Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Zou dat eerste nog geen eens zo'n raar idee vinden.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50916
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Op de Eurocity's via de Brennerpas moeten reizigers met een interrail ook een toeslag kopen van € 10. Zo'n oplossing zou ik voor de ICE International niet uitsluiten, omdat er dan vanzelf een groep lowbudgetreizigers zal kiezen voor de RE19.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Desnoods doet men een toeslag van 1 cent, maar met een beperkte beschikbaarheid. Dan heb je geen strikte reserveringsplicht en kun je probleemloos een trein later nemen bij vertraging, maar de kans dat er opeens twee keer zo veel reizigers staan te wachten dan er plek is wordt een heel stuk kleiner.
en-es
Berichten: 4481
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Zou dat nou volgend jaar zomer weer gebeuren? Zoiets extreems had wel wat oorzaken zoals mensen die na corona weer massaal gingen reizen plus nog een tsunami aan interrailers dankzij die 50% aktie. Al zal drukte nooit uit te sluiten zijn op bepaalde piektijden.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Cas »

Ik verwacht inderdaad dat deze drukte relatief eenmalig was. Er waren inderdaad enorm veel interrailers, mijzelf incluis, die (langer) rondreisden door de extreme kortingsactie, en er was sowieso inhaalgedrag.
Wel zal er globaal een stijgende lijn in zitten, met meer en meer vakantie en werktrips per trein, dus nadenken over de capaciteit is een goed idee - maar dat gebeurt hopelijk al met de nieuwe ICEs en mogelijk misschien ooit zelfs de ICNG naar Keulen.
請勿靠近車門
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

en-es schreef: ma 26 dec 2022, 22:18 Zou dat nou volgend jaar zomer weer gebeuren?
Als Duitsland de mondkapjesplicht in het OV loslaat, ja. In Nederland viel duidelijk te merken dat reizigers terugkeerden toen de mondkapjes af mochten. Ik kan mij voorstellen dat de vraag naar reizen naar en via Duitsland toeneemt als de Duitse regering ergens volgend jaar overstag gaat. Dus ik vind het geen gekke gedachte om na te denken over maatregelen om de reizigersstroom in goede banen te leiden. (En nee, dit is niet bedoeld om een discussie over mondkapjes en het nut of de noodzaak daarvan aan te zwengelen, maar slechts de constatering van een feit.)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8860
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

https://www.1limburg.nl/112/1965726/tre ... en-tienray
Tussen Venlo en Venray is een GTW op een veegwagen gebotst, waarbij het voorste rijtuig is ontspoord.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Tweede keer in een paar dagen tijd dat een persoon omkomt bij die overweg (vorige keer was het de machinist die overleed) :o
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Foto op de site van ProRail laat zien dat de trein ook maar net voor een bruggetje tot stilstand is gekomen. Iets langere remweg en de trein was de sloot in gereden, brug had geen ontsporingsgeleiding: https://www.prorail.nl/siteassets/homep ... enray.jpeg
dennistd
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

Waarbij de vraag was geweest of een ontsporingsgeleiding het misschien niet erger gemaakt had: meestal zit er een V-profiel aan het begin, en als de rechterwielen zich dus al links van het midden bevinden wordt de trein nog verder naar links gedrukt.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Reizigers die van het uitzicht tussen Culemborg en Geldermalsen genieten, kunnen dit voortaan extra lang doen: er is een TSB ingesteld van 40 km/u. NOS: Problemen met het spoor tussen Culemborg en Geldermalsen ondanks reparaties
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21371
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Het is gelukkig wel een mooi traject. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
T-hijs
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door T-hijs »

PHS schreef: vr 30 dec 2022, 16:30 Reizigers die van het uitzicht tussen Culemborg en Geldermalsen genieten, kunnen dit voortaan extra lang doen: er is een TSB ingesteld van 40 km/u. NOS: Problemen met het spoor tussen Culemborg en Geldermalsen ondanks reparaties
Die is er al een aantal weken hoor! En alleen richting Gdm.
F.k.a. Bollenstad
DDietzen
Berichten: 1322
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DDietzen »

In een NOS-artikel over de Valkenburgse kerstmarkten staat de volgende zin:
NOS schreef:De organisatie van de kerstmarkten kijkt alweer vooruit. Om nog meer bezoekers te trekken, ontwikkelt Valkenburg het plan om tussen de kerstmarkten van Maastricht, Valkenburg en Aken een stroomtrein te laten rijden.
Zouden we ze eens vertellen dat de Drielandentrein, een trein op tot wel drie smaken stroom, al enkele jaren rijdt op dat traject? :Y

Alle mieren op een neukje, ik meende de afgelopen jaren toch te hebben opgevangen dat de ZLSM niet meer op het beveiligde spoornet kon/mocht/wilde rijden en dat de investeringen daarvoor te groot zouden zijn. Is dit idee dan enkel een leuke creatieve hersenkronkel van iemand in de gemeente Valkenburg, ongehinderd door enige kennis van zaken? Of is dit een serieus plan?
en-es
Berichten: 4481
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Ik denk dat dit zo'n plan is dat spontaan ter sprake kwam. En vervolgens zullen ze dan merken dat het niet zo eenvoudig ligt. En daarna tot de conclusie komen dat het niet te realiseren is. Ach, ze zijn weer even in de publiciteit.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door AppleMoose »

Je kunt toch een stoomtrein van bijvoorbeeld de SSN of de VSM laten rijden (met eventueel rijtuigen van de ZLSM)? Die hebben wel een aantal locomotieven die het hoofdnet op mogen :Y Blijft natuurlijk de vraag of de dienstregeling daar ook ruimte voor laat en of het qua kosten allemaal uitkan.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6047
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ZO6176 »

DDietzen schreef: za 31 dec 2022, 13:20 In een NOS-artikel over de Valkenburgse kerstmarkten staat de volgende zin:
NOS schreef:De organisatie van de kerstmarkten kijkt alweer vooruit. Om nog meer bezoekers te trekken, ontwikkelt Valkenburg het plan om tussen de kerstmarkten van Maastricht, Valkenburg en Aken een stroomtrein te laten rijden.
Zouden we ze eens vertellen dat de Drielandentrein, een trein op tot wel drie smaken stroom, al enkele jaren rijdt op dat traject? :Y

Alle mieren op een neukje, ik meende de afgelopen jaren toch te hebben opgevangen dat de ZLSM niet meer op het beveiligde spoornet kon/mocht/wilde rijden en dat de investeringen daarvoor te groot zouden zijn. Is dit idee dan enkel een leuke creatieve hersenkronkel van iemand in de gemeente Valkenburg, ongehinderd door enige kennis van zaken? Of is dit een serieus plan?
Maar wie gaat nu 3 kerstmarkten op 1 dag bezoeken?
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Chrysa »

Een soort pubcrawl, maar dan met kerstmarkten en gluhweinkraampjes. Klinkt goed. _O-
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5274
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Lijn 45 »

DDietzen schreef: za 31 dec 2022, 13:20 Alle mieren op een neukje, ik meende de afgelopen jaren toch te hebben opgevangen dat de ZLSM niet meer op het beveiligde spoornet kon/mocht/wilde rijden en dat de investeringen daarvoor te groot zouden zijn. Is dit idee dan enkel een leuke creatieve hersenkronkel van iemand in de gemeente Valkenburg, ongehinderd door enige kennis van zaken? Of is dit een serieus plan?
Het probleem was vziw dat de machinisten van de ZLSM wegbekendheid moeten hebben voor Sog-Vk, de kosten om dat op peil te houden zouden te hoog zijn.
Ik denk dat het plan van AppleMoose dan haalbaarder zou zijn.
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Gebruikersnaam »

Het grootste probleem voor de ZLSM om tussen Valkenburg en Schin op Geul te mogen rijden is dat ze een machinist vb moeten hebben en een vervoerder onder wiens attest ze kunnen rijden. Daarnaast, leuk idee om een stoomtrein tussen 3 steden te laten rijden, maar het aantal stoomlocomotieven dat zowel in Nederland als Duitsland kan rijden is momenteel 1. Gelukkig is het ATB-NG eiland tussen Landgraaf en de grens verdwenen :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21371
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

En aan die locomotief heb je vrij weinig als er geen draaischijf of keerdriehoek aanwezig is. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Reizigers missen nachttrein omdat NS-station in Weert op slot zit

Uit de data van Arriva zal blijken dat op 31 december niemand in Weert gebruik heeft gemaakt van de nachttrein naar Schiphol. Niet omdat er geen animo voor is. Nee de deuren van het NS-station waren dicht en zaten op slot.
Met een heugelijke reis in het vooruitzicht arriveerden de mensen bij het station. Echter konden ze met geen mogelijkheid op het perron komen.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4481
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Dat krijg je met concurrentie op het spoor. Of was dat puur toeval? Of pech?
waldo79
Berichten: 7651
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Ik zou er niet teveel achter zoeken ;)
VIRM
Berichten: 7631
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Daniel schreef: zo 01 jan 2023, 01:00 Reizigers missen nachttrein omdat NS-station in Weert op slot zit

Uit de data van Arriva zal blijken dat op 31 december niemand in Weert gebruik heeft gemaakt van de nachttrein naar Schiphol. Niet omdat er geen animo voor is. Nee de deuren van het NS-station waren dicht en zaten op slot.
Met een heugelijke reis in het vooruitzicht arriveerden de mensen bij het station. Echter konden ze met geen mogelijkheid op het perron komen.

Lees verder
Ik mis in dit artikel een reactie van Arriva en NS.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten