Het klinkt als een fantastisch concept, waar ik 100% voorstander van zou zijn — maar op de een of andere manier lukt het me niet om van de angstaanvallen over een volledig stilstaand Amsterdams metronet af te raken.
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zolang het hele systeem toch af en toe helemaal plat ligt... liever niet.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De actuele reisinformatie van alle bussen lijkt weggevallen op ovinfo. Een van de metro's (M7) waar ik in zat had ook geen reisinfo, maar riep na Venserpolder ineens om "Venserpolder".
Op Van der Madeweg lijken nu alle drie de lijnen naar Gein/Gaasperplas van het buitenspoor te gaan, waar volgende week 50 van het binnenspoor en 53/54 van het buitenspoor ging.
Normaal is het 53 van binnen en 50/54 van buiten, maar er wordt gewerkt aan de wissels aan de zuidkant van het opstelterreij dus je kan van Spaklerweg niet op het binnenspoor komen.
Op Van der Madeweg lijken nu alle drie de lijnen naar Gein/Gaasperplas van het buitenspoor te gaan, waar volgende week 50 van het binnenspoor en 53/54 van het buitenspoor ging.
Normaal is het 53 van binnen en 50/54 van buiten, maar er wordt gewerkt aan de wissels aan de zuidkant van het opstelterreij dus je kan van Spaklerweg niet op het binnenspoor komen.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wat er af en toe plat ligt is het beveiligingssysteem. Daarbij maakt het niet uit of treinen automatisch of handmatig rijden, als dat stuk is rijden de treinen niet.hauptbahnhof schreef: ↑wo 06 sep 2023, 20:08Zolang het hele systeem toch af en toe helemaal plat ligt... liever niet.
Dus laat dat niemand weerhouden om de treinen automatisch te laten rijden.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik snap inderdaad ook niet waarom systeemstoringen je ervan zouden moeten weerhouden te automatiseren. Die storingen leggen het systeem immers nu ook al plat - je boekt dus alleen maar vooruitgang als je voortaan niet cq minder afhankelijk bent van fluctuaties in je personeelsbestand bij de planning van je dienstregeling.
En dan wordt volautomatisch hoogfrequent rijden met enkele M7's misschien opeens een heel interessante optie...
En dan wordt volautomatisch hoogfrequent rijden met enkele M7's misschien opeens een heel interessante optie...
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Hey ik ben voor hoor. Die provinciefrequenties zijn bloedirritant. Maar, als een storing optreedt terwijl de metro's onderweg zijn tussen twee stations... Staan ze dan direct stil?
Een bestuurder zou ze nog "op zicht" naar het eerstvolgende station kunnen rijden en dan daar ontruimen.
Een bestuurder zou ze nog "op zicht" naar het eerstvolgende station kunnen rijden en dan daar ontruimen.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik weet niet hoe het in dat geval zal gaan, maar aangezien veel andere steden op de wereld al automatische metro's hebben, denk ik dat het wel snor zit met de beveiliging. Het grootste obstakel is denk ik de politieke wil.
zij/haar/hen/hun
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Duur
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wat denk je dat personeel kost? Zeker in deze tijden met grote personeelskosten krijg je ook nog met boetes te maken.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De vraag is of je door een tunnel mag rijden zonder personeel. Bij de NS moet op tunneltrajecten volgens mij ook in ieder treinstel personeel aanwezig zijn om instructies te geven bij eventualiteiten. Hoe dat in bijvoorbeeld London en Parijs zit weet ik niet. Bij de BART in San Francisco zijn de enige taken van de bestuurder het omroepen van de stations en en sluiten van de deuren.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dan rijdt je Amstel-CS met personeel.
Maar een beveiliger/"servicehost" is een stuk goedkper dan een metrobestuurder.
Maar een beveiliger/"servicehost" is een stuk goedkper dan een metrobestuurder.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
In Parijs (en Lille, Lyon, Toulouse en Rennes) rijden metro's zonder personeel aan boord door tunnels. Daar staan de metro's en de stations met camera's onder toezicht van de verkeerscentrale. Nu is de schaal van Parijs wel een stukje groter dan Amsterdam, maar in Nürnberg hebben ze de metro ook geautomatiseerd, dus het kan wel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De Noord-Zuidlijn is al grotendeels geautomatiseerd, toch Amsterdammers?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Was dat niet een NS-regel intern?The Greyhound schreef: ↑do 07 sep 2023, 17:18De vraag is of je door een tunnel mag rijden zonder personeel. Bij de NS moet op tunneltrajecten volgens mij ook in ieder treinstel personeel aanwezig zijn om instructies te geven bij eventualiteiten. Hoe dat in bijvoorbeeld London en Parijs zit weet ik niet. Bij de BART in San Francisco zijn de enige taken van de bestuurder het omroepen van de stations en en sluiten van de deuren.
Voor volledig geautomatiseerd rijden moeten de perrons sowieso ook voorzien worden van deuren, en daar ga je een uitdaging krijgen omdat niet al het materieel dezelfde afstand heeft tussen alle deuren (M6/M7 is er onderling bij bestelling wel op voorbereid, maar de rest vziw niet)...
Grt. Stefan
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nee hoor, voor een geautomatiseerde metro zijn perrondeuren handig maar niet verplicht. Nürnberg en Lyon hebben het niet bijvoorbeeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
- Locatie: Den Haag
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
En de Docklands Light Railway in Londen ook, voor zover je dat een metro kan noemen.
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... atisering/
Uit dit artikel van 2021 blijkt dat de Noord-Zuidlijn soms op GoA-2 rijdt. In principe rijdt dan de computer en de bestuurder bedient de deuren en het vertreksignaal. Maarja, soms?
Daarnaast vind ik met name dat de NZ-lijn volautomatisch mag gaan rijden. Het geambieerde visgraatnetwerk van het GVB kan eigenlijk niet uit de voeten met een frequentie van elke 8 minuten op de stamlijn.
Uit dit artikel van 2021 blijkt dat de Noord-Zuidlijn soms op GoA-2 rijdt. In principe rijdt dan de computer en de bestuurder bedient de deuren en het vertreksignaal. Maarja, soms?
Daarnaast vind ik met name dat de NZ-lijn volautomatisch mag gaan rijden. Het geambieerde visgraatnetwerk van het GVB kan eigenlijk niet uit de voeten met een frequentie van elke 8 minuten op de stamlijn.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
In principe wordt er gewoon op GoA-1 gereden. GoA-2 is wel mogelijk, op het hele metronet. Alleen de oudste metro's, de S1/S2 kunnen dat niet.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De alleroudste metro's, M2/3, de zilvermeeuwen, konden het wel. Onder het oude beveiligingssysteem. Heeft er tot laat in de jaren 2010 ingezeten en werd soms door bestuurders gebruikt.
Kortom, het kan al bijna 46 jaar.
Dat was niet bestuurderloos trouwens, de bestuurder bleef verantwoordelijk voor het sluiten van de deuren.
Kortom, het kan al bijna 46 jaar.
Dat was niet bestuurderloos trouwens, de bestuurder bleef verantwoordelijk voor het sluiten van de deuren.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Gisterochtend lichte paniek oponder Nieuwmarkt: De metro stopte netjes, de lampen naast de deuren van de M7 werden wit en alle deur-open-knopjes groen... Maar wat iedereen ook drukte: de deuren gingen niet open.
Vervolgens vertrok de metro weer en ging naar CS, veel boze passagiers achterlatend op perron en meenemend in de trein.
Vervolgens vertrok de metro weer en ging naar CS, veel boze passagiers achterlatend op perron en meenemend in de trein.
Laatst gewijzigd door IIVQ op zo 10 sep 2023, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Euh, lampjes aan de deuren werden wit? Die zijn dat toch als de metro het station al binnenrijdt? Zolang die niet groen zijn zijn de deuren niet open als het goed is. En stopknopjes, in de metro?
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Daar zocht Cruijff tijdens zijn eerste ritje met de metro ook al vergeefs naar.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten