Mobiele OV-sites

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Mobiele OV-sites

Bericht door Geert »

Afgesplitst van: Concessie IJsselmond
webguy schreef:I veel informatie en ook als PDF, maar ook een mobiele site, waarop ook voor elke halte de actuele vertrektijden zijn op te vragen. Dat kan al bij CXX met SMS, maar klinkt in ieder geval goed.
Off-topic, maar CXX heeft ook al een mobiele site met actuele halte-informatie: http://mobiel.connexxion.nl/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door Suus »

Overigens vind ik de SMS-dienst van Veolia beter dan die van Connexxion, omdat Connexxion geen bestemmingen toont, en Veolia (via 9292 SMS) wel, evenals tijden van andere vervoerders, maar dat is verder off-topic.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie IJsselmond

Bericht door webguy »

Geert schreef:
webguy schreef:I veel informatie en ook als PDF, maar ook een mobiele site, waarop ook voor elke halte de actuele vertrektijden zijn op te vragen. Dat kan al bij CXX met SMS, maar klinkt in ieder geval goed.
Off-topic, maar CXX heeft ook al een mobiele site met actuele halte-informatie: http://mobiel.connexxion.nl/
Ik zag dat inderdaad later. Maar eh, ze moeten er wel een usability expert naar laten kijken, want het tekst gebruik is afschuwelijk, en veel te veel onnnodige info...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mobiele OV-sites

Bericht door Geert »

Ja, inderdaad. Vooral die enorme waslijst aan haltes is niet nodig en zou beter achter een linkje gestopt kunnen worden. En op een mobiel device zie je alleen het beginpunt van de lijn (het deel met het eindpunt valt weg), dus in plaats van:

[50 Utrecht Centraal Station - Wageningen Busstation]
[50 Wageningen Busstation - Utrecht Centraal Station]

krijg je:

[50 Utrecht Centraal Station]
[50 Wageningen Busstation]

Nogal verwarrend, omdat je bij het laatste denkt dat dat het de eindbestemmingen zijn. Nee dus :N
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mobiele OV-sites

Bericht door webguy »

Oh, handig is dat ja.
Het begint met 3 kliks geloof ik om een halte op te zoeken en die stomme dropdowns die dus te lang zijn. Daarna krijg je een waslijst met haltes (met plaatjes), gevolgd door de tabel die ik het meeste zoek: met de vertrektijden. Ook staan er vertragingen tussen in de vorm zoiets van "De bus van 13:44 komt om 13:45, vertraagd". Dat is toch geen zin? Daarnaast is het veel te lang :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mobiele OV-sites

Bericht door Suus »

Opera Mini gebruikt een aangepast scherm voor de dropdowns, maar je zou ook gewoon moeten kunnen zoeken op lijnnummer dunkt me.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mobiele OV-sites

Bericht door Geert »

Of op zijn minst het haltenummer in kunnen vullen dat bij elke halte staat en ook voor de SMS-service gebruikt kan worden, in plaats van een tekst (waarbij je er nog maar op moet letten dat je 'winkelcentrum' soms voluit moet schrijven en soms afgekort, bijvoorbeeld). En de pagina bookmarken kan nu ook niet, terwijl dat nou net handig zou zijn op een mobiel :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mobiele OV-sites

Bericht door Daniel »

Ook leuk trouwens: als je op "Europaplein" zoekt krijg je er twee in Utrecht. Bij eentje staan lijn 10, 47 en 71 en bij de andere 65, 66, 74 en 77 terwijl de 47 toch echt van dezelfde halte als die laatste vier vertrekt.
In dat bewuste geval zal je de halte overigens ook nooit vinden als je invoert wat er op het bordje staat, altijd handig zo'n halte die overal anders heet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Mobiele OV-sites

Bericht door Reiziger Delft »

Willemsplein in Arnhem staat er ook 2 keer in, maar bij de eerste de ene helft van de bussen, bij de andere de andere helft. Lekker handig. :?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Mobiele OV-sites

Bericht door find_your_spot »

Over Mobiele Websites gesproken.

Misschien dat jullie deze al kende: http://imode.htm.net/halte.php

HTM was de allereerste die na de NS de actuele vertrektijden op internet toonde. Als er ** min vertek staat is dat een actuele vertrektijd. Staat de vertrektijd in legertijd getoond dan is het gewoon de tijd als in de dienstregeling.

Hoop dat HTM mensen er wat aan hebben.... :@
For Your Railroad Adventures
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mobiele OV-sites

Bericht door webguy »

Die kende ik niet. Dat is ook weer andere uiterste vergeleken met de CXX site ;) Hij is erg kaal, maar wel effectief... Kom regelmatig in Den Haag, dus die ga ik gebruiken. De normale HTM site vertoont, vind ik zelf weinig info, maar waarschijnlijk kijk ik niet goed.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mobiele OV-sites

Bericht door Daniel »

HTM had trouwens ook als een van de eersten een SMS service voor actuele vertrektijden (en waren er mobiel trouwens wel heel vroeg bij, ze hebben zelfs nog een WAP-site gehad)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten