Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Geert »

Staking schoonmakers treinen breidt zich uit
Geplaatst op: woensdag 24 februari 2010 12:29
Laatst bijgewerkt: woensdag 24 februari 2010 12:30


UTRECHT - Steeds meer schoonmakers van treinen leggen het werk neer. In een groot aantal steden, waaronder Eindhoven, Venlo, Hengelo, Amsterdam en Zwolle, worden treinen niet meer schoongemaakt. Dat heeft vakbondsbestuurder Ron Meyer van FNV Bondgenoten woensdag gezegd.

Schoonmakers voeren al maanden actie voor onder meer een betere betaling. Tot deze week waren dat vooral ludieke acties. Maar omdat die niets hebben opgeleverd, riep de vakbond dinsdag op een manifestatie in Utrecht de schoonmakers van treinen op het werk neer te leggen.
Lees verder
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Wubbo »

En wederom wordt bij een staking het OV als eerste getroffen... Waarom beginnen ze niet met staken op de ministeries ofzo? :?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Chauf21 »

Omdat je met het OV op een relatief eenvoudige wijze heel veel mensen raakt. En blijkbaar is het doel (of het middel) van deze stakingsactie het raken van een zo groot mogelijk publiek.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door iljitsch »

In dit geval willen de treinschoonmakers gewoon meer loon. Logisch dus dat ze actie voeren door geen treinen schoon te maken. :-D
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Caspar »

Op Amsterdam centraal is ook al 2 dagen geen vuilnisbak meer geleegd, de hopen naast de bakken beginnen aardig groot te worden, overal ligt weer rommel op de perrons en in de tunnel.
(ik at al nooit iets van de Smullers, maar als die rommel zo ziet rondom hun toko, dan heb spontaan helemaal nergens trek meer in)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Wubbo »

iljitsch schreef:In dit geval willen de treinschoonmakers gewoon meer loon. Logisch dus dat ze actie voeren door geen treinen schoon te maken. :-D
Nee, het is een conflict van alle schoonmakers en niet specifiek die van de treinen. Zie ook nu.nl.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door iljitsch »

Mijn fout. :oops:

Ik had natuurlijk kunnen bedenken dat er geen aparte FNV-bond was voor treinschoonmakers.

Ik hoor dat KLM piloten drankjes wil laten serveren tijdens vluchten omdat door het minder vliegen er piloten over zijn maar stewardessen te weinig. Misschien een idee voor de NS? Conducteurs de prullebakken laten legen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Suus »

Ik denk dat er gewoon eens wat meer respect moet komen voor de schoonmakers in plaats van de duizenden mensen die dagelijks al hun afval maar gewoon uit hun handen te laten vallen, zoals nu gebeurt in de treinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Caspar »

Als je soms hoort wat de normen zijn bij schoonmakers, dat er bijvoorbeeld precies is uitgerekend hoe lang men mag doen om iets schoon te krijgen, dan geef ik ze groot gelijk. Er is tot de halve minuut nauwkeurig voor ze uitgerekend hoe lang het mag duren om een treinstel te reinigen, of een klaslokaal schoon te maken. En de gene die heeft aangetoond dat die tijden haalbaar zijn, verkeerde denk ik in een topconditie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Geert »

Waarschijnlijk zijn zulke tijden ook nog een 'gecorrigeerd' door een manager die meent dat het nog wel wat sneller kan. :roll:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Vinny »

^^ Dat komt omdat kwantiteit belangrijker is dan kwaliteit. Schoomakers van kantoren zijn compleet overbodig, omdat het personeel nu zelf zijn bureau maar schoonmaakt... . :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Caspar »

Even een visuele bijdrage:

Afbeelding

En intussen duikt dit nieuws op:
NS-personeel mogelijk zelf aan de schoonmaak
http://www.fnvbondgenoten.nl/nieuws/act ... nmaak_252/

Hoop dat het niet te lang duurt, ziet er echt beschamend uit zo die stations.
(spoor 13a/14a is nog veel ranziger trouwens)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door iljitsch »

Is stakingsbreken echt niet toegestaan?

Maar zoiets wordt natuurlijk tamelijk onhygienisch (hebben we nog geluk dat dit niet midden in de zomer is) dus er zal toch schoongemaakt moeten worden of de NS moet de tent sluiten tot er overeenstemming is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Suus »

Nee, stakingsbreken is niet toegestaan, alleen via gerechtelijke middelen of onderhandelingen met de stakende werknemers kan een staking worden onderbroken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door iljitsch »

Wat een aanstellerij, zeg. Als schoonmaakbedrijf A z'n werk niet doet waarom zou de NS dan niet gewoon schoonmaakbedrijf B erbij kunnen halen?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door STF »

Toch snap ik de reizigers ergens niet; ik zou me afval gewoon mee naar huis nemen als ik zag dat alle prullenbakken uitpuilen, in plaats van het op de grond te gooien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:Wat een aanstellerij, zeg. Als schoonmaakbedrijf A z'n werk niet doet waarom zou de NS dan niet gewoon schoonmaakbedrijf B erbij kunnen halen?
Op die manier wordt het wel heel erg makkelijk om werknemers uit te knijpen. Werknemers hebben ook rechten, niet alleen werkgevers. Staken is geen prettig middel om werkgevers onder druk te zetten, maar in sommige gevallen is het nodig om de werkgevers op hun plek te zetten. Wat de werkgevers ook zouden kunnen doen is gaan onderhandelen over de eisen, in plaats van op vakantie te gaan.

Het is trouwens wel opvallend om te zien hoe smerig sommige mensen zijn! Alles maar gewoon laten vallen en het is niet meer mijn probleem mentaliteit :neg:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Gekko123 »

Tegenwoordig valt me anders wel op dat de vakbonden heel erg snel nijgen naar stakingen in het Openbaar Vervoer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Suus »

Let wel dat dit geen staking is die specifiek op het openbaar vervoer is gericht :!:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Gekko123 »

Dat is wel vaker het geval. Toch gaan ze staken in het OV omdat ze dan lekker veel mensen pakken :N
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Caspar »

Er wordt op meer plekken gestaakt zoals te lezen is in de berichtjes her en der, ook bij het UWV staken de schoonmakers.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Nee, stakingsbreken is niet toegestaan, alleen via gerechtelijke middelen of onderhandelingen met de stakende werknemers kan een staking worden onderbroken.
Soms kan het wel als er zwaarwegende veiligheids- of hygiene redenen zijn volgens mij. In ieder geval ken ik de situatie in Israël waarbij het leger dan de taken van de stakende beroepsgroep overneemt. Tja: het is in dat land natuurlijk wel een simpele oplossing: dienstplichte soldaten zijn er toch altijd 'over'... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Geert »

Het probleem is volgens mij ook niet of er mensen te vinden zijn om (tijdelijk) het werk van de schoonmakers over te nemen, maar meer of dat wel of niet mag gezien de rechten van de stakers. Ik zou zeggen van niet, maar wellicht dat hygiëne een reden kan zijn waardoor toch vervangend personeel ingezet kan worden.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Ruben »

Het lijkt Madrid van 2 jaar terug wel, toen de schoonmakers van de metro daar toen staakten. Aldaar hebben de schoonmakers trouwens wel wat mij betreft hun boekje te buiten getreden door bewust zeep bij de poortjes te gooien zodat reizigers uitgleden. :|
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

NS accepteren vieze treinen en stations

Bericht door Ruben »

NS accepteren vieze treinen en stations
Geplaatst op: donderdag 25 februari 2010 23:36
Laatst bijgewerkt: donderdag 25 februari 2010 23:37

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen leggen zich neer bij de grotere hoeveelheid rommel op de stations en de toenemende viezigheid in de treinen. De NS willen niet als stakingsbreker te boek staan en hebben er daarom van afgezien andere mensen in te zetten nu de schoonmakers in staking zijn.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws in dossier Storingen in de treindienst
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten