Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door iljitsch »

Ik woon tegenwoordig in Leganés, een stadje aan de zuidkant van Madrid. Maandag en dinsdag moest ik in Den Haag zijn, waarbij ik van de gelegenheid gebruik heb gemaakt om wat van België en Nederland te zien. Met Iberia kostte het niet meer om heen naar Brussel te vliegen en terug vanaf Schiphol dan Madrid-Schiphol-Madrid. (Hoewel ik liever via terminal 2 (KLM) dan 4 (Iberia) vlieg in Madrid en je krijgt bij Iberia niks te eten of te drinken.)

Dus: zaterdag naar het vliegveld met de (bijna) eerste metro om iets over zessen, twee keer overstappen en dan om 9 uur vliegen. Ik was nog nooit op Zaventem geland en het eerste dat me daar opviel is hoe slecht de Belgen zijn in duidelijk dingen aangeven. Dat zou later op de dag nog een paar keer blijken. Bijvoorbeeld, je moet door twee van die één-richtingssluizen voor je bij de bagageband bent, maar er staat op die sluizen niet dat dat de richting van de bagage is. Op hoop van zegen dus maar...

Het plan was om eerst langs het atomium te gaan, daarna naar Antwerpen om daar het beroemde station en de boerentoren te bekijken en fotograferen en dan door naar m'n vader in Rilland. Ik vroeg de verkoper op het stationsvliegveld of hij me daarvoor een kaartje kon verkopen of dat ik aparte kaartjes moest hebben maar het kon met één kaartje. Maar volgens mij was dit gewoon een rechtstreeks kaartje met overstappen op Brussel Noord (kosten ruim 24 euro). Ik moest echter via Brussel Zuid, omdat ik vanaf daar rechtstreeks de metro kon nemen naar Heizel. Dit ging met de airport express (of woorden van soortgelijke strekking) die echter over het stukje van Zaventem naar Brussel Zuid meer dan 20 minuten deed, inclusief een stop van vele minuten op Brussel Centraal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anderhalf jaar geleden had ik een paar uur over in Brussel maar wist toen lukte het me niet om bij het atomium te komen omdat ik niet snapte hoe het OV-netwerk in Brussel werkte en dus op de verkeerde plek uitkwam. Maar ik had nu de lijnennetkaart goed bestudeerd en nam metrolijn 6 richting Koning Boudewijn en stapte bij station Heizel uit. De metro komt een aantal keer boven de grond en als je snel bent kan je dan nog wel een paar mooie plaatjes schieten. Het atomium missen is er niet bij want je rijdt er vlak langs voordat je bij Heizel aankomt.

Uit de automaat op Brussel Zuid had ik voor 1,70 euro een magneetstripkaartje gekocht maar ik geloof dat ik die door een machine had moeten halen om 'm geldig te maken, dat heb ik dus op de heenweg niet gedaan. Op het metrostation Brussel Zuid stoppen ook trams, en later zag ik dat dit dezelfde lijn (51, ja metro/tram nummering is andersom ten opzichte van Amsterdam) is die bij Heizel z'n eindpunt heeft. Na het bewonderen van het net gerenovereerde en ijverig glimmende atomium en een warme, nogal kleffe maar erg smakelijke wafel veroberd te hebben dus terug naar het metrostation, en toen de tram genomen. Die heeft een erg smalle kop (aan beide kanten) maar is van binnen ongeveer net zo breed als een Haagse tram, met ook een 1-pad-2 opstelling van de zitplaatsen. Op het oog zijn deze trams iets ouder dan de Haagse, maar zeker geen museumspul. Wel typisch is dat de deuren open gaan door op een groene strip erop te duwen, wat nergens aangegeven staat. Een hulpvaardige Belg riep instructies vanaf het andere eind van het perron, en toen later meer toeristen zich aandienden deed een andere van binnenaf de deuren open. De bestuurder kwam pas later opdagen. Maar goed dat ik nog m'n kaartje van de metrotrip had en dat ging zonder bezwaren door het leesapparaat, ik heb hier verder geen kaartverkoopmachines gezien.

Afbeelding

Veel treinen stoppen zowel in Brussel Noord, Centraal als Zuid (wat "midi" is in het Frans), waarbij Noord de handigste overstap is tussen het vliegveld en richting Antwerpen/Nederland. Centraal ligt wel centraal (en ondergronds) maar is niet te vergelijken met een "centraal" in Nederland, denk meer aan een kruising tussen Sloterdijk en Blaak. Brussel Zuid is het grote knooppuntstation waar de s9200 z'n begin/eindpunt heeft en de hogesnelheidstreinen halteren. Het atomium is echter aan de noordkant van de stad dus ik heb bepaald niet de kortste route genomen, maar gezien de hoogst verwarrende manier waarop overstappen en dergelijke vaak aangegeven zijn leek me dit toch het best. Ik maakte me nog een beetje zorgen dat ik met de tram terug verkeerd uit zou stappen tot ik bedacht dat Brussel Zuid ondergronds is en dus moelijk te missen. Er is daarvoor nog wel een andere ondergrondse halte dus fouten zijn niet helemaal uit te sluiten. Je ziet wel een heel andere kant van Brussel in die tram dan de Grote Markt en het gebied daar omheen, dus het is zeker een aanrader.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug op het station tijd om te bunkeren: na lange tijd in Spanje zijn drop, paprikachips en chocomel toch niet te versmaden. Gelukkig allemaal te krijgen op het station, hoewel niet goedkoop.

Afbeelding

De eerste trein naar Antwerpen was de Beneluxtrein van 15.18 uur.

Afbeelding

Het was er zoëen met zespersoonscoupés voor de tweede klasse. Die vrij snel vol was met (naast mij) een Nederlandse mevrouw die haar zoon van 12 in Brussel op de trein naar Frankrijk gezet had (hij was immers te jong om zelf over te kunnen stappen), een Nederlandse meneer die Belgisch bier en een Nederlandse krant consumeerde, een mevrouw die de weg wat kwijtgeraakt was tussen Gent en Mechelen en een buitenlands stelletje dat in het Engels mompelde. In Nederland is de Beneluxtrein de snelste trein op het trajekt Rotterdam - Den Haag - Schiphol - Amsterdam, maar in België gaat-ie niet zo hard. Voor het stuk Brussel - Antwerpen, met een stop in Mechelen, staat zo'n 40 minuten maar we waren een paar minuten sneller. Waarschijnlijk zit er nog veel speling in de dienstregeling vanwege het feit dat er vroeger in Antwerpen kopgemaakt moest worden.

Maar die tijden zijn dus voorbij. In Antwerpen kwamen we aan op een doorgaand spoor langs een ondergronds perron. Dit ligt twee of zelfs drie verdiepingen onder straatniveau, maar een groot deel is naar boven open, zodat je omhoog kijkt naar de twee verdiepingen van kopsporen aan weerskanten en de oude overkapping over dit alles heen. Na verschillende roltrappen kom je op de begane grond en kan je het stationsgebouw vanaf de spoorkant bewonderen. Dit gebouw bevat een ook erg mooie grote hal en aan de andere kant daarvan is de voorkant van het station met daarvoor eerst een vrij leeg plein, waar ik als amateurfotograaf erg over te spreken ben omdat je zo tenminste het station netjes op de foto kan zetten. In Nederlan staat er altijd een hele zooi prut voor die een goede frontale foto onmogelijk maakt. Helaas wel zowel voor als in het station foeilelijke liften. En dan... mijn eerste gedachte was: de museumtrammetjes stoppen hier voor het station! Later meer.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door Ardan »

PCC'tjes zijn de normaalste zaak van de wereld in Antwerpen :wink: En ja, Brussel... ik raak er niet uitgekeken. Ben er nu 4 keer geweest maar het blijft een schitterende stad met veel leuk OV. De jongens uit Nijmegen (--Stefan-- en Joshua) zijn er vandaag naar toe, ik ben benieuwd wat hun belevenissen zijn.
Je hebt dus alleen metro 6 gehad? Oude U-treinen waarschijnlijk, momenteel wordt daarin afroep gemonteerd. De schermpjes worden daarbij weggehaald, beetje slechte zaak. Heb je nog BOA's en Flexity's gezien? Die vind ik helemaal geweldig :D
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag met mooie foto's tot zover. :D
En ik ben het helemaal met Ardan eens: in Brussel raak je niet uitgekeken.
(Ik moet er echt dringend weer heen. :@ )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door STF »

Leuke stofering in die trein, zo'n plakband motief op de zitting en rugleuning. :lol:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door iljitsch »

Tweede deel: naar Rilland met een stop van twee uur in Antwerpen op zaterdagmiddag.

Ik neem aan dat de meeste binnenlandse treinen op een van de hoger gelegen sporen aankomen, maar ik zat in de s9200 en die arriveerde op het laagste niveau in de nieuwe, doorgaande tunnel. Dan is dit wat je ziet als je uitstapt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens ga je omhoog, waarbij je de prachtige overkapping en het stationsgebouw waar die aan vast zit kan bewonderen:

Afbeelding

Afbeelding

Als je dan doorloopt kom je in de grote hal van het station terecht, die zonder problemen dienst zou kunnen doen als kathedraal:

Afbeelding

Van buitenaf gezien ziet het station er ook erg mooi uit, en, zoals ik al opmerkte: goed te fotograferen omdat er weinig rommel op de eerste helft van het plein ervoor staat.

Afbeelding

Op de tweede helft van het plein bevindt zich een keerlus ten behoeve van de smalspoor PCCs die Antwerpen onveilig maken:

Afbeelding

Afbeelding

Overigens blijkt een kwartiertje lopen verderop dat Antwerpen wel degelijk modernere trams heeft, hoewel dat smalle spoor toch wat onwerkelijk overkomt:

Afbeelding

Ook ligt hier op 800 meter ofzo van het Antwerpen Centraal ineens een busstation. Blijkbaar stappen Belgen niet vaak genoeg over tussen bus en trein om deze faciliteiten dichter bij elkaar te leggen.

Afbeelding

Na het verorberen van een grote zak friet en nog wat omzwervingen kom ik dan bij het doel van mijn wandeltocht: de boerentoren. Een echte wolkenkrabber midden in het centrum van Antwerpen. Gelukkig heb ik een wolkenkrabber-proof lens op mijn Nikon D90 dus ik krijg 'm er makkelijk in z'n geheel op vanaf de overkant van de straat. (Bijna alle foto's zijn met een 10-24 mm lens genomen, die eigenlijk niet zo geschikt is voor fotograferen van bussen en trams omdat-ie niet ver genoeg inzoomt. In het vervolg neem ik maar m'n 18-55 mm lens mee denk ik, hoewel die minder geschikt is voor architectuur.)

Afbeelding

Ik had nu drie kwartier om terug te komen op het station dus het leek me handig om de tram te nemen, zodoende ging ik iets verderop de trap af het (pre-)metrostation in.

Afbeelding

Ik had bij het station al geprobeerd de ondergrondse tram te pakken maar er zijn twee ondergrondse tramstations: Diamant en Astrid. Ik zat toen in die laatste en het leek er niet op dat er trams de goede kant op gingen van daar. Het is echt bizar hoe slecht dit alles aangegeven staat, als je het systeem niet kent is het buitengewoon moeilijk om te komen waar je zijn moet. Maar richting Antwerpen Centraal stond op dit station wel aangegeven dus ik wurmde me in de PCC, bijna een Belgische mevrouw in het gezicht meppend met mijn rugzak. Bij Antwerpen Centraal Diamant werd er gebouwd en werden reizigers richting het treinstation naar een nooduitgang gedirigeerd. Na wat ondergrondse omzwervingen kwam ik via de zijkant weer Antwerpen Centraal binnen en ik had nog tijd voor wat foto's. Let op dat ter hoogte van de vertikale lichten zich boven de tunnel een stel spiegels bevindt waardoor die lichten zo weerspiegeld worden dat de tunnel veel hoger en ruimer lijkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens leek het me wel aardig om de Benelux-trein van bovenaf te fotograferen als-ie binnenkwam. Maar eerst kwam die de andere kant aan, vreemd genoeg met de locomotief voor het stuurstandrijtuig. Misschien dat dit in België gebruikelijk is, maar het lijkt me toch lastig voor de machinist. Maar als-ie niet gebruikt wordt om de locomotief te bedienen, waarom gaat-ie dan mee? Met de oude huisstijl valt-ie toch wat uit de toon. (Ik sta hier met mijn rug naar het noorden dus de trein richting Brussel op het linkerspoor wordt hier getrokken door de loc.)

Afbeelding

Toen was het al zowat 18 u dus het leek me handiger om maar op het perron op de trein te gaan wachten. Richting Nederland bevindt het stuurstandrijtuig zich wel achteraan na een hele zwik nieuwere rijtuigen, maar ik stap dus achteraan in om hier voor één van de laatste keren in de Beneluxtrein te rijden zoals het hoort, met bruin/gele buitenkant en oranje stoelen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik was zo geconcentreerd aan het fotograferen dat we voor ik het wist al weer in Roosendaal waren (staat 30 minuten voor) waar twee politieagenten of soortgelijk zo vriendelijk waren mijn nostalgie te bedienen door het stel dat voor mij uitstapte te ondervragen over wat ze gingen doen in Nederland.

Overigens kruiste ik hier wederom de s9200 de andere kant op, wat me eerder die dag al op de stations in Brussel en Antwerpen was gebeurd. Vervolgens het gebruikelijke kwartier wachten op de stoptrein richting Vlissingen (dat gedeelte zal ik niet missen!) en twee stops later ben ik in Rilland waar ik me vermoeid maar voldaan kan wijden aan een grote kom soep.

Morgen meer.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door Reiziger Delft »

De stuurstandrijtuigen worden niet meer gebruikt om de trein te besturen; daarom zit de loc er dus voor bij die ene trein. Deze rijtuigen worden ook op termijn vervangen door normale rijtuigen, in de nieuwe kleurstelling. Waarom dit nog niet is gebeurd weet ik niet precies; ik denk dat deze rijtuigen nu nog in gebruik zijn door NS voor binnenlandse treinen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door iljitsch »

Dat verklaart dan ook waarom de Beneluxtrein op zondagavond op Amsterdam CS vanuit het oosten aankwam, dat was dan omdat de locomotief aan de andere kant gezet moest worden. Niet echt superefficient natuurlijk...

Overigens rampzalig daar op het perron op die trein te moeten wachten, half het perron stond te paffen, er wat van zeggen had totaal geen zin want voor iedere roker die z'n sigaret uitdeed of naar de rookpaal oprotte kwamen er twee nieuwe aanzetten. Zelfs aan het einde van de overkapping op de rand van waar de regen naar beneden kwam was frisse lucht niet lang te vinden.

Er wordt sowieso in Amsterdam regelmatig op de (metro-) perrons gerookt, maar zoiets als die zondagavond heb ik nog nooit meegemaakt.

En toen in Den Haag weer rokers op het tramperron voor HS, waaronder twee HTM-beveiligers, maar voor zover ik weet is het op die perrons niet verboden dus die rokers zijn alleen asociaal in tegenstelling tot die op de treinperrons die ook nog eens de regels aan hun laars lappen.

Ok, dat moest er even uit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Dat verklaart dan ook waarom de Beneluxtrein op zondagavond op Amsterdam CS vanuit het oosten aankwam, dat was dan omdat de locomotief aan de andere kant gezet moest worden. Niet echt superefficient natuurlijk...
Zelfs toen de stuurstanden nog gebruikt werden maakte de Benelux kop op de Watergraafsmeer, da's meer om gedurende de keertijd niet constant het perron bezet te houden op Amsterdam Centraal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door Meltrain »

iljitsch schreef:Als je dan doorloopt kom je in de grote hal van het station terecht, die zonder problemen dienst zou kunnen doen als kathedraal:

Afbeelding
Dan mag jij nu eens raden wat de (onofficiële) bijnaam voor het stationsgebouw van Antwerpen-Centraal is. :wink:
Verder: leuk verslag weer.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door Joshua »

Ardan schreef:PCC'tjes zijn de normaalste zaak van de wereld in Antwerpen :wink: En ja, Brussel... ik raak er niet uitgekeken. Ben er nu 4 keer geweest maar het blijft een schitterende stad met veel leuk OV. De jongens uit Nijmegen (--Stefan-- en Joshua) zijn er vandaag naar toe, ik ben benieuwd wat hun belevenissen zijn.
Zeker de moeite waard om nog eens heen te gaan. Leuke stations hoe verschrikkelijk lelijk ze ook zijn, fastfood ketens genaamd Quick waar ik iedereen aanraadt het te boycotten (het is echt niet te vreten).
Een Lijnennetkaart heet daar een Netplan en lijnfolders heb ik niet kunnen vinden.

De Metro en de Pre-metro waren zeker de moeite waard om een ritje mee te maken. En er komt zeker nog tweede keer dat ik er heen ga. Maar eerst zijn Düsseldorf en Antwerpen aan de beurt.


Verder even on-topic over het reisverslag:
Erg leuk, leuke foto's. En het blijft toch jammer dat zo mooie gebouwen waar je langs af komt met het OV zo verpauperd zijn in Belgie. Verder ook weer mooie foto's van station Antwerpen. En dat blijf ik het mooiste station vinden wat ik ooit gezien heb. Maar dat is dan ook de enige in Belgie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door iljitsch »

Joshua schreef:Erg leuk, leuke foto's. En het blijft toch jammer dat zo mooie gebouwen waar je langs af komt met het OV zo verpauperd zijn in Belgie.
Ik vind het over het algemeen juist wel leuk dat in België veel zaken een zekere mate van schilderachtig verval ten toon spreiden. In Nederland kunnen ze nooit meer dan 20 jaar twee stenen op elkaar laten liggen, dan moet eea alweer vernieuwd worden. Zie bijvoorbeeld alle centraal stations behalve Leiden.

Hoewel er natuurlijk ook wel zaken zijn die het schilderachtige stadium al ruimschoots achter zich gelaten hebben...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door iljitsch »

Deel drie: Rilland - Amsterdam en omstreken.

Het oorspronkelijke plan voor deze zondag was om in Leiden te lunchen, dan door te reizen naar Driehuis en vanaf daar langs/over het oude spoor van de IJmondlijn naar IJmuiden te wandelen en daar dan de draagvleugelboot van Connexxion naar Amsterdam te pakken. De weersvoorspelling werkte niet mee, maar ik besloot in Leiden pas een definitieve beslissing te nemen.

De reisplanner geeft aan Rb - s12100 - Rsd - s9200 - Rtd - s2200 - Ledn. Maar ik wilde nog even langs de supermarkt onderweg. Dat valt nog lang niet mee: Albert Heijn heeft wel die to go dingetjes in veel stations maar die hebben nauwelijks meer dan de kiosk. Uiteindelijk in de Beneluxtrein blijven zitten tot Den Haag HS, doen snel met lijn 16 naar het Spui, daar een paar dingen gehaald en met Randstadrail 3 door naar station Laan van Nieuw Oost Indië waar ik de sneltrein naar Leiden kon pakken. Om onnodige extra kosten te voorkomen had ik niet uitgecheckt bij Den Haag HS of Leiden, en gebruikte een strippenkaart voor het stadsvervoer.

In de trein naar Roosendaal liep ik door de eerste klas op zoek naar een zitplaats, en daar zaten twee conducteurs. De ene wilde me nu ik er toch was best wel controleren en duwde een soort PDA bovenop het raampje in mijn portemonnee waar mijn verchipte kortingskaart achter zit. (Het viel me later pas op dat het woord "kortingskaart" nergens op dat ding genoemd wordt.) Dat was ok. De Beneluxtrein was deze keer een gemoderniseerde. Niet echt veel op aan te merken, nog altijd veel comfortabeler dan de smalle dubbeldekkers, maar ik geef toch voorkeur aan het oudere interieur zoals gister. En we werden rond Dordrecht nog ingehaald door een treintje met een platte kop.

Afbeelding

Afbeelding

In Leiden aangekomen bleek mijn uitgekiende planning om zo snel mogelijk in Den Haag inkopen te doen overbodig, want mijn lunchafspraak deed uitgebreid op zich wachten. Van wachten gesproken: daar is Leiden CS niet echt op ingericht, want op de begane grond is nergens een plek om te zitten. Geldt voor elk station wel, geloof ik. Ik had geen zin om naar de Starbucks te gaan of weer omhoog een perron op, dus uiteindelijk zat ik dan maar in het gemiezer op het monument voor Rembrandt vlak voor het station. Datzelfde monument maakt het onmogelijk een betere foto te maken dan deze, zelfs het maximale uitzoomen van mijn groothoeklens krijgt het station er niet helemaal op en vanwege de extreme hoek lijkt het ook achterover te vallen.

Afbeelding

Terug naar het station toch maar met de bus in plaats van lopen door de regen. Het plan IJmondlijn was nu definitief van de baan. Ik baalde nogal dat ik nog ingecheckt was bij de NS en dus niet de OV-chipcapaciteiten van Connexxion in Leiden kon uitproberen; toch maar met de strippenkaart. Ondertussen had ik besloten om richting Amsterdam te gaan en eens te kijken hoe het gebouw waar ik 10 jaar geleden werkte in Diemen erbij ligt en IJburg eens te gaan bezichtigen, daar ben ik nog nooit geweest. Eerst dus door naar Schiphol, waar gewoon schoongemaakt werd.

Afbeelding

Toen naar Amsterdam Zuid, om eens te kijken hoe de HSL-plannen op dat station passen. Niet dus, het is nog altijd een veredelde tramhalte tussen de kantoorkolossen. Ben benieuwd wat ze ervan gaan maken. Toen kwam daar de intercity naar Eindhoven aan met als eerste stop Bijlmer. (Er is maar 1 station Bijlmer in Nederland dus het achtervoegsel met te veel hoofdletters is overbodig.) Kan me niet herinneren dat ik daar ooit geweest ben, dus waarom niet. Wat is dit trouwens voor metromaterieel op dit station?

Afbeelding

En dit is dan zeker het nieuwe stationsmeubilair dat uitgeprobeerd wordt:

Afbeelding

Ondertussen was ik op de gedachte gekomen dat als een treinreis tussen twee stads/streekvervoerreizen niet uitmaakt voor je overstapstatus, waarom dan niet omgekeerd: als trein en overig vervoer elkaar niet kennen, moet je na inchecken bij de NS ook gewoon een metroritje kunnen maken en daarna alsnog bij de NS uitchecken. Zo gezegd zo gedaan:

Afbeelding

Na al die verhalen hier vallen de oude Amsterdamse metro's me nog best redelijk mee. Ook valt me op dat op deze breedte 2 x 2 zitten goed te doen is omdat het gangpad breed genoeg blijft, dit in tegenstelling tot bussen en 2,65m materieel zoals de RegioCitadis van HTM waar in het pad staan dus gelijk alle doorstroming stopt.

Op station Duivendrecht blijk ik inderdaad na mijn GVB-rit gewoon bij de NS uit te kunnen checken: 11,70 voor het stuk vanaf Rilland. (Als het misgegaan was had ik de 10 euro instaptarief betaald, een vrij risicoloos experiment dus.) Bij de machine van het GVB nog een bon met m'n laatste reizen en een met de produkten op m'n chipkaart uitgedraaid (wat identieke bonnen opleverde) en 1 uur reizen met GVB op mijn chipkaart geladen voor 2,60. Op het lagere perron kwam ik dan dit toch wat trieste gezicht tegen:

Afbeelding

Vervolgens naar Diemen Zuid (met de trein):

Afbeelding

Afbeelding

Grappig hoe de stempelautomaten achter de poortjes staan. Ook typisch dat ze in Amsterdam (en Leiden) al zo ver zijn met die poortjes, in Den Haag heb ik ze nog nergens gezien.

Toen naar metrostation Verrijn Stuartweg gewandeld en van daar de metro naar het centraal station gepakt. Op deze foto ziet het metrostation aldaar er toch nog best futuristisch uit met het zwarte plafond en aaneensluitende lijn van lampen.

Afbeelding

Net als in Rotterdam wordt er gebouwd achter een blauwe schutting, maar hier is in elk geval het stationsgebouw niet afgebroken... Iemand enig idee wanneer de centrale stations van Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag een keer af zijn?

Afbeelding

Toen de tram naar IJburg. Wel wat te vergelijken met het Randstadrail-materieel in Den Haag:

Afbeelding

Overigens is IJburg bij enkele graden boven nul, motregen en storm niet echt aan te raden:

Afbeelding

Omdat ik een eindje weggelopen was bij het eindpunt van de tram was toen m'n ene uur op en kreeg ik op de terugweg geen "1U" meer maar moest ik gewoon op saldo reizen. Achteraf op http://www.ov-chipkaart.nl bleek die reis 1,59 te kosten. De heenweg moet dus nog iets duurder geweest zijn en het stuk Verrijn Stuartweg - CS is 1,73 volgens 9292ov.nl. Nu kostte dit me dus 2,60 + 1,59 = 4,19 en zonder het 1-uurskaartje zou het ongeveer 1,73 + 2 * (1,59 - 0,78) = 3,35. In dit geval waren de tweede en de derde rit een overstap, terwijl een reis aansluitend op het 1-uurskaartje niet als overstap geldt. Het 1-uurskaartje is sowieso niet ontzettend voordelig omdat je voor dat geld 17 kilometer op saldo kan reizen. Erg veel verder kom je in een uur niet omdat een tram gemiddeld zo'n 20 km/u rijdt en je minstens één overstap nodig hebt. Overigens staat het 1-uursprodukt nog steeds op m'n chipkaart volgens ov-chipkaart.nl, ben benieuwd wanneer het weer verdwijnt. Als dit soort produkten niet verwijderd worden loopt natuurlijk op een gegeven moment je kaart vol...

Laatste deel volgt.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door iljitsch »

Laatste aflevering, nog even een paar korte puntjes over Den Haag en Zoetermeer en de OV-chipkaart.

Om de een of andere reden heb ik namelijk tot nu toe verzuimd om ooit met Randstadrail naar Zoetermeer te reizen. Ik was ondertussen op zondagavond in Den Haag aangekomen, en na een arbeidzame dag was maandag eind van de middag een mooi moment om die rit naar Zoetermeer eens te maken, met als beginpunt de Raamweg in Den Haag:

Afbeelding

Dit is een halte van lijn 9, die nu lijn 3 aan de randstad overgedaan is de drukste tramlijn van de stad is met ca. 40.000 reizigers per dag. Op het moment van de foto, rond half vijf, rijdt-ie al elke vijf minuten. (En daar komen lijn 8 en 8k nog bij.) Nog vaker is niet haalbaar omdat het kruisende autoverkeer dan helemaal geen kans meer krijgt. Vandaar dat Den Haag hier een derde tramtunnel in de regio (na die in het centrum en die onder de vliet voor de nieuwe tram 19) wil aanleggen, maar het is nog niet helemaal duidelijk of dat hier ter hoogte van het bestaande spoor zou zijn, onder het water of aan de andere kant van het water onder de Raamweg.

Ik had op zondag mijn chipkaart niet op Connexxion heb kunnen uitproberen, maar 's ochtends had ik hier wel een paar Connexxion-bussen langs zien rijden, en na wat zoeken op het web bleek dat er toch nog redelijk wat Connexxion-bussen door het noordelijke deel van Den Haag rijden, ook al is de concessie streek Haaglanden nu in handen van Veolia. Dus op Den Haag CS ga ik het busplatform op:

Afbeelding

Rechts buiten beeld bevindt zich hier ook nog een kantoortje van Connexxion. Het busplatform is gigantisch, met als ik het goed heb 19 instaphaltes en een aparte uitstaphalte links bij de trappen. Het is nu wat minder druk dan vroeger nu de bussen uit het westland over het algemeen hun eindpunt op het busstation Leyenburg hebben, en het lijkt er ook op dat HTM tegenwoordig minder bussen op CS laat rijden. Op het niet-overdekte deel aan de noordkant (boven sporen 9 - 12 zo ongeveer) staan de bussen te wachten tot het weer tijd is om te gaan rijden:

Afbeelding

Vervolgens met bus 45 van Veolia naar station Leidschendam-Voorburg en van daar met Randstadrail lijn 4 naar Zoetermeer Centrum-West. Daarna terug naar Leidschendam-Voorburg via de krakeling, wat zicht geeft op de ex-stations van de Zoetermeerlijn:

Afbeelding

Afbeelding

Typisch genoeg rijdt naast HTM met lijnen RR3 en RR4 en de RET met RRE en Veolia met bus 39 ook Connexxion ook een route vergelijkbaar met die van Veolia tussen CS en L-V, dus je hebt keuze uit maar liefst vier vervoerders om dit stuk af te leggen. Ik betaalde met Veolia 69 cent heen en met Connexxion 71 cent terug (met overstap, dus enkele reis 1,47 respectievelijk 1,49). Volgens http://www.htm.net/ is dit met de HTM ook 1,47 en volgens 9292ov.nl met de RET 1,44.

Afbeelding

De krakeling is een dubbele lus die Randstadrail lijn 3 (en vroeger de sprinter) maakt in Zoetermeer. Vanuit Den Haag is de eerste halte in Zoetermeer Voorweg Laag en dan Centrum-West. Na Centrum-West buigt RR3 af naar het noorden, het westen en dan het zuiden om zichzelf te kruisen op Voorweg Hoog, dan weer naar het oosten, noorden en westen om uiteindelijk z'n eindpunt op Centrum-West te hebben. Ik had dus met RR4 naar Centrum-West de korte route, wat me 1,25 kostte (2,03 zonder overstap). Vreemd genoeg geeft http://www.htm.net/ aan dat de de lange route via de krakeling met RR3 ook 1,25 / 2,03 kost. Dat wilde ik zelf dus wel eens uitproberen, maar het klopt inderdaad. Dit zal ongetwijfeld een belangrijke reden zijn dat met de chipkaart naar Zoetermeer in nagenoeg alle gevallen (veel) goedkoper is dan met de strippenkaart. Het kan oplopen tot -15%, terwijl de maximale extra kosten 5 cent zijn (+2%).

Naar Zoetermeer om kwart voor zes zat de tram redelijk vol (puilde niet uit, maar niet voor iedereen een zitplaats) inclusief twee stuks HTM beveiliging die echter niet controleerden. Van Zoetermeer naar Den Haag echter zeeën van ruimte. Terug in Den Haag nog een paar saaie tramritjes gewoon om van A naar B te komen gemaakt waar ik jullie verder niet mee lastig zal vallen.

Uiteindelijk kwamen donderdag m'n chipkaartreizen allemaal tegelijk door op http://www.ov-chipkaart.nl/ door, met twee opmerkelijke zaken: de rit van 11,70 van Rilland naar Duivendrecht komt hier niet in voor. Blijkbaar ziet TLS hier een inconsistentie vanwege de overlap met de GVB-rit en filtert dit uit. Vraag me af of dat ook betekent dat de NS z'n geld niet krijgt... En daarnaast blijk ik voor 60,33 gereisd te hebben sinds januari en voor 80 euro opgeladen, maar mijn chipkaart heeft nog een tegoed van 19,55. Er is dus ergens 12 cent in het niets verdwenen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door Suus »

Logisch dat Connexxion (lijn 39) het duurste is, die rijdt onder Zuid-Holland tarief wat hoger ligt dan dat van Haaglanden of Rotterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door iljitsch »

Hoeveel is dit zuidhollandse tarief dan? Het staat niet op de wikipedia OV-chipkaartpagina. Maar vergeet niet dat voor Randstadrail vanaf Laan van NOI niet het stadstarief van 13,1 cent geldt, maar een hoger tarief van 15,3 cent. Overigens rekent Randstadrail E van de RET de Haaglanden-tarieven in het Haaglandgebied en het Rotterdamse tarief in de stadsregio Rotterdam (t/m Pijnacker Zuid).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door Suus »

In 2009 was dat 0,127 cent. De tarieven staan ook op de wiki hier: OV-chipkaart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door Karl »

Dat een groene bus duurder is dan een rood/witte-bus vind ik uit het oogpunt van de reiziger echt belachelijk. Mijn inziens is het veel beter als er één tarief geldt, bijvoorbeeld het tarief van de OV-autoriteit waar de kilometer daadwerkelijk gemaakt wordt. Eenduidigheid is belangrijk voor de reiziger.
Bee schreef:In 2009 was dat 0,127 cent. De tarieven staan ook op de wiki hier: OV-chipkaart.
Zo goed als gratis dus. Zal wel 0,127 euro zijn. :wink:
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door Mikos »

iljitsch schreef:In de trein naar Roosendaal liep ik door de eerste klas op zoek naar een zitplaats, en daar zaten twee conducteurs. De ene wilde me nu ik er toch was best wel controleren en duwde een soort PDA bovenop het raampje in mijn portemonnee waar mijn verchipte kortingskaart achter zit. (Het viel me later pas op dat het woord "kortingskaart" nergens op dat ding genoemd wordt.)
Dat is een 'fout' die meerdere mensen maken. Het ís geen Kortingskaart of Voordeelurenkaart. Het is een OV-Chipkaart (te zien aan het logo linksbovenin) met daaróp een Voordeeluren-abonnement. De einddatum die óp de OV-Chipkaart staat, is de einddatum van de OV-Chipkaart en niet van je Voordeeluren-abonnement. Dat is ook de reden dat we bij controle de kaart scannen. :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door Suus »

En de reden dat er regelmatig ruzie is in de trein tussen de bezitter van een kaart met een verlopen Voordeelurenproduct en de conducteur...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door iljitsch »

Tja, ik heb hier nog een oude (geldig tot september 2008) waar geen chip in zit, geen foto op staat maar wel "voordeelurenabonnement" op genoemd wordt met op de achterkant de voorwaarden.

Misschien dat de NS ooit in een brief het verschil uitgelegd heeft maar als het mij al niet opvalt dat kan je er donder op zeggen dat dit voor 90% van de kortingskaarthouders ook geldt.

En toch typisch dat de NS het kortingskaartprodukt alleen levert op een door hen uitgegeven kaart. Je zou dit toch op elke persoonlijke kaart moeten kunnen laden.

Weet iemand overigens wat er gebeurt als je huidige kortingsprodukt verloopt, hoe kom je dan aan een nieuwe?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door Daniel »

Als je kortingsproduct verloopt en je vraagt 'n nieuwe aan, dan krijg je gewoon 'n hele nieuwe chipkaart. Er wordt dus niet weer een nieuw product op geladen.
Da's tenminste het geval als je 'n bestaand voordeelurenabonnement verlengt vlak voor 't afloopt, geen idee hoe het zit met een doorlopend abonnement.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door Gekko123 »

Bij een doorlopend abonnement krijgt de abonnement op een geven moment de melding dat het abonnement is verlengd. Tevens is het te zien aan een afschrijving van je rekening. Als reizen op saldo bij de NS geactiveerd is, dan krijg je een melding dat je even een nieuw product op je chipkaart moet laden.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door iljitsch »

Gekko123 schreef:Bij een doorlopend abonnement krijgt de abonnement op een geven moment de melding dat het abonnement is verlengd. Tevens is het te zien aan een afschrijving van je rekening. Als reizen op saldo bij de NS geactiveerd is, dan krijg je een melding dat je even een nieuw product op je chipkaart moet laden.
Maar moet je ook niet dat nieuwe produkt laden als reizen op saldo niet geactiveerd is?

Misschien dat dit het probleem is met die verlopen kortingsprodukten, dat de klant wel betaald heeft maar het produkt nooit op z'n chipkaart terecht gekomen is.

Ik zou voor de grap weer met papieren kaartjes moeten gaan reizen en dan kijken hoe lang het duurt voordat een conducteur mijn kortingskaart electronisch wil controleren.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Logisch dat Connexxion (lijn 39) het duurste is, die rijdt onder Zuid-Holland tarief wat hoger ligt dan dat van Haaglanden of Rotterdam.
Karl schreef:Dat een groene bus duurder is dan een rood/witte-bus vind ik uit het oogpunt van de reiziger echt belachelijk. Mijn inziens is het veel beter als er één tarief geldt, bijvoorbeeld het tarief van de OV-autoriteit waar de kilometer daadwerkelijk gemaakt wordt. Eenduidigheid is belangrijk voor de reiziger.
Connexxion hanteert in de Haagse regio ook het Haagse kilometertarief. Het verschil van die twee centen zit 'm in de heen- en terugreis. Die haltes liggen namelijk ongeveer 150 meter uit elkaar.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Trip Brussel/Antwerpen/Amsterdam e.o./Den Haag

Bericht door Jurjen »

iljitsch schreef:
Ik zou voor de grap weer met papieren kaartjes moeten gaan reizen en dan kijken hoe lang het duurt voordat een conducteur mijn kortingskaart electronisch wil controleren.
Bij de eerste controle. Ik reis immers met een SOV en in het weekend dus papieren kaartjes. De conducteur scant dan ook iedere keer mijn SOV om te controleren, ondanks dat met een SOV altijd OF gratis OF met korting gereisd kan worden, en het mijn eigen stomme fout is als ik gratis kan reizen maar een kaartje koop. ;) Ze willen dus echt de geldigheid van de producten bekijken, en dat zal ook met een VDU-kaart zo zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten