GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door Suus »

Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd
AMSTERDAM - Onbekenden hebben in Amsterdam twee automaten voor het opladen van de OV-chipkaart geskimd. Een woordvoerster van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Amsterdam bevestigde donderdag een bericht hierover van RTV Noord-Holland.

Met de geplaatste skimapparatuur kunnen criminelen de gegevens van pinpassen aflezen om vervolgens de rekeningen van de gedupeerden te plunderen.

De skimapparatuur op de twee Amsterdamse oplaadautomaten werd ontdekt tijdens onderhoud. Het GVB gaat nu alle automaten controleren.
Lees meer op Nu.nl

Mijn reactie: Stel achterbakse criminelen :evil:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door iljitsch »

Wel typisch dat het GVB niet wil vertellen om welke automaten/stations het gaat. En ook dat nu.nl dat niet vermeldt.

Ik schrok even omdat ik van het weekeinde zo'n automaat gebruikt heb tot ik me herinnerde dat ik mijn chipkaart heb gebruikt om mijn chipkaart op te laden...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door Suus »

Een van de automaten lijkt (gezien een reactie op AT5.nl) de automaat Vlaardingenlaan van metrostation Henk Sneevlietweg te zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door Oud forumgebruiker »

Meen je dat? :shock: Ik wist dat ik krap bij kas zat, maar mn rkeening was deze maand idd wel erg snel op 0.... :shock: Effe mn bankafschriften nakijken.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door webguy »

Transacties in het buitenland kom je dan tegen ;) (Weet ik uit eigen ervaring)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door find_your_spot »

iljitsch schreef:Wel typisch dat het GVB niet wil vertellen om welke automaten/stations het gaat. En ook dat nu.nl dat niet vermeldt.
Ach, bij de RET is er ook tot 2x toe skim apparatuur aangetroffen op de automaten alleen de RET zwijgt in de media elk woord.... :?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door Suus »

Gisteren stond in de Spits dat de RET zelfs weigert de oplossing van de NS over te nemen, omdat er genoeg toezicht en camerabewaking zou zijn...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door find_your_spot »

Off-topic: Een aantal dagen geleden is mijn pin pas geskimd hier bij de lokale geldautomaat in de wijk.

Ik ben van mening dat voorkomen zoals bij de NS altijd beter is dan achteraf genezen.... :Y

Graag hoop ik dat er totaal nieuwe TVM's komen met paslezer.
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door Caspar »

Nou betere automaten als bij de NS voldoen ook niet altijd, ik heb eens een foto hier geplaatst op het forum van een NS automaat voorzien van zo'n stalen noppen/pinnen plaat ervoor, die helemaal bewerkt was. Dat was op station Heiloo een jaartje geleden.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door iljitsch »

Wanneer kunnen we eindelijk van die magneetstrip af?

In theorie is de chip ook te skimmen maar zowel mechanisch als qua software is dat zo veel ingewikkelder dat ik het niet zie gebeuren.

Het probleem is dat je de magneetstrip nodig hebt zolang niet (bijna) alle PIN-machines de chip in plaats van de magneetstrip lezen en zolang de magneetstrip er nog op zit kan je gewoon die kopiëren, ongeacht het feit dat 80, 95 of 99 % van de automaten al met de chip werkt.

In elk geval hoef je met de chipkaart niet meer op willekeurige automaten die buiten staan te pinnen, je kan het opladen van je chipkaart beperken tot bemande stations waar de automaten in de stationshal staan zodat ermee knoeien wel erg opvalt. Of online saldo kopen, saldo met een chippas of muntgeld kopen, automatisch opladen...
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door Joshua »

Als ze nou gewoon eens snel beginnen met de uitrol van betalen met CHIP in plaats van magneetstrip. Waarschijnlijk wordt of misschien is dat ook al gekraakt. Maar het is nog altijd veiliger als de magneetstrip.
En tegenwoordig hebben alle Nederlandse bankpassen gewoon keurig een chip en Maestro. Dus zo moeilijk kan het niet zijn te beginnen met het uitrollen van betere pin apparatuur.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door Suus »

Caspar schreef:Nou betere automaten als bij de NS voldoen ook niet altijd, ik heb eens een foto hier geplaatst op het forum van een NS automaat voorzien van zo'n stalen noppen/pinnen plaat ervoor, die helemaal bewerkt was. Dat was op station Heiloo een jaartje geleden.
De huidige beveiliging is een opzetmondje waar je je pas schuin in moet plaatsen. Die werkt tot nu toe uitstekend, al is het de eerste keer wel even wennen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door playertwo »

Die pinnen zijn pas van de zomer gekomen op de automaten. Vind het bijzonder als jij die begin maart al bent tegengekomen.
Wil je zeker zijn van je zaak: chippen in plaats van pinnen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door Suus »

De pinnen werden al in december 2008 geïntroduceerd. Dat gebeurde op een nogal amateuristische manier, maar dat terzijde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door Geert »

Inderdaad, zie bijvoorbeeld http://www.dumpert.nl/mediabase/331041/ ... _fail.html (check de datum). De gleuven zijn van de zomer geïntroduceerd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door reisthijs »

playertwo schreef:Wil je zeker zijn van je zaak: chippen in plaats van pinnen.
Hoe weet je zo zeker dat Chipknip-oplaadautomaten niet geskimd kunnen worden?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door iljitsch »

De chippasopladers die ik ken daar gaat je pasje niet helemaal in, dus ik vraag me af of met een voorzetding je in dat geval wel de hele magneetstrip kan lezen.

Maar het grote voordeel is dat als je eenmaal geld op je chippas hebt staan je daarna kan betalen zonder je PIN in te toetsen dus dat skimmen vrij nutteloos wordt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door Suus »

Bij de OV-Chipkaart automaten zijn de pinlezer en chiplezer hetzelfde, de pas moet er ook even diep en niet volledig in. Technisch is er dus geen ombouw nodig voor een nieuw pinsysteem, alleen softwarematig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door iljitsch »

Zolang er nog een magneetstrip op die kaarten zit maakt het weinig uit of de machine intern de chip of de magneetstrip leest: in beide gevallen is de magneetstrip te kopiëren. Alleen als je met op de chip opgeslagen saldo betaalt (saldo op de ene chip betalen met saldo op de andere chip...) dan vraagt-ie niet om je PIN dus dat is wel veiliger.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door playertwo »

reisthijs schreef:
playertwo schreef:Wil je zeker zijn van je zaak: chippen in plaats van pinnen.
Hoe weet je zo zeker dat Chipknip-oplaadautomaten niet geskimd kunnen worden?
Laat je dat kreng BINNEN op in het gebouw van je eigen bank, de kans dat daar skimapparatuur op staat is het minst groot. De enige garantie die je in NL hebt, is dat je belasting betaald, verder niets.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door iljitsch »

playertwo schreef:betaald
Kom op mensen, we hebben allemaal lagere school gehad...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door Karl »

Tegenwoordig is dat basisschool, of de basis daarmee nog gedoceerd wordt, is een andere vraag. ;)

Iedereen maakt wel eens een foutje (hoe 'simpel' het ook kan lijken), maar om alleen daar een reactie aan te wijden...
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door iljitsch »

Troosd je med de gedachde dad ik hed nied iedere keer wanneer iemand een D in de tegenwoordige tijd gebruikd er wad van zeg.

(Voor degenen die het al weer vergeten zijn: tegenwoordige tijd is ALTIJD met een T, voltooid deelwoord kan met een T of een D zijn (hij heeft gefietst, zij had gegooid). Als je het niet weet, gebruik dan een T dan zit je 90% van de tijd goed.)
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door playertwo »

iljitsch schreef:
playertwo schreef:betaald
Kom op mensen, we hebben allemaal lagere school gehad...
Weet je, ik zit ook gewoon in mijn eigen vrije tijd achter de PC. Ga ergens anders over lopen mierenneuken dan over een spelfoutje, die je ongetwijfeld nog veel meer zal tegenkomen op het net, of boek een enkele reis naar Madrid.
Nog wat, kwam van jou hand product tegen met een K; dat is ook pak en beet 15 jaar met een C, en niet met een K.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: GVB-Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

Bericht door iljitsch »

Opbouwende kritiek is nog nooit iemand slechter van geworden...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten