kan hier geen prijsindicatie voor geven.

ik hoef geen precieze prijs te weten, maar heeft iemand ervaring met een dergelijke reisafstand (oostenrijk-Nederland)? Gaat me dat ongeveer 100, 200, 300 euro kosten of in welke bedragen moet ik denken?

En (als ik geluk heb) weet iemand of het makkelijk is om elke keer een ticket te kopen, één ticket voor een dag te kopen. Boeken online kan niet omdat ik van te voren niet weet welke dag er gereist moet worden.

alvast erg bedankt voor enige input op deze vragen!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten