Ardan on Tour: Het Noorden in!

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour: Het Noorden in!

Bericht door Ardan »

Dus ik keek vanmorgen om 8 uur uit mijn raam en wat zag ik? Juist, sneeuw!
Afbeelding

Eigenlijk wilde ik vandaag Lelystad Zuid gaan onderzoeken, maar half slapend had ik daar geen zin meer in dus ik dacht, weet je wat, ik ga eens naar Groningen! Ik kom er uiterst zelden omdat ik dus helemaal niks heb met het noorden. En ik vind railverkeer toch het leukste, maar ik vond dat ik de nieuwe Q-buzzen toch eens gezien moest hebben :D
Nou en dus ging ik naar Groningen vandaag.
Ik liep naar de bushalte, onderweg koekeloer ik even op de AV en daar stond dat de bus van 8 29 ineens om 8 27 zou vertrekken. Het leek me vrij sterk maar ik liep toch even iets steviger door. Uiteindelijk kwam de bus toch op de normale tijd, het was Amba'tje 8359. De andere kant op kwam een Alliance met drie minuten vertraging voorbij. Op het station maar even de lokale Happie overvallen, en een plaatje van die goeie ouwe Amba'tjes op ons busstation gemaakt.
Afbeelding

Op het station was ik getuige van een wereldrecordpoging: prop zoveel mogelijk mensen (ongeveer 4000) in een zo kort mogelijke trein (een Sprinter-tweetje).
Afbeelding

Een ICRm-trein, de t3620, had de twijfelachtige eer mij naar Zwolle te mogen brengen. En gezellig in de ochtendspits naar het fameuze Zwolle, wie wil dat nou niet? Het werd balkonwerk. Ook de 8 minuten vertraagde t525 naar Groningen puilde uit van de mensen. Zouden die lui ook allemaal bussen gaan kijken? Ik ben maar op het balkon op de grond gaan zitten en zat de hele tijd tegen een blinde muur aan te staren. Het raampje zat te hoog, dus ik heb van het besneeuwde Drenthe alleen wat boomtoppen gezien. Ik heb me vermaakt door wat takkeherrie op mijn laptopje te luisteren en wat spelletjes Freecell te spelen.
Uiteindelijk kwam ik aan in Groningen. De foto's spreken voor zich neem ik aan :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zelf nam ik bus 11 naar Station Noord. En nu moet me toch iets van het hart. Ik weet niet of het aan de Groningers ligt, of dat het vandaag Nationale-Groet-De-Buschauffeur-Niet-dag is ofzo, maar ik was ongeveer de enige die de chauffeur groette.. ik zat voorin, en er stapten onderweg nog ongeveer 100 mensen in en niemand zei iets. Jammer.
Enfin, ik kwam dus aan op Station Noord.
Afbeelding
Uiteraard had ik hier een perfecte overstap op de trein richting Delfzijl. Half om half was ik van plan eenzelfde rondje te doen als anderhalf jaar terug. Na een bezoekje aan Delfzijl stak ik toen terug naar Loppersum, ging per bus naar Spijk, toen naar Uithuizermeeden (hoewel Roodeschool de bedoeling was zodat ik drie kilometer terug ben gaan lopen omdat we Roodeschool allang weer uit waren toen ik dat pas doorkreeg) en toen per trein naar Groningen terug. Niet gedaan. Nee, ik ben uitgestapt in Bedum. En wat is er nou zo bijzonder aan Bedum? Nou, in Bedum staat een kerk. Nou is dat wel vaker zo in dorpjes en Groningse dorpjes zijn hierop zeker geen uitzondering, maar er is iets bijzonders aan de kerk van Bedum.
Maar goed, voor we verder gaan afdwalen eerst maar een foto van het toch wel erg pittoresk gelegen station.
Afbeelding
En elke keer als ik op zo'n pietluttig stationnetje sta, denk ik bij mezelf: hier is Fles ook geweest, om een foto van het bordje te maken....
And so did I.
Afbeelding
Maar goed, die kerk he, ik zag het eens op een tv-programma, hij staat een beetje eeh... uit het lood. En niet zo'n beetje ook, tjemeno zeg :shock: Zelfs de Toren van Pisa staat rechter. En dat is wetenschappelijk aangetoond, neem van mij aan.
Afbeelding
Afbeelding
Terwijl ik weer terugliep naar het station, kwam ik langs een bushalte. Toch maar even kijken wat daar langs kwam. En wat bleek, enkele minuten later zou er een bus naar Groningen gaan. Dus nam ik die. De tegenbus was net ietsjes eerder en kon ik dus mooi op de foto zetten.
Afbeelding
In Groningen aangekomen nog wat te eten gescoord, en toen nam ik de sneltrein naar Leeuwarden. En daar aangekomen beleefde ik de grootste schrik van mijn leven.
IK WAS MIJN OV KWIJT!!!!!!!!
Oeioeioei.
Wat nu?
Nog maar een keer alle zakken nagevoeld.
Aaaah gelukkig! Ik had hem per ongeluk in mijn binnenzak gestopt in plaats van mijn linkerbroekzak.
Even een kort sprintje trekken, want de trein naar Harlingen stond op het punt te vertrekken. Daar wilde ik overstappen op de Q-liner naar Kop Afsluitdijk. Die sprint was overigens nergens voor nodig want ik moest in Harlingen toch een half uur wachten.
Hetgeen me de tijd verschafte was plaatjes te schieten.
Afbeelding
Afbeelding
Gezicht op de Waddenzee.
Afbeelding
En om 14 34 uur kon ik met Q-liner 351 mee naar de Kop van de Afsluitdijk, waar ik Q-liner 350 nam om de oversteek te wagen.
Afbeelding
Bij het monument kun je even de dijk over kijken naar rechts, en zie je Texel in de verte liggen. Eenmaal aan de overkant in Noord-Holland, kun je aan de Friese horizon nog steeds heeeeeele kleine witte streepjes onderscheiden, dat zijn windmolens aan de Friese kust. De overtocht duurt zo'n 25 minuten.
Ik ben tot Alkmaar blijven zitten. Een rit van een uur en een kwartier. Ben onderweg nog een keer in slaap geflikkerd, en werd 10 minuten voor Alkmaar wakker. Hup die bus uit, HUUUUUUH frisse lucht! In Alkmaar zag ik een bus die in alle opzichten precíés hetzelfde was als een Zuidtangent, alleen het opschrift ontbrak. Verder scheuren er vooral veel Citaro's rond, alsof ik die vandaag nog niet genoeg had gezien.
Afbeelding
(ja, foto is scheef, ik weet het. Dat krijg je met last-minute-foto's.)
Afbeelding
Jahaa, zoek hier uw lijn maar eens eventje tussenuit!
Afbeelding
Ik sprong de trein naar Amsterdam in. Hehe, beschaving! Ik heb me daar een beetje vermaakt met rondtoeren, waarbij me een aantal zaken opvielen.
1. Er hangen nieuwe lijnstrips in sommige metro's. Inclusief bus 15 -> 65, en bus 66.
2. De afroep in de bus is aangepast. Bij 'Muiderpoortstation' is 'zonegrens' weggehaald, en bij de Dapperstraat is 'Dappermarkt' toegevoegd.
3. Metro 51 reed rond 21 uur alleen nog tussen Zuid en Westwijk. Reizigers werd via de omroep geadviseerd via de Van der Madeweg te reizen. Op Amstel klonk zelfs Tuffy's 'Herhaling' in het bericht!
Ook kwam ik nog twee vrouwelijke toeristen tegen op datzelfde Amstel. Ze wilden het station uit en stonden bij de metropoortjes te klooien. Vriendelijk als ik ben (ahum) bood ik ze mijn hulp aan. Wat bleek, ze hadden een papieren treinkaartje CS-Amstel en wilden eruit. Nee, een chippoortje reageert natuurlijk niet op een papieren kaartje. Ik verwees ze naar de treinpoortjes, waar ze zo door konden lopen. En terwijl ik de roltrap op liep, zag ik ze daar wéér staan klooien.... dan zoek het ook zelf maar uit XD
Helaas was de accu van mijn telefoon inmiddels uitgeput. En ik wist dat --Stefan-- in de buurt was, maar ja, met een lege telefoon kun je niet bellen. Dus op goed geluk heb ik hem op Centraal opgewacht, omdat ik hem wel verwachtte in onze vaste trein. En hij kwam inderdaad aanlopen. Samen reden we naar Arnhem, waar we voor ik het goed en wel doorhad alweer aankwamen. Dat was met deze trein, een VIRMpje uiteraard.
Afbeelding
Ik stapte over op mijn trein naar huis, waar ik rond 23 45 aankwam. Hehe, wat een dag.

Noot van de auteur: ik schijn verplicht een posticoon toe te moeten voegen? Dit is een multimodaal reisje.... heb maar voor de bus gekozen omdat dat de strekking van dit verslag het meeste dekt...
Ik doe ook maar wat
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Ardan on Tour: Het Noorden in!

Bericht door find_your_spot »

Leuk om weer een nieuwe Ardan on tour te lezen!

Zo te zien heeft u zich vermaakt. Wat wordt de volgende locatie? :@
For Your Railroad Adventures
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Ardan on Tour: Het Noorden in!

Bericht door Daan »

Leuk verslagje!
Ardan schreef:Ik weet niet of het aan de Groningers ligt, of dat het vandaag Nationale-Groet-De-Buschauffeur-Niet-dag is ofzo, maar ik was ongeveer de enige die de chauffeur groette.. ik zat voorin, en er stapten onderweg nog ongeveer 100 mensen in en niemand zei iets.
Tja, da's blijkbaar vrij standaard hier. Valt mij iedere keer ook weer op. Jammer. :neg:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ardan on Tour: Het Noorden in!

Bericht door Geert »

Leuk om te lezen! :)
Ardan schreef:Noot van de auteur: ik schijn verplicht een posticoon toe te moeten voegen? Dit is een multimodaal reisje.... heb maar voor de bus gekozen omdat dat de strekking van dit verslag het meeste dekt...
Voor multimodale reizen hoef je geen posticoon te kiezen ;).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour: Het Noorden in!

Bericht door Ardan »

Hmmm dan was er een andere reden waarom ik twee pogingen moest wagen om dit verslag te kunnen posten... tijdens de eerste keer was 'het formulier ongeldig' of zo. Gelukkig was ik niet de hele tekst kwijt, en da het busje te hebben aangeklikt lukte het wel.
Ik doe ook maar wat
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Ardan on Tour: Het Noorden in!

Bericht door Karl »

Tip, voordat je een bericht met meer dan vijf regels post, even CTRL+A en CTRL+C typen. ;)

Ik had in een stad als Groningen wel verwacht dat men de buschauffeur groette, of is dat nog een Arriva gewoonte? Ik merk dat ik stadsvervoerpersoneel ook minder groet dan personeel 'in de polder'.
Het is een spectrum.
Oud forumgebruiker

Re: Ardan on Tour: Het Noorden in!

Bericht door Oud forumgebruiker »

Daan schreef:Tja, da's blijkbaar vrij standaard hier. Valt mij iedere keer ook weer op. Jammer. :neg:
En dan zeggen ze dat het in de Randstad zo slecht is qua normen & waarden :shock: :wink:.

Geinig verslagje, ik moet na 4 jaar toch ook eens een bezoekje brengen aan het hoge noorden, want ik heb nog steeds die noordelijke nevenlijntjes niet gedaan :lol:. Heb er eigenlijk ook geen zin in, dus misschien in 2020.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Ardan on Tour: Het Noorden in!

Bericht door Michael »

leuke foto's

ik denk dat ik zelf ook maar is een keer die kant op ga om wat foto's te maken
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour: Het Noorden in!

Bericht door Ardan »

Toen ik de fotoreportage van Milco1995 aan het bekijken was, was dat een feest van herkenning, omdat ik maandag zelf ook in Leeuwarden geweest ben. Nu was dat om een vriend te bezoeken (die in Vrouwenparochie woont, jemig wat een takkeneind weg. Nog niet het einde van de wereld?), dus heel veel tijd om treintjes en busjes te koekeloeren had ik niet.
Maar op de terugweg ben ik in Heerenveen uitgestapt om van daar uit de Q-liner naar Lelystad te nemen. Ik had er toch de tijd voor, alleen is dat wel een rit van anderhalf uur :shock:
Enniewee, ik ben nu toch de wiki weer aan het volstouwen met foto's, dus nu we toch bezig zijn kan ik hier vrolijk verder gaan met deze busfoto'tjes die ik jullie toch niet wil onthouden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De ex-Hermessen hebben het goed naar hun zin in Friesland. In Leeuwarden zag ik de 1787 als lijn 54 naar Dokkum. Hierboven staat de 1742 afgebeeld, en ook heb ik in Heerenveen de 1767 gezien als 48 Lemmer, die zelfs een Fryskerjasje heeft gekregen :D
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour: Het Noorden in!

Bericht door Meltrain »

Jee, de gas-MAN's van Qbuzz. :D
(Ik vraag me nog steeds af waarom Qbuzz die dingen besteld heeft, maar het is leuk dat ze op de foto staan.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten