Dagelijkse avondfiles in Utrecht (inclusief verbeterplannen)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Dagelijkse avondfiles in Utrecht (inclusief verbeterplannen)

Bericht door Daniel »

Dit topic is afgesplitst van: 200 hybride bussen in regio Utrecht.
030utrechtt schreef:Het stads en streekvervoer wordt geintegreerd. voorbeelden zijn dat bijv de buslijnen naar nieuwegein via de rijnlaan gaan rijden en aldaar lijn 1 kunnen vervangen.
Dat lijkt me een weinig zinvolle integratie: lijn 1 rijdt na de Rijnlaan nog verder in een richting die de lijnen naar Nieuwegein niet op gaan. Daar heb je deels ook lijn 10 nog, maar dan ontneem je een flink gebied z'n rechtstreekse bus naar het centraal station.
Niet dat het niet mogelijk is: de nu talrijke studenten bij het Europaplein kan je ook bedienen met de halte die daar aan de Beneluxlaan gelegen is en vanaf 't Anne Frankplein heb je een overlap met lijn 24 en 29.

En dan heb ik het nog niet over de reizigers van Nieuwegein naar Utrecht Centraal die er hierdoor in reistijd op achteruit gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

Reiziger Ddrs schreef:
030utrechtt schreef:Het stads en streekvervoer wordt geintegreerd. voorbeelden zijn dat bijv de buslijnen naar nieuwegein via de rijnlaan gaan rijden en aldaar lijn 1 kunnen vervangen.
Dat lijkt me een weinig zinvolle integratie: lijn 1 rijdt na de Rijnlaan nog verder in een richting die de lijnen naar Nieuwegein niet op gaan. Daar heb je deels ook lijn 10 nog, maar dan ontneem je een flink gebied z'n rechtstreekse bus naar het centraal station.
Niet dat het niet mogelijk is: de nu talrijke studenten bij het Europaplein kan je ook bedienen met de halte die daar aan de Beneluxlaan gelegen is en vanaf 't Anne Frankplein heb je een overlap met lijn 24 en 29.

En dan heb ik het nog niet over de reizigers van Nieuwegein naar Utrecht Centraal die er hierdoor in reistijd op achteruit gaan.
dat is niet helemaal waar, hoograven en lunetten hebben al uitstekende verbindingen met het centraal station namelijk de lijnen 6 en 8, het is alleen een verslechtering voor mensen die vanuit rivierenwijk naar station lunetten willen, dan moeten ze maar 1x overstappen
na rivierenwijk trekt lijn 1 haast geen reizigers meer. lijn 6 ontsluit het hele gebied rond t goylaan al en dat kleine stukje in lunetten is nou ook niet echt populair te noemen. heel lunetten wordt bijna ontsloten door lijn 8.

zoveel minuten gaan er niet verloren als de bussen via de croeselaan en rijnlaan zouden gaan rijden, ik zit dagelijks in de bus naar nieuwegein en de bussen hebben enorm veel last van file's. vanaf het centraal station naar anne frankplein kan je al gauw een kwartier kosten, daarna gaat het wel vlot.
er ontbreken veel goede verbindingen in de regio met name tussen de omliggende gemeenten onderling
het spitslijnennet kan veel beter.
Misschien een aparte topic over dingen die beter kunnen? dit gaat eigenlijk niet meer over de hybridebussen :@
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

ff een korte overzicht wat er misschien zou kunnen veranderen en wat mij persoonlijk het beste lijkt.

lijn 1 komt te vervallen tussen centraal station en lunetten
de lijnen naar nieuwegein nemen de route over, waardoor er wel erg veel bussen over de rijnlaan zouden gaan rijden. ik stel voor om lijn 74/77 over de rijnlaan te laten rijden en 65/66 een snelle route te laten rijden via de van zijstweg en europalaan.
hoograven en lunetten behouden hun verbindingen met centraal station.
lijn 29 gaat op termijn via de hov zuidradiaal rijden, daardoor zal de verbinding tussen balijelaan e.o. - kanaleneiland komen te vervallen, als vervanging zou ik lijn 2 weer zijn oude route laten rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Daniel »

030utrechtt schreef:zoveel minuten gaan er niet verloren als de bussen via de croeselaan en rijnlaan zouden gaan rijden, ik zit dagelijks in de bus naar nieuwegein en de bussen hebben enorm veel last van file's. vanaf het centraal station naar anne frankplein kan je al gauw een kwartier kosten, daarna gaat het wel vlot.
Files? Welke files? Hooguit een rij bussen bij het negenoog aan het einde van de Adama van Scheltemabaan maar daar heb je zowiezo geen last meer van als de bussen richting het zuiden (Nieuwegein/Vianen) ook allemaal vanaf de Jaarbeurszijde vertrekken (dat was toch de bedoeling uiteindelijk?)
In ieder geval: ben doorgaans in ca. 10 minuten van het centraal station op het Europaplein middenin de ochtendspits, dus een kwartier naar het Anne Frankplein?! Het zou al minuten schelen als Utrecht z'n verkeerslichten fatsoenlijk afstelt, onafhankelijk van welke route je neemt. De andere kant op heb je inderdaad wel files (in de Vondellaan vooral) gedurende de spits, maar die omzijl je niet als je via de Rijnlaan rijdt, dan kom je immers alsnog daar uit :wink:

In de spits kan de Croeselaan trouwens ook aardig vastlopen merk ik als ik 'n keertje de 81 heb...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

Files? Er zijn vaak genoeg opstoppingen op die route.pakk maar eens de bus in de avond spits, Voor die negen oog kan je al snel 5 min stil staan. Vervolgens de stoplichten bij balijelaan. Zo nu en Dan sta je zelfs vast op de Anne Frank plein.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Pak 'm dagelijks in de spits, dus ik weet echt wel waar ik 't over heb :wink: Vanmorgen het genoemde stuk (CS-Europalaan) in 7 minuten afgelegd, in een enkel geval duurt 't 10 minuten.
Zoals je zelf al schrijft is het stoplicht op de Balijelaan niet zo snel met op groen (danwel wit) springen, maar als je via de Rijnlaan rijdt maakt dat geen verschil aangezien je dan bij hetzelfde stoplicht uitkomt. En da's rijdend ri. Nieuwegein voor linksaf net zo langzaam als voor rechtdoor, zie lijn 1 daar ook geregeld lange tijd stilstaan. De oplossing is dus het stoplicht beter afstellen, niet de busroute veranderen.

Hooguit zou je de opstoppingen in de Vondellaan willen vermijden, maar daarbij helpt het niet om door de Rijnlaan te rijden. En eigenlijk heb je daar al geen last meer van als het station een keer klaar is en het busstation voor de lijnen richting Nieuwegein zoals ik al schreef aan de Jaarbeurszijde ligt. Mogen ze daar echter wel wat extra busbaantjes aanleggen (ook op de Croeselaan), want bij een beetje drukke beurs kan je zomaar een kwartier bezig zijn om het Jaarbeursplein te verlaten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

ik weet ook wel waar ik het over heb :wink: ik heb het trouwens over de avondspits,
ik reis regelmatig met lijn 74 rond die tijd, voordat je utrecht uit bent ben je al dik 20 minuten verder verschilt uiteraard per dag.

het bru sprak er over dus de kans is groot dat dit gewoon gebeurt, staat alleen niet in de planning om op korte termijn in te voeren
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Opvallend... ik zie de opstoppingen juist vooral Utrecht in ontstaan in de avondspits, Utrecht uit is dat in veel mindere mate het geval (of staan de opstoppingen op plekken waar een busbaan is). Uitzondering is het wanneer een drukke beurs in de Jaarbeurs plaatsvindt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: 200 hybride bussen in regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

utrecht uit is het in de avondspits altijd veel drukker dan stadinwaarts. net met lijn 74 tussen cs en westraven gereisd, duurde precies 19 minuten
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dagelijkse avondfiles in Utrecht (inclusief verbeterplannen!

Bericht door Daniel »

Wellicht een klein verschil tussen vroeg en laat in de spits dan... heb geenenkele noemenswaardige opstopping gezien toen ik (toevallig ook met lijn 74) van 't werk ri. station reisde. Zelfs 'n nieuw record: 16.25 uur van 't werk vertrokken en de trein van 16.47 uur met gemak gehaald, da's dus lopen naar de bushalte, wachten op de bus, de busreis en het lopen naar de trein in minder dan 20 minuten.

Weet nog altijd niet waar jij je vertraging vandaan haalt met de opstoppingen die juist op plekken staan waar een busbaan aanwezig is (Europalaan stad uit bijvoorbeeld), juist stad in heb je de opstoppingen op busbaanloze plekken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
030utrecht
Berichten: 4
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 14:00

Re: Dagelijkse avondfiles in Utrecht (inclusief verbeterplannen!

Bericht door 030utrecht »

Reiziger Ddrs schreef:Wellicht een klein verschil tussen vroeg en laat in de spits dan... heb geenenkele noemenswaardige opstopping gezien toen ik (toevallig ook met lijn 74) van 't werk ri. station reisde. Zelfs 'n nieuw record: 16.25 uur van 't werk vertrokken en de trein van 16.47 uur met gemak gehaald, da's dus lopen naar de bushalte, wachten op de bus, de busreis en het lopen naar de trein in minder dan 20 minuten.

Weet nog altijd niet waar jij je vertraging vandaan haalt met de opstoppingen die juist op plekken staan waar een busbaan aanwezig is (Europalaan stad uit bijvoorbeeld), juist stad in heb je de opstoppingen op busbaanloze plekken.
Ik heb het vaak zat dat het langer duurt, zoals vandaag maar weer 19 minuten!!!!!
ik ben in ieder geval tijdens nog nooit in 10 minuten van station op de europalaan geweest.
maar goed jij je zin :Y

Gewoon die route omleggen via de rijnlaan, zorgt voor meer reizigers en bespaart weer wat bussen bij het gvu, de reistijd gaat er niet drastisch op achter uit ofzo. de huidige route is erg omslachtig.
wil je snel in nieuwegein zijn dan is de tram de beste optie !
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dagelijkse avondfiles in Utrecht (inclusief verbeterplannen!

Bericht door Daniel »

Mwoh, dat geslinger via de Rijnlaan maakt de route niet echt minder omslachtig natuurlijk. Snelheid van de sneltram in Utrecht (die neem ik ook weleens van de Vasco da Gamalaan naar het Westplein) valt ook best tegen met vrijwel standaard wachten bij de kruisingen met het wegverkeer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Dagelijkse avondfiles in Utrecht (inclusief verbeterplannen!

Bericht door 030utrechtt »

alle lijnen omleggen via de van zijstweg is ook een optie, dan boek je zeker tijdwinst.

de sneltram heeft een hoge gemiddelde snelheid.
de tram rijdt onwijs veel stukken zeker 70 km per uur.
dat wachten voor verkeerslichten komt bijna nooit voor als er volgens de dienstregeling gereden wordt.
alleen als de spitstram rijdt is de doorstroming niet echt optimaal.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dagelijkse avondfiles in Utrecht (inclusief verbeterplannen!

Bericht door Geert »

Reiziger Ddrs schreef:Wellicht een klein verschil tussen vroeg en laat in de spits dan... heb geenenkele noemenswaardige opstopping gezien toen ik (toevallig ook met lijn 74) van 't werk ri. station reisde. Zelfs 'n nieuw record: 16.25 uur van 't werk vertrokken en de trein van 16.47 uur met gemak gehaald, da's dus lopen naar de bushalte, wachten op de bus, de busreis en het lopen naar de trein in minder dan 20 minuten.
Wat later op de middag staat het vaak muurvast bij Kanaleneiland-Zuid en het Europaplein, zowel stadinwaarts als uitwaarts. Half vijf is natuurlijk ook nog redelijk vroeg in de spits, die komt dan net op gang.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dagelijkse avondfiles in Utrecht (inclusief verbeterplannen)

Bericht door Daniel »

Tja, maar Kanaleneiland Zuid en Europaplein zijn ook wel twee plekken met busbaan he. Heb je dan dus relatief weinig last van :wink: (De Europalaan staat vroeg in de spits ook al vaak zat vast, maar had 'm niet genoemd gezien de busbaan daar).

Daarnaast is het via de Rijnstraat rijden hier dus geen oplossing, dan kom je immers nogsteeds op het Europaplein uit en sta je alleen maar op 'n andere plek vast.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dagelijkse avondfiles in Utrecht (inclusief verbeterplannen!

Bericht door reisthijs »

Ik ga ook vaak met de bus in de avondspits van CS naar de Europalaan en over het algemeen kan die toch wel goed doorrijden. Soms wat langer wachten voor een stoplicht, en er is soms een klein opstoppinkje aan het begin van de Europalaan (het stukje tot de busbaan begint). Maar dat is altijd snel voorbij.
Of dat dan 10 minuten duurt of een kwartier, ik heb geen idee ik let er nooit echt op want het maakt me ook weinig uit. Doet 'ie er 5 minuutjes langer over dan ben ik 5 minuutjes later thuis.
030utrechtt schreef:de tram rijdt onwijs veel stukken zeker 70 km per uur.
In Nieuwegein misschien wel maar binnen Utrecht zijn er maar twee stukken waar je kort 70 km rijdt. Voor de rest is het niet sneller dan 50. De sneltram is, volgens dienstregeling, dan ook niet sneller dan de bus.
030utrechtt schreef:Gewoon die route omleggen via de rijnlaan, zorgt voor meer reizigers en bespaart weer wat bussen bij het gvu, de reistijd gaat er niet drastisch op achter uit ofzo. de huidige route is erg omslachtig.
Ik denk niet dat het bussen zou besparen. Ja GVU heeft er misschien minder nodig maar Connexxion zou juist meer en/of langere bussen nodig hebben dus je schiet er niet echt iets mee op.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dagelijkse avondfiles in Utrecht (inclusief verbeterplannen)

Bericht door Geert »

Reiziger Ddrs schreef:Tja, maar Kanaleneiland Zuid en Europaplein zijn ook wel twee plekken met busbaan he. Heb je dan dus relatief weinig last van :wink: (De Europalaan staat vroeg in de spits ook al vaak zat vast, maar had 'm niet genoemd gezien de busbaan daar).

Daarnaast is het via de Rijnstraat rijden hier dus geen oplossing, dan kom je immers nogsteeds op het Europaplein uit en sta je alleen maar op 'n andere plek vast.
Richting Utrecht kun je anders best een tijd wachten voor zowel het stoplicht bij de afslag van de A12 als bij het einde van de busbaan richting Europaplein. Heb er regelmatig 4 a 5 minuten staan wachten bij het stoplicht, vorig jaar...
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Dagelijkse avondfiles in Utrecht (inclusief verbeterplannen)

Bericht door 030utrechtt »

Ze besparen wel bussen. Het wordt 1 consessie dus 1 vervoerder. Via de rijnlaan rijden levert misschien dan geen tijdwinst op maar bespaart wel kosten, precies zoals met lijn 13 en 41/241 waarbij lijn 41 in de ochtend leeg terug rijdt richting wijk. En 13 richting centraal station die dan ook leeg rijdt. Zonde
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dagelijkse avondfiles in Utrecht (inclusief verbeterplannen)

Bericht door Vinny »

Volgens mij wordt het tijd in Utrecht om gewoon wat ongelijkvloerse kruisingen aan te leggen in plaats van hatelijke rotondes. Dat zou zoveel schelen in doorstroming :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dagelijkse avondfiles in Utrecht (inclusief verbeterplannen)

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Richting Utrecht kun je anders best een tijd wachten voor zowel het stoplicht bij de afslag van de A12 als bij het einde van de busbaan richting Europaplein. Heb er regelmatig 4 a 5 minuten staan wachten bij het stoplicht, vorig jaar...
Tja, daar staan bussen inderdaad vaak lang stil ja (heb er regelmatig nog 'n bus door kunnen halen :wink: ) Maar dat zijn ook plekken waar je hoe dan ook langs moet onafhankelijk van de route in Utrecht zelf.
Denk dat je nog het meeste wint met het beter afstellen van de verkeerslichten. Verbaas me er toch regelmatig over dat verkeer op niks staat te wachten rond het Europaplein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dagelijkse avondfiles in Utrecht (inclusief verbeterplannen)

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Volgens mij wordt het tijd in Utrecht om gewoon wat ongelijkvloerse kruisingen aan te leggen in plaats van hatelijke rotondes. Dat zou zoveel schelen in doorstroming :idea:
Ik weet niet of je toevallig de situatie bij het Europaplein kent, maar ik vrees dat er niet genoeg ruimte daarvoor is. Het zou inderdaad best wel kunnen schelen qua files.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dagelijkse avondfiles in Utrecht (inclusief verbeterplannen)

Bericht door Daniel »

Mwoh, het plein is op zich groot zat natuurlijk :wink: Vrees alleen dat de bocht die de sneltram erlangs maakt een beetje in de weg ligt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dagelijkse avondfiles in Utrecht (inclusief verbeterplannen)

Bericht door Suus »

Aan die tram valt nog wel een mouw te naaien, maar aan die fietstunnel op dat plein niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dagelijkse avondfiles in Utrecht (inclusief verbeterplannen)

Bericht door Daniel »

Owja inderdaad, die ligt er ook nog onder. Al kan je nog enigzins de breedte in: dan moet je op een of andere manier de parallelweg bij MAX erbij trekken ofzo, zijn de verbindingen daarvandaan ook gelijk wat handiger.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten