Gemeenteraadsverkiezingen

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Meltrain »

mb90 schreef:Het erge aan de Partij van de Achteruitgang
Nee, Partij van de Aanpak was de naam. :wink:
Maar ik ben het er wel mee eens dat het niet netjes is om Leefbaar Rotterdam op voorhand uit te sluiten.
Je kunt immers altijd en poging ondernemen en mocht het dan niet lukken, kun je alsnog iets anders kiezen. Maar probeer het in elk geval!
(Overigens: 4 jaar geleden gebeurde precies het omgekeerde, toen Leefbaar absoluut niet met de PvdA in het college wilde (en er uiteindelijk een college kwam met PvdA, CDA, VVD (die er later alsnog uitstapte) en GL (met in het begin een incapabele wethouder)). :!: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Chauf21 »

Fles schreef:wat boeit het eigenlijk met hoeveel man je in een stemhokje staat? Okee, ik weet wat jij stemt en jij weet wat ik stem. Maar verder? Er zijn niet ineens meer stemmen uitgebracht daardoor of zo :?: Of ben ik nou dom?
In jouw geval is het misschien niet zo heel boeiend, maar er zijn gevallen denkbaar waar het wel uitmaakt of iemand meekijkt of niet. Denk je bijvoorbeeld in dat je een vrouw bent. Vanuit geloofsoverwegingen (westers, dan wel niet-westers) luister je altijd naar wat je man je zegt. Ook al ben je het niet met hem eens, wat hij zegt, dat doe je omdat je anders weer een preek of erger krijgt. Bij de verkiezingen heb jij een voorkeur voor partij V (die zeggen op te komen voor de vrouwenrechten), maar manlief wil niet dat jij daar op stemt. Mocht je dat toch doen, weet je wat je thuis te wachten staat. Wanneer hij dus meegluurt bij het stemmen, zal je nooit op je eigen keuze kunnen stemmen. Daarmee ondermijn je dus onze democratie; je kan niet meer in anonimiteit je stem uitbrengen.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door waldo79 »

In het stembureau waar ik gister rond 7.40 uur kwam was er ook geen gordijn. Geen probleem, want er waren toch geen andere stemmers 8-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Vinny »

@Chauf21, die redenering (die overigens wel van enige minachting jegens sommige niet nader te noemen minderheidsgroepering getuigt) zou ik kunnen volgen, ware het niet dat je ook bij volmacht kan stemmen. Een man die zijn vrouw liever niet op een vrouwvriendelijke partij wil laten stemmen kan natuurlijk ook zo eenvoudiger frauderen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Suus »

Bij mij stonden de stemhokjes zo opgesteld dat je er niet kon inkijken vanaf de tafel. Maar het stembureau was een tijdelijk gebouw speciaal uit het magazijn gehaald voor de verkiezingen dus het was niet erg ruim :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Ardan »

Het bureau waar ik zelf stemde was in een basisschool, de ontvangsttafel in de entreeruimte, en in de ruimte ernaast stonden twee hokjes, zonder gordijnen, waar een miep bijzat die de stembus aanwees als mensen hem niet konden vinden, al stond hij pal nast de deur.
Het lokaal in Diepenveen, in een bejaardentehuis, was één grote ruimte, met de twee hokjes, ook zonder gordijnen, pal tegenover de tafel.
Ik doe ook maar wat
Oud forumgebruiker

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bee schreef:Bij mij stonden de stemhokjes zo opgesteld dat je er niet kon inkijken vanaf de tafel. Maar het stembureau was een tijdelijk gebouw speciaal uit het magazijn gehaald voor de verkiezingen dus het was niet erg ruim :P
Ja ik had ook zo'n tijdelijk ding, tegenover station Leylaan. M'n stem voor de gemeenteraad heb ik wegens omstandigheden ergens anders moeten uitbrengen, op het Centraal Station in één of ander restaurant op spoor 2 :shock:

Uiteraard beide Groen Links, en ze hebben het hier nog vrij goed gedaan :)
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door mb90 »

De PvdA is helaas toch de grootste in Rotterdam met 900 stemmen verschil oftewel 0,3%. Leefbaar heeft echter een protest ingediend door die al genoemde fraudegevallen waar volgens mij absoluut een kern van waarheid inzit. Er komen immers steeds meer geluiden hierover. Het gaat dus nog wel een flink staartje krijgen denk ik.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Geert »

Waarschijnlijk maakt het voor het aantal zetels niet uit, zowel PvdA als LR hebben allebei 14 zetels. Ik betwijfel overigens of die meerdere mensen in een hokje nou echt zo'n verschil hebben gemaakt. Overigens zou het LR wel goed uitkomen als die stemmen ongeldig worden verklaard, maar of dat eerlijk(er) zou zijn? Neuh.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Meltrain »

mb90 schreef: Leefbaar heeft echter een protest ingediend door die al genoemde fraudegevallen waar volgens mij absoluut een kern van waarheid inzit.
Sommige mensen zullen het niet leuk vinden dat ik dit zeg, maar LR klinkt nu net als Arriva: altijd achteraf klagen als ze verloren hebben. :roll:
Maar goed: die paar stemmen zullen wel niet heel veel verschil maken, dus zowel LR als de PvdA hebben 14 zetels, een uitslag waar ik prima mee kan leven.
Het was natuurlijk nog beter geweest als D66 nog meer stemmen van VVD kon afsnoepen. :wink:
Laatst gewijzigd door Meltrain op vr 05 mar 2010, 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Oud forumgebruiker

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Geert schreef:zowel PvdA als LR hebben allebei 14 zetels.
Allemachtig, zijn ze zo rechts daar? Maar goed dat de PVV daar niet meedeed...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Karl »

Rotterdam blijft toch de stad van Pim Fortuijn die LR op poten heeft gezet, ik denk dat zo'n gevoel ook meespeelt. Overigens is LR naar mijn idee minder 'rechts' (kan je zo iets meten?) dan PVV, maar dat is slechts een gevoel.
Het is een spectrum.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Mark »

Helaas heeft in Hengelo het CDA gewonnen, gevolgd door de PvdA.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Daantje »

LR is in mijn ogen ook minder rechts dan de PVV. Kan de LR-stemmers ook wel begrijpen in een stad als Rotterdam. De PvdA en LR hebben ook nog behoorlijk wat overeenkomsten in hun verkiezingsprogramma's staan. Het is alleen een beetje de manier waarop die anders is. Denk dat als ze er allebei voor willen gaan en het in elk geval een kans geven dat ze best nog wel samen een college zouden kunnen vormen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Suus »

Wat een ontzettende bananengemeente is dat Rotterdam toch. Choas in de stembureau's, geronsel van volmachtigingen. Tijd dat daar de hogedrukspuit eens op wordt gezet :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Karl »

Aboutaleb had echt zijn positie kunnen verstevigen door nu als burgemeester (dus boven de partijen en met daadkracht) op te treden. Maar nee, eerst wordt het afgedaan als 'niet belangrijk', vervolgens wordt de uitslag geaccepteerd en nu komt er dan toch een onderzoek.
Eerlijk gezegd vind ik Aboutaleb het maar beroerd doen.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Suus »

Vandaag is er echter nog een tweede aap uit de mouw gekomen, uit een vertrouwelijke e-mail van Leefbaar Rotterdam blijkt namelijk dat ze zo veel mogelijk volmachten hebben proberen te verzamelen om zo meer stemmen te krijgen... Daar is natuurlijk niet veel meer aan te doen, want de stemformulieren zijn anoniem, maar het is in de kieswet verboden, dus de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Karl »

:| :neg: Zulke praktijjken zijn wel dieptriest. De PVV die in Den Haag moedwillig aanstuurt op een oppositieplek valt daarmee nog in het niet. Overigens vind ik het daar wel weer vreemd dat Geert Wilders in de raad komt, nààst zijn landelijke positie. In Utrecht gaat pas de zesde TON'er in de raad zitten, dat vind ik ook maar vreemd.
Mijn inziens moet je, indien gekozen, in de raad gaat zitten, anders laat je je maar niet verkiesbaar stellen. Dat ben je toch moreel verplicht? Voor je eigen geloofwaardigheid èn richting je kiezers. Stel het desnoods verplicht in de kieswet. Dat het dan afgelopen is met lijstduwers lijkt me verder prima, een bekend persoon heeft het met de huidige communicatiemogelijkheden vast niet al te veel problemen met het venten van zijn mening, ook niet betreffende politieke standpunten.

Met Balkenende I, II, III, IV en straks ook ongetwijfeld nog V èn nu weer de gemeenteraadperikelen lijkt het inderdaad wel op een bananenrepubliek. :neg: :neg: Italië lijkt politiek nog stabieler.
Het is een spectrum.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Gekko123 »

Afgelopen week hoorde ik anders wel dat er een of andere lijstduwer (een ex-voetballer) van een lokale partij uit Spijkenisse plaats neemt in de Raad omdat hij in zijn eentje genoeg voorkeursstemmen had voor een zetel :Y
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Vandaag is er echter nog een tweede aap uit de mouw gekomen, uit een vertrouwelijke e-mail van Leefbaar Rotterdam blijkt namelijk dat ze zo veel mogelijk volmachten hebben proberen te verzamelen om zo meer stemmen te krijgen... Daar is natuurlijk niet veel meer aan te doen, want de stemformulieren zijn anoniem, maar het is in de kieswet verboden, dus de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet :|
Maar goed in Aalsmeer werd 8 jaar geleden (mijn eerste gemeenteraadsverkiezingen waar ik ook voor mocht stemmen) door politieke partijen al mee geadverteerd: "Geef uw volmacht aan iemand van onze partij en wij stemmen voor u". Daar deed niemand moeilijk over...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Geert »

Bee schreef:Vandaag is er echter nog een tweede aap uit de mouw gekomen, uit een vertrouwelijke e-mail van Leefbaar Rotterdam blijkt namelijk dat ze zo veel mogelijk volmachten hebben proberen te verzamelen om zo meer stemmen te krijgen... Daar is natuurlijk niet veel meer aan te doen, want de stemformulieren zijn anoniem, maar het is in de kieswet verboden, dus de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet :|
Fraai is dat. Eerst de PvdA indirect beschuldigen van kiesfraude en hoog en laag springen vanwege twee personen die in een hokje stonden, maar ondertussen pleegt LR gewoon zélf kiesfraude met volmachten. :N

@Karl: in dat opzicht is het minstens zo dubieus dat Balkenende heeft aangegeven niet in de Kamer te gaan zitten wanneer CDA in de oppositie komt. Je stelt jezelf toch verkiesbaar voor de kamer, niet voor het premierschap? :?
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door mb90 »

Veel triester is dat er nu ineens een onderzoek van het OM komt, terwijl er al veel eerder met volmachten gewerkt werd bij een niet nader te noemen partij zonder dat dat onderzocht werd: http://www.google.com/search?q=volmacht+site:pvda.nl

Niet dat ik de actie van Leefbaar goedkeur, maar het is wel erg meten met 2 maten. Hoezo een voorkeur? :roll:

De enige oplossing is nu met een schoon schip en streng toezicht overstemmen.
Laatst gewijzigd door mb90 op wo 10 mar 2010, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Karl »

Geert schreef:@Karl: in dat opzicht is het minstens zo dubieus dat Balkenende heeft aangegeven niet in de Kamer te gaan zitten wanneer CDA in de oppositie komt. Je stelt jezelf toch verkiesbaar voor de kamer, niet voor het premierschap? :?
Dat heb ik klaarblijkelijk gemist. Lekkere lijsttrekker dan, hij wil dus niet eens zijn partij leiden door de oppositie...

Halsema vond ik vorige week (?) wel een goed punt hebben bij DWDD, namelijk dat een lijsttrekker niet in het kabinet mag zitten, dit om als kabinet op te kunnen treden wanneer nodig en niet als een aantal vechtende partijen.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Geert »

mb90 schreef:Veel triester is dat er nu ineens een onderzoek van het OM komt,
Dat is niet triest, dat is juist goed.
terwijl er al veel eerder met volmachten gewerkt werd bij een niet nader te noemen partij zonder dat dat onderzocht werd: http://www.google.com/search?q=volmacht+site:pvda.nl
Ik heb de eerste 10 resultaten aangeklikt, maar de meeste pagina's hadden alleen algemene informatie over stemmen per volmacht. :?:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Suus »

mb90 schreef:Veel triester is dat er nu ineens een onderzoek van het OM komt, terwijl er al veel eerder met volmachten gewerkt werd bij een niet nader te noemen partij zonder dat dat onderzocht werd: http://www.google.com/search?q=volmacht+site:pvda.nl

Niet dat ik de actie van Leefbaar goedkeur, maar het is wel erg meten met 2 maten. Hoezo een voorkeur? :roll:

De enige oplossing is nu met een schoon schip en streng toezicht overstemmen.
Er is een verschil hé.

Het is toegestaan mensen informatie te geven over hoe het geven van een volmacht werkt. Door dat op een website of in een folder te plaatsen kunnen ze dat zelf vinden, en eventueel gebruiken. Daarbij doen ze een voorstel als je niemand weet die je een volmacht kan geven, maar dat wel wil doen. Wat Leefbaar Rotterdam deed, is mensen vragen of ze van hun de volmacht mochten hebben. En dat is absoluut verboden, want daardoor manipuleer je de verkiezingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten