Concessie Achterhoek-Rivierenland (2010-2025)
-
- Berichten: 3662
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Gezien Arriva de DRU van de lijn 470 die nu 's avonds en in het weekend 2x/uur rijdt wil gebruiken om zowel lijn 73 als lijn 74 te laten rijden, denk ik dat 's avonds en in het weekend lijn 73 en lijn 74 1x per uur gaat rijden waarbij lijn 74 in beide richtingen rond .15 station Lichtenvoorde-Groenlo passeert, zodat de aansluitingen van en naar Zutphen ongeveer 15 minuten bedragen. In Winterswijk zou lijn 73 dan rond .45 op het station arriveren en vervolgens rond hetzelfde tijdstip vertrekken. Op momenten dat de trein van en naar Arnhem 1x per uur rijdt, dan kan lijn 73 ook slechts tussen Winterswijk en Groenlo rijden zodat lijn 73 rond .15 op het station arriveert en vervolgens rond hetzelfde tijdstip vertrekt. De aansluitingen in Varsseveld op de trein van en naar Arnhem worden dan wel een stuk slechter, namelijk rond de 22-23 minuten (52-53 minten bij een uursdienst) aangezien lijn 74 dan rond .45 op het station arriveert en vervolgens rond hetzelfde tijdstip vertrekt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Maar als de 74 in de stille uren ook weer doorrijdt naar Doetinchem, stap je daar toch over?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 3662
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
In de plannen staat echt dat Arriva lijn 74 slechts tot Varsseveld wil laten rijden en het lijkt mij dat je zowel vanuit Lichtenvoorde als vanuit Groenlo een redelijk vlotte aansluiting wil bieden (maximaal 15 minuten) op de Sneltrein van en naar Apeldoorn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Ik denk dat de 74 als volgt zal gaan rijden 's avonds en in het weekend:
- Tussen Enschede en Groenlo Busstation (zo goed als) in het pad van de 73
- Rechtstreeks vanaf Groenlo Busstation naar Groenlo Hartreize (dus niet via Groenlo-West zoals de 72 doet)
- Op station Lichtenvoorde-Groenlo dan verknoopt met de trein (hetzelfde als de 72 doordeweeks overdag doet)
- Rechtstreeks van station Lichtenvoorde-Groenlo naar busstation Lichtenvoorde Twenteroute.
- Vervolgens tussen Lichtenvoorde Twenteroute en het station in Varsseveld in het eigen pad (ri. Enschede althans, ri. Varsseveld 5 min. later), waardoor in Varsseveld kort gekeerd wordt (in ieder geval doordeweekse avonden tot 22:00, wanneer de 74 geloof ik een halfuursdienst tot Groenlo rit, waarbij 1 doorrijdt naar Enschede en de ander aansluit op de 73) en een relatief korte overstap van 9-10 minuten op de trein ontstaat.
Dit lijkt mij het meest logisch.
Op zondag wordt het wel lastig, doordat de treinen dan slechts 1x per uur rijden en scheef zijn ingelegd. Daarbij zie ik drie opties:
1) Arriva zal de treinen symmetrisch in moeten leggen. Ik geloof dat Arriva eerder al eens aangegeven had bij ProRail dat ze over Winterswijk heen willen kunnen rijden (waarbij je dus een doorgaande trein Zutphen-Winterswijk-Arnhem v.v. krijgt). Nadeel is alleen dat dat geloof ik niet samen gaat met de sneltrein naar Apeldoorn, dus die zou je dan nog maar in één richting doorgaand kunnen rijden (wellicht 's ochtends doorgaand ri. Apeldoorn en 's middags en 's avonds doorgaand ri. Winterswijk?)
2) Lijn 74 gaat dan op zondag 's ochtends in het andere halfuur rijden dan 's middags, waarbij 's ochtends op treinen naar Apeldoorn (te Lievelde) en Arnhem (te Varsseveld) aangesloten wordt en 's middags en 's avonds juist vanaf de treinen.
3) Lijn 74 ook op zondag een verdichtingsrit geven tussen Groenlo en Varsseveld, waarbij dan ritten (net zoals de 73) scheef worden ingelegd.
- Tussen Enschede en Groenlo Busstation (zo goed als) in het pad van de 73
- Rechtstreeks vanaf Groenlo Busstation naar Groenlo Hartreize (dus niet via Groenlo-West zoals de 72 doet)
- Op station Lichtenvoorde-Groenlo dan verknoopt met de trein (hetzelfde als de 72 doordeweeks overdag doet)
- Rechtstreeks van station Lichtenvoorde-Groenlo naar busstation Lichtenvoorde Twenteroute.
- Vervolgens tussen Lichtenvoorde Twenteroute en het station in Varsseveld in het eigen pad (ri. Enschede althans, ri. Varsseveld 5 min. later), waardoor in Varsseveld kort gekeerd wordt (in ieder geval doordeweekse avonden tot 22:00, wanneer de 74 geloof ik een halfuursdienst tot Groenlo rit, waarbij 1 doorrijdt naar Enschede en de ander aansluit op de 73) en een relatief korte overstap van 9-10 minuten op de trein ontstaat.
Dit lijkt mij het meest logisch.
Op zondag wordt het wel lastig, doordat de treinen dan slechts 1x per uur rijden en scheef zijn ingelegd. Daarbij zie ik drie opties:
1) Arriva zal de treinen symmetrisch in moeten leggen. Ik geloof dat Arriva eerder al eens aangegeven had bij ProRail dat ze over Winterswijk heen willen kunnen rijden (waarbij je dus een doorgaande trein Zutphen-Winterswijk-Arnhem v.v. krijgt). Nadeel is alleen dat dat geloof ik niet samen gaat met de sneltrein naar Apeldoorn, dus die zou je dan nog maar in één richting doorgaand kunnen rijden (wellicht 's ochtends doorgaand ri. Apeldoorn en 's middags en 's avonds doorgaand ri. Winterswijk?)
2) Lijn 74 gaat dan op zondag 's ochtends in het andere halfuur rijden dan 's middags, waarbij 's ochtends op treinen naar Apeldoorn (te Lievelde) en Arnhem (te Varsseveld) aangesloten wordt en 's middags en 's avonds juist vanaf de treinen.
3) Lijn 74 ook op zondag een verdichtingsrit geven tussen Groenlo en Varsseveld, waarbij dan ritten (net zoals de 73) scheef worden ingelegd.
Laatst gewijzigd door SuperGhost op zo 16 jul 2023, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
De route staat gewoon in het vervoerplan (zelfde als doordeweeks, enige uitzondering is het rijden via Lievelde), dus je kunt je het gokken op de route besparenSuperGhost schreef: ↑zo 16 jul 2023, 14:51 Ik denk dat de 74 als volgt zal gaan rijden 's avonds en in het weekend:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
De route wel grotendeels wel (alleen hoe via Lievelde gereden wordt is niet geheel duidelijk, is dat de snelst mogelijke route zoals ik denk, of is dat de route die de huidige 470 neemt via Groenlo-West), maar de tijden niet. Daar werd nu over gespeculeerd. En als je mijn bericht nog eens leest heb ik alleen tussen Groenlo en Lichtenvoorde het over de afwijkende route en verder alleen maar over in welk pad (dus de tijden) hij denk ik gaat rijden.
-
- Berichten: 428
- Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Er rijdt nu op de 673 een bus met nummer 607, is dit ook net als de 605,606 een nieuwe bus van Juijn
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Ook een Sprinter CIty.
- The Greyhound
- Berichten: 814
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Is ook een Sprinter City maar in witte uitvoering met volledige Juijn opschriftenStefanRijnhoutjes schreef: ↑wo 26 jul 2023, 08:30 Er rijdt nu op de 673 een bus met nummer 607, is dit ook net als de 605,606 een nieuwe bus van Juijn
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Ja die inderdaad.
Daarover gesproken: wanneer komen de rest van de Solaris waterstofbussen in dienst? Ik heb namelijk niks meer gehoord van de 1302 en de 1303.
Daarover gesproken: wanneer komen de rest van de Solaris waterstofbussen in dienst? Ik heb namelijk niks meer gehoord van de 1302 en de 1303.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
De 1303 is gisterenmiddag in dienst gekomen. Wagens 1302 en 1310 wachten nog steeds op aflevering, waarbij een boordcomputer met dat laatste nummer drie maanden geleden al een signaal gaf vanaf Arriva Techniek in Meppel.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
1310 heeft inmiddels al wat rondjes gereden en ook de 1302 is stilzwijgend in dienst gekomen.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Hoeveel Groningse GTW’s rijden er nu in de Achterhoek? Zag 2 exemplaren op een zijspoor in Zutphen. De 229 en nog een gekoppeld.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Die twee zijn naar verluid voor Twente.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Geen 1 meer, de 229 en 348 gaan vandaag van Zutphen terug naar Groningen. En uit mijn hoofd komen zondag 2 andere stellen terug (2x DMU 3) die dan een Blauwnet jasje gaan krijgen.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
En daarmee komt de score op 5 Linten en 2 GTW DMU-3?
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Bijna; het juiste antwoord is 7 Linten en 2 GTW DMU-3.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Het zijn de GTWs 314 en 350 die van het noorden naar Twente komen.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
De verbinding Eibergen-Haaksbergen/Neede wordt echt heel erg slecht 's avonds en in het weekend...
Haaksbergen->Eibergen 13 minuten
Eibergen->Haaksbergen 24 minuten
Neede->Eibergen 3 minuten
Eibergen->Neede 14 minuten
En dat zijn dus allemaal overstaptijden bij een halte (Vloedsteegweg, plaatselijk bekend als Danspaleis of Assinkbos) zonder enige beschutting
Allemaal voor welgeteld 8 minuten winst tussen Groenlo en Enschede (wat de 73/74 sneller zijn dan de huidige combi 470+62).
73/74 Eibergen :07/:37 - Vloedsteegweg :11/:41
63 Vloedsteegweg :05/:35 - Haaksbergen :13/:43
63 Vloedsteegweg :25/:55 - Neede :32/:02
63 Haaksbergen :17/:47 - Vloedsteegweg :25/:55
63 Neede :28/:58 - Vloedsteegweg :05/:35
73/74 Vloedsteegweg :08/:38 - Eibergen :12/:42
Haaksbergen->Eibergen 13 minuten
Eibergen->Haaksbergen 24 minuten
Neede->Eibergen 3 minuten
Eibergen->Neede 14 minuten
En dat zijn dus allemaal overstaptijden bij een halte (Vloedsteegweg, plaatselijk bekend als Danspaleis of Assinkbos) zonder enige beschutting
Allemaal voor welgeteld 8 minuten winst tussen Groenlo en Enschede (wat de 73/74 sneller zijn dan de huidige combi 470+62).
73/74 Eibergen :07/:37 - Vloedsteegweg :11/:41
63 Vloedsteegweg :05/:35 - Haaksbergen :13/:43
63 Vloedsteegweg :25/:55 - Neede :32/:02
63 Haaksbergen :17/:47 - Vloedsteegweg :25/:55
63 Neede :28/:58 - Vloedsteegweg :05/:35
73/74 Vloedsteegweg :08/:38 - Eibergen :12/:42
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
's avonds en in het weekend zullen er dan ook wel weinig reizigers Eibergen<->Haaksbergen zijn, aangezien dat vooral een scholierenrelatie is. Dus die 8 minuten winst naar Enschede telt dan wel zwaarder. Al is de overstaplocatie inderdaad echt slecht en ook niet bepaald veilig: slechts een heel dun stoepje (in beide richtingen) langs een provinciale weg naast een bos zonder enige sociale controle. En ri. Neede (63)/Enschede(73/74) ligt dat hele dunne stoepje ook nog eens direct tegen het fietspad aan, dus moet je daar ook nog eens voor oppassen...
Echter wat in het weekend wel belangrijk blijft zijn de overstappen op de treinen in Enschede en Lievelde, maar daar begint dus nog meer ellende.
In Enschede is er wel een goede aansluiting vanaf de richting Eibergen op de intercity: 7 minuten.
Maar vanaf de intercity op lijnen 73 en 74 naar de richting Eibergen is die er niet: de bus rijdt 1 minuut voor aankomst van de intercity weg, dus 29 minuten wachten.
En in welke richting denk je dat de reizigers 's avonds laat vooral zullen reizen..... Juist, vanaf de trein op de bus!
Lievelde is ook een ramp geworden. Waar je nu nog perfecte aansluitingen hebt, vanaf Eibergen/Groenlo en Lichtenvoorde op de treinen zo'n 5 minuten en andersom zo'n 2 minuten (met wachtregeling), wordt dat nu:
Eibergen/Groenlo -> trein: 24 minuten
Lichtenvoorde -> trein: 16 minuten
trein -> Lichtenvoorde: 6 minuten
trein -> Groenlo/Eibergen: 14 minuten.
Dit is echt een lachwekkend verslechtering.
Echter wat in het weekend wel belangrijk blijft zijn de overstappen op de treinen in Enschede en Lievelde, maar daar begint dus nog meer ellende.
In Enschede is er wel een goede aansluiting vanaf de richting Eibergen op de intercity: 7 minuten.
Maar vanaf de intercity op lijnen 73 en 74 naar de richting Eibergen is die er niet: de bus rijdt 1 minuut voor aankomst van de intercity weg, dus 29 minuten wachten.
En in welke richting denk je dat de reizigers 's avonds laat vooral zullen reizen..... Juist, vanaf de trein op de bus!
Lievelde is ook een ramp geworden. Waar je nu nog perfecte aansluitingen hebt, vanaf Eibergen/Groenlo en Lichtenvoorde op de treinen zo'n 5 minuten en andersom zo'n 2 minuten (met wachtregeling), wordt dat nu:
Eibergen/Groenlo -> trein: 24 minuten
Lichtenvoorde -> trein: 16 minuten
trein -> Lichtenvoorde: 6 minuten
trein -> Groenlo/Eibergen: 14 minuten.
Dit is echt een lachwekkend verslechtering.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten