Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
En wat te denken van het laatste sein voor CS, waar in de planning geen metro rood zou moeten zien, maar er in praktijk toch regelmatig gestopt wordt? Maar ook vind ik dat er niet voor niets kabelgoten + evacuatieroutes in de tunnel zijn. Hoe weinig metro's kun je anders maar rijden, als er maar 5 tegelijk op 1 spoor in de tunnel kunnen zijn? Implementeert men in andere steden, bijvoorbeeld in Parijs op lijn 1, dit principe dan niet, om zulke hoge frequenties te kunnen bieden? :N
Voorbeeld:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tUtor-DtlYw[/youtube]
Voorbeeld:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tUtor-DtlYw[/youtube]
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
In zoveel metrosystemen wordt er gewoon in de tunnel gewacht voor een rood sein, in ieder geval in Rotterdam, Berlijn, Londen, Keulen en Parijs weet ik. Zolang metrobuizen goed verlicht zijn en voorzien zijn van goede evacuatieroutes is er ook niet zoveel aan de hand denk ik; veel belangrijker zijn goede en efficiënte procedures volgens mij.
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Misschien is het wel een sneaky manier om metro 51 de tunnel uit te werken en te gaan naar een ontvlechting van het metronet.
Dat safe haven dingetje gaat trouwens van de zomer geïmplementeerd worden, en dan gaat de metrobuis dus wederom een aantal weken dicht. Heb d'r een hele folder van gekregen met tekeningetjes hoe zo'n evacuatie dan in zijn werk gaat. Op metrostations komen schotten aan de plafonds die de luchtcirculatie regelen en rook weghouden van de passagiers + de rook afzuigen. Door de evacuatieroutes wordt dan frisse lucht aangezogen waardoor daar ook geen rook heen kan trekken.
Zoiets is natuurlijk te moeilijk / te prijzig om te implementeren in de gehele tunnel waardoor zo'n Safe Haven principe eruit rolt.
Dat safe haven dingetje gaat trouwens van de zomer geïmplementeerd worden, en dan gaat de metrobuis dus wederom een aantal weken dicht. Heb d'r een hele folder van gekregen met tekeningetjes hoe zo'n evacuatie dan in zijn werk gaat. Op metrostations komen schotten aan de plafonds die de luchtcirculatie regelen en rook weghouden van de passagiers + de rook afzuigen. Door de evacuatieroutes wordt dan frisse lucht aangezogen waardoor daar ook geen rook heen kan trekken.
Zoiets is natuurlijk te moeilijk / te prijzig om te implementeren in de gehele tunnel waardoor zo'n Safe Haven principe eruit rolt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Nuja, die ontvlechting komt sowieso dichterbij doordat men nu de Amstelveenlijn echt wil gaan ombouwen naar volwaardig metro, het projectbureau is deze week gestart. Het doel is dat in 2017 voltooid te hebben (dus nog voor de NZL), waardoor men rond 2020 kan gaan werken met een Oostlijn naar Gein, Ringlijn naar Gaasperplas en Noordzuidlijn naar Amstelveen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Zover ik weet gaat dat in Rotterdam ook afgeschaft worden, en wordt ook daar het save haven principe geintroduceerd. Vooral voor de de lijnen A, B en C kan dit ernstige consequenties hebben door de afstand tussen Kralingse Zoom en Voorschoterlaan -O-Geert schreef:In zoveel metrosystemen wordt er gewoon in de tunnel gewacht voor een rood sein, in ieder geval in Rotterdam, Berlijn, Londen, Keulen en Parijs weet ik. Zolang metrobuizen goed verlicht zijn en voorzien zijn van goede evacuatieroutes is er ook niet zoveel aan de hand denk ik; veel belangrijker zijn goede en efficiënte procedures volgens mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Ik vraag me af hoe ze uberhaubt de metro's nog langs een peron willen krijgen bij brand, ik kan me niet voorstellen dat de 3e rail is aangesloten met voedingskabels die tegen vlammen of hitte kunnen. Met die metro ontsporing bij Centraal Station viel er ook verderop een metro stil in de tunnel omdat de ontspoorde metro kortsluiting had veroorzaakt, dus een flink deel van de tunnelbuis zat zonder stroom.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Dan spuiten ze wat olie op de rails en glijdt het ding vanzelf door naar het dichtstbijzijnde station :D
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Hahaha een Safe Haven tegen wil en dank dus, onder het motto: "Het is beter om op je voorganger te knallen, dan een paar minuten stil te staan in een tunnel."Geert schreef:Dan spuiten ze wat olie op de rails en glijdt het ding vanzelf door naar het dichtstbijzijnde station :D
Wat mij ook opvalt is dat bij de drukste metro-eindpunten in Nederland (Centraal Station Amsterdam, 3 kerende lijnen) en Centraal Station Rotterdam, 2 kerende lijnen) er geen uitloop- en opstelsporen achter de perrons zijn. (Zoals bij Gein/Gaasperplas/Isolatorweg en Slinge, al worden die meer gebruikt voor het opstellen van treinen en niet voor het keren) Daardoor kan een eindigende metro doorrijden naar en keren op de opstelsporen achter het station. Zo is het zowel het aankomst- als vertrekperron veel minder lang bezet en kan de frequentie omhoog.
Bij buitenlandse metrosystemen zie je zoiets bijna overal, dus ik vraag me af of dit een staaltje misplaatste Hollandse zuinigheid is.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Met de frequentie van lijn 50 (elke 10 minuten) is an sich niet zo veel mis, alleen is de capaciteit van het ingezette materieel gewoon bar en boos.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
@Dexter: volgens mij had Rotterdam Centraal wel opstelsporen voordat men met de verbouwing begon
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Nee hoor. Op Sporenplan staat de oude sitatie nog, exact als die in CS A'dam. Hollandse zuunigheid denk ik ook.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Gek genoeg ligt er bij Weesperplein dan wel weer een extra spoor, waar ze maar zelden wat mee doen.
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Dat valt misschien te verklaren omdat Weesperplein geen eilandperron heeft en het toch een tijdje het eindpunt was van de oostlijn. Met omrangeren vertrekt in ieder geval alles van hetzelfde perron. Mochten ze er met werktreintjes langs hebben gemoeten dan was zoiets ook wel praktisch. En tegenwoordig nog met storingen, al keren ze dan vaak wel langs een perron, wat dus ook echt niet praktisch is (trap op trap af).
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Nee, zoals NS Reiziger al zei waren er geen opstelsporen. Wel zijn er in 1981 uitloopsporen aangelegd, zodat de metrotreinen met een hogere snelheid op CS konden binnenkomen. Maar dat was eigenlijk alleen een kleine verlenging van de bestaande kopsporen, zodat er een veilige doorschiet-sectie ontstond.Reiziger Ddrs schreef:@Dexter: volgens mij had Rotterdam Centraal wel opstelsporen voordat men met de verbouwing begon
Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij krijgt het nieuwe CS ook geen opstelsporen, maar alleen een extra middenspoor voor de kerende lijn D. Overigens is het nog maar de vraag of ze daar wel goed aan doen...
Weesperplein heeft zijperrons omdat er bij de bouw nog rekening mee werd gehouden dat het een kruisingsstation zou worden met een ooit geplande Oost-Westlijn. Op drukke overstapstations kunnen met zijperrons de reizigersstromen beter gescheiden worden dan wanneer er maar een enkel eilandperron is.NS-Reiziger schreef:Dat valt misschien te verklaren omdat Weesperplein geen eilandperron heeft en het toch een tijdje het eindpunt was van de oostlijn.
Maar voorlopig hebben ze in Amsterdam na de N/Z-lijn wel weer even hun neus vol van nieuwe metrolijnen denk ik.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Je bedoelt zoiets als dit:Dexter schreef:Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij krijgt het nieuwe CS ook geen opstelspoor, maar alleen een extra middenspoor voor de kerende lijn D. Overigens is het nog maar de vraag of ze daar wel goed aan doen...
Dit is het metrostation Casa de Campo in Madrid. Lijn 10 (spoor + trein links en andere spoor rechts) is hier een doorgaande lijn, maar lijn 5 met het spoor in het midden heeft hier z'n eindpunt. Dit is briljant bedacht: lijn 5 stopt hier in het midden waarna de deuren aan beide kanten open gaan. De overstap op lijn 10 is dus voor beide richtingen aan de overkant van het perron, waardoor in een zeer korte tijd zeer veel mensen over kunnen stappen. Met (rol-) trappen moeten alle overstappers door een trechter en komen ze allemaal op dezelfde plek op het nieuwe perron uit wat het snel instappen niet bevordert.
In de Rotterdamse situatie is dit minder relevant omdat lijnen D en E in elkaars verlengde liggen (en met overlap).
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
In de nieuwe situatie zijn er twee doorgaande sporen en één extra spoor. Dat extra spoor sluit aan op het bestaande noordelijke spoor (zie http://www.rotterdamcentraal.nl/Rotterd ... 202009.pdf, 2e pagina onderaan). Je zou dat derde spoor als opstelspoor kunnen zien, maar er zijn geen uitloopsporen. Volgens mij kan je het nieuwe CS nog het beste vergelijken met het bestaande metrostation Blaak (alhoewel daar wel een klein opstel-/uitloopspoortje is) en ook met het Casa de Campo :)Dexter schreef:Nee, zoals NS Reiziger al zei waren er geen opstelsporen. Wel zijn er in 1981 uitloopsporen aangelegd, zodat de metrotreinen met een hogere snelheid op CS konden binnenkomen. Maar dat was eigenlijk alleen een kleine verlenging van de bestaande kopsporen, zodat er een veilige doorschiet-sectie ontstond.
Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij krijgt het nieuwe CS ook geen opstelsporen, maar alleen een extra middenspoor voor de kerende lijn D. Overigens is het nog maar de vraag of ze daar wel goed aan doen...
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Ik vind dit ook een geniale oplossing, "the Spanish solution" op Avenida de America. Metro opent eerst deuren naar middenperron voor de uitstappers, waarna de deuren naar het zijperron opengaan voor de instappers. :pos:
Kennelijk misbruiken sommigen trouwens ook het middenperron om in te stappen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ook Amsterdamse Gemeenteraad twijfelt aan veiligheid metro
Ook Amsterdamse Gemeenteraad twijfelt aan veiligheid metro
Geplaatst op: woensdag 24 februari 2010 18:41
Laatst bijgewerkt: woensdag 24 februari 2010 20:32
Het GVB vult het Safe-Haven concept anders in. Een metro mag al vertrekken als te verwachten is dat het volgende station vrij zal zijn als deze daar aankomt. Als de strengere versie van het Safe-Haven concept had gegolden was het ongeluk dit weekend niet gebeurd. Verschillende partijen twijfelen dan ook aan de veiligheidssituatie in de metro.
Lees verder | Dossier Ongevallen in het verkeer | Meer nieuws in dossier Ongevallen in het verkeer
Geplaatst op: woensdag 24 februari 2010 18:41
Laatst bijgewerkt: woensdag 24 februari 2010 20:32
Het GVB vult het Safe-Haven concept anders in. Een metro mag al vertrekken als te verwachten is dat het volgende station vrij zal zijn als deze daar aankomt. Als de strengere versie van het Safe-Haven concept had gegolden was het ongeluk dit weekend niet gebeurd. Verschillende partijen twijfelen dan ook aan de veiligheidssituatie in de metro.
Lees verder | Dossier Ongevallen in het verkeer | Meer nieuws in dossier Ongevallen in het verkeer
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Je kan toch moeilijk je hele dienstregeling bouwen rond het idee dat een metro wel eens niet zou kunnen remmen... Als dat echt een risico is moeten er gewoon magneetremmen en zandstrooiers onder die bakken, net als bij de tram.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Een vergelijkbaar systeem heeft de S-Bahn van München ook. Werkt prima :pos:NS-Reiziger schreef:
Ik vind dit ook een geniale oplossing, "the Spanish solution" op Avenida de America. Metro opent eerst deuren naar middenperron voor de uitstappers, waarna de deuren naar het zijperron opengaan voor de instappers. :pos:
Kennelijk misbruiken sommigen trouwens ook het middenperron om in te stappen.
De uitloopsporen van metrostation CS in Rotterdam kan ik me nog wel herinneren, die stelden niet veel voor. Het zou me verbazen als daar meer dan twee bakken metro op zouden passen.
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Toch mooi dat ze die uitloopsporen ruim 25 kilometer langer maken dan? :)
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Ik ben vanmiddag eens wezen kijken op de HWR in Amsterdam, of ik de ongelukkige stellen kon vinden. Was nog niet heel makkelijk aangezien ze tussen een stel CAFjes en andere LHB'tjes geparkeerd waren, maar ik heb ze toch gevonden.
En je kunt zeggen wat je wilt, maar de 6 en 32 staan wel heel dicht op elkaar...
En hier even flink ingezoomd op de schade van de 6.
En je kunt zeggen wat je wilt, maar de 6 en 32 staan wel heel dicht op elkaar...
En hier even flink ingezoomd op de schade van de 6.
Ik doe ook maar wat
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Geen idee hoe ze zulke schade nog kunnen herstellen, maar als dat niet lukt hebben we de komende paar jaar een nog nijpender tekort dan er al was. Misschien Alstom wat meer betalen voor spoedige levering van LHB 2.0. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Ik verwacht niet dat ze dit nog gaan herstellen, stel 11 is toch ook nooit meer op de baan gekomen na zijn ontsporing terwijl de schade daarbij vrij gering was.
Re: Amsterdam: Aanrijding metro's bij Wibautstraat
Geen idee hoe het zit met de andere bakken van die 2 stellen, wellicht dat daar nog wat mee te combineren valt. Wel weer handig dat er weer wat te plukken valt nu.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 174 gasten