Ik snap eigenlijk echt niet waar jullie het over hebben, de vertraging bij het openen van de deuren van een automatisch systeem is welgeteld één (1) seconde en in die tijd worden alle relevante veiligheidscriteria (bv, staat de trein stil, sluiten de deuren op elkaar aan) gecheckt door de computer, voor dat die een deur-open-commando geeft. Is dat nu echt zo erg lang?
Daarnaast heb ik het bij de Franse Météor (Parijse lijn 14) en VAL-systemen in al die jaren nog niet 1x meegemaakt dat er deuren niet open gingen. Mocht dat voorkomen, dan rijdt de metro door naar het volgende station.
In Londen op de Jubilee-lijn heb ik het in de begintijd wel 1x meegemaakt dat de deuren van de trein wel openden, maar de perrondeuren gesloten bleven. Die moesten we toen met de hand openschuiven.
NS-Reiziger schreef:Zo luxe als lijn 14 in Parijs, waar de afscheiding bij het stationsontwerp hoort, hoeft natuurlijk niet. Als je kijkt naar het gemak waarmee lijn 1 daar wordt aangepakt, komt het naast de beveiliging bouwtechnisch enkel aan op wat glazen wanden op het perron in boren.
Op ligne 1 is het meer een bouwtechnische (en kosten-) meevaller, de perrons daar (meer dan 100 jaar oud) kunnen het gewicht van volledige wanden van plafond tot perron niet dragen, daarnaast zouden de perrons op die oude stations met volledig afsluitende wanden veel smaller en claustrofobischer gaan ogen.
Vallend blad maakt rails glad.