Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door Cookie »

Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

STADSKANAAL
- Museumspoorlijn STAR in Stadskanaal hangt een faillissement boven het hoofd. De stichting heeft een tekort van 850.000 euro.

De STAR heeft veel subsidie gekregen voor de renovatie van de spoorlijn tussen Stadskanaal en Veendam. Mogelijk is bij de stichting het idee ontstaan dat de bomen tot in de hemel groeien. Voorzitter Tonnis Musschenga, die op 1 januari 2008 bij de STAR aan de slag is gegaan, wil dat dit tot op de bodem wordt uitgezocht.

Musschenga, die oud-gedeputeerde van de provincie Groningen is, heeft zijn voormalige collega Hans Gerritsen van Cultuur om financiële steun gevraagd. Mocht die er niet komen, dan gaat de STAR failliet, aldus Musschenga. Hij gaat ervan uit dat er een prijskaartje zal hangen aan eventuele hulp: de STAR zal flinke bestuurlijke veranderingen moeten doorvoeren.

Voorzitter Musschenga van de STAR over de tegenvallers...

Bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp ... &pid=73003#" onclick="window.open(this.href);return false;
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door Daan »

Hmm, lekker dan.... :(
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door Cookie »

Ietsje meer info:

Museumspoorlijn fors in het rood

STADSKANAAL -
Stichting Stadskanaal Rail (STAR) zit in ernstige financiële problemen. De museumspoorlijn kampt met een tekort van 850.000 euro op het pas afgeronde renovatieproject. De gemeenten Stadskanaal, Veendam en de provincie Groningen zijn verzocht de STAR te redden. De drie zijn dat op dit moment niet van plan. Gedeputeerde Hans Gerritsen kondigt grondig onderzoek aan naar het ontstaan van het tekort. Voor het omvangrijke project was in totaal 6,5 miljoen euro beschikbaar. Dat geld is besteed aan de restauratie van halteplaatsen, kunstwerken, loodsen en rijdend materieel. Volgens Gerritsen wordt ook onderzocht of de Europese subsidieregels wel correct zijn nageleefd. "Zijn de gedeclareerde kosten wel subsidiabel? Zo niet, dan loopt het tekort nog op." De gedeputeerde wil niet aangeven of er schuldeisers zijn die de STAR na een eventuele aanvraag van een faillissement kunnen platleggen. "Volgende week op Koninginnedag rijden de treinen gewoon", zegt Tonnis Musschenga, sinds 1 januari 2008 voorzitter van de STAR. De gemeente Stadskanaal is teleurgesteld. "We willen een toeristische attractie als de STAR niet kwijtraken. Maar we gaan niet zomaar financieel garant staan", aldus wethouder Ferry Booij. (DvhN)

Staten vertrouwelijk ingelicht over STAR

STADSKANAAL/GRONINGEN
- Na een stevige financiële injectie van 6,5 miljoen euro zag de toekomst er voor museumspoorlijn STAR zonnig uit. Totdat het bestuur opbiechtte dat er te veel geld (8,5 ton) is uitgegeven. Bij de overheid is de kater groot.

Zonder externe hulp is de stichting die de spoorlijn met een aantal toegewijde vrijwilligers in de benen houdt, terug bij af. De renovatie, voor een groot deel betaald van Europese subsidie en Kompasgelden (2,2 miljoen), is nog maar pas afgerond of het bestuur moet met de pet in de hand naar overheid en/of de bank. Gedeputeerde Hans Gerritsen kondigde gisteren een onderzoek aan door accountants van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN). "Op de uitkomst loop ik niet vooruit. Het beeld is niet compleet. De financiële problemen moeten precies in kaart worden gebracht. Pas dan kun je praten over een oplossing. De STAR is een belangrijke toeristische voorziening, die we graag in stand houden." Volgens Gerritsen kwamen de eerste signalen van het debacle bij de museumspoorlijn in februari. Eind maart was er overleg met de gemeenten Stadskanaal en Veendam. Vorige week werden provinciale staten geïnformeerd over de situatie bij de STAR. Dat gebeurde achter gesloten deuren. De provinciebestuurder wil niet zeggen hoe groot het tekort is, maar bevestigt dat er in de besloten statencommissie bedragen zijn genoemd. Op de vraag of de continuïteit van de STAR in gevaar is, gaat hij niet in. De stichting wordt niet onder provinciaal toezicht geplaatst. "Omdat we geen subsidierelatie met haar hebben." De miljoeneninvestering leverde de STAR twee 'nieuwe' locomotieven, vijf 'nieuwe' treinwagons, een rijtuigenloods met educatiecentrum en een spoorwegmuseum op. De stations in Stadskanaal en Veendam, maar ook de 28 kilometer lange spoorlijn kunnen jaren vooruit. De 6,5 miljoen euro is afkomstig van de STAR (2,1), sponsors (250.000), fondsen (240.000), provincie (740.000), de gemeente Stadskanaal (500.000), gemeente Veendam (500.000) en Kompas/Europese subsidie (2,2 miljoen).

Bron (beiden): Dagblad van het Noorden, editie Groningen-Oost, 23 april 2008
Rick
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 18:18

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door Rick »

Dat ze daar pas mee komen als de schade al zo groot is.
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door aswnl »

Dan verkopen ze toch het spoor tussen Veendam en Stadskanaal aan Arriva... 8-)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door Caspar »

Mwa ik ben eigenlijk nooit zo'n gepassioneerde wat betreft museumspoorclubs, maar STAR is wel een naam met een rijke historie hier in de provincie. Nu gaat het nog maar om 1 lijntje, maar een jaar of 70 terug lag er een heel netwerk in de Veenkolonie
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door timtrein »

Groningen-Nieuweschans
(Delfzijl)-Zuidbroek-Veendam-Stadskanaal (NOLS)
Stadskanaal-Assen
Stadskanaal-Emmen (takte van de lijn Stadskanaal-Assen af)
Stadskanaal-Ter Apel - Rijksgrens (STAR)
Daarnaast nog allerlei (paarden)trams

Het net van de Noord Ooster Locaal Spoorwegen (NOLS) strekte zih overigens uit van Delfzijl tot (uit mijn hoofd) Almelo. Emmen-Mari
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door Cookie »

Probleem STAR in beeld bij Arriva

Bedrijf staat open voor gesprek

STADSKANAAL
- Het ziet er naar uit dat museumspoorlijn STAR alleen nog kan worden gered door een marktpartij. Gemeenten en provincie lijken niet van plan om een financieel gat van 8,5 ton te dekken. Arriva staat open voor een gesprek.

"We hebben in en met de provincie Groningen al bijzondere dingen gedaan. De provincie is een goede partner. Als de STAR ter sprake komt, zullen we zien wat er gebeurt", zegt Arriva-woordvoerster Liesbeth de Vries. De treinvervoerder wordt steeds actiever in Oost-Groningen. Zo zijn er afspraken gemaakt over een treinverbinding naar Veendam. Gedacht wordt aan de mogelijkheid om de lijn uit te breiden naar Stadskanaal en wellicht Emmen. Gehoopt wordt dat Arriva de helpende hand toesteekt. Het zou de vervoerder in de regio waar zij steeds meer voet aan de grond krijgt, veel goodwill opleveren. Gedeputeerde Henk Bleker ('ik wil graag snel om tafel') is aangenaam verrast door de opstelling van de vervoerder. "Als Veendam, Stadskanaal en de provincie niet de portemonnee trekken, is de STAR failliet", zegt voorzitter Tonnis Musschenga. "Dit had nooit mogen gebeuren. Dat er niet goed op de portemonnee is gelet, is zacht uitgedrukt". In de uitvoering van het renovatieproject is geld uitgegeven aan vooraf onvoorziene zaken. Het betreft de afvoer van oude spoorbielzen (2 ton) en het vernieuwen van het volledige spoortracé (6 ton). Op de totale begroting van 6,5 miljoen euro stond de STAR genoteerd voor 2,1 miljoen euro. Op dat aandeel zou de bank garant staan voor 1,1 miljoen. De rest van het bedrag bestaat uit inzet van eigen materieel en (vrijwillige) mankracht. De oude bielzen moesten wel worden afgevoerd anders dreigde een forse boete van de milieu-inspectie. Tijdens de uitvoer van het project werd besloten het eigen spoortracé volledig te vervangen en niet slechts gedeeltelijk.

Bron: Dagblad van het Noorden, editie Oost, 24 april 2008
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door Meltrain »

Ik zou het echt heel jammer vinden als de STAR failliet gaat.
Overigens kan ik de interesse van Arriva volledig begrijpen: Arriva kan zo op een handige manier aan de spoorlijn Veendam-Stadskanaal komen, waar de STAR dan vermoedelijk nog wel zal mogen blijven rijden, maar slechts tegen de vooraarden die Arriva stelt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door deadlock »

Ik denk dat ProRail eens moet gaan praten met de STAR en moet gaan vragen hoe het kan dat ze zo goedkoop toch een redelijk leuk traject aan spoor kunnen vervangen.

En dan nog wat trivia over de STAR; Ze hebben een soort railauto met een ondervloermotor die uit een 2CV komt, en het omloopspoor wat ze hebben is door ProRail (gratis geloof ik) aangelegd, in ruil voor het gebruik van hun spoorlijntje tijdens werkzaamheden. En ik herinner me ook vaag iets over een brandstofgekoelde locomotor. Iets waar ik helemaal niets van begreep toen ik daar met de treinenclub lang geleden was.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door timtrein »

deadlock schreef:En dan nog wat trivia over de STAR; Ze hebben een soort railauto met een ondervloermotor die uit een 2CV komt, en het omloopspoor wat ze hebben is door ProRail (gratis geloof ik) aangelegd, in ruil voor het gebruik van hun spoorlijntje tijdens werkzaamheden. En ik herinner me ook vaag iets over een brandstofgekoelde locomotor. Iets waar ik helemaal niets van begreep toen ik daar met de treinenclub lang geleden was.
Die 'railauto' is een draisine, is begin jaren '90 door een (stok)oude Duitser aan de hand van jeugdherinneringen (en wellicht oude foto's?) nagebouwd m.b.v. een Eend-motor en een DAF variomatic overbrenging.
Het omloopspoor gaat over WIldervank, en is een paar jaar geleden door Strukton (niet ProRail!) aangelegd, hoe dat exact geregeld is weet ik niet. En ja, Sikken worden gekoeld met hun eigen dieselolie, dat klopt.

Tijd om (met 't hele OVIN-forum?) nog een keer langs te komen? Rondleiding (en meer) kan verzorgd worden door Trein-O-Fiel en ondergetekende :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door Vinny »

en is een paar jaar geleden door Strukton (niet ProRail!) aangelegd
Aannemers leggen doorgaans rails aan. Wij van ProRail doen alleen maar het kantoorwerk... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door Geert »

timtrein schreef:Tijd om (met 't hele OVIN-forum?) nog een keer langs te komen? Rondleiding (en meer) kan verzorgd worden door Trein-O-Fiel en ondergetekende :)
Lijkt me wel eens leuk, ik kom normaal nooit daar :)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door Daantje »

Misschien een ideetje voor de meeting als het met dat railfietsen niets wordt?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door Caspar »

Dan lijkt het me wel leuk iets meer te bekijken dan alleen de loods in Veendam, maar bv ook wat van het traject zien richting Musselkanaal als dat mogelijk zou zijn?
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door timtrein »

We plannen het natuurlijk wel op een rijdag. We hebben dan in de aanbieding: een stoomrit, een rondleiding door de werkplaats, het museum, rijtuigloods en emplacement te Stadskanaal en de loods in Veendam.

Naar Musselkanaal rijden we niet zo vreselijk vaak, maar in elk geval met Pinksteren wel (11/12 mei). Maar dat is relatief snel. Anders een keer een zondag in juni/juli prikken.

Wensen zijn uiteraard ook welkom :-)
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door Cookie »

Door omstandigheden is er in ieder geval de volgende wijziging doorgevoerd:

Aanpassing Dienstregeling

Wegens omstandigheden rijdt Museumspoorlijn S.T.A.R ,op de zondagen in juli en augustus (m.u.v. 17 augustus), niet naar Musselkanaal. Op deze dagen zullen alleen ritten, volgens de gele dienstregeling, naar Veendam aangeboden worden.

Bron: http://www.stadskanaalrail.nl/actueel/n ... om=&ucat=4&
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door BR628 »

Einde oefening dus zo'n beetje. En iets zegt mij dat de toko Sneek-Stavoren hetzelfde lot zal ondergaan op termijn. Met alle respect, het is afgelegen (bijna) Niemandsland.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door timtrein »

Einde oefening?? Hoezo? Omdat er een paar dieselritjes naar Musselkanaal niet rijden? Daar zat toch bijna geen mens in...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door Meltrain »

Trein-O-Fiel schreef:Door omstandigheden is er in ieder geval de volgende wijziging doorgevoerd:

Aanpassing Dienstregeling

Wegens omstandigheden rijdt Museumspoorlijn S.T.A.R ,op de zondagen in juli en augustus (m.u.v. 17 augustus), niet naar Musselkanaal. Op deze dagen zullen alleen ritten, volgens de gele dienstregeling, naar Veendam aangeboden worden.
En laat 17 augustus nou precies de dag zijn dat ik er heen ga. 8-)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door timtrein »

Wel je teddybeer meenemen he :P
Meer over Teddyberendag (weliswaar is dit van 12 mei, maar dat maakt in wezen weinig uit).

Als er meer forumleden zin hebben om te komen, dan kunnen we vast wel wat leuks organiseren! (hoewel we die dag een drukke dag hebben)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door Meltrain »

Ik wist niet dat het dan Teddyberendag was. :shock:
Ga ik misschien wel de woensdag erna. Ik kan dan weliswaar niet Stadskanaal-Musselkanaal berijden, maar het is een stuk rustiger en de kans om T-o-F in actie te zien is een stuk groter. :wink:

Maar serieus: ik vind het echt vervelend dat het zo slecht gaat met de STAR. Ik hoop dat ze er snel bovenop komt. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door Daan »

meltrain schreef:de kans om T-o-F in actie te zien is een stuk groter. :wink:
En daar heb jij zin in? :shock: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Museumspoorlijn STAR dreigt failliet te gaan

Bericht door Cookie »

@Daan: Ik zal zorgen dat je me eens in actie ziet als je meereist met de STAR, je wordt gewoon de trein uitgezet dan! :twisted: :P . Mag je teruglopen naar Veendam/Stadskanaal vanuit het weiland 8-) .

En nu weer on-topic, verder hierover kan per PB/in ontmoetingsrijtuig . :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten