200 hybride bussen in regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Raymond »

200 hybride bussen in regio Utrecht
Eind 2011 rijden er 200 hybride bussen in Utrecht. De aanschaf van de bussen is onderdeel van het eisenpakket dat Bestuur Regio Utrecht opstelt voor de Openbaar Vervoer aanbesteding 2011-2019. Het is de eerste keer in Nederland en Europa dat er zo’n groot aantal hybride bussen wordt voorgeschreven in een aanbesteding.

Lees verder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Suus »

Even om mij een beeld te vormen, deze bussen zijn voor Utrecht Stad?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Raymond »

Gaat om de stadsbussen inderdaad.

BRU wil hybride bussen, nu de vervoerders nog
Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) zal hybride bussen voorschrijven in het bestek van de komende concessieverlening voor het regionale openbaar vervoer voor de jaren 2011-2019. De stad Utrecht is daar blij mee. Utrecht krijgt 200 diesel-elektrobussen als de OV-bedrijven dat kunnen betalen.

Lees verder
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Klaasje »

Welke fabrikanten leveren allemaal hybridebussen? Sowieso Volvo en van Hool, maar dan heb ik vast niet alles.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Chauf21 »

Mercedes en Solaris ook, weet ik zo uit m'n hoofd :)
MAN heeft in Duitsland ook proeven met hybride bussen. VDL schijnt met de Citea ook in een hybride innovatieprogramma te zitten, maar daar heb ik verder nog niet zo veel over gehoord.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Suus »

Rijden er nu niet hybride Mercedesbussen in Rotterdam?

Edit:
Hybridebussen in Nederland:
4 (+20 in bestelling) Van Hool's voor Leiden/Alphen/Gouda
2 Mercedesbussen in Rotterdam
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Rijden er nu niet hybride Mercedesbussen in Rotterdam?
Jazeker, zie: Twee hybride bussen voor RET
En over niet al te lange tijd komen daar twee elektrische Citea's bij.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Stefan »

Vergeet de Whisper in Apeldoorn niet. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Raymond »

Phileassen zijn ook nog hybride en bestaan ook nog eens in de dubbelgelede uitvoering wat wel handig is naar de Uithof.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Van Hool heeft in ieder geval wel een AG300Hyb, maar de AGG300 wordt niet als hybride geleverd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Suus »

Er rijden nu toch ook niet 200 bussen bij het GVU, dan zal er ook wel een flinke uitbreiding in de dienstregeling geëist worden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Daantje »

Toen ik dit bericht las vroeg ik me idd al af hoeveel bussen het GVU nu heeft?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Chauf21 »

Zowel BRU stad als BRU regio lopen in 2011 af. Vanaf 2011 zijn zowel stadsbussen als streekbussen als tram in één concessie ondergebracht (zie bv. nieuwsbrief BRU).
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

in utrecht rijden nu ongeveer 190 bussen.
ze mogen wel een flink aantal gelede bussen bestellen in plaats van standaard, er is nog steeds een groot te kort aan gelede bussen bijv op lijn 26 die ook nog eens met een lage frequentie rijdt, lijn 4 mag ook wel geleed rijden en bijv lijn 3,6 en 8 kunnen ook wel extra bussen gebruiken
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

zal trouwens de huisstijl van gvu blijven bestaan?
als het 1 consessie wordt dan lijkt het me sterk dat er dan nog met blauwe en gele bussen wordt gereden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ik neem trouwens zowiezo aan dat het om het wagenpark van de huidige stadscooncessie gaat: zit de streek erbij dan is het overnemen van de streekbussen door de nieuwe vervoerder nogal een wassen neus geweest :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Raymond »

030utrechtt schreef:zal trouwens de huisstijl van gvu blijven bestaan?
Eerst zien of GVU na 2011 nog steeds de concessie heeft. Het wordt immers een openbare aanbesteding.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Suus »

Ik denk dat dit wel een flinke stormloopconcessie wordt, stadsvervoer is bijzonder aantrekkelijk voor de grote bedrijven door het grote aantal reizigers per voertuig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Chauf21 »

Fabrikant Hess (die ook de nieuwe trolleybussen voor Arnhem heeft gebouwd) heeft ook (dubbel)gelede hybrides. Een aantal jaar terug heeft er ook een bus van dat bedrijf bij het GVU/in Utrecht proefgereden.
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

ik denk inderdaad gewoon dat gvu gewoon helemaal verdwijnt, ook al blijft connexxion actief.
jammer dat het bru vorig jaar voor amba's heeft gekozen, zijn nou niet echt bussen die je 1 2 3 overneemt en lang zullen ze wel niet mee gaan, ze hadden beter MAN of mercedes kunnen nemen. aanschaf van nog eens een serie gelede bussen voor bru streek kan zeker geen kwaad. de gelede citaro's worden op lijnen ingezet waarvoor een gelede bus nog geen eens nodig is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Wubbo »

Als ik zo even uit mijn hoofd reken bestaat Utrecht-stad nu uit zo'n 60 standaardbussen, 90 geledebussen en 30 dubbelegeledebussen. Die 200 komt dus aardig in de buurt voor wat er voor BRU-Stad nodig is.

Je hebt trouwens best kans dat het blauw voorgeschreven wordt als kleur, ik weet niet in hoeverre BRU dat wil blijven houden in Utrecht-Stad. Aangezien BRU ook een kleur voorschrijft voor BRU-Regio is de kans groot dat ze dat ook voor BRU-Stad doen. Al kan dat natuurlijk ook geel worden :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Suus »

Tomatenrood, net zoals de oude CSA's die nog naar Maarssen hebben gereden :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

Wubbo schreef:Als ik zo even uit mijn hoofd reken bestaat Utrecht-stad nu uit zo'n 60 standaardbussen, 90 geledebussen en 30 dubbelegeledebussen. Die 200 komt dus aardig in de buurt voor wat er voor BRU-Stad nodig is.

Je hebt trouwens best kans dat het blauw voorgeschreven wordt als kleur, ik weet niet in hoeverre BRU dat wil blijven houden in Utrecht-Stad. Aangezien BRU ook een kleur voorschrijft voor BRU-Regio is de kans groot dat ze dat ook voor BRU-Stad doen. Al kan dat natuurlijk ook geel worden :)
bru regio/stad/tram gaat samen verder als 1 consessie toch?
dan wordt het sowieso geen blauw meer.
alles gaat gewoon geel grijs worden denk ik, jammer dat ze dat niet met de huidige trams doen, ook van binnen
zou het er wel gelikt uit zien, grijze bekleding en gele stangen
de tramhalte bij centraal station wordt trouwens in een ander kleurtje geverfd: geel/grijs, toevallig of?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door reisthijs »

Dat stad en streek in één concessie komen zegt niks. In Arnhem en Apeldoorn hebben de stadsbussen ook een afwijkende kleur ten opzichte van de andere bussen die bij dezelfde concessie horen, dus waarom niet in Utrecht?
Bee schreef:Tomatenrood, net zoals de oude CSA's die nog naar Maarssen hebben gereden :D
Goed idee! Zou ook best logisch zijn naast de gele streekbussen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

reisthijs schreef:Dat stad en streek in één concessie komen zegt niks. In Arnhem en Apeldoorn hebben de stadsbussen ook een afwijkende kleur ten opzichte van de andere bussen die bij dezelfde concessie horen, dus waarom niet in Utrecht?
Bee schreef:Tomatenrood, net zoals de oude CSA's die nog naar Maarssen hebben gereden :D
Goed idee! Zou ook best logisch zijn naast de gele streekbussen.
in arnhem zijn alleen de trolleybussen afwijkend van kleur, er zijn ook stadslijnen die met dieselbussen rijden.
Het stads en streekvervoer wordt geintegreerd. voorbeelden zijn dat bijv de buslijnen naar nieuwegein via de rijnlaan gaan rijden en aldaar lijn 1 kunnen vervangen. dit geldt ook voor lijn 13 die zijn route samenrijdt met de lijnen 41 en 241.
ik vind dat er geen onderscheid gemaakt moet gaan worden tussen stad en regiolijnen, kijk bijv naar lijn 71. dit had net zo goed een stadslijn kunnen zijn. beste lijkt me gewoon om verder te gaan onder de naam voor u en 1 huisstijl voor bus en tram. de lijnen naar maarssen zouden ook eigenlijk streek lijnen horen te zijn. de buslijnen naar nieuwegein zie ik totaal niet als streekbuslijnen, naar wijk bij duurstede bijvoorbeeld weer wel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten