Onderzoek SP: Meerderheid wil N/Zlijn niet afmaken

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie

Moet de Noord-Zuidlijn afgebouwd worden?

Ja
16
89%
De Metrotram optie van SP
1
6%
Helemaal stoppen
0
Geen stemmen
Weet niet / Geen mening
1
6%
 
Totaal aantal stemmen: 18

Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Onderzoek SP: Meerderheid wil N/Zlijn niet afmaken

Bericht door Ruben »

Onderzoek SP: Meerderheid wil N/Zlijn niet afmaken
Geplaatst op: maandag 1 maart 2010 08:31
Laatst bijgewerkt: maandag 1 maart 2010 19:02


Een meerderheid van de Amsterdammers wil dat de aanleg van het Noord/Zuidlijnproject wordt gestaakt. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de SP. 20 procent van de Amsterdammers wil helemaal stoppen en 32 procent wil de metrolijn op een alternatieve manier afbouwen, namelijk volgens het SP-alternatief zonder boren onder de binnenstad.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Onderzoek SP: Meerderheid wil N/Zlijn niet afmaken

Bericht door Thijs »

Gelukkig zit de SP niet in het bestuur van de gemeente Amsterdam zou ik willen zeggen, dat zou nog een grotere ramp zijn dan de Noord-Zuidlijn. ;) Enfin, is er wel ruimte om dat ding bovengronds te laten rijden dan?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek SP: Meerderheid wil N/Zlijn niet afmaken

Bericht door Ruben »

Een groot stuk van het Damrak moet permanent open om de helling vanuit ondergronds CS naar de bovengrondse trambaan mogelijk te maken. Verder heb je precies hetzelfde gedrocht als de 'snel'tram in Amstelveen.
Daarnaast moet het ding ingepast worden op het Rokin met 60 trams per uur per richting, of deze lijntjes moeten vrij baan maken voor deze metrotram.
Ik heb dus ja gestemd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Onderzoek SP: Meerderheid wil N/Zlijn niet afmaken

Bericht door Vinny »

Ik zou die helling dan gewoon in de Vijzelgracht maken. Daar is wel ruimte genoeg voor. Die straat is breed zat. ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Onderzoek SP: Meerderheid wil N/Zlijn niet afmaken

Bericht door Wubbo »

Waar is de optie 'weet niet/geen mening'? :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onderzoek SP: Meerderheid wil N/Zlijn niet afmaken

Bericht door Geert »

Helemaal stoppen is helemaal uit den boze lijkt me. Wel de kosten, maar nooit de baten --> zie Charleroi.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek SP: Meerderheid wil N/Zlijn niet afmaken

Bericht door Ruben »

Wubbo schreef:Waar is de optie 'weet niet/geen mening'? :)
De oude polluitslag is hierdoor weer weg. Dus kom op met die geen mening stem van je (A)

Oude poll:
5 Ja
2 Nee
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Onderzoek SP: Meerderheid wil N/Zlijn niet afmaken

Bericht door Dexter »

Ja natuurlijk moet die lijn worden afgebouwd. Geen metro is ook geen optie, want daarmee los je het probleem niet op. En ik zie ook niet waar je eventuele extra trams zou moeten laten in de toch al zo drukke Amsterdamse binnenstad.

Die N/Z-lijn had er in de jaren 60/70 al moeten liggen. In Rotterdam ligt er onder de drukke OV-corridors Coolsingel en Blaak al decennia lang een metro.
Vallend blad maakt rails glad.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Onderzoek SP: Meerderheid wil N/Zlijn niet afmaken

Bericht door JWM »

Ik heb de metrotrein optie van de SP aangevinkt :mrgreen:

Het is opzich best een interessante denkrichting. De huidige Noord/Zuidlijn is nu ook weer niet dé oplossing voor het Amsterdamse mobiliteitsvraagstuk.

Om de lijn vol te krijgen gaan heel veel bussen vanuit Noord en Waterland straks op het Buikslotermeerplein eindigen, waar nu nog doorgereden wordt naar het Centraal Station. Dat levert voor veel mensen extra reistijd en een extra overstap op wat natuurlijk weinig aantrekkelijk is. Het is ook vrij onrealistisch dat de lijn vanuit Noord ooit doorgetrokken gaat worden naar Purmerend dus het stukje naar Noord valt ook moeilijk in een groter geheel te bezien.

Als je kijkt naar het stuk CS-Zuid dan loopt daar redelijk parallel al een metrolijn. De Noord/Zuidlijn gaat op die relatie slechts enkele minuutjes tijdswinst boeken ten opzichte van de huidige lijn 51, daar is dit miljardenproject nu ook weer niet voor nodig. Een broodnodige kwaliteitsimpuls van lijn 51 had op deze relatie ook volstaan.

Houden we alleen nog de tussenliggende stations over. Ik zou daarvoor het tramnet eens grondig willen hervormen. Wat mij betreft wordt er flink gesneden in het aantal haltes, de haltedichtheid is nu soms belachelijk hoog. Daarnaast kan het conducteurshokje wel weg want dat maakt de halteertijden onnodig lang. Met her en der wat doorstromingsmaatregelen bij kruispunten moet het toch mogelijk zijn om tot fors snellere reistijden te komen dan nu het geval is.

En wat te doen met de gedane investeringen in de Noord/Zuidlijn? De tunnel onder het IJ kan prima in gebruik worden genomen als tramtunnel. Via een tunnelingang op het Damrak kunnen de bestaande lijnen die over het Damrak rijden naar Noord worden doorgetrokken. Vervolgens kan je die trams aan de andere kant van het IJ eventueel laten uitwaaieren naar de verschillende delen van Noord. Verder is er nog een stuk tunnel rond RAI en station Europaplein klaar. Ook daar zou je een tram doorheen kunnen laten rijden. De investeringen die zijn gedaan in de stations Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan moeten min of meer als verloren worden beschouwd. Eventueel zou je hier over 50 jaar nog munt uit kunnen slaan door ze te openen als toeristische attractie. Het zijn dan namelijk bouwwerken die kenmerkend zijn voor het Amsterdam in het begin van de 21e eeuw. :X
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 191 gasten