Fietser blind voor gevaar spoorovergang

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Fietser blind voor gevaar spoorovergang

Bericht door Daniel »

Fietser blind voor gevaar spoorovergang
Door INGRID DE GROOT

DORDRECHT - Omdat Dordtse tieners en volwassenen op grote schaal hun leven blijven riskeren op de spoorwegovergang aan de Zuidendijk was er dinsdag voor de tweede keer in een half jaar tijd een grote controle van ProRail en de KLPD.
Tientallen fietsers negeren volgens ProRail dagelijks de waarschuwingssignalen. Waaghalsen schieten naar de overkant net voor de trein voorbijraast. Vaak gaat het bijna-mis. Dergelijke schrikbarende taferelen zijn volgens Joost van Vliet van ProRail geen incidenten, want stuntritten komen volgens hem aan de lopende band voor.

,,Tieners beseffen niet hoe onveilig die capriolen zijn, maar ook volwassenen geven het slechte voorbeeld. We hebben foto
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Fietser blind voor gevaar spoorovergang

Bericht door air-bus »

'T is dat het zo traumatisch is voor de machinisten als het gebeurt, maar laat het anders maar eens een keer lekker fout gaan, dat zal ze wel leren daar (en op andere plekken)! Kan de politie tenminste boeven gaan vangen ipv de staatskas spekken..
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Fietser blind voor gevaar spoorovergang

Bericht door Cookie »

Nouja, dat vind ik wel erg kort door de bocht eigenlijk :x . Mensen realiseren zich de gevaren niet en dat is erg dom inderdaad, maar om dit nou 'af te straffen' door het fout te laten gaan is naar mijn mening wel wat extreem en erg hard. Daarnaast hebben mensen die omkomen ook nog nabestaanden, die je geen leed zou willen toewensen (ondanks dat die persoon een fout maakt).

Ik denk toch dat het beter om dit onderwerp eens goed onder de aandacht te brengen in de media. Als in een (treurig) reclamespotje de gevolgen voor verschillende personen (zoals nabestaanden, machinist) worden belicht, zou dat mensen wel goed aan het denken kunnen zetten.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Fietser blind voor gevaar spoorovergang

Bericht door Jurjen »

Als ze volgende keer nu eens wat eerder opstaan, kunnen ze al die scholiertjes die om 8:30 op school moeten zijn ook even controleren. Kost maar een uurtje slaap!
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Fietser blind voor gevaar spoorovergang

Bericht door Mark »

En de scholen maar zeuren over die liedjes met pannen gehakt enzo...
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Fietser blind voor gevaar spoorovergang

Bericht door Jeroen »

air-bus schreef:'T is dat het zo traumatisch is voor de machinisten als het gebeurt, maar laat het anders maar eens een keer lekker fout gaan, dat zal ze wel leren daar (en op andere plekken)! Kan de politie tenminste boeven gaan vangen ipv de staatskas spekken..
Gatverdamme, fijne instelling heb jij. :neg: Aan dat "leren" heb je ook niet zoveel meer als je het niet meer na kunt vertellen, nietwaar? Ik begrijp het gevoel van de staatskas spekken wel bij diverse controles, maar zeker niet bij dit soort acties. Laat ze naast de normale overwegen ook eens wat vaker bij stations controleren, hoeveel mensen het risico er nog over hebben om nog effe die ene trein te kunnen halen. :roll:
Laatst gewijzigd door Jeroen op wo 23 apr 2008, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Fietser blind voor gevaar spoorovergang

Bericht door air-bus »

Ieder jaar is er wel weer ergens zo'n actie. Heb in Apeldoorn op de overweg Arnhemseweg (toen hij nog bestond) vaak zat politie staan controleren. Helpt het? Tuurlijk niet, anders was dat inmiddels al wel gebleken! Dus dan blijven er in mijn ogen twee oplossingen, of alle overwegen dicht, of het maar een keer flink fout te laten gaan..
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fietser blind voor gevaar spoorovergang

Bericht door Geert »

Het gaat anders al vaak genoeg flink mis en dat helpt kennelijk dus ook niet. Blijft over --> alle overwegen weg.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Fietser blind voor gevaar spoorovergang

Bericht door M57 »

31 mensen bekeurd bij spoorwegovergang
KROMMENIE - 31 mensen zijn dinsdag bekeurd toen zij net even op het laatste moment het spoor bij Krommenie overstaken. Deze actie werd landelijk in nog eens twintig plaatsen in Nederland gehouden. ProRail Randstad Noord controleerde samen met het KLPD ook bij de spoorwegovergangen van Hoorn, Purmerend, Diemen en Castricum.

"Er gebeuren te vaak 'bijna ongelukken' bij spoorwegovergangen", meldt een woordvoerder van ProRail Randstad Noord. "ProRail beheert het spoor en moet voor veiligheid rond het spoor waarborgen. Het gevaar van snel oversteken wordt door veel mensen verkeerd ingeschat."

In 2007 overleden negentien mensen omdat zij op het laatste moment nog even de spoorwegovergang overstaken. 72 mensen raakten gewond en nog eens honderden 'bijna ongelukken' vonden plaats. "Wij proberen door preventief voorlichting te geven op scholen mensen bewust te maken van de gevaren rond het spoor. Af en toe is er landelijk een lik op stuk beleid. Waarbij overstekers gelijk worden bekeurd. Voetgangers die nog even snel oversteken krijgen een bekeuring van € 45,-, fietsers € 60,- en automobilisten € 150,-."

"Mensen die een bekeuring kregen vandaag waren niet blij. Maar we krijgen ook positieve reacties, veel mensen hebben begrip voor deze actie."
Bron: WebRegio.nl
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Fietser blind voor gevaar spoorovergang

Bericht door Daan »

Ik zag ze dinsdagochtend ook staan bij twee overwegen in Groningen, mag vaker zo'n actie :)
Rick
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 18:18

Re: Fietser blind voor gevaar spoorovergang

Bericht door Rick »

Sommige mensen onderschatten vaak de snelheid van treinen denk ik.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fietser blind voor gevaar spoorovergang

Bericht door Daantje »

Ik snap echt niet dat je niet heel even kan wachten tot die spoorbomen weer open zijn. Ik heb ook wel eens haast omdat ik te laat weggegaan ben maar ik blijf wel altijd wachten op dichte spoorbomen, rode stoplichten, passerende trams etc. Beter laat dan dood denk ik altijd maar. Als ik dood ben kom ik zeker niet meer op tijd.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Fietser blind voor gevaar spoorovergang

Bericht door Ruben »

Geert schreef:Het gaat anders al vaak genoeg flink mis en dat helpt kennelijk dus ook niet. Blijft over --> alle overwegen weg.
Gelukkig is Prorail die mening al toegedaan blijft dus de vraag waarom het nog niet is gebeurd: Geld.

Nee op zich vind ik wel dat Prorail dit goed aanpakt, de gevaarlijkste overwegen worden z.s.m. aangepakt, kijk maar naar de Arnhemseweg in Apeldoorn idd, er ligt nu een dure tunnel onder het station!
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten