[Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Suus »

Ik denk dat Karl centrumlus bedoelt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Karl »

Centrumlus bedoel ik ook, ik dacht daar eerder ook op gedoeld werd.

Is er overigens nog een rede dat tram 11 met de klok mee rijdt, in plaats van tegen de klok in? Het enige wat ik kon bedenken is dat mensen 's morgens vanaf het station nog wel richting Blijdorp lopen (nog fit en er zin in) en terug wellicht moe zijn en de kinderen zijn uitgejengeld en dan met de tram naar het station, meer kilometers, meer inkomsten.
Het is een spectrum.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door mb90 »

Als ik zo de tijden bekijk is er een rustpunt bij de ingang van de diergaarde (de keerlus daar) en die plek is met een rondje in de andere richting door Blijdorp een stuk lastiger te bereiken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Meltrain »

Karl schreef:Centrumlus bedoel ik ook, ik dacht daar eerder ook op gedoeld werd.
Nee, ik bedoelde dus de lus in Blijdorp.
Maar met lijn 20 niet meer via CS laten rijden, maak je volgens mij ook echt niemand blij. :?
Lijn 20 rijdt nu een best goede route, en die kan m.i. zonder problemen verlengd worden naar Blijdorp. Het enige probleem is waarschijnlijk dat er dan geen Citadissen meer ingezet kunnen worden op lijn 20, maar medio dit jaar komen toch de Citadis-2 in dienst, die wél de lus in Blijdorp kunnen berijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Karl »

meltrain schreef:Maar met lijn 20 niet meer via CS laten rijden, maak je volgens mij ook echt niemand blij. :?
Waarom niet? 20 stopt dan aan de noordzijde van het station. Stadhuis - Hofplein rechtdoor - onder de spoorbaan, dan naar links - Centraal noordzijde - Blijdorp v.v. Verder hoef je niet te rijden, want daar heb je straks metro E of lijn 25 (vanaf halte Walenburgerweg).

Mensen naar Centraal kunnen 25 nemen voor een groot deel van de route en door direct over het Hofplein heen te gaan bied je dat deel van noord een directe verbinding met het centrum èn het centraal station (noordzijde). Voor de paar haltes die geen verbinding meer hebben met centraal station kun je de trein van Lombardijen nemen (nog sneller ook); je stapt bij dezelfde halte over op lijn 21, 23, 25 (alle centrumzijde Centraal); of je blijft even zitten en dan kom je aan de noordzijde van het station uit.
Voor de sporen met de hogere nummers is dat wellicht nog sneller, want het bespaart een wandeltocht over het stationsplein (nu) of door de hal (straks), maar dat weet ik niet zeker.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Daantje »

Het is al heel gauw sneller vanaf de achterzijde cs naar de treinen dan vanaf de voorzijde omdat je vanaf de blijdorpzijde vrijwel direct in de tunnel staat terwijl je vanaf de centrumzijde eerst nog heel het stationsplein langs de metro over moet. Dat gaat zeker niet alleen voor de treinen richting Utrecht op.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Meltrain »

Nee, maar de overstap op de bussen is zo wel een stuk minder.
Eventueel kun je overstappen op lijn 25, maar dat moet dan al bij Wilhelminaplein, omdat 20 en 25 elkaar verder nergens meer zien (behalve bij Lijnbaan).
Dan is een overstap op lijn D zelfs nog beter.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Dexter »

Het lijkt wel alsof men nooit van plan is geweest om lijn 11 echt een eerlijke kans te geven, maar alleen wordt opgezet om de politiek tevreden te stellen. Als er een rechtstreekse tram richting het centrum gaat, wordt dat dure metrostation Blijdorp onderbenut, maar misschien zie ik wel complottheorieen die er niet zijn... (A)
Vallend blad maakt rails glad.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Karl »

Elf is niet voor niets het gekkengetal. ;)
Het is een spectrum.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Karl »

meltrain schreef:Nee, maar de overstap op de bussen is zo wel een stuk minder.
Eventueel kun je overstappen op lijn 25, maar dat moet dan al bij Wilhelminaplein, omdat 20 en 25 elkaar verder nergens meer zien (behalve bij Lijnbaan).
Dan is een overstap op lijn D zelfs nog beter.
Hopelijk gaat de door de vervoerbedrijven geprezen chipkaart dan antwoord geven op de vraag of de overstap lijn 20 - bus significant is.
Het is een spectrum.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door mb90 »

En vanaf vandaag rijdt tram 11 dan rond in Blijdorp. Hier de 802 bij de diergaarde:
Afbeelding

En de 822 op de Stadhoudersweg bij toekomstig metrostation Blijdorp met overigens een mannelijke bestuurder die een vrouwelijk feestmasker ophad (niet echt te zien op de foto), want het was vandaag feest zei hij :lol: :
Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Suus »

Was er ook al een beetje vraag naar de tram, of viel het nog tegen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door mb90 »

Ik heb tussen 12 en 1 uur 2 ritjes gemaakt met lijn 11 en toen had ik telkens tussen de 1 en 4 mede-passagiers. Nog niet echt druk dus, maar het weer voor een dagje Blijdorp zat ook niet echt mee.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Justin »

Niet bepaald inderdaad. Ben benieuwd, zal hem wel een keer nemen als ik weer eens bij mn zus logeer...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Dexter »

Ik dacht dat er helemaal geen ZGT's met rolfilms rondreden en dat de hele 800-serie was afgevoerd?
Vallend blad maakt rails glad.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

GroenLinks wil tramlijn naar Overschie

Bericht door Chauf21 »

Het houdt niet op *bus* :
GroenLinks wil tramlijn naar Overschie: De tramlijn naar Diergaarde Blijdorp moet worden doorgetrokken naar Overschie.

Trek 'm dan gelijk door naar het vliegveld, zou ik zeggen :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Suus »

Kortom, lijn 33 vertrammen. Wat ik mij wel afvraag, is hoe ze die slinger naar het centrum willen doen (ik vind het een beetje verkiezingenpraat), moet de lijn dan een lus in het centrum gaan rijden, of naar het Willemsplein of het Oostplein rijden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Dexter »

Wat dat aangaat is het echt jammer dat de nieuwe tramtunnel onder het CS er niet gekomen is, echt een gemiste kans. Via die tunnel had je de Blijdorp-ringlijn en een eventuele nieuwe tramlijn vanuit Overschie/Airport veel sneller en makkelijker naar het stadscentrum (en de voorzijde van CS) kunnen laten lopen. Gemiste kans. :N
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door iljitsch »

Hoe zou die tramtunnel onder het station door moeten dan, daar zit toch al een metro?

Ik ben niet zo'n Rotterdamkenner, maar je zou gewoon de tram over het Hofplein naar de Coolsingel kunnen laten rijden en daar dan de overstap op andere trams doen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Dexter »

De tramtunnel was gepland op niveau -1 aan de oostkant van het station en zou zo'n beetje uitmonden in het verlengde van waar nu de huidige tramhaltes liggen. Het oude metroperron en de sporen liggen op -2 en de oostingang en hal zijn bij het nieuwe metrostation CS een stuk opgeschoven in westelijke richting. Er is genoeg ruimte, alleen geen geld...
Vallend blad maakt rails glad.
jeffeny
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:51

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door jeffeny »

meltrain schreef:
Karl schreef:Centrumlus bedoel ik ook, ik dacht daar eerder ook op gedoeld werd.
Nee, ik bedoelde dus de lus in Blijdorp.
Maar met lijn 20 niet meer via CS laten rijden, maak je volgens mij ook echt niemand blij. :?
Lijn 20 rijdt nu een best goede route, en die kan m.i. zonder problemen verlengd worden naar Blijdorp. Het enige probleem is waarschijnlijk dat er dan geen Citadissen meer ingezet kunnen worden op lijn 20, maar medio dit jaar komen toch de Citadis-2 in dienst, die wél de lus in Blijdorp kunnen berijden.


ja maar je vergeet 1ding .De citadis-2 trams zijn zo n 7 meter langer(30m) dan de ZGT trams
dus bij sommige haltes kan die moeilijk stoppen vanwege de lengte van de tram zelf en de korte van de halte
neem een voorbeeld aan die kleine krappe halte Benthuizerstraat(lijn 8)richting Kleiweg in Rotterdam Noord Die is zowieso niet
citadisproef en helemaal niet geschikt ervoor dus ook niet voor de citadis-2 en ja je heb ook gelijk van mij zou lijn 20 ook best wel verlengd worden naar Blijdorp als ze niet die ZGT 800 serie trams hadden afgevoerd :shock: zou het zowieso kunnen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Dexter »

Ik ben benieuwd of bij de komst van de Citadis 2 de rest van het net op Tramplusniveau wordt gebracht en wat ze dan gaan doen met haltes waar de tram in het midden van de straat rijdt en de haltes zelf op de stoep liggen, zoals in Noord.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Meltrain »

Dexter schreef:Ik dacht dat er helemaal geen ZGT's met rolfilms rondreden en dat de hele 800-serie was afgevoerd?
Alleen de 827-850 zijn uitgevoerd met digitale richtingsdisplays en verscheidene trams van die ddelserie zijn nog dagelijks aan te treffen (met name op lijn 2 en 7).
Van de deelserie met rolfilms waren eigenlijk alleen de 815 en 823 nog in dienst, maar omdat voor lijn 11 meer trams nodig waren (en ook deels om andere redenen) heeft de RET besloten om 4 800's (met rolfilm) een opfrisbeurt te geven en weer in dienst te stellen, namelijk de 802, 812, 820 en 822. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Chauf21 »

Dexter schreef:De tramtunnel was gepland op niveau -1 aan de oostkant van het station en zou zo'n beetje uitmonden in het verlengde van waar nu de huidige tramhaltes liggen. Het oude metroperron en de sporen liggen op -2 en de oostingang en hal zijn bij het nieuwe metrostation CS een stuk opgeschoven in westelijke richting. Er is genoeg ruimte, alleen geen geld...
Het voordeel is natuurlijk ook dat de treinsporen al wat hoger liggen. Je hoeft dus niet eens zo'n erg diepe tunnel/onderdoorgang te maken :)
jeffeny
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:51

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door jeffeny »

Dexter schreef:Ik ben benieuwd of bij de komst van de Citadis 2 de rest van het net op Tramplusniveau wordt gebracht en wat ze dan gaan doen met haltes waar de tram in het midden van de straat rijdt en de haltes zelf op de stoep liggen, zoals in Noord.

Maar waneer komen ze dan de komende maand toch Maart.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 68 gasten