Minder zwartrijders in Amsterdamse metro

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Minder zwartrijders in Amsterdamse metro

Bericht door Wubbo »

Minder zwartrijders in Amsterdamse metro
Geplaatst op: maandag 1 maart 2010 16:34
Laatst bijgewerkt: maandag 1 maart 2010 16:39


Sinds de invoering van de OV-chipkaart is het aantal zwartrijders in de Amsterdamse metro flink gedaald. In maart 2009 had nog circa 13 procent van het totale aantal metroreizigers geen geldig vervoerbewijs. Sinds de invoering van de OV-chipkaart op 27 augustus is dat nog maar ruim 4 procent.

Ook liet het GVB liet weten dat het aantal geregistreerde ernstige incidenten (zoals mishandeling, diefstal of vandalisme) in het gehele openbaar vervoer in Amsterdam flink is afgenomen. In 2009 werden 229 ernstige incidenten gemeld, 39 procent minder dan in 2008 toen 373 ernstige incidenten werden gemeld. Ook het aantal geregistreerde meldingen van minder ernstige overtredingen, zoals schelden, daalde met ruim 15 procent, van 1479 tot 1251. De daling van agressie in het Amsterdamse openbaar vervoer is al jaren zichtbaar. Volgens het GVB maakt ook de OV-chipkaart het OV veiliger, doordat incidenten vaak begaan worden door zwartrijders.
Lees verder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Minder zwartrijders in Amsterdamse metro

Bericht door Suus »

Ik wil niet vervelend doen, maar ik heb ook het idee dat het aantal reizigers is afgenomen. Dat gevoel had ik begin vorig jaar ook in Rotterdam, en in Amsterdam heb ik dat nu ook. Vroeger kon je ook in het begin van de middag een volle metro tegenkomen op de 53, dat is nu veel minder. Zou natuurlijk wel aansluiten bij het onderzoek van de Provincie Zuid-Holland.

Overigens, bij een reportage van de NOS kwam er één tram wel heel duidelijk in beeld, eentje op lijn 9 natuurlijk :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Minder zwartrijders in Amsterdamse metro

Bericht door Vinny »

maar ik heb ook het idee dat het aantal reizigers is afgenomen.
Dat idee heb ik ook, maar het betreft dan met name rondhangende randgroepjongeren, zwervers en ander tuig dat niet meer met de metro reist. Ik vind dát persoonlijk een verbetering. Bovendien kun je nu overdag buiten de spits gewoon zitten. Dat is ook erg prettig. :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Minder zwartrijders in Amsterdamse metro

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:het betreft dan met name rondhangende randgroepjongeren, zwervers en ander tuig dat niet meer met de metro reist.
Heb je daar dan cijfers van dat het met name om deze groep gaat?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minder zwartrijders in Amsterdamse metro

Bericht door Geert »

Het aandeel 'tuig' is in ieder geval afgenomen:
De ov-chipkaart draagt volgens het GVB overigens ook bij aan een veiliger openbaar vervoer, juist omdat het aantal zwartrijders hierdoor afneemt. Het zijn namelijk vooral deze mensen die zich gewelddadig of asociaal gedragen.
Overigens is de tegenstelling in het artikel wel aardig:
In maart 2009 reisde nog circa 13 procent van het totale aantal metroreizigers zonder te betalen. Sinds de invoering [van de chipkaart] op 27 augustus is dat nog maar ruim 4 procent.
Op de meeste metrostations staan sinds eind augustus poortjes. Mensen kunnen daar alleen doorheen met een ov-chipkaart.
Kennelijk kan 4% toch zonder chipkaart door die poortjes komen ;)
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Minder zwartrijders in Amsterdamse metro

Bericht door robert55 »

Zou je toch echt reizigerscijfers voor moeten hebben om daar iets zinnig over te zeggen. Je hebt vroeger ook heel wat zwartrijders gezien.

De provincie heeft geen onderzoek gedaan. Ze hebben een modelberekening gemaakt. Dat vind ik toch wel heel iets anders
Bee schreef:Ik wil niet vervelend doen, maar ik heb ook het idee dat het aantal reizigers is afgenomen. Dat gevoel had ik begin vorig jaar ook in Rotterdam, en in Amsterdam heb ik dat nu ook. Vroeger kon je ook in het begin van de middag een volle metro tegenkomen op de 53, dat is nu veel minder. Zou natuurlijk wel aansluiten bij het onderzoek van de Provincie Zuid-Holland.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Minder zwartrijders in Amsterdamse metro

Bericht door Thijs »

Nog niet overal is de metro afgesloten, bijvoorbeeld bij Bijlmer Arena.

Ik moest anderhalve week geleden met de metro van Amsterdam Bijlmer Arena naar Centraal Station, maar was vergeten in te checken ( :oops: ). In Amsterdam Centraal hield ik me portemonnee half op de OV-lezer, maar liep snel door. Ik denk dat ik gewoon gebruik kon maken van de persoon voor mij, aangezien de rit niet staat vermeld op Mijn OV-Chipkaart (en ritten daarna wel). Kortom: ik denk dat die poortjes best ruim staan ingesteld.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Minder zwartrijders in Amsterdamse metro

Bericht door Ruben »

Als je een studenten OVC hebt: uitchecken kan dan ook (op vrij reizen momenten) als er niet ingecheckt is. De pootjes staan namelijk totaal niet ruim afgesteld, mijn koffer triggert het alarm al.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Minder zwartrijders in Amsterdamse metro

Bericht door Thijs »

Aha, dat wist ik niet. Het was inderdaad een vrij-reizen moment, goed om te weten. Maar ik had wel een vermelding in Mijn OVC verwacht. :P
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minder zwartrijders in Amsterdamse metro

Bericht door Geert »

Die poortjes in Amsterdam zijn trouwens volgens mij wel anders afgesteld dan in Rotterdam. Althans, ik heb al een paar keer meegemaakt dat ik in Amsterdam te snel incheckte en het poortje dus dacht dat de persoon voor mij degene was die heeft ingecheckt (en daarna gaat het poortje dus weer dicht). Dat heb ik in Rotterdam tot nu toe nog niet meegemaakt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten