Metrostation Rokin (in aanbouw)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Metrostation Rokin (in aanbouw)

Bericht door Suus »

Lezers van dit forum die nog wel eens in het centrum van Amsterdam komen, hadden vast allang de grote rode M gespot op de tramhalte Spui van lijn 4, 9, 14, 16, 24 en 25 Stad-uit. Vele mensen zullen denken dat dit een ordinair kunstwerk is, maar niets is minder waar. Van dinsdag tot zaterdag rolt er om 13:00 uur 's middags een luik omhoog, en verschijnt de toegang tot een trap naar beneden. Aan het einde van deze trap bevind zich het uitzichtpunt van de Noord-Zuidlijn, waar de bezoeker een kijkje kan nemen in een metrostation in aanbouw. Al is een betere omschrijving hiervan misschien wel gigantische bouwput.

Helaas was mijn telefoon nogal uitgeput, en aangezien er ook niet geflitst mag worden in het uitzichtpunt om de bouwvakkers te beschermen, is het aantal foto's nogal beperkt. Daarom blijft het bij deze foto, die ik misschien een keer aanvul tenzij iemand anders al die moeite heeft genomen.

Wanneer je de trap af daalt kom je in een kleine ruimte waar gratis informatiepakketjes gepakt kunnen worden. Daarna loop je een expositieruimte in, waar enkele plaatjes van archeologische vondsten worden getoond, en waar informatie over de tunnelboor en het metrostation Rokin te vinden is. In deze ruimtes hoor je zeer regelmatig gerommel, alsof de metro's al onder je door rijden. Dit zijn echter de trams op het Rokin :mrgreen:
Aan het einde van de expositieruimte bevind zich een balkon waar je een deel van de immense bouwput kan zien. Ga je hier nog een trappetje verder naar beneden, dan wordt het mogelijk om de volledige bouwput te overzien. En die is immens:
Afbeelding
Deze foto is genomen op ongeveer 8 meter onder de grond. De bodem is op dit moment nog zo'n 8 meter onder mij, en de put is nog niet volledig uitgegraven, omdat eerst de boor het station moet passeren. In totaal zal er nog een laag van ongeveer 8 meter aan grond eruit gehaald worden. Verdere foto's zijn eigenlijk niet te maken door de afrastering van het uitzichtpunt.

Het stelt niet zo heel veel voor, maar misschien krijg je zo in ieder geval het idee dat er ook echt wat gebeurd onder de grond :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Metrostation Rokin (in aanbouw)

Bericht door Ardan »

Waar denk je dat ik mijn 80 Noord-Zuidlijn-pennen vandaan heb gejat :mrgreen: (okee, twee. En van beide is het clipje alweer afgebroken dus moet nieuwe gaan halen.)
Het is erg leuk om te zien. Voor zover ik weet ik dit overigens nog maar de parkeergarage, die boven het station komt.
Wordt de toegang tot dit uitzichtpunt trouwens ook een ingang van het metrostation of wordt-ie over een paar jaar weer dichtgegooid?
Ik doe ook maar wat
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Metrostation Rokin (in aanbouw)

Bericht door Joshua »

Ik ben er een paar weken terug met Stefan met de streepjes wezen kijken. Leuk om te zien.
Al is het nog 1 grote bouwput. En erg donker waardoor foto's maken lastig is.
Verder heb ik geen pen gekregen :(
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten