Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen euro
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
Bij het GVB heb ik het idee dat ze pas halverwege 2008 echt regelmatig updates aan het doorvoeren is, en sinds de zomer van 2009 ook echt netjes langdurige omleidingen bij de trams in de systemen verwerken (iig bij omleidingen van lijn 2, 4, 9 en 14). Ik heb zo het vermoeden dat het iets met de OV-Chipkaart te maken heeft (A). Anderzijds zitten er ook opmerkelijke zaken ("stille haltes") of onuitroeibare fouten in het systeem: Lijnovergangen en pirouettes vind het systeem niet leuk.
Maar: Het is nog altijd minder uitgebreid dat de schermen die in veel vervoersregio's in de rest van het land hebben. Dat Connexxion in Zuid-Holland en de Zaanstreek dat niet hebben is de wet van de remmende voorsprong, het GVB installeert echter nog steeds lichtkranten in gloednieuwe bussen (zie de Citaro's 340-350).
Gezien de manier hoe het openbaar vervoer in grote steden elders te wereld ook aanbesteed kan worden, is het hebben van een eigen vervoersbedrijf geen pré. Veel belangrijker is dat er een vervoersautoriteit is die er flink bovenop zit. In Nederland is dat voor de grote steden de primaire taak van de stadsregio's, en als die voortvarend ten werk gaan is er niets aan de hand. Werkzekerheid is voor het personeel immers gegarandeerd.
Maar: Het is nog altijd minder uitgebreid dat de schermen die in veel vervoersregio's in de rest van het land hebben. Dat Connexxion in Zuid-Holland en de Zaanstreek dat niet hebben is de wet van de remmende voorsprong, het GVB installeert echter nog steeds lichtkranten in gloednieuwe bussen (zie de Citaro's 340-350).
Gezien de manier hoe het openbaar vervoer in grote steden elders te wereld ook aanbesteed kan worden, is het hebben van een eigen vervoersbedrijf geen pré. Veel belangrijker is dat er een vervoersautoriteit is die er flink bovenop zit. In Nederland is dat voor de grote steden de primaire taak van de stadsregio's, en als die voortvarend ten werk gaan is er niets aan de hand. Werkzekerheid is voor het personeel immers gegarandeerd.
Laatst gewijzigd door Suus op za 06 mar 2010, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
Wat ik bij het GVB jammer vind is dat de BN-etjes en de Zilvermeeuwen nooit voorzien zijn van een lichtkrant.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
De scheiding tussen NS en Prorail is af en toe toch minder strikt dan je eigenlijk zou verwachten (en ook willen). Sommige zaken worden bijvoorbeeld nog altijd door NS gedaan, terwijl dat eigenlijk door een niet-vervoerder (zoals Prorail) gedaan zou moeten worden, zie bijvoorbeeld kaartverkoop, stationsgebouwen, maar ook (in zekere mate) bijsturen of dienstregelingen.Bee schreef:Op het gebied van busvervoer zie je dat er bij de stedelijke vervoerders in verhouding met de overige, wel aanbestede vervoersgebieden in Nederland, een wagenpark met een gemiddeld hogere leeftijd en minder uitgebreide informatiesystemen dan de streekvervoerders. Het GVU had Connexxion nodig om de reisinformatie in de voertuigen voor elkaar te krijgen.
Bij metro en tram zal er voor een eventuele aanbesteding van de vervoersconcessie echter wel een scheiding tussen infrastructuur (en materieel) en bedrijfsvoering nodig. Die is er soms al wel, maar niet echt hard zoals tussen NS en ProRail. Ik denk dat de politiek, gezien de ervaringen uit de landelijke spoorsplitsing, daar niet bijzonder happig op is. Nu is het natuurlijk wel de vraag welke lijken zich alsnog in de kast bevinden bij de vervoerbedrijven waar wij niets van af willen weten.
Wat betreft de reisinformatie: ik kan me herinneren dat stadsvervoerder RET al eind jaren '90 een systeem had in de 800'jes om de haltes te tonen, en de schermen in bijvoorbeeld de HTM-trams zijn ook prima. De ervaring van een grote vervoerder zegt ook niet alles; CXX rijdt hier al jaren maar heeft pas sinds vorig jaar halte-afroep en informatieschermen in de bussen geïnstalleerd. Dat GVU en SVD het toevallig niet voor elkaar kregen zegt denk ik weinig over andere stadsvervoerders.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
Ze waren bang dat die door vandalisten van het plafond gesloopt zouden worden, zodoende zijn ze nooit gemonteerd. (In een CAF valt er niet veel te slopen doordat ze geintergreerd zitten.ziggy schreef:Wat ik bij het GVB jammer vind is dat de BN-etjes en de Zilvermeeuwen nooit voorzien zijn van een lichtkrant.
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
Wel erg typisch dat bij de LCD-schermen in HTM trams de haltes in volgorde van beneden naar boven aangedaan worden. Zelfs met een pijltje om dat aan te geven duurde het toch even voordat dat doordrong.Geert schreef:de schermen in bijvoorbeeld de HTM-trams zijn ook prima.
Ze hebben overigens al redelijk wat stempelautomaten weggehaald in de trams.
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
Het idee van de HTM schermen is dat van een heel abstracte kaart [alleen namen] die je in de rijrichting voor je houdt. Maar als het niet overkomt is het niet goed uitgewerkt of geen goed idee
De lichtkranten die daar in sommige trams zitten, waren op een gegeven moment uitgeschakeld omdat ze niet goed samenwerkten met de OV-chipapparatuur.
En dat er stempelautomaten verdwijnen komt omdat de voorraad werkende exemplaren op begint te raken
De lichtkranten die daar in sommige trams zitten, waren op een gegeven moment uitgeschakeld omdat ze niet goed samenwerkten met de OV-chipapparatuur.
En dat er stempelautomaten verdwijnen komt omdat de voorraad werkende exemplaren op begint te raken
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
Dat is ook slecht... De strippenkaart is toch gewoon een geldig vervoerbewijs daar? En er zit ook al geen conducteur op de tram, dus dat zal wel dringen zijn, bij de bestuurder.
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
Zo erg is het niet. Vergeet niet dat een tram vijf ingangen heeft, als er dan bij drie een stempelautomaat staat kom je een heel eind. Vooral omdat nog geen kwart van de mensen überhaupt afstempelt. Het is echt onvoorstelbaar hoeveel mensen met abonnementen en dergelijke reizen. (Of zwart...)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
Overigens doen ze dat bij Arriva ook. En ik twijfel nu even hoe het bij de eerste versie van InfoXX zat, volgens mij ook daar de eerstvolgende halte onderaan.iljitsch schreef:Wel erg typisch dat bij de LCD-schermen in HTM trams de haltes in volgorde van beneden naar boven aangedaan worden. Zelfs met een pijltje om dat aan te geven duurde het toch even voordat dat doordrong.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
Ja, klopt. Bij die Infoxx versie werd de informatie het zelfde weergegeven als bij de HTM.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
RET-bussen ook. Zelfde systeem en zelfde voice-over als de trams van HTM.
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
Maar als in principe voor en na de concessie overgang hetzelfde personeel de dienst uitvoert, vraag ik me sterk af waarom concessie overgangen (naar een andere vervoerder) dan alsnog zo vaak fout gaan? :?Chauf21 schreef:Het overnemen van personeel is geregeld in de Wet Personenvervoer 2000 (artikel 37). Zowel de zittende als de overnemende partij moeten vervolgens bij elkaar komen en bespreken hoe en welk personeel zij overnemen (dat wordt het artikel 40-overleg genoemd). In het simpelste geval wordt iedereen overgenomen, maar in veel gevallen is er discussie over welke functies wel of niet overgenomen (moeten) worden. Veel hangt ook af van de complexiteit van de concessie en (verschillen in) de bedrijfsvoering bij beide bedrijven.
Niet al het rijdend personeel heeft zekerheid dat ze ook overgaan. Zo is de positie van personeel dat via een uitzendbureau werkt elke weer een discussiepunt. Zie bijvoorbeeld ook: 7. Positie personeelReiziger Ddrs schreef:Zowiezo geldt het overnemen voor het rijdend personeel, maar ook het kantoorpersoneel dat herleidbaar is naar de concessie gaat mee.
In de beginjaren werkte dat inderdaad prima, maar na een paar jaar besloot de RET er niet meer in te investeren ofzo en toonde het systeem voornamelijk fouten. :?Geert schreef: [Wat betreft de reisinformatie: ik kan me herinneren dat stadsvervoerder RET al eind jaren '90 een systeem had in de 800'jes om de haltes te tonen,
Inmiddels is het in de meeste bussen dan ook buiten dienst.
(De 900's hebben een lichtkrant en die doen het meestal wel.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
Mijn eerste gedachte: omdat het implementatieteam de regio niet (goed genoeg) kent en geen (of blijkbaar te weinig) praktijkervaring in het gebied heeft. Op die manier worden onmogelijk rijtijden of diensten in elkaar gedraaid. Daarnaast zijn er heel veel dingen die tegelijkertijd in een korte tijd geregeld moeten worden. Dat is sowieso al een complexe opgave en daar kan iedereen steken laten vallen.meltrain schreef:Maar als in principe voor en na de concessie overgang hetzelfde personeel de dienst uitvoert, vraag ik me sterk af waarom concessie overgangen (naar een andere vervoerder) dan alsnog zo vaak fout gaan? :?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
Eigenlijk zou het implementatieteam dus veel meer gebruik moeten maken van de kennis van de mensen uit het gebied. Hoewel dat op zich ook geen garantie is: ik weet (hij heeft 't me zelf verteld) dat een chauffeur van de Dordtse stadsdienst die in de Hoeksche Waard woont en daar ook jaren op de bus gereden heeft Arriva heeft bijgestaan met de voorbereidingen voor die concessie.
Dat heeft ze daar wel verbindingen waar toch geen vraag naar geweest zou zijn bespaard, maar krappe rijtijden en vooral ook te kleine bussen waren er nogsteeds...
Daarnaast zit je ook met vervoerders die gewoon geld willen besparen en daar de meest rare trucjes voor uithalen. Zoals zeggen dat de rijtijd n.a.v. metingen is aangepast terwijl op de bewuste lijn nooit de bussen hebben gereden die over daarvoor bestemde meetapparatuur beschikken...
Dat heeft ze daar wel verbindingen waar toch geen vraag naar geweest zou zijn bespaard, maar krappe rijtijden en vooral ook te kleine bussen waren er nogsteeds...
Daarnaast zit je ook met vervoerders die gewoon geld willen besparen en daar de meest rare trucjes voor uithalen. Zoals zeggen dat de rijtijd n.a.v. metingen is aangepast terwijl op de bewuste lijn nooit de bussen hebben gereden die over daarvoor bestemde meetapparatuur beschikken...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Toch aanbestedingsplicht grote steden?
Brief van minister Eurlings aan de Tweede Kamer:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/kamerstukken/
en dan brief 20102644 van 10 maart
"Door het controversieel verklaren van het wetsvoorstel wijziging Wp2000 is het uitgangspunt van PSO-verordening en huidige wetgeving maatgevend geworden, namelijk openbare aanbesteding van het regionaal openbaar vervoer.
Om de aanbesteding voor een multimodale concessie in de G3 zorgvuldig voor te bereiden hebben de drie genoemde stadsregio’s meer tijd nodig. Dat betekent dat de datum van de aanbestedingsplicht van 1-1-2012 voor bus-, en multimodale concessies uitgesteld moet worden. Daartoe is het noodzakelijk het Bp2000 aan te passen. Het is raadzaam maximaal 3 jaar uitstel van de aanbestedingsplicht voor bus-, en multimodale concessies aan de drie grote stadsregio’s te geven (tot 1-1-2015), omdat een aanbestedingsprocedure voor een multimodale concessie ruim twee jaar kost.
"
Verderop in de brief wordt de mogelijkheid opengehouden dat het volgende kabinet het wetsvoorstel dat inbesteding mogelijk maakt aanhangig maakt
meer over de lijst controversiële onderwerpen:
http://www.nrc.nl/binnenland/article249 ... roversieel
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/kamerstukken/
en dan brief 20102644 van 10 maart
"Door het controversieel verklaren van het wetsvoorstel wijziging Wp2000 is het uitgangspunt van PSO-verordening en huidige wetgeving maatgevend geworden, namelijk openbare aanbesteding van het regionaal openbaar vervoer.
Om de aanbesteding voor een multimodale concessie in de G3 zorgvuldig voor te bereiden hebben de drie genoemde stadsregio’s meer tijd nodig. Dat betekent dat de datum van de aanbestedingsplicht van 1-1-2012 voor bus-, en multimodale concessies uitgesteld moet worden. Daartoe is het noodzakelijk het Bp2000 aan te passen. Het is raadzaam maximaal 3 jaar uitstel van de aanbestedingsplicht voor bus-, en multimodale concessies aan de drie grote stadsregio’s te geven (tot 1-1-2015), omdat een aanbestedingsprocedure voor een multimodale concessie ruim twee jaar kost.
"
Verderop in de brief wordt de mogelijkheid opengehouden dat het volgende kabinet het wetsvoorstel dat inbesteding mogelijk maakt aanhangig maakt
meer over de lijst controversiële onderwerpen:
http://www.nrc.nl/binnenland/article249 ... roversieel
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
Mooi, komt dus ook niet meer terug.
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
Hoewel een centrum-rechtskabinet van CDA-PVV-VVD niet echt iets is waar ik nou persé op zit te wachten; zou het de OV-sector toch behoorlijk goed kunnen doen. Gewoon de stadvervoerders er uit knikkeren en de boel openbaar aanbesteden. Het zou een zegen zijn :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
Wat is eigenlijk de mening van de PVV op het gebied van OV. Ik hoor ze alleen heel hard schreeuwen over de Islam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
De PVV heeft in 2007 een motie om de G4 te vrijwaarden van de openbare aanbesteding ondersteund (http://www.depers.nl/economie/79767/Gee ... ng-ov.html). Voor de rest hoor je de PVV niet zo veel over openbaar vervoer (behalve als het over de veiligheid gaat), ze zijn pro-asfalt.
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
Het zou alsnog een zegen voor Amsterdam en de andere steden zijn. Eindelijk eens af van dat achterlijke GVB. De gemeente verbied bedrijven om met te vuilen vrachtauto's te rijden en ondertussen met oude troep passagiers blijven vervoeren. Hoezo schijnheilig?
immer kwaliteits posts
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
Ja, want die oude metro's zijn zo vervuilend.
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
-
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
- Locatie: Nijmegen
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
Hahaha, beetje flauw
Al hebben ze niet altijd de goede stickers. Op sommige CAFjes zitten stickers met 'Deze tram rijdt op groene stroom'
Al hebben ze niet altijd de goede stickers. Op sommige CAFjes zitten stickers met 'Deze tram rijdt op groene stroom'
3 0 7 9
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
Die oude rammelbussen wel.iljitsch schreef:Ja, want die oude metro's zijn zo vervuilend.
Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu
Voor de bussendiscussie is ook het GVB Bussen topic wel interessant, staat het een en ander over hun leeftijd en milieulabel in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 154 gasten