mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Ardan »

Aaaah, België, het land van frittekes, Kabouter Wesley, goed bier en.... GTI's.
Op het moment dat jullie dit lezen, zijn mb90, meltrain en ik onderweg naar Charleroi.
In Charleroi stond een sneltramnetwerk gepland, dat bestond uit een ringlijn om het centrum, met 8 takken die naar de hele agglomeratie zouden voeren. Slechts een klein deel hiervan is aangelegd. Een groot deel is nu in de ontwerp/planningsfase, maar er is ook een deel dat wel is gebouwd, maar nooit in gebruik genomen. Dat is onder de categorie GTI te plaatsen, Grands Travaux Inutiles, vertaald, de Grote Nutteloze Werken. We zullen vandaag veel zien, meemaken, en fotograferen. Het wordt een mooie dag, en, niet geheel onbelangrijk, een mooi verslag!

Laten we maar even beginnen met een kaartje van het huidige net.
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Stefan »

Charleroi is een plaats waar ik al een hele tijd heen wil, moet ik binnenkort toch maar eens waar gaan maken. :mrgreen:

Veel plezier daar! :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door tsov »

Ah, gaaf! Veel plezier daar ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Chauf21 »

Stefan schreef:Charleroi is een plaats waar ik al een hele tijd heen wil, moet ik binnenkort toch maar eens waar gaan maken. :mrgreen:

Veel plezier daar! :pos:
Datzelfde wou ik ook zeggen ;)
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door mb90 »

Nou, ik kan alvast zeggen dat het een geslaagde dag is geworden. Voor mij was het al de 2e keer dat ik in Charleroi, maar sinds 2 november 2008 is er bij de tak naar Soleilmont behoorlijk veel veranderd en ik heb weer genoeg nieuwe dingen gezien. Foto's volgen waarschijnlijk morgen via Ardan. :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Ardan »

Ik ben de foto's nu aan het uploaden :wink: het zijn er 126, dus dat is wel een beetje veel. Het wordt nog moeilijk een selectie te maken!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Ardan »

Het was vroeg opstaan donderdag! 5:30 uur mijn nest uit, even na zessen ging ik de deur uit en kon ik in de regen 20 minuten lopen naar het station. De t2814 stond mij al op te wachten toen ik aankwam. Snel even wat te snacken voor onderweg gehaald, en ik zette koers naar Utrecht, en daar stapte ik over op de trein naar Maastricht. In Eindhoven zouden mb90 en meltrain erbij in komen, die uit Rotterdam kwamen.

Sunrise, sunrise....
Afbeelding

In verband met eventuele vertragingen (die we niet hadden), planden we uit voorzorg een ruime overstap in Maastricht in, die ons nu dus tijd verschafte wat busjes te fotograferen.
Afbeelding
Afbeelding

Hierna zetten we koers naar België. Na een half uurtje kwamen we aan op ons overstapstation Liège-Guillemins. Schitterend station, past alleen totaal niet bij de omgeving.
Afbeelding
Afbeelding
Uiterst links staat de trein waarmee we kwamen, ernaast een Break, en rechts staat de trein die ons naar Charleroi bracht, en als eindbestemming Lille Flandres had, een Deense neus.
We waren vijf kwartier onderweg, en stopten nog in Huy, Namur en Tamines. Het is een schitterende lijn, die door het dal van de Maas en de Sambre voert, waar je de hele tijd langs blijft rijden.
Klokslag 12 uur kwamen we aan te:
Afbeelding
En de CTA's die hier hingen vond ik toch wel vreselijk ouderwets eruit zien...
Afbeelding
En één of ander architectonisch leeghoofd heeft de snelweg midden over het station heen gegooid.
Afbeelding

Op het voorplein bevindt zich de tramhalte Sud, met een keerlus. Hier een tram op lijn 54, nog in oude kleurstelling, die een rondje over die keerlus maakt.
Afbeelding
En terwijl ik richting perron liep om deze foto te maken van een tram in nieuwe kleurstelling....
Afbeelding
....wachtte meltrain geduldig af tot die tram het groene licht kreeg om de lus te nemen, zodat hij een actiefoto in de bocht kon maken. Dat duurde alleen even, en hij heeft er ook niet op gewacht.
Afbeelding

Voordat we verder gaan, zal ik even wat theorie met jullie doornemen.
Charleroi heeft lang een gewoon stadstramnet gehad. Na de Tweede Wereldoorlog is dit geleidelijk opgebroken, maar in 1985 keerde de tram weer terug. Nu echter als sneltram, die over een vrije baan of ondergronds loopt. Er was een ambitieus plan, een centrale ring door het centrum, met 8 aftakkingen naar de buitenwijken. De ring is echter slechts voor driekwart voltooid. De tak naar Soleilmont is slechts tot Gilly in bedrijf, het laatste stukje is in ruwbouw aanwezig. De tak naar Châtelet is tot Centenaire geheel afgebouwd, maar niet in bedrijf. Alleen de tak naar Anderlues is geheel in bedrijf genomen. Oorspronkelijk slechts tot Pétria, maar omdat een eind verder een tramremise zat, is de rest naar Monument ook in bedrijf genomen, als enkelsporige tramlijn. Ook de lijn naar Gosselies is als stadstramlijn aanwezig, aan het eind ligt een remise, maar hij is niet in gebruik. De andere takken zijn nooit gebouwd. Overigens is het netwerk een sneltramnet, maar wordt over het algemeen als 'Métro' aangeduid.
Als eerste namen we tram 54 naar het eindpunt Gilly. Tussen Waterloo en Samaritaine wordt gelijkvloers gewisseld van rechts-rijden naar links-rijden, waarvan het praktisch nut me totaal ontgaat. Na Gilly loopt de baan nog verder richting Soleilmont. Nu nog zonder rails, maar momenteel zijn ze aan het werk om de tramlijn door te trekken, dus dat kan nooit al te lang meer duren. Gek genoeg staat Soleilmont al wel op de borden.
Afbeelding
Boven het station heb je een leuk uitzicht. Een klein stukje van de toekomstige baan is in gebruik als keerspoor.
Afbeelding
De lijn loopt verder naar station Marabout, als je daarheen loopt kom je deze ontzettend lachwekkende situatie tegen: dit was vroeger één straat, maar de trambaan is er dwars doorheen gelegd :lol:
Afbeelding
De ingang van Marabout. Gaat nu dus in gebruik genomen worden, in 2012 is de verwachte opening.
Afbeelding
Een eindje verder lag station Sart-Culpart. Dit station is in ruwbouw gebouwd, maar is inmiddels gesloopt om vervangen te worden door het 200 meter verderop gelegen nieuwe eindpunt Soleilmont. Helaas waren we verkeerd gelopen, aan de rechterkant van de baan. En toen kwamen we bovenop een doodlopend pad uit, waar denk ik de ingang van Sart-Culpart had moeten komen. Dus liepen we een stukje terug en volgden we de baan aan de linkerkant. En hier hadden we net dus bovenop gestaan:
Afbeelding
Onverstoorbaar gaat de trambaan door naar het nu in aanbouw zijnde station Soleilmont.
Afbeelding
Vanaf hier gingen we naar station Gazomètre met de bus.
Afbeelding
Alle bussen hebben een koersrol, een lijnfilm met ledjes is zeldzaam. En die zit zo knullig gemonteerd dat ook wij passagiers er eigenlijk zo bij kunnen...
Afbeelding
We namen tram 55 naar Parc. En dan kom je weer door station Waterloo. Daar ligt een ondergrondse dubbelsporige lus, het perron ligt aan de zuidwestkant van die lus.
Station Parc. Net als het voorgaande station Janson, is dit station versierd met allemaal afbeeldingen van stripfiguren, als de Smurfen, Lucky Luke, Johan en Pirrewiet, Kluifje, noem maar op.
Afbeelding
Vanaf hier zijn werkzaamheden gaande om de ring te sluiten, naar Sud. Echter niet ondergronds, maar als gewone stadstramlijn. Het schijnt onbekend te zijn of het tussengelegen ondergrondse station Tirou nou wel of niet al in ruwbouw aanwezig is, maar als het er wel ligt, zal het in ieder geval niet in gebruik genomen worden.
Afbeelding
Vanaf hier gingen we verder met de bus, naar Chet. Jammer dat er net een stom bordje in de weg stond op de foto.
Afbeelding
Het meest idiote is toch wel het traject van Waterloo richting Centenaire. Ligt er al sinds de jaren '80, maarr... is nooit in gebruik genomen! Het meest gekke is nog wel dat je er zó overheen kunt rijden, er ligt rails, bovenleiding, station is compleet afgebouwd, ja, zelfs de seinen werken!
Dit is de ingang van station Chet, waar zelfs een bordje van hangt.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Er staan niet bijster veel huizen in het zicht, dus aan de achterzijde van het station klommen we de spoordijk op. Daar bleek het hek nogal losjes te zitten, dus konden we dit toch wel erg mysterieuze station binnendringen...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er ging een gerucht de ronde dat zelfs de roltrappen van dit station in werking zouden zijn. Nou, dat is dus toch echt een broodje-aap-verhaal, kunnen we nu zeggen.
Afbeelding

Een blik richting het even verderop richting Waterloo liggende Neuville.
Afbeelding
Ik had voor de grap een modeltrammetje meegenomen. Dan heeft er in ieder geval nog ooit een tram over de sporen gereden :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Hierna zijn we gaan lopen naar Waterloo. Onderweg kwamen we nog wat bussen tegen, hier vanuit de verte op de plaat gezet...
Afbeelding
...en van wat dichterbij. Deze had dus wel een scherm met ledjes, alleen was deze dus niet in werking.
Afbeelding
Ondertussen gaat de baan onverstoord verder.
Afbeelding
Afbeelding
Vlak voor de ingang van de tunnel bij Waterloo weer zo'n volslagen nutteloze kruising.
Afbeelding

Hier duikt de lijn de tunnel in, en sluit daar aan op lijn 54/55 vlak voor Waterloo.
Let vooral even op het werkende sein.
Afbeelding
Overigens las ik op de Franse wikipedia dat de lijn toch niet geheel nutteloos is: zo heel af en toe wordt hij voor instructieritten gebruikt.
We kwamen aan op station Waterloo. Hobbyist 1 kreeg het op het Amsterdamse Waterlooplein al voor elkaar om mij het hoogst irritante liedje 'Waterloo' van een niet nader te noemen veel te vrolijke Zweedse groep in mijn hoofd te laten rondspoken om er niet meer uit te komen. Hobbyist 2 is het hier ook weer gelukt. En terwijl ik dit schrijf, krijg ik hem weer in mijn kop.
Afbeelding
Zelf sta ik hier op een eilandperron, met sporen aan beide zijden. Rechts zie je spoor 1, althans, dat had daar moeten liggen. Het perron is afgesloten.

Vanaf hier gingen we naar Beaux-Arts. Een bijzonder mooi station, vergeleken bij de rest. Het gekke aan dit station is lijn 89. Die komt vanuit Sud, en gaat na Beaux-Arts verder met lijn 88 naar Anderlues. Lijn 89 moet hier van richting wisselen, dus die rijdt eerst door het station heen, gaat door een ondergrondse keerlus, en komt dan weer terug.
Hier staat een oude tram. Een binnenkomende lijn 89 gaat achter deze tram langs, dat is geen perronspoor.
Afbeelding
Lijn 54 waar we juist mee hiernaartoe kwamen, rijdt net weg richting Sud.
Afbeelding
Overzichtje.
Afbeelding

We namen lijn 89 naar Anderlues. En ooh, die omgeving is zo schitterend. Als je van ouwe rotzooi houdt.
Afbeelding
En laat er nou net een bruggenhoofdje in de weg staan, dus moest er een stukje strengelspoor komen. Toevallig reed er net een bus langs.
Afbeelding
Na diverse stukjes ondergronds of over viaducten, gaat het na Pétria verder als enkelsporige tramlijn.
Afbeelding
Het eindpunt Monument was toch nog behoorlijk druk. Hier kreeg de trambestuurder ruzie met een vrouw die voor de tram stond, ze was net uitgestapt, en moest oversteken. En zo'n klein trammetje kan nog behoorlijk hard toeteren! Een klein meisje rende weg van schrik en moest huilen.
Afbeelding

Helaas hadden we niet superveel tijd meer, dus namen we tram 89 naar het station. Op naar de trein, die uit 6 bakken bestond, waarvan 4 tweede klas. Hij had 12 minuten vertraging en was goed vol. En dan is een verkoudheid niet fijn: ik kreeg het soms behoorlijk benauwd en moest even lucht happen op het balkon. We hebben ons op de vijf kwartier durende rit naar Liège goed vermaakt met allemaal lijnennetkaarten (ik had mijn archiefje meegenomen).
We wisten niet precies hoeveel overstaptijd we hadden in Liège, maar het kon door onze vertraging, die onderweg opliep tot +16, wel eens krap worden. Gelukkig viel dat best mee.
Afbeelding
De trein naar Maastricht bestond uit een Klassiekertje, die gerenoveerd was en wel wat weg had van sommige Plan V'tjes, zo klonk hij ook. We vermaakten ons met elkaars foto's te bekijken. Het was inmiddels donker geworden, dus konden we toch niet zien wat er voor moois buiten was. In Maastricht even een vette hap gehaald en toen weer een vertrouwd VIRMpje ingedoken. In Eindhoven namen we afscheid, mb90 en meltrain zetten hun koers voort naar Rotterdam. Ik bleef zitten tot Den Bosch, waar ik 20 minuten overstaptijd had, en reed toen naar Deventer. Toen ik in Nijmegen langs de Graafseweg reed zag ik een Breng-Citaro op lijn 2 langsrijden. Wat ziet dat er toch heerlijk vertrouwd uit na die nogal opvallende kleurstelling van de TEC.
Om 23 uur kwam ik behoorlijk moe thuis, ook mb90 en meltrain zijn rond die tijd thuisgekomen.
Ik kan wel zeggen dat het een geslaagde dag was.
Laatst gewijzigd door Ardan op za 27 feb 2010, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Ardan »

Allez, het verslag staat erop! Veel plezier met lezen, en het bekijken van de toch nog behoorlijk vele foto's.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Daniel »

Dat wisselen van rechts naar links rijden vindt plaats waar het gebied van de STIC (Société de Transports Intercommunaux de Charleroi, het stadsvervoer dus) eindigde en dat van de buurtspoorwegen begon. De ene reed rechts, de ander links, dus tja dan krijg je zo'n echt Belgische oplossing :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door iljitsch »

Ik was vandaag in de premetro in Antwerpen (verslag volgt) en het was me niet duidelijk welk spoor richting het centraal station ging. (Wat zijn die Belgen slecht in richtingen aangeven! Onvoorstelbaar.) Ik dacht: ha, ze rijden hier links, maar toen bedacht ik: premetro rijdt elders als tram en het is toch wat onhandig als de tram links rijdt en het overige verkeer rechts, en om nou bij het de tunnel inrijden de sporen te kruisen... Dus op het rechterperron gaan staan en dat was inderdaad het juiste.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef:
....wachtte meltrain geduldig af tot die tram het groene licht kreeg om de lus te nemen, zodat hij een actiefoto in de bocht kon maken. Dat duurde alleen even, en hij heeft er ook niet op gewacht.
Afbeelding
Jawel hoor :D :
Afbeelding
Afbeelding
Ardan schreef:
We kwamen aan op station Waterloo. Hobbyist 1 kreeg het op het Amsterdamse Waterlooplein al voor elkaar om mij het hoogst irritante liedje 'Waterloo' van een niet nader te noemen veel te vrolijke Zweedse groep in mijn hoofd te laten rondspoken om er niet meer uit te komen. Hobbyist 2 is het hier ook weer gelukt. En terwijl ik dit schrijf, krijg ik hem weer in mijn kop.
Ik was het niet. :P

Ik ben trouwens nu ook bezig met het uploaden van mijn foto's en zal zo ook wat foto's plaatsen, waarbij ik zoveel mogelijk dubbele foto's probeer te vermijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Oud forumgebruiker

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Oud forumgebruiker »

Die nooit in gebruik genomen metro :shock: is vreemd :shock: - wel tof!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Suus »

Ik heb wel eens gehoord dat reizigers naar Anderlues in Charloroi wordt aangeraden de bus te nemen, die is sneller dan de tram. Ook de tak naar Anderlues heeft een tijd in ruwbouw werkloos gelegen. Bij de splitsing van het land in departementen is een van de eerste dingen die men gedaan heeft, die tak in dienst stellen. De kosten daarvan liepen zo hoog op dat andere takken definitief met rust werden gelaten, zeker omdat het aantal reizigers ook met tientallen procenten afnam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Meltrain »

Een aantal van mijn foto's.

Bussen in Maastricht (waar de lange overstap met name was om een kaartje te kopen, aangezien dat daar voor €15,- (pp) retour kon en bij andere loketten en kaartautomaten voor €27,- (pp) :shock: ):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De trein die ons van Maastricht naar Liège bracht:
Afbeelding

Station Charleroi-Sud, met boven de snelweg en in het midden (de achterkant van) de (bicourante) Deense Neus die ons daar gebracht heeft:
Afbeelding

Werkzaamheden op Charleroi-Sud:
Afbeelding

Bij de uitloopsporen van Gilly gaat een tram net weer de tunnel in:
Afbeelding

Ongeveer de plek van het toekomstige station Marabout, met op de achtergrond de uitloopsporen van Gilly:
Afbeelding

Werkzaamheden ietsjes verderop:
Afbeelding

De bus waarmee we van Soleilmont naar Gazomètre gingen:
Afbeelding

Station Gazomètre:
Afbeelding

Een oude bus in de buurt van station Parc:
Afbeelding

Een Irisbusje:
Afbeelding

Een standbeeld van Lucky Luke :D :
Afbeelding

3 foto grafen en 1 bus :P :
Afbeelding

Station Neuville, aan de ongebruikte lijn, maar mét werkende seinpaal:
Afbeelding

Station Beaux-Arts met een historische tram:
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door waldo79 »

Leuke reportage.
Kennelijk is er geld gevonden om het netwerk wat uit te breiden (maar er blijft nog een hoop ongebruikt spul liggen) :mrgreen:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Geert »

Leuk om te lezen! En wat een verspilling van geld en materiaal daar zeg...
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Daan »

Gaaf verslag! :)
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Stefan »

Leuk verslag inderdaad! :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Fles »

Leuk verslag inderdaad :) Maar wat een droevig oord daar. Ik kom nooit verder dan de trein en het station, maar wat je uit het raam ziet daar word je ook al niet blij van :N Of je moet juist gaan voor gare pauperzooi, dan is het een soort walhalla dar :D Heel Wallonië wel eigenlijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Meltrain »

Fles schreef: Of je moet juist gaan voor gare pauperzooi, dan is het een soort walhalla dar :D Heel Wallonië wel eigenlijk.
Daar gingen we dus ook voor. :wink:
(Specifieker: voor de tramlijn die een pauperzooi is.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door playertwo »

Dat is jullie in ieder geval aardig gelukt om in beeld te brengen.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door --Stefan-- »

Mooi verslag hoor :mrgreen:
Moet er zelf ook maar een keertje naartoe gaan denk ik.

Gaan die plannen voor de andere lijnen in de aglomeratie eigenlijk nog door? Of komt daar niks van?
(En ik schrijf aglomeratie volgens mij verkeerd maar weet niet wat :@ )

@ Ardan: Ik ben toch niet hobbyist 1 op Waterloo? :(
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Geert »

Nou heb ik ook ABBA in mijn hoofd *O*
Agglomeratie is trouwens met dubbel g :)
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door mb90 »

Zoals ik al zei zag de lijn naar Soleilmont er toen ik op 2 november 2008 in Charleroi was nog veel slechter uit. Hier wat verschillen tussen toen en nu (met foto's van Ardan en meltrain, aangezien die van mij toch hetzelfde zijn op dat gebied).

Marabout op 24 februari 2010:
Afbeelding

Marabout op 2 november 2008:
Afbeelding

Het stuk tussen de uitloopsporen van Gilly en Marabout op 24 februari 2010:
Afbeelding

En dat stuk op 2 november 2008:
Afbeelding

Het stuk tussen Marabout en Soleimont was eerst zo:
Afbeelding
En is nu alleen wat beton.

Een stukje verderop werd er zoals te zien was flink gewerkt aan een hellingbaan, maar op 2 november zag het er nog zo uit:
Afbeelding

Het doodlopende viaduct op 24 februari 2010:
Afbeelding

En op 2 november 2008, met dus nog een trap erbij:
Afbeelding

Dit viaduct net na het viaduct over de snelweg R3 is tot slot ook verdwenen en lag er op 2 november 2008 nog zo bij:
Afbeelding
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Ronald »

Interessante reis, mooi verslag :pos: . Wat een grauwe bende daar, zeg (of hebben ze ook nog een beetje een gezellig stads-/winkelcentrum daar?)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten