Wijzigingsblad april 2010

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Justin »

@Mb90: nog aangekaart bij NSHispeed over je reis van/naar Londen? Lijkt me best wel irritant dat je je bestemming dus nu niet meer kan bereiken.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Ruben »

Reiziger Ddrs schreef:14 bakken IRM is toch helemaal niet toegestaan in reizigersdienst? Wellicht weet Dexter daar meer van...
Voordat die dingen verlengd werden was 15 het maximum. Dat het sinds de verlenging veel gebruikelijker is om 12 als het maximum te hanteren (2x VI) heeft dit idee denk ik veroorzaakt. De enige creatie die je met viertjes en zesjes verder nog kan maken is de veertienbakscombi, waar je wel 3 stellen aan 'verliest'. Voor 2008? werd er bijv. ook geen 3x IV in de s800 ingezet omdat dit inefficient zou zijn. Pas met de komst van de extra viertjes zit men daar meer mee te combineren zo het lijkt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door reisthijs »

Welke treinen werden er vroeger dan wel met 15 bakken IRM gereden?

Dat je 14 bakken VIRM nu nooit in de reizigersdienst ziet komt gewoon doordat veel IC-stations daar niet op berekend zijn, 12 bakken is voor bijna alle treinseries het maximum. De enige IC-trajecten waar je zonder problemen meer dan 12 bakken in kan zetten zijn Utrecht-Zwolle en Utrecht-Enschede.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Ruben »

reisthijs schreef:Welke treinen werden er vroeger dan wel met 15 bakken IRM gereden?

Dat je 14 bakken VIRM nu nooit in de reizigersdienst ziet komt gewoon doordat veel IC-stations daar niet op berekend zijn, 12 bakken is voor bijna alle treinseries het maximum. De enige IC-trajecten waar je zonder problemen meer dan 12 bakken in kan zetten zijn Utrecht-Zwolle en Utrecht-Enschede.
Het officiële maximum dat destijds werd gecommuniceerd. Het past idd alleen op de door jou genoemde trajecten, en daar werd het nou net niet ingezet. Ook al was het er aanvankelijk wel voor bedoeld, maar wilde men in regio NoordOost liever koplopers houden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door playertwo »

In de s800 kan je behoudens een perron in Den Bosch, prima met 14 bakken rijden tussen Maastricht en Amsterdam.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Ruben »

En dan in Amstel zeker het metrospoor opspringen omdat daar maar 12 bak past? Ook alles na Sloterdijk tot en met Alkmaar aan toe kan er maar 12 ontvangen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door playertwo »

Ik zeg toch ook tot Amsterdam; Amstel is dan een vergissing maar was altijd in de veronderstelling dat je daar 'gewoon' 14 bakken kwijt kan. Dat moet de 800 dan maar overslaan, of een wat langer houten perron van pak en beet 30m :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Suus »

playertwo schreef:of een wat langer houten perron van pak en beet 30m :mrgreen:
Waar (A) Aan de noordkant stuit je op de afgrond van de Meester Treublaan, aan de zuidkant liggen metrospoor en treinspoor direct naast elkaar voor het viaduct over de Weesperzijde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Ruben »

playertwo schreef:Ik zeg toch ook tot Amsterdam; Amstel is dan een vergissing maar was altijd in de veronderstelling dat je daar 'gewoon' 14 bakken kwijt kan. Dat moet de 800 dan maar overslaan, of een wat langer houten perron van pak en beet 30m :mrgreen:
I know, daarom ga ik ook vooral in op Amstel. :mrgreen: Voor de rest zal NS het waarschijnlijk niet doen omdat de treinserie voor het overgrote deel van de week tot Alkmaar rijdt, vandaar die toevoeging...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door playertwo »

westelijke perron: zuidkant is plaats genoeg
oostelijke perron: zuidkant, en het metrospoor wat verleggen, zodat het perron breed genoeg kan zijn (en dat is helaas niet bepaald handig neergelegd met het viaduct over de Weesperzijde (oostelijke sporen).
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Dexter »

Reiziger Ddrs schreef:14 bakken IRM is toch helemaal niet toegestaan in reizigersdienst? Wellicht weet Dexter daar meer van...
Ja hoor en 14 bakken is voor VIRM ook meteen het maximum, al zal het zoals boven al gezegd niet vaak voorkomen omdat voor veel IC-stations 12 bakken de max is. Ik heb het in een spits-s2000 (toen nog Gvc/Rtd-Ah) weleens gehad en in Gd paste het al meteen niet. Het algemene maximum aantal bakken is 15, voor VIRM is het 14 omdat er na de verlenging tot IV en VI geen 15 bakken VIRM meer samengesteld kan worden.
Vallend blad maakt rails glad.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door playertwo »

NS-Reiziger schreef:
playertwo schreef:Ik zeg toch ook tot Amsterdam; Amstel is dan een vergissing maar was altijd in de veronderstelling dat je daar 'gewoon' 14 bakken kwijt kan. Dat moet de 800 dan maar overslaan, of een wat langer houten perron van pak en beet 30m :mrgreen:
I know, daarom ga ik ook vooral in op Amstel. :mrgreen: Voor de rest zal NS het waarschijnlijk niet doen omdat de treinserie voor het overgrote deel van de week tot Alkmaar rijdt, vandaar die toevoeging...
Stel aftrappen op Asd, en weer meenemen naar het zuiden met een andere 800.
Overigens nog wat leuks, in Breda worden er gewoon 16 bakken langs het perron gezet of het nu wel past of niet (zie deze fotoreportage op OHIH). Je zal daar maar in het laatste rijtuig hebben geboekt; mag je een flinke wandeling maken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Suus »

Ik begin mij af te vragen wat eigenlijk de langste perrons van Nederland zijn. Zal wel Leiden Centraal zijn gok ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Daniel »

Mwoh, Sittard heeft ook flinke perrons.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Maik »

Spoor 3 in Sittard is 700 meter, het langste perron in Leiden is spoor 4 met 685 meter.
Pommes.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door playertwo »

Even een aantal station met lange perrons (niet allemaal; heb alleen de langste eruit gepakt, en dan alleen nog 500m en langer):
Sittard: 700m
Nijmegen: 699m
Amsterdam: 695m
Leiden: 685m
Amersfoort: 644m
Den Bosch: 632m
Roosendaal: 608m
Utrecht: 607m
Uitgeest: 606m
Maastricht: 597m
Geldermalsen: 586m
Roermond: 584m
Venlo: 583m
Weert: 573m
Zwolle: 565m
Hoek van Holland Haven: 523m
Dordrecht: 521m
Groningen: 517m
Rotterdam: 512m

Alles op basis van het overzicht van (nuttige) perronlengten van Prorail
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door mb90 »

Justin schreef:@Mb90: nog aangekaart bij NSHispeed over je reis van/naar Londen? Lijkt me best wel irritant dat je je bestemming dus nu niet meer kan bereiken.
Ik wacht het nog even af totdat het definitief is en dan ga ik het aankaarten. :wink:
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Dexter »

En voor iedereen die wil weten hoe het zit met de perronlengte(s) op zijn/haar station:

http://www.prorail.nl/SiteCollectionDoc ... 202008.pdf
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Ardan »

Ik zie iets geks... waarom is op sommige stations, als Aalten, of Barneveld-Noord, een perron de ene kant op langer dan de andere kant op? (de nuttige lengte dan?)
Bij Barneveld-Noord is de perronlengte 133 meter, maar alleen richting Amersfoort is de nuttige lengte 6 meter korter :?
Ik doe ook maar wat
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Ruben »

De perronlengte wordt niet alleen door het aantal stoeptegels naast de rails gemeten, maar vooral ook aan de hand van de seinplaatsing. Als het sein de ene kant op dus eerder (zeg op een perron) staat, is de nuttige lengte dus korter dan het perron zelf.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door iljitsch »

Helemaal vaag is dat een spoor meerdere lengtes kan hebben. Bijvoorbeeld: Den Haag HS spoor 6 A richting Leiden: 450 / 450, spoor 6 A richting Rotterdam Centraal: 406 / 391. Ok, Rotterdam is de andere kant op, hoewel dan de fysieke lengte toch nog wel dezelfde zou moeten zijn... Maar dan gaat het verder: spoor 6 A richting Leiden: 406 / 406 !?
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door playertwo »

Dexter schreef:En voor iedereen die wil weten hoe het zit met de perronlengte(s) op zijn/haar station:

http://www.prorail.nl/SiteCollectionDoc ... 202008.pdf
Die is verouderd; inmiddels is de versie januari 2010 beschikbaar.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Ruben »

De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Caspar »

Dan is het natuurlijk ook leuk om te weten hoe lang een treinstel is.
Wie weet het precies? Ik zag gister toevallig dat een Thalys een halve meter korter is in lengte dan een ICE. Maar de lengtes weet ik niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wijzigingsblad april 2010

Bericht door Suus »

200,2 meter versus 200,8 meter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten