Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jelmerrr »

Bemined schreef: ma 10 jul 2023, 13:10
jelmerrr schreef: ma 10 jul 2023, 11:287 bakken passen prima op spoor 2 in Wierden.
Spoor 2 is maximaal 6 bakken.
Ik heb even gekeken, maar 7 bakken past prima :pos:
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Er wordt ook gewoon met ICM7 van/naar Rsn gereden (en dus ook leeg van/naar Wdn).
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Als LM past het wel, maar met het risico dat de achterste deur niet langs het perron staat. Het perron is namelijk 5 meter te kort voor een volledige ICM7. Op zich zou dat met wat passen en meter wel nog krap passen omdat de deuren niet precies op de kop zitten, maar dan zou de machinist vanuit zijn perspectief een stoptonend sein voorbij moeten rijden. Het sein richting Almelo is namelijk een dwergsein wat vanuit de hoge cabine van een ICM niet meer te zien is als je er te dichtbij staat. En ik kan me goed voorstellen dat een machinist liever niet een stoptonend sein uit het oog verliest omdat een een of andere forummer vond dat er wel ICM7 langs het perron zou moeten passen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Als het maar om 1 deur gaat kun je die makkelijk blokkeren door er een conducteur bij te zetten. Zoals men o.a. in Duitsland regelmatig doet, ook met ICE’s. Maar dan moet daar wel de wil voor zijn.

Of je sluit het hele stel eerder af. Maar dat is dan weer vertragingsgevoelig en eigenlijk dus ook niet nodig.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jelmerrr »

Bemined schreef: di 11 jul 2023, 17:24 Als LM past het wel, maar met het risico dat de achterste deur niet langs het perron staat. Het perron is namelijk 5 meter te kort voor een volledige ICM7. Op zich zou dat met wat passen en meter wel nog krap passen omdat de deuren niet precies op de kop zitten, maar dan zou de machinist vanuit zijn perspectief een stoptonend sein voorbij moeten rijden. Het sein richting Almelo is namelijk een dwergsein wat vanuit de hoge cabine van een ICM niet meer te zien is als je er te dichtbij staat. En ik kan me goed voorstellen dat een machinist liever niet een stoptonend sein uit het oog verliest omdat een een of andere forummer vond dat er wel ICM7 langs het perron zou moeten passen.
Sorry maar ik zag vandaag nog dat alle deuren aan het perron zitten. De machinist en conducteur stappen daar namelijk uit en in. En het sein maakt het verschil niet uit voor reizigers lijkt me? De trein staat er al. Er hoeft maar 1 ding gebeuren: alle deuren ontgrendelen. Meer is het niet. Daarbij eerder reed de IC ook tot aan Wierden en toen was er ook TVV door Wierden.
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Je kan hoog en laag springen, maar een trein van 187 meter langs een perron van 182 meter gaat niet gebeuren met de huidige normen en regels.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

umbusko schreef:Als het maar om 1 deur gaat kun je die makkelijk blokkeren door er een conducteur bij te zetten. Zoals men o.a. in Duitsland regelmatig doet, ook met ICE’s. Maar dan moet daar wel de wil voor zijn.
Het mag niet. Alle perrons op de route van de trein moeten even lang of langer zijn dan de trein die er stopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jelmerrr »

Bemined schreef: di 11 jul 2023, 17:44 Je kan hoog en laag springen, maar een trein van 187 meter langs een perron van 182 meter gaat niet gebeuren met de huidige normen en regels.
Dus een volgens papier te lange trein maar leeg wel aan een perron keren maar met reizigers niet, terwijl alle deuren aan perron staan? Echt regeltjes ten top *O*
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Dat toevallig die ene trein schijnbaar wel alle deuren langs het perron had staan is geen garantie dat dit bij de volgende trein ook zo is. Bij het bepalen of een trein past moet rekening gehouden worden met de stoptolerantie, niet elke machinist zet de trein exact op dezelfde plek stil.

Maar ik ben er niet op uit de regels te verdedigen, wat mij betreft zou een HC die bij aankomst het achterste balkon bewaakt ook een optie moeten zijn. Maar het ging mij om de onjuiste bewering dat het 'prima' zou passen. Als het prima zou passen had je geen uitzondering op de regeltjes nodig.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Suus schreef: di 11 jul 2023, 17:59
umbusko schreef:Als het maar om 1 deur gaat kun je die makkelijk blokkeren door er een conducteur bij te zetten. Zoals men o.a. in Duitsland regelmatig doet, ook met ICE’s. Maar dan moet daar wel de wil voor zijn.
Het mag niet. Alle perrons op de route van de trein moeten even lang of langer zijn dan de trein die er stopt.
Dat had ik begrepen, al denken de regeltjesmakers daar in andere landen anders over. Volgens wiens regels mag het eigenlijk niet, op welk niveau is dat bepaald?
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door iamthedutchdude »

Artikel 22 lid 1 sub c van de Spoorwegwet verbiedt mensen om zich langs het spoor te bevinden:
Artikel 22 lid 1 sub c van de Spoorwegwet schreef:
  1. Het is verboden:
    1. ...
    2. ...
    3. zich op of langs gedeelten van een hoofdspoorweg, met uitzondering van een perron, die niet zijn gelegen in een gelijkvloerse kruising met een weg of in een voor het openbaar verkeer openstaande weg, te bevinden of daarop of daarlangs dieren te drijven of te laten lopen;
Uiteraard met in lid 2 de nodige uitzonderingen voor ProRail-personeel en personeel van spoorvervoerders.

Het verhaal van "geen deuren buiten het perron" lijkt dus een ProRail-regel. Het "handhaven" van bovenstaande wetsartikel kan ook door de conducteur de deur te latenblokkeren.

Ik kan me overigens ook voormalige spoorweghalte Achter de Hoven herinneren: daar pasten de (gekoppelde) Arriva-GTW's ook niet aan het perron en bleven dus enkele deuren buiten het perron. Geen idee waarom dat dan wel mocht...
RobertT
Berichten: 586
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door RobertT »

De 674 gereden door stel 7623 kwam niet verder dan Zwolle:Het stel had problemen met de traktie.
De in Zwolle langszij komende 774 liet planmatig een stel,de 4019,achter.Vrij snel werd dit stel dan ook aangewezen als vervangende 300674 naar Rotterdam.Vertrek uit Zwolle met +9,aankomst Utrecht met +5
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

PHS schreef: di 11 jul 2023, 17:41 Ik vermoed dat de reden waarom er tot Rijssen en niet tot Wierden wordt gereden is dat het station van Wierden niet zo veel TVV-bussen van ook nog eens verschillende lijnen aankan. Bovendien zal het qua tijd niet veel schelen: bij Wierden moet je zo te zien nog een heel stuk door het dorp, terwijl je bij Rijssen vrij snel op de doorgaande weg zit.
Wierden is inderdaad een stuk door de woonwijk heen. Ben er vanavond nog even geweest. Qua tijd was het nu goed te doen met TVV-lijn 823. Overigens 'slechts' 3 omleidingen in die lijn tussen Borne en Almelo :X

Lijn 824 rijdt trouwens deels met jonge museumbussen van OVCN, zoals deze gelede O405:

Afbeelding
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Goede oplossing. :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jelmerrr »

Welke woonwijk dan? TVV route loopt, lijkt me, via de Almelosestraat en dan richting het spoor over een 50 weg langs de Albert Heijn en de cafetaria. Draaien kan via industrieterrein en spoortunnel.
T-hijs
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

dennistd schreef: wo 12 jul 2023, 01:09 Lijn 824 rijdt trouwens deels met jonge museumbussen van OVCN, zoals deze gelede O405:
Voor een museumbus (inclusief Connexxion-logo's!) heeft die Mercedes wel een heel nieuw kenteken! Weet iemand hoe dat zit? #dtv
Laatst gewijzigd door Tom024 op wo 12 jul 2023, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aub geen foto's quoten
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

De 2416 vertrok vanochtend al om 8:22 uit Asdz, terwijl de vertrektijd 8:26 is. Voor mij persoonlijk was het overigens wel prettig, want de trein kwam nu iets eerder aan te Dvd, waardoor ik ook een metro eerder haalde.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door reisthijs »

T-hijs schreef: wo 12 jul 2023, 10:49 Voor een museumbus (inclusief Connexxion-logo's!) heeft die Mercedes wel een heel nieuw kenteken! Weet iemand hoe dat zit? #dtv
Volgens onze wiki Openbaar_Vervoer_Collectie_Nederland reed die bus eerst in Duitsland, volgens https://ovi.rdw.nl/ in 2020 geregistreerd in Nederland.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
T-hijs
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Ah! Heeft het apparaat dan überhaupt wel voor Connexxion gereden? Of zijn logo's en nummer niet helemaal authentiek, om het zo maar te stellen?
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5272
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Lijn 45 »

OVCN heeft hem uit Duitsland gehaald omdat ze een gelede O405 wilden in de Connexxion uitvoering en er in Nederland geen ex-Connexxion exemplaren meer rijden. Het nummer en de de Connexxionlogo's hebben er nooit opgezeten voordat hij in Nederland kwam (foto). Uiteindelijk krijgt hij de volledige Connexxion kleur.
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op wo 12 jul 2023, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
T-hijs
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Duidelijk, dank!
F.k.a. Bollenstad
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jelmerrr »

Grappig verhaal, wat voor personeel rijdt er op dan? Van een lokale busboer of van de organisatie?
jjasloot
Donateur
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jjasloot »

Ik zag er gisteren iemand in Keolis uniform instappen als chauffeur (iig turquoise overhemd)
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

jelmerrr schreef: wo 12 jul 2023, 10:17 Welke woonwijk dan? TVV route loopt, lijkt me, via de Almelosestraat en dan richting het spoor over een 50 weg langs de Albert Heijn en de cafetaria. Draaien kan via industrieterrein en spoortunnel.
Akeleistraat - Anjelierstraat. Vind ik toch aardig woonwijk daar.
jjasloot schreef: wo 12 jul 2023, 11:59 Ik zag er gisteren iemand in Keolis uniform instappen als chauffeur (iig turquoise overhemd)
Dat was een ex-Keolis-chauffeur die zijn uniform nog had liggen, en voor deze gelegenheid uit de kast gehaald had :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten