Boor in Amsterdam klaar voor start

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Boor in Amsterdam klaar voor start

Bericht door Meltrain »

Boor in Amsterdam klaar voor start
Geplaatst op: zondag 7 maart 2010 21:54
Laatst bijgewerkt: zondag 7 maart 2010 21:56


AMSTERDAM (ANP) - Na maanden van monteren, voorbereiden en proefdraaien zijn de boormachines van de Noord-Zuidlijn klaar om de omstreden metrotunnels onder de Amsterdamse binnenstad te graven.

Donderdag krijgen de twee boormachines, die staan opgesteld bij het Centraal Station, hun namen en worden ze ingezegend. Kort daarna boort de eerste machine zich met een tempo van 8 tot 10 meter per etmaal een weg onder het Damrak door richting de Dam.
Lees verder
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Boor in Amsterdam klaar voor start

Bericht door Suus »

Ik ga van de week (lees: dinsdag) maar eens naar het uitzichtpunt van de Noord-Zuidlijn, voordat de hele stad vanaf donderdag in een groot gapend gat verdwijnt :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Boor in Amsterdam klaar voor start

Bericht door Ardan »

Ik houd mijn hart vast :shock:
Maar toch, soms wordt wel eens voorbijgegaan aan het feit dat er toch al veel klaar is. In Zuid tot aan Europaplein, en het traject in Noord, kwestie van spoortje erin en karren maar, even kort door de bocht gezegd.
Weet iemand trouwens hoe het met Ceintuurbaan gesteld is? Daar hoor ik eigenlijk bijna niks over.
Ik doe ook maar wat
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Boor in Amsterdam klaar voor start

Bericht door find_your_spot »

Afbeelding

Volgens mij is die al bijna af.... Op de Ceintuurbaan zijn er al velen parkeerplaatsen en winkelcentra's gerealiseerd. Hoe het met de metro staat....? :@
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Boor in Amsterdam klaar voor start

Bericht door Meltrain »

Noord/Zuidboor met kraanwater gewijd
De boren van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn die vanmiddag de grond in gaan, worden met kraanwater gewijd. Dat zegt priester Arno Bakker die de boor zal zegenen.

Bakker zegt in De Telegraaf dat het niet per se nodig is om wijwater te gebruiken: "Misschien kan ik bij wijze van spreken net zo goed een emmertje grondwater uit de bouwput van de Noord/Zuidlijn nemen."

Lees verder...
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Boor in Amsterdam klaar voor start

Bericht door Daan »

Wat is dat nou weer voor geouwehoer? Boren met die hap, laat die priester iets anders zinnigs doen met dat water...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Boor in Amsterdam klaar voor start

Bericht door Ruben »

Het is een gewoonte om bij tunnelbouw de boor te zegenen en zo de werkertjes te beschermen.

Dit is al helemaal geouwehoer :lol:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Boor in Amsterdam klaar voor start

Bericht door Daan »

Ja, maf :shock: En dat gedoe met dat water wordt nog live uitgezonden ook...
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Boor in Amsterdam klaar voor start

Bericht door tsov »

Dat inzegenen is niet zo heel gek, de werknemers zijn met name Duitsers en Polen en zeker de Polen staan erom bekend goed Katholiek te zijn, dus enige rituelen zullen hen niet vreemd zijn :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Boor in Amsterdam klaar voor start

Bericht door Ruben »

En we moeten er vertrouwen in hebben dat Duitsers en Polen weten hoe het is om door een moeras te graven. -O-
Dit is in ieder geval niet zo'n Nederlands wondertje als de Afsluitdijk of Deltawerken, of we kunnen doen alsof enzo. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Boor in Amsterdam klaar voor start

Bericht door Karl »

Het gaat om het boren van een tunnel, zoveel boordeskundigen zijn er toch niet? Volgens mij is het echt een nichemarkt.
Het is een spectrum.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Boor in Amsterdam klaar voor start

Bericht door Ruben »

Noortje en Gravin heten de boren.

Bewoners Damrak gaan op de vlucht voor de boor
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Boor in Amsterdam klaar voor start

Bericht door Ardan »

find_your_spot en ik hebben nog geprobeerd om bij de inzegening te zijn, maar het was helaas alleen voor genodigden toegankelijk. In het informatiecentrum hebben we nog wel een leuk boekje over de NZ gekregen :D
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Boor in Amsterdam klaar voor start

Bericht door Vinny »

Daan schreef:Wat is dat nou weer voor geouwehoer? Boren met die hap, laat die priester iets anders zinnigs doen met dat water...
Nou nou nou zeg, vraag je je ook af wat mensen op zondag in die groot uitziende gebouwen met een hoge torenspits aan het doen zijn? :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Boor in Amsterdam klaar voor start

Bericht door find_your_spot »

tsov schreef:Dat inzegenen is niet zo heel gek, de werknemers zijn met name Duitsers en Polen en zeker de Polen staan erom bekend goed Katholiek te zijn, dus enige rituelen zullen hen niet vreemd zijn :)
Toen de concessie AenM hier werd gestart in december 2007 is van elke bussoort ook 1 bus gedoopt. Vier bussen hier in de concessie dragen gedoopte namen van overleden mensen die iets betekent hebben in de regio Amstelland, Meerlanden en Haarlemmermeer.

De bussen die gedoopt zijn zijn de vlnr: 3789, 3978, 3878 en 9216.

Afbeelding

Een doping ter ere iets te vieren is altijd symbolisch maar wel een mooi punt om bij stil te staan. Als we dat soort gelegenheden ook nog eens gaan afschaffen wordt NL heel saai.... :@
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Boor in Amsterdam klaar voor start

Bericht door Meltrain »

Daan schreef:Wat is dat nou weer voor geouwehoer? Boren met die hap, laat die priester iets anders zinnigs doen met dat water...
Dat is volgens authentiek Mijnbouw-gebruik. :Y
En als Mijnbouwer sta ik er natuurlijk volledig achter. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Boor in Amsterdam klaar voor start

Bericht door Ardan »

Joh, verbaast me niks. Toen ik iets las over 'Glück Auf' in een stukje hierover moest ik meteen aan jou denken :wink:
Is die boor trouwens ook al meteen vertrokken?
In dat geval ligt er nu al zo'n 35 meter tunnel! :D


Edit: ik zie net dat dit mijn 1000e berichtje is hier! Mijlpaal! *O*
Ik doe ook maar wat
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Boor in Amsterdam klaar voor start

Bericht door Ruben »

Zou mooi zijn als er verder niets meer opduikt over de boor, totdat het ding zelf over een aantal jaar omhoog komt en er een complete tunnel ligt. :D Het ding zal nog wel stilliggen dus. -O-
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Boor in Amsterdam klaar voor start

Bericht door Suus »

Hij gaat morgen aan.

*zich afvraagt hoe je dat voor moet stellen: Knopje omschakelen of even de stekker in het stopcontact doen?*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Boor in Amsterdam klaar voor start

Bericht door Ardan »

*Nelly Frijda komt naar beneden en haalt de stekker uit het stopcontact*
Ik doe ook maar wat
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Boor Noord-Zuidlijn nu echt begonnen

Bericht door Ruben »

Boor Noord-Zuidlijn nu echt begonnen
Geplaatst op: maandag 29 maart 2010 17:21
Laatst bijgewerkt: maandag 29 maart 2010 21:42

AMSTERDAM - Een van de boren die de tunnel van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam gaat graven, heeft maandag de Amsterdamse grond bereikt. Dat betekent dat het boren nu echt is begonnen. Dat maakte het gemeentelijk projectbureau Noord-Zuidlijn bekend. De boor - Gravin genaamd - werd half maart voor het eerst aangezet.
Lees verder | Dossier Noord-Zuidlijn | Meer nieuws in dossier Noord-Zuidlijn
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Boor in Amsterdam klaar voor start

Bericht door Ruben »

Ardan schreef:*Nelly Frijda komt naar beneden en haalt de stekker uit het stopcontact*
Ik heb Nelly gister nog in het centrum zien lopen, heeft ze dus niet gedaan. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 71 gasten