1 buslijn, 2 concessies.

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door Milco »

Er zijn veel buslijnen die tot 2 concessies (en vaak ook 2 vervoerders) thuishoren, zoals bijvoorbeeld lijn 43 (Apeldoorn - Arnhem). Maar in de lijninfobox kun je maar 1 concessie invoeren anders kent-ie 'm niet, kan hier iets op verzonnen worden? Want er staat nu in de tekst bij dat deze lijn eigenlijk bij 2 concessies thuishoort, terwijl beide concessies eigenlijk in del ijninfobux moeten staan, vind ik.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door fogeltje »

Wat sowieso raar is omdat je wel twee vervoerders kunt invoeren. Maar goed, die regel werkt ook anders. De concessieregel maakt zelf de wiki link aan, dat doet de vervoerder regel niet. Als niets werkt, dan zou ik zeggen, maak de regel zodanig als de vervoerderregel (hoewel dan wel handmatig overal links gemaakt moeten gaan worden bij alle lijnen).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door Geert »

Wellicht kunnen we ook een veld maken voor een tweede concessie, die dan alleen getoond wordt als er iets ingevuld is. Ik denk dat dat wel mogelijk is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door Daniel »

Mogelijk zal 't zowiezo zijn ('t kan ook met de frequenties). Lijkt mij in ieder geval de handigste oplossing want het bespaart je het moeten aanpassen van alle andere pagina's.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door fogeltje »

Kan het niet zo gemaakt worden dat je een groter aantal concessies als extra velden kunt toevoegen. Enkele historische lijnen lagen bijvoorbeeld in drie concessies (lijn 21 Nijmegen - Eindhoven). Als je het zo maakt dat er maximaal drie velden extra bijgezet mogen worden, dek je alles wel af denk ik.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door Daniel »

Let wel op he: dat een lijn door meerdere concessiegebieden heen rijdt betekend niet persé dat 'ie ook onder al die concessies valt!
Er zijn gevallen waarin dat wel zo is: lijn 50 Utrecht - Wageningen heeft ritten onder de Provincie Utrecht en BRU-concessie.
En er zijn gevallen waarin dat niet zo is: lijn 90 Rotterdam - Utrecht rijdt door Rotterdam stadsvervoer, SRR-BSO, DAV en BRU-streek en valt alleen onder DAV (maar moet gedoogd worden door de concessiehouder van de gebieden Ridderkerk tot Zuidplein en Vianen tot Utrecht).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door Freek »

En om het wat complexer te maken. Wat te doen met buslijnen die 1 lijn vormen, door 2 concessiegebieden rijdt, verplicht niet geknipt mag worden, maar onder 2 lijnnummers rijdt. En ja dat kan: namelijk de 85/42 Nijmegen-Druten-Tiel. Deze bus rijdt de altijd de hele rit door (moet nog worden aangepast in de wiki), maar rijdt onder twee lijnnummers. Moet dit nu gezien worden als 1 buslijn of als 2?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door Suus »

Dat zijn er gewoon twee, alleen hebben ze een vaste lijnovergang in de materiaalomloop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door Daniel »

Dat zijn wat mij betreft gewoon twee lijnen. 'tis immers eigenlijk gewoon een lijnkoppeling (maar dan verplicht i.p.v. omdat het de vervoerder toevallig uitkomt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door Freek »

Wellicht dat iemand het in het busboekje kan opzoeken. Want volgens mij is het wel 1 ritnummer en ook de bestemmingsdisplays laten (van Nijmegen) Tiel zien, en niet Druten. Het gaat dus eigenlijk alleen administratief om 2 lijnen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door Frank »

In het busboekje staan de buslijnen in één tabel onder twee lijnnummers, waarbij als voetnoot steeds vermeld staat dat er overgestapt kan worden. Een dergelijk geval is lijn 105 Arnhem - Barneveld die vanaf daar onder een ander lijnnummer altijd doorrijdt naar Harderwijk.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door Freek »

Dat is dan weer het lastige van deze situatie. bij het ingaan van de dienstregeling moest er in de avonduren en op zondag worden overgestapt. Dit probleem wordt binnenkort/is opgelost en wordt er altijd een rechtstreekse lijn ingelegd. In de oude situatie van de 87/42 was er wel sprake van een gelijke ritnummer.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door Frank »

In het busboekje was iig nog wel sprake van verschillende ritnummers.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door Daniel »

Een gelijk ritnummer zegt overigens werkelijk helemaal niks over of het één of twee lijnen zijn... om een voorbeeldje uit de Arriva-ritnummering te nemen: in Dordrecht kennen de lijnen 1 t/m 9 een rit 1004, maar dat zijn toch echt negen verschillende lijnen :wink: En het bewuste ritnummer hoeft niet persé altijd rond dezelfde tijd gebruikt te worden, dus Breng kan z'n nummering ook opgeschoven hebben om gelijk met Arriva te komen, maar dan zijn het nogsteeds aparte lijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door Ardan »

Er staat toch gewoon '85 Druten' op de bus, en geen '85 Tiel'? Ook op de schermen in Nijmegen wordt gewoon Druten als bestemming gegeven. Inderdaad worden de ritten die doorrijden naar Tiel door zowel Breng als Arriva gereden, maar onder twee nummers met hun eigen bestemming. De 85 is van Breng en de 42 is van Arriva.
In other words: twee lijnen, die toevallig gekoppeld zijn.
Ik doe ook maar wat
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door --Stefan-- »

2 lijnen. 2 lijnnummers. 2 ritnummers. 2 vervoerders. 2 concessies.
Het is gewoon een drama. Het heeft ook niet echt een meerwaarde met de dienstregeling in 2009. De meeste mensen uit de omgeving hier (Beuningen, Ewijk, Winssen) weten niet eens dat er een rechtstreekse verbinding naar Tiel wordt aangeboden. Als de bus op Druten Busstation aankomt stappen ook eigenlijk altijd alle mensen uit. Qua kaartjes is het ook een drama. Arriva verkoopt geen KAN-kaartje (hier in het dorp zijn ze zelfs een handtekeningenactie begonnen :lol:), administratief is het onhandig. Doordat er Arriva bussen op lijn 85 rijden werkt DRIS tijdens de Arriva ritten dus ook niet....
Gewoon weer terugdraaien hoe het vorig jaar was.

Maargoed, back to topic :mrgreen:
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door Daniel »

--Stefan-- schreef:Doordat er Arriva bussen op lijn 85 rijden werkt DRIS tijdens de Arriva ritten dus ook niet....
Dat ligt aan het DRIS, niet aan de bussen. (Overigens zal het DRIS dan ook niet werken voor Veolia-lijnen, die gebruiken hetzelfde systeem voor de boordcomputer)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:En om het wat complexer te maken. Wat te doen met buslijnen die 1 lijn vormen, door 2 concessiegebieden rijdt, verplicht niet geknipt mag worden, maar onder 2 lijnnummers rijdt. En ja dat kan: namelijk de 85/42 Nijmegen-Druten-Tiel. Deze bus rijdt de altijd de hele rit door (moet nog worden aangepast in de wiki), maar rijdt onder twee lijnnummers. Moet dit nu gezien worden als 1 buslijn of als 2?
Nee, dat doet deze alleen maandag t/m zaterdag overdag en dat had niets te maken met verplicht niet geknipt worden. De lijnen in Druten zijn geknipt in 2003 en een jaar later werd er een koppeling gemaakt op ma-vr overdag tussen 87/42. Die koppeling is nu vervallen en de koppeling is gemaakt tussen 85/42 op ma-za. Daarbuiten moet men in Druten gewoon overstappen. Overigens moet ik nu wel bekennen dat het wel kan dat het KAN bij ingang van de nieuwe concessie geeist heeft in zijn lijnenpakket dat die koppeling er op ma-za komt. Maar volgens mij was de koppeling tussen 87/42 niet verplicht.
Freek schreef:Wellicht dat iemand het in het busboekje kan opzoeken. Want volgens mij is het wel 1 ritnummer en ook de bestemmingsdisplays laten (van Nijmegen) Tiel zien, en niet Druten. Het gaat dus eigenlijk alleen administratief om 2 lijnen.
Breng bussen filmen netjes Druten hoor.
--Stefan-- schreef:Arriva verkoopt geen KAN-kaartje (hier in het dorp zijn ze zelfs een handtekeningenactie begonnen :lol:), administratief is het onhandig.
Vreemd, Arriva Brabant had vrij snel KAN-kaartjes. De chauffeurs weten tegenwoordig ook zonder na te denken welke ze waar moeten verkopen.
Freek schreef:Dit probleem wordt binnenkort/is opgelost en wordt er altijd een rechtstreekse lijn ingelegd.
Heb je hier een bron voor?
Laatst gewijzigd door fogeltje op wo 10 mar 2010, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door Freek »

In het PvE van de concessie Achterhoek/Rivierenland en Arnhem/Nijmegen is men verplicht om een doorgaande verbinding tussen Nijmegen en Tiel aan te bieden. In praktijk kan dit een koppeling van de 42 met de 85 of 87 betekenen. Er is gekozen voor de 85 omdat deze beter aansluit bij de rijtijden van de 42, die ook in het weekend rijdt.

Door tussenkomst van het ROCOV wordt dit voorjaar op alle dagen en tijdstippen een doorgaande verbinding aangeboden, overeenkomstig met het PvE van de Arnhem/Nijmegen en al vooruitlopend op het de concessie Achterhoek/Rivierenland.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door Joshua »

Ik blijf het vreemd vinden dat de kaartverkoop van lokale kaartjes zo slecht geregeld is tussen Arriva Rivierenland en Breng.
Op de bussen van Arriva Brabant en Veolia Limburg worden gewoon keurig KAN kaartjes verkocht. En omgekeerd de bussen van BRENG die de concessie uit rijden ook de lokale kaartjes van die regio.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door fogeltje »

Hierbij wel de voetnoot dat in de eerste weken bij Arriva Brabant ook nog geen KAN-kaartjes te koop waren. Maar die hebben ze ergens in januari volgens mij ontvangen. Ook de OAD chauffeurs hebben het volledige assortiment in de bus, dus inclusief KAN-kaartjes en Dagkaartjes.
"Een touringcar is geen bus"
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door --Stefan-- »

Hier hadden ze het afgelopen week nog niet.
En als er een bus van Arriva rijdt is deze ook vaak te laat omdat de chauffeur steeds met de passagier in discussie moet over de verkoop van het KAN kaartje. Je moet dan een Rivierenlandkaartje kopen à 4 euro (aantal zones doet er niet toe). Terwijl sommige in Beuningen anders een KAN kaartje hadden van 2,20.
En dan nog een laatste probleem: het Rivierenlandkaartje is alleen geldig in een Arriva bus. Dus als er op de terugweg toevallig een Breng bus aankomt, of als je na 18:30 terug gaat, dan kan je alsnog een nieuw kaartje kopen :S

--edit--
Uit zeer betrouwbare bron (deze heet Ardan) heb ik te horen gekregen dat er vandaag in de Arriva bussen KAN kaartje te koop zijn. Woehhoeee, eindelijk. Kunnen die handtekeningen ook weggegooid worden *bus*
3 0 7 9
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door Joshua »

fogeltje schreef:Hierbij wel de voetnoot dat in de eerste weken bij Arriva Brabant ook nog geen KAN-kaartjes te koop waren. Maar die hebben ze ergens in januari volgens mij ontvangen. Ook de OAD chauffeurs hebben het volledige assortiment in de bus, dus inclusief KAN-kaartjes en Dagkaartjes.
Is het eigenlijk de bedoeling dat Oad blijft rijden op 99 of een tijdenlijke oplossing?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door fogeltje »

Zover ik begrepen had was dat niet tijdelijk. Tenminste niet dat Breng de lijn uitbesteed. Intern schijnt er bij OAD nogal wat gerommel te zijn geweest rond deze diensten; chauffeurs die te lange dagen moeten draaien, niet doorbetaalde pauzes (die vaak gemist werden overigens), een chauffeur die op zondagen vier van de vijf bussen op zondag op en neer moet rijden van Zeeland naar Nijmegen om Infoxx uit te lezen en nieuwe gegevens te laden voor de nieuwe week.

Het is grotendeels nu wel opgelost volgens dechauffeur die ik zaterdag gesproken heb, maar de OV diensten zijn niet erg populair onder het personeel. Dat kan ik ergens wel begrijpen, die mannen (en wellicht ook vrouwen, maar die heb ik nog geen gezien) zijn touringcarchauffeurs. Als ze OV chauffeur wilden zijn, hadden ze daar ook wel gesolliciteerd.
"Een touringcar is geen bus"
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: 1 buslijn, 2 concessies.

Bericht door Ederveen »

Even weer een schop omhoog:
Hoe zit het met een buslijn die in twee concessies rijdt, maar door dezelfde vervoerder. Bijvoorbeeld een lijn 127 van Breda naar Tilburg: Als je naar de concessiegrenzen kijkt is van Breda t/m Oosterhout West-Brabant, en Tilburg t/m Dongen Midden-Brabant, dus de grens ligt ongeveer op de helft van de lijn. Beide concessies worden gezamenlijk gereden als één concessie door Veolia, vandaar dat hier op de wiki alle lijnen werden vermeld onder een concessie "west- en midden-Brabant", maar is tegenwoordig (zoals het eigenlijk hoort) opgesplitst.
Waar wordt/wie bepaald onder welke concessie(s) een dergelijke lijn valt?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten